آن چه در رابطه با قرارداد طراحی سایت باید بدانید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که در تنظیم قرارداد طراحی سایت باید به آن‌ها پرداخته شود می‌پردازیم، که شامل مواردی از قبیل موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد، شرایط پرداخت، تعهدات طرفین، شرایط فسخ قرارداد و … می‌گردد. در قرارداد مربوط به طراحی سایت، شرکتی که عهده‌دار طراحی سایت می‌گردد (مثلاً کارا آی‌تی) به عنوان پیمانکار و مشتری به عنوان کارفرما خوانده می‌شود.

آن چه در رابطه با قرارداد طراحی سایت باید بدانید

قرارداد طراحی سایت، مجموعه‌ای از بندها و تبصره‌هاست که پس از آن که تصمیم به طراحی وب‌سایت و سپردن مسئولیت آن به یک شرکت متخصص و معتبر گرفتید، لازم است بین شما و شرکت مذکور منعقد گردد.

مواردی که در قرارداد طراحی سایت باید درج شود

در ادامه مهم‌ترین مواردی را که در قرارداد طراحی سایت باید به آن‌ها پرداخته شود ارائه می‌کنیم. بدیهی است که در این جا موارد به صورت کلی و تنها جهت راهنمایی شما عزیزان مورد اشاره قرار گرفته‌اند و تنظیم دقیق بندهای قرارداد شما با توجه به صلاحدید و شرایط خودتان و کارفرما یا پیمانکارتان صورت خواهد گرفت.

موضوع قرارداد

در بند اول از قرارداد، موضوع قرارداد با عنوان «طراحی وب‌سایت» با ذکر مشخصات مربوطه درج می‌شود.

طرفین قرارداد

در بند دوم از قرارداد باید مشخص ‌شود که قرارداد مابین چه شرکت‌هایی منعقد می‌گردد. برای مثال مابین کارا آی‌تی ( karait )به عنوان پیمانکار و شرکت متقاضی طراحی سایت به عنوان کارفرما. در ادامه این بند نیز مشخصات هر دو شرکت شامل شناسه ملی شرکت‌، پست الکترونیکی، آدرس و تلفن درج می‌گردد.

مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت

در این بند، مبلغ قرارداد و شرایط تسویه (به این صورت که چند درصد از مبلغ کل به صورت پیش‌پرداخت و چند درصد پس از پایان کار به پیمانکار پرداخت خواهد شد) ذکر می‌شود.

هم‌چنین اگر قرار است پس از اتمام هر مرحله از انجام کار، مبلغ همان مرحله به حساب پیمانکار واریز شود، ریز و جزییات آن در این قسمت باید ذکر شود؛ مثلاً ۳۰ درصد پس از ارائه کدنویسی یا … هم‌چنین اگر پرداخت به صورت چک باشد مشخصات چک نیز در این قسمت قید می‌گردد.

در ادامه این بند از قرارداد طراحی سایت و به عنوان تبصره می‌توان مدت زمانی را نیز در نظر گرفت که اگر پس از گذشت آن مدت از ارائه کار به کارفرما، پاسخی از جانب کارفرما داده نشده و وجه مقرر واریز نشد، به ازای هر روز مبلغ مشخصی به عنوان خسارت به پیمانکار تعلق بگیرد.

هم‌چنین سایر موارد ضروری در این خصوص نیز باید کتباً درج شوند. مانند این که اگر طراحی توسط کارفرما تأیید نشد زمان تسویه تا اعمال تغییرات تأیید نهایی به تعویق میفتد و …

مدت زمان انجام موضوع قرارداد

در این قسمت از قرارداد باید مشخص  شود که پیمانکار نهایتاً تا چند روز کاری پس از امضای قرارداد فرصت دارد کار را به اتمام برساند، با ذکر مواردی از قبیل این که در صورت درخواست تغییرات طرح از سوی کارفرما یا … زمان لازم به آن اضافه خواهد شد.

خدمات پشتیبانی

شامل رفع نواقص احتمالی و آموزش کار با وب‌سایت طراحی شده است که پیمانکار در این بند از قرارداد طراحی سایت متعهد می‌گردد که تا مدت معین و با مبلغ مشخصی (مثلاً درصدی از مبلغ کل قرارداد) این امور را برای کارفرما انجام خواهد داد و کارفرما نیز موظف به پرداخت مبلغ معینی در ازای آن می‌گردد.

هم‌چنین در این قسمت از قرارداد طراحی سایت باید ذکر شود که صورت عدم پرداخت هزینه پشتیبانی از سوی کارفرما، پیمانکار چه اختیاراتی دارد. مثلاً قطع خدمات پشتیبانی.

تعهدات پیمانکار

در این قسمت از قرارداد تعهدات پیمانکار (برای مثال شرکت کارا آی‌تی) ذکر می‌شود. از قبیل ارائه به موقع سفارش، رفع مشکلات فنی و ارائه جلسات آموزشی. هم‌چنین مبلغی به عنوان خسارت روزانه در صورت تأخیر در تحویل سفارش از سوی پیمانکار در این قسمت در نظر گرفته می‌شود.

تعهدات کارفرما

در این بخش از قرارداد طراحی سایت تعهدات کارفرما مثلاٌ وظیفه پرداخت هزینه مربوط به تمدید دامنه یا تغییرات ثانویه پس از تأیید طرح و … درج می‌گردد.

حل اختلافات

در این بند از قرارداد طرفین متعهد می‌شوند که در صورت بروز اختلاف به مراجع قضایی یا …  مراجعه کنند.

فسخ قرارداد

شامل برشمردن شرایط فسخ است که شامل توافق طرفین هم می‌شود.

تعداد ماده و نسخه قرارداد

و بالاخره در آخرین بند قرارداد طراحی سایت به تعداد نسخه‌های قرارداد و تعداد ماده‌ها و عدم وجود قلم‌خوردگی اشاره می‌گردد و در پایان به امضای طرفین می‌رسد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد