سبک‌های رایج در طراحی خانه چوبی

0

سبک‌های رایج در طراحی خانه چوبی

سبک‌های رایج در طراحی خانه چوبی : گزینه‌های مختلفی برای طراحی خانه چوبی متناسب با ترجیح کاربر وجود دارد؛ از یک خانه چوبی گردشگری کلاسیک و جذاب تا یک خانه چوبی مدرن با پیشرفته‌ترین و مجهزترین امکانات. همچنین شرایط آب‌وهوایی و فرهنگی محل اجرای پروژه نیز بر طراحی خانه چوبی تأثیرگذار خواهند بود. در این مطلب ابتدا به معرفی رایج‌ترین سبک‌ها در طراحی خانه چوبی اشاره کرده و در پایان نکاتی را که می‌توانید در انتخاب سبک خانه چوبی خود مد نظر قرار دهید بیان خواهیم کرد.

طراحی خانه چوبی گردشگری

خانه‌های چوبی ییلاقی یا روستایی (Rustic wooden houses) از بهترین گزینه‌ها برای اقامت کوتاه مدت هستند. هر چند می‌توان این خانه‌ها را با تغییراتی در داخل شهر نیز اجرا کرد ولی عموما به مناطق سرسبز واقع در حومه شهر تعلق دارند. این خانه‌ها می‌توانند به کمک کنده‌ها و الوارها به شکل کومه‌ای اجرا شوند یا اینکه ترکیبی از این حالت با قاب چوبی باشند. چوب بامبو نیز گزینه‌ نسبتا جدید و جالبی برای طراحی خانه چوبی گردشگری محسوب می‌شود.

طراحی خانه چوبی مدرن

قانون خاصی برای طراحی خانه چوبی به سبک مدرن (Modern wooden houses) وجود ندارد؛ سقف این خانه می‌تواند شیب‌دار یا مسطح باشد، فضای آن به پاسیو یا فضای باز منتهی شود یا اینکه یک خانه کاملا ایزوله به سبک آپارتمان‌های امروزی باشد.

سبک‌های رایج در طراحی خانه چوبی

خانه چوبی مدرن می‌تواند با سایر مصالح همچون سنگ یا بتن ترکیب شود. هر چند به دلیل همسازی و همگونی سنگ به متریال‌های صنعتی جدید همچون بتن ترجیح داده می‌شود. استفاده از نماهای طراحی شده به کمک پوشش‌ها و رنگ‌های پلیمری (به صورتی که نما بدون استفاده از سنگ، سنگی به نظر می‌رسد) نیز گزینه جالب دیگری است که شما می‌توانید از به‌کارگیری مصالح سنگین در ساختمان اجتناب کرده و در عین حال از زیبایی و جلوه آن در نمای ساختمان بهره گیرید.

طراحی خانه چوبی آسیایی

در طراحی یک خانه چوبی به سبک شرقی و آسیایی (Asian style wooden houses)، انعطاف‌پذیری حرف اول را می‌زند. در این خانه‌ها طراحی به گونه‌ای صورت می‌گیرد که می‌توان با باز کردن بازشوهای بزرگ و سرتاسری در داخل، فضاهای مختلف را با هم تلفیق یا از هم ترکیب کرد. با چنین طرحی، امکان استفاده چندمنظوره از فضاها ممکن می‌شود. این سبک طراحی مزیت بزرگ دیگری نیز دارد و آن امکان تنظیم ابعاد فضای داخلی جهت تطبیق با شرایط محیطی است. در زمستان برای حفظ گرما و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، گرد آمدن در فضاهای کوچک با بستن درهای داخلی ممکن است. در تابستان باز کردن درها و بازشوهای داخلی فضای وسیعی جهت ایجاد حداکثر میزان گردش هوا و بهره‌مندی از تهویه طبیعی را ممکن می‌سازد. انعطاف بالای چنین خانه‌هایی موجب می‌شود بتوان با یک طراحی صحیح آن‌ها را تقریبا در تمامی مناطق کشورمان طراحی و اجرا کرد.

طراحی خانه چوبی به سبک کشورهای اسکاندیناوی

خانه‌های طراحی شده به سبک مناطق شمالی اروپا و کشورهای اسکاندیناوی (Nordic or Scandinavian wooden houses) عموما با چوب فنلاندی یا کاج شمالی یا موارد مشابه اجرا می‌شوند. ناگفته پیداست که بهترین گزینه برای طراحی خانه چوبی در مناطق سرد و کوهستانی کشورمان همین سبک است.

خانه‌های چوبی در کشورهای شمالی اروپا عموما با تأکید بر فضای داخلی طراحی شده و معمولا شومینه یکی از اجزای ثابت است. هر چند امروزه استفاده از شومینه با وجود تجهیزات گرمایشی پربازده و ایمن منسوخ شده است اما حداقل در طراحی داخلی برای ایجاد حس تعلق در محیط داخلی خانه، هنوز هم لطف خود را دارد. استفاده از تزئینات و عناصر چوبی مینیاتوری و دکوراتیو در طراحی داخلی از ویژگی‌های دیگر خانه‌های طراحی شده به این سبک است.

  • چگونه می‌توانیم سبک طراحی خانه چوبی مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟

همان‌گونه که هم در مقدمه اشاره شد و هم در طول معرفی سبک‌های مختلف طراحی خانه چوبی تلویحا دیدیم، مهم‌ترین عوامل در انتخاب سبک طراحی خانه چوبی پس از علایق و ترجیح شخصی کاربر، شرایط محل اجرای پروژه و نوع اسکان می‌باشند.

محل اجرای پروژه: اینکه خانه شما در شهر واقع شده باشد یا در حومه شهر، و شرایط آب‌وهوایی منطقه چگونه باشد نقشی تعیین کننده در انتخاب سبک طراحی خانه چوبی خواهد داشت. خانه‌های مدرن و آسیایی با توجه به اینکه خود گزینه‌های طراحی متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تقریبا هر جایی می‌توانند بنابر مقتضیات خاص منطقه طراحی شوند

نوع اسکان: طراحی خانه چوبی ویلایی جهت زندگی در کل طول سال، بسیار متفاوت از یک خانه چوبی گردشگری برای اقامت موقت برای چند هفته و در فصول مختلف خواهد بود. این موضوع هم از نظر مسائل فنی و تکنیکی همچون نحوه‌ عایق‌کاری، انتخاب جنس چوب مورد استفاده و …، و هم از نظر جنبه‌های روان‌شناسی و انتخاب استراتژی و ایده‌های اصلی طراحی به خصوص در طراحی داخلی خانه مهم است.

پس از مشخص کردن موارد مذکور به همراه اطلاعات دقیقی از علایق و ترجیحات شخصی خود، می‌توانید از طریق مشاوره با کارشناسان طراحی و فروش خانه چوبی، سبک نهایی مد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک سبک‌های رایج در طراحی خانه چوبی راجعه کنید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد