دستگاه گندگی نجاری چیست؟

0

دستگاه گندگی نجاری چیست؟

دستگاه گندگی نجاری چیست؟ : در گذشته به دستگاه کندگی نجاری گنده گیر می گفتند اما با گذشت زمان و پیشرفته شدن این دستگاهها به دستگاه کندگی نجاری معروف شد. با استفاده از این دستگاه نجار می تواند ضخامت عرض الوار را تنظیم کرده و یا اینکه این ضخامت را یکسان سازی کند. قطعه کار ورودی گندگی حاصل از ماشین کف رنده می باشد. یعنی بعد از اینکه قطعه کار در کف رنده تولید شد به عنوان ورودی و تغذیه کننده دستگاه گندگی نجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

همه دستگاهها برای اینکه شروع به کارکنند نیاز به مواد اولیه دارند. مواد اولیه این دستگاه هم در واقع خروجی کف رنده است بدون اینکه چوب در کف رنده تولید شده باشد نتیجه حاصل از کار دستگاه گندگی خیلی خوب نخواهد بود. در سلسله مقالات قبلی به انواع ماشین گندگی اشاره کردیم و آنها را به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم نمودیم. البته هر دو نوع این دستگاه در حال حاضر بر اساس نیاز و وسعت کار در نجاری ها مورد استفاده قرار می گیرد اما طبیعی است که نوع اتوماتیک سرعت عمل بیشتری داشته و کار با آن راحت تر است. چون با استفاده از آن نجار می تواند صفحه را به صورت اتوماتیک تنظیم کرده و بالا و پایین ببرد. به طور کلی یک دستگاه گندگی نجاری شامل اجزای ذیل است:

  • صفحه اصلی
  • بدنه ماشین
  • جک هایی که بالابر هستند
  • محل خروج پوشال و ضایعات حاصل از کار دستگاه
  • توپی رنده و غلطک ها که هر کدام به راحت تر شدن کار با دستگاه کمک کرده و وجود آنها ضروری است.
  • موتور الکتریکی که قلب دستگاه است.
  • یک زنجیر که کار اتصال گیربکس به شافت گرداننده توپی را انجام می دهد.
  • سایر ملزومات الکتریکی مورد نیاز

دستگاه گندگی نجاری از چه جنسی درست شده است؟

اینکه دستگاه از چه جنسی درست شده باشد در کیفیت و همچنین دوام و ماندگاری آن موثر خواهد بود. دستگاه گندگی نجاری از چدن و یا ورق های بسیار ضخیم درست شده و قسمت های مختلف و اجزای ماشین بر روی این ورق های ضخیم سوار شده اند. الکتروموتورهای مورد استفاده در دستگاه گندگی نجاری یا تک فاز هستند و یا اینکه سه فاز انتخاب می شوند و قدرت آنها بین چهار تا ده اسب بخار است. توپی هایی که در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته اند دو نوع مختلف دارند.

یک نوع آن توپی با تیغ ژیلتی و دیگری توپی مارپیچ است. توپی های مارپیچ کیفیت بیشتری داشته و با صدای بسیار کمتری کار می کنند اما در مقابل توپی های تیغه ژیلتی به کیفیت نوع قبلی عمل نکرده و برشهای یکنواخت ایجاد نمی کنند برای همین نجاران بیشتر تمایل دارند دستگاه گندگی نجاری با توپی مارپیچ تهیه کنند تا در نهایت کیفیت کارهای تولید شده توسط آنها بهتر باشد.

نقش غلطک در  دستگاه گندگی نجاری

غلطک در این دستگاه کار هدایت یکنواخت چوب را به داخل ماشین انجام می دهد و عموما حرکت آن در جهت خلاف توپی است. غلطک های صاف داخل دستگاه روی صفحه پایینی آن قرار گرفته و وظیفه آنها این است کار انتقال چوب را به سمت تیغه آسان تر کنند. صفحه دستگاه گندگی نجاری از جنس چدن ساخته شده و باید حتما صاف و صیقلی و مسطح باشد تا چوب امکان حرکت کردن روی آن را داشته و به راحتی به سمت تیغه حرکت کند اگر این صفحه صیقلی نباشد حرکت چوب به سمت تیغه با مشکل مواجه خواهد شد و روان نخواهد بود.

حفاظ شانه ای در دستگاه گندگی نجاری

این حفاظ شانه ای متحرک بوده و باعث می شود که چوب پس زده نشود چون اگر چوب و قطعات شکسته شده به عقب پرتاب شود به نجار آسیب وارد خواهد کرد. در واقع حفاظ شانه ای نقش محافظت از اپراتور را بر عهده داشته و نباید هیچ وقت کنار گذاشته شود چون ایمنی فرد را با نقصان مواجه می کند.

غلطک شیاردار در دستگاه گندگی نجاری

این غلطک درست در کنار حفاظ شانه ای قرار گرفته و باعث می شود چوب به سمت جلو هدایت شود. در واقع کاری که این غلطک انجام می دهد این است که با اتصال به  فنرهای دو طرف دستگاه بر اساس اندازه چوب ارتفاع آن را تغییر می دهد.

غلطک ساده کشنده در دستگاه گندگی نجاری

این غلطک از جنس فلزی بوده و کاملا صیقلی طراحی شده است تا بتواند چوب را به سمت بیرون هدایت کند.

موتور گندگی در دستگاه گندگی نجاری

موتور گندگی همانطور که اشاره شد به صورت تک فاز و یا سه فاز انتخاب می شود و قدرت آن بین چهار تا ده اسب بخار است. البته این میزان قدرت به عرض صفحه گندگی بستگی خواهد داشت.

 

.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک دستگاه گندگی نجاری چیست؟ مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد