انواع چوب‌ها در طراحی نمای خارجی خانه‌های چوبی لوکس

0

انواع چوب‌ها در طراحی نمای خارجی خانه‌های چوبی لوکس

انواع چوب‌ها در طراحی نمای خارجی خانه‌های چوبی لوکس : طراحی نمای خارجی نقش مهمی در زیبایی، جالب توجه بودن و ایجاد احساس تعلق در ساکنین یک خانه دارد. دیوارپوش‌های چوبی به دلیل زیبایی و بهره‌مندی از ویژگی‌های فنی همچون نقش عایق حرارتی و عایق صوتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای به‌کارگیری چه در نمای خارجی و چه در طراحی داخلی هستند. در این مطلب به معرفی جنس چوب دیوارپوش‌های جداره خارجی که اغلب در طراحی و اجرای خانه‌های چوبی لوکس به کار می‌روند می‌پردازیم.

۱- کاربرد چوب کاج (Pine) در خانه‌های چوبی لوکس

چوب کاج یکی از رایج‌ترین انواع چوب‌ها در تولید مصالح دیوارپوش چوبی در خانه‌های چوبی لوکس محسوب می‌شود. اگرچه اکثر انواع چوب کاج، از نوع چوب نرم هستند اما در انواعی که برای کار در ساختمان و نمای خارجی ساخته و پرداخته می‌شوند دوام کافی برای این منظور را دارند. این چوب در ایران با عنوان چوب روسی نیز مشهور است. چوب کاج در اکثر کشورها، چوبی زیبا و مقرون به صرفه محسوب می‌شود چراکه صرف نظر از قیمت اولیه هزینه نگهداری آن در طول عمر ساختمان نیز پایین است. با این وجود باید توجه داشت که این چوب به هر حال از انواع مستعد پوسیدگی بوده و اگر از نصب صحیح آن در نمای ساختمان اطمینان حاصل نشود احتمال تخریب سریع وجود دارد.

۲- کاربرد چوب نراد (Fir) در خانه‌های چوبی لوکس

چوب نراد از دیگر انواع رایج در تولید دیوارپوش‌های خانه‌های چوبی لوکس است. این چوب نیز از نوع چوب نرم بوده و از نظر کاربرد و سهولت نصب شباهت بسیاری به کاج دارد با این تفاوت که چوب نراد می‌تواند در طول‌های بیشتری نسبت به کاج تولید شود و همین امر امکان ایجاد نمای یکدست‌تر را فراهم می‌سازد. ایجاد نقوش و طرح‌های مختلف روی نراد به سهولت صورت می‌گیرد، همچنین این چوب چه در حالت خالص خود و چه انواع رنگ شده آن جلوه زیبایی دارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف نراد این است که در صورت جذب رطوبت دچار تابیدگی می‌شود و همین امر مراقبت مستمر و مداوم از نمای چوبی ساخته شده از نراد را ضروری می‌سازد. البته وجه مثبت این موضوع آن است که به دلیل مراقبت مستمر احتمال حمله آفات و تخریب چوب پایین خواهد بود.

۳- کاربرد چوب صنوبر (Spruce) در خانه‌های چوبی لوکس

چوب صنوبر نیز متعلق به خانواده کاج‌ها بوده و پوشش محبوب دیگری برای استفاده در نمای خانه‌های چوبی لوکس محسوب می‌شود. چوب صنوبر با کلاس‌های کیفی مختلفی تولید می‌شود که طبیعتا بر قیمت چوب و در نهایت قیمت خانه چوبی ساخته شده تاثیر خواهد گذاشت. همانند سایر چوب‌های نرم ماهیتی غیرمقاوم در برابر پوسیدگی و آفات دارد اما در فرآیند تولید صنعتی می‌توان این قابلیت‌ها را به چوب اضافه کرد که نتیجه آن چوب‌هایی گران‌تر ولی با کیفیت‌تر خواهد بود که اجازه می‌دهند از خصلت زیبایی و بافت خاص چوب همراه با کیفیت و مقاومت سایر مصالح در رایج در نماسازی به صورت تؤامان استفاده کرد.

۴- کاربرد چوب سرخ (Redwood) در خانه‌های چوبی لوکس

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از چوب سرخ (ماموت) در طراحی و ساخت نمای بیرونی خانه‌های چوبی لوکس محسوب این است که این چوب تقریبا در تمامی شرایط اقلیمی قابل اجراست. در صورت مهارت طراح، رنگ سرخ و بافت قوی آن نیز دلیل دیگری برای ایده‌آل بودن این چوب در طراحی یک خانه لوکس و بی‌نظیر خواهد بود. چوب سرخ مقاومت بسیاری در برابر جمع‌شدگی و انقباض دارد؛ همین موضوع تا سا‌ل‌ها خیال شما را بابت مراقبت از نما (در صورت اجرای صحیح آن در هنگام نصب) راحت خواهد کرد. این چوب علاوه بر مقاومت عالی در برابر شرایط آب‌وهوایی و آفات، در برابر حشرات نیز بسیار مقاوم است. می‌توان گفت صرف هزینه در هنگام نصب این چوب به نوعی سرمایه‌گذاری برای دوران بهره‌برداری از ساختمان است چرا که تقریبا در برابر هر آسیبی مقاومت کافی از خود نشان می‌دهد.

۵- کاربرد چوب سدر (Cedar) در خانه‌های چوبی لوکس

چوب سدر با بافت جذاب و رنگ منحصر به فردش انتخاب بسیاری از افراد برای نمای بیرونی خانه‌شان است. برتری این چوب در میان گزینه‌های مختلف وقتی پررنگ‌تر می‌شود می‌شود که بدانیم مقاومت بسیاری خوبی هم در برابر آفات و شرایط آب‌وهوایی دارد. در مورد چوب سدر باید دقت کرد که چوب‌های تهیه شده از مغز درخت نسبت به چوب‌هایی که از لایه‌های بیرونی‌تر درخت تهیه شده‌اند گران‌تر هستند. با این وجود انتخاب نوع اول پیشنهاد می‌شود چرا که مقاومت بیشتری داشته و همین امر موجب کاهش هزینه‌ها در طول دوران نگهداری و البته داشتن نمایی سالم‌تر و زیباتر خواهد بود.

۶- کاربرد چوب سرو (Cypress) در خانه‌های چوبی لوکس

در نهایت به چوب سخت و مقاوم سرو در طراحی نمای خانه‌های چوبی می‌رسیم. در میان چوب‌های طبیعی (که با پرداخت‌های صنعتی کمی همراه بوده‌اند) تقریبا یکی از مقاوم‌ترین محسوب شده و با بافت زیبا و جذاب و البته وزن سبک جای شک و شبهه برای انتخاب به خصوص در مناطق مرطوب با بارش‌های طولانی مدت در طول سال باقی نمی‌گذارد. تنها مشکل عمده در انتخاب این چوب هزینه بالای خرید و نصب و اجرای آن است چراکه به دلیل سخت بودن کار کردن با آن نیاز به نیروی متخصص و نیز ابزار مناسب دارد و همه این‌ها با صرف هزینه همراه است.

جنس نمای خارجی خانه چوبی خود را چگونه انتخاب کنیم؟

عوامل مختلفی در انتخاب جنس چوب دیوارپوش‌های نمای خارجی در خانه‌های چوبی لوکس نقش دارند. علاقه و ترجیح شخصی کاربران، شرایط اقلیمی منطقه اجرای طرح، و البته مسائل اقتصادی مهم‌ترین موارد هستند. انتخاب مصالح نما در خانه‌های چوبی نیز همچون هر ساختمان دیگری تأثیر قابل توجه بر روی قیمت خانه چوبی دارد. در مورد نمای چوبی در ملاحظات اقتصادی باید ملاحظات مربوط به دوران بهره‌برداری از ساختمان را نیز مد نظر قرار داد که موجب پیچیدگی انتخاب می‌شود. برای داشتن یک انتخاب خوب، مشاوره با کارشناسان و طراحان باتجربه خانه‌های چوبی جهت انتخاب نمای مناسب با در نظر داشتن همه عوامل مؤثر توصیه می‌شود.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک انواع چوب‌ها در طراحی نمای خارجی خانه‌های چوبی لوکس راجعه کنید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد