شیوه‌های رایج در طراحی خانه چوبی

0

شیوه‌های رایج در طراحی خانه چوبی

شیوه‌های رایج در طراحی خانه چوبی : طراحی خانه چوبی به عنوان یکی از شیوه‌های پرسابقه در تاریخ خانه‌سازی بشر، که با ظهور مصالح صنعتی همچون بتن و فولاد تا مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود، در سال‌های اخیر مورد توجه دوباره ساختمان‌سازان قرار گرفته است. سازگاری با طبیعت و زیبایی در کنار مزایای متعدد اقتصادی و فنی همچون سبک بودن و استحکام در برابر زلزله، سرعت بالای ساخت، سازگاری با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی، از مهم‌ترین دلایلی است که موجب محبوبیت مجدد ساخت، خرید و فروش خانه چوبی شده است. رشد همه‌جانبه صنعت چوب از تولید مصالح متنوع تا پیشرفت ابزارآلات پرداخت چوب و نیز تکنیک‌های نو در اتصالات چوبی نیز دست طراحان را در طراحی انواع خانه‌های چوبی با کاربری‌های مختلف باز گذاشته است.

شیوه‌های رایج در طراحی خانه چوبی

در این مطلب دو شیوه اجرایی رایج در طراحی و ساخت خانه چوبی مدرن را مورد توجه قرار می‌دهیم: طراحی خانه چوبی به روش قاب چوبی، طراحی خانه چوبی به شکل کومه‌

۱- طراحی خانه چوبی به روش قاب چوبی (Timber Frame):

سازه قاب چوبی: در روش قاب چوبی، همان طور که از اسم آن نیز مشخص است، طراحی خانه چوبی متکی به یک سازه اصلی است که از عناصر سازه‌ای (تیر و ستون) چوبی تشکیل شده و یک قاب خالی به وجود می‌آورد؛ درست مانند اسکلت‌های فولادی یا بتنی که در اجرای ساختمان‌های متداول مشاهده کرده‌ایم. با این تفاوت که این سازه بسیار سبک‌تر است و اتصالات در آن با دقت و کیفیت بالاتری می‌تواند صورت گیرد که نتیجه سازه‌ای مستحکم در برابر بارهای جانبی همچون زلزله خواهد بود.

سایر اجزا در قاب چوبی: عناصر پوششی مورد استفاده در طراحی خانه چوبی همچون دیوارها، سقف و کف، به صورت پنل‌هایی در درون سازه چوبی جایگذاری می‌شوند. در انتخاب و طراحی این پنل‌هاست که می‌توان ملاحظات منطقه‌ای را لحاظ کرده و عایق‌های مناسب برای اقلیم‌های سرد و کوهستانی در نظر گرفت یا برای مناطق معتدل یا گرم و مرطوب چوب با جنس و ظرفیت حرارتی مناسب آب‌وهوای منطقه در نظر گرفت.

مزایای قاب چوبی:

  • همان گونه که پیش از این ذکر شد، این سازه مستحکم‌تر و در عین حال سبک‌تر از سازه‌های متناظر فلزی یا بتنی خواهد بود.
  • با وجود طیف گسترده‌ای از انواع چوب و امکان تلفیق پنل‌های چوبی با انواع عایق‌ها، ایجاد فضایی دلپذیر و مطبوع همراه با کاهش مصرف انرژی (به دلیل کاهش اتکا به سیستم‌های گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع مکانیکی) مقدور خواهد بود.
  • در سایر شیوه‌های متداول علاوه بر محدودیت در انتخاب در مصالح جداره بیرونی، سازه بتنی و فلزی به عنوان پل حرارتی عمل کرده و نقش عایق جداره را تضعیف خواهد کرد، در طراحی خانه چوبی، فارغ از اینکه چه نوع چوبی برای جداره انتخاب شده باشد همسانی سازه و جداره از این مشکل جلوگیری کرده و ساختمان عملکرد حرارتی بهینه‌ای خواهد داشت.

۲- طراحی خانه چوبی به شکل کومه‌ (Solid wood stacked):

طراحی خانه چوبی به شکل کومه یا چیدن مصالح بومی روی یکدیگر با تکنیک‌های مختلف چفت و بست، به عنوان قدیمی‌ترین شکل خانه‌سازی بشر تا مدت‌ها برای ساخت خانه چوبی گردشگری یا ییلاقی به کار گرفته می‌شد. در سال‌های اخیر با تولید انواع چوب‌ با کیفیت‌، رنگ و اشکال متعدد، و نیز توسعه اتصالات چوبی و امکان برخورداری از ساختار مستحکم، این تکنیک خانه‌سازی زیبا و نوستالژیک در طراحی خانه چوبی مدرن نیز به کار گرفته شده و خانه‌های بسیاری با این تکنیک اجرا شده‌اند.

پیش‌ساخته‌سازی در تولید کومه‌ها: در برخی روش‌های تولید و فروش ساختمان چوبی پیش‌ساخته، کابین‌های تعریف شده با ویژگی‌های مشخص به شیوه کومه در کارخانه تولید شده و در محل اجرای پروژه برپا می‌شوند که موجب بالا رفتن کیفیت کار و نیز سرعت اجرای پروژه خواهد بود.

مزایای کومه: این شیوه از اجرای ساختمان چوبی نیز همچون تکنیک قاب چوبی، در مقایسه با سایر سازه‌های از ویژگی‌هایی چون وزن کم، استحکام، سازگاری با طبیعت و کاهش مصرف انرژی در ساختمان برخوردار است. در تصاویر زیر نمونه‌هایی از خانه چوبی ییلاقی و خانه چوبی ویلایی مدرن اجرا شده به این شیوه را مشاهده می‌کنیم.

ملاحظات در خرید و فروش خانه چوبی

همان‌طور که در طول مباحث ملاحظه کردیم طراحی خانه چوبی از انتخاب تکنیک ساخت تا انواع چوب مورد استفاده متناسب با کاربری و محل اجرای پروژه از نظر اقلیمی، تنوع گسترده‌ای دارد که تمامی این عوامل در قیمت خانه چوبی نقش خواهند داشت.

به طور کلی می‌توان گفت خانه چوبی به خصوص با در نظر داشتن هزینه‌های بلندمدت همچون مصرف انرژی و سوخت فسیلی، در صورت داشتن اطلاعات کافی و یک انتخاب مناسب، انتخابی مقرون به صرفه‌ در مقابل سایر شیوه‌های خانه‌سازی خواهد بود.

با مطالعه مقالات درج شده بر روی سایت می‌توانید اطلاعات اولیه در خصوص نکات مهم در این زمینه‌ را به دست آورده و جهت کسب اطلاعات دقیق و جزئی‌تر متناسب با پروژه مد نظر خود با مشاوران تخصصی ما در زمینه طراحی، ساخت و فروش خانه چوبی مشاوره نموده و با توجه به انتخاب نهایی از قیمت خانه چوبی مد نظرتان مطلع شوید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک شیوه‌های رایج در طراحی خانه چوبی راجعه کنید.

 

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد