دستگاه گندگی کوچک چیست؟

0

دستگاه گندگی کوچک چیست؟

دستگاه گندگی کوچک چیست؟ : گندگی یکی از دستگاههایی است که برای راه اندازی یک نجاری ضروری بوده و نمی توان از آن صرفه نظر کرد. با استفاده از این دستگاه نجار می تواند یک چوب صاف و تمیز داشته باشد برای همین یکی از وسایل و ابزارهای دوست داشتی در کارگاههای بزرگ و کوچک نجاری به حساب می آید. دستگاه گندگی کوچک کار رنده کردن را به صورت خودکار انجام داده و فقط اپراتور باید خوراک دستگاه را تامین کند.

دستگاه گندگی کوچک به لحاظ فنی قسمت های مختلفی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می کنیم. به طور کلی ماشین های گندگی از دو نوع متفاوت تشکیل شده اند: نوع اول را ماشین گندگی با بالابر خودکار و تنظیم صفحه خودکار می گویند و نوع دوم به گندگی با بالابر دستی مشهور است.

دستگاه گندگی کوچک نوع بالابر خودکار

در این نوع دستگاه صفحه تنظیم را می توان با استفاده از دو دکمه فعال کرد. یک دکمه صفحه را بالا می برد و دکمه بعدی آن را پایین خواهد آورد. با استفاده از این دو دکمه اپراتور می تواند دستگاه را در هر ارتفاعی که لازم است تنظیم کند.

دستگاه گندگی کوچک نوع بالابر دستی

در این نوع گندگی بالابر باید با دست تنظیم شده و صفحه به اندازه ای که لازم است بالا و پایین خواهد شد. کار کردن با نوع دستی کمی سخت است و البته نوع اتوماتیک نجاری را راحت تر و لذت بخش تر خواهد کرد. دستگاه گندگی کوچک از اجزای داخلی و بیرونی تشکیل شده است که در ادامه به شرح قسمت های بیرونی آن می پردازیم.

کلید خاموش و روشن

کلید خاموش و روشن در دستگاه گندگی کوچک تقریبا مشابه همه کلید های خاموش و روشن در همه دستگاههای برقی است و عملکرد یکسان با آنها دارد.

اهرم تنظیم ارتفاع

اهرم تنظیم ارتفاع در دستگاه گندگی کوچک در دستگاههای که صفحه متحرک دارند، وجود دارد که با استفاده از آن می توان اندازه صفحه را تغییر داد و باری که باید از روی چوب برداشته و تراشیده شود، مشخص کرد.

نشانگر

نشانگر در دستگاه گندگی کوچک فاصله صفحه تا تیغه را نشان داده و یا به عبارتی دیگر قبل از اینکه دستگاه را روشن کنند باید با استفاده از این نشانگر اندازه صفحه گندگی بر اساس نیاز و نوع سفارش تنظیم گردد. در واقع این نشانگر شبیه یک صفحه نمایشگر است که کار تنظیم دستگاه بر اساس ضخامت مورد نیاز راحت تر خواهد کرد.

اهرم قفل کن صفحه

در دستگاه گندگی کوچک قبل از اینکه اهرم تنظیم ارتفاع چرخانده شود باید اهرم قفل کن دستگاه باز باشد و صفحه بتواند حرکت کند. این اهرم در سمت چپ پیچ تنظیم ارتفاع قرار داشته و فاصله تیغه تا صفحه را ثابت نگه می دارد. علت آن هم این است که ممکن است در اثر لرزش دستگاه پیچ تنظیم ارتفاع بچرخد. برای همین در صورت تنظیم ارتفاع مورد نیاز با استفاده از این اهرم حتما باید صفحه ثابت نگه داشته شود. وقتی اهرم را به سمت چپ بچرخانید صفحه آزاد شده و با چرخاندن به سمت راست دوباره صفحه قفل خواهد شد.

اهرم کنترل سرعت

این اهرم در دستگاه گندگی به صورت نیم دور حرکت کرده و به گیربکس گندگی متصل می شود. کار اهرم کنترل سرعت در دستگاه گندگی کوچک تنظیم سرعت گردش غلطک رانش به جلو است و می تواند این سرعت را در دو دور تند و کند تنظیم نماید.

اهرم ترمز پیشروی قطعه

در بعضی از انواع گندگی ها یک نوع اهرم وجود دارد که مانند ترمز قفل رفتار می کند و باعث می شود چوب به سمت جلو حرکت نکند.

همه اجزاء و قطعاتی که برای دستگاه گندگی کوچک نام برده شد اجزای بیرونی آن بودند. این دستگاه از اجزای درونی هم تشکیل شده است که هر کدام از آنها هم کار ویژه ای انجام می دهند که در این مقوله نمی گنجد و در مطلب بعدی به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما آنچه مهم است اینکه دستگاه گندگی کوچک یک دستگاه کاربردی بسیار مفید و ضروری برای نجاری بوده که با استفاده از آن می توان کار نجاری و برش چوب را با سرعت و دقت و کیفیت بسیار بالاتری انجام داد.

در واقع وجه تمایز نجاری مدرن از نجاری سنتی در حال حاضر استفاده از این دستگاهها و ابزارهای مدرن و پیشرفته است و البته بسیار هم مورد استفاده قرار گرفته است. در مورد دستگاه گندگی کوچک قطعا خرید آن برای همه نجاری ها ضروری بوده تا فرایند کار با سرعت بیشتر و البته هزینه کمتری انجام شود و کیفیت و بازده مطلوب تری هم داشته باشد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک دستگاه گندگی کوچک چیست؟ مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد