کاربرد تخته ون آمریکایی

0

کاربرد تخته ون آمریکایی

کاربرد تخته ون آمریکایی : کاربرد تخته ون آمریکایی در صنعت چوب بسیار زیاد است. ون آمریکایی درختی از گونه سخت چوبان و بومی آمریکای شمالی می باشد.  کاربرد تخته ون آمریکایی را می توان در بسیاری از تولیدات چوبی دید. ون آمریکایی دارای برگ های پهن بوده و طیف رنگی برگ های آن در پاییز بی نظیر است. در پاییز می توانید برگ های آن را در رنگ های زرد، بنفش پر رنگ و خرمایی مایل به قرمز( بلوطی) ببینید. درخت بالغ ون آمریکایی ظاهری گنبدی دارد. این درخت برای رشد به محیطی مرطوب و نور آفتاب کامل نیاز دارد.  طیف رنگی چوب آن از قهوه ای مایل به خاکستری تا قهوه ای روشن و یا زرد کم رنگ با رگه های صاف قهوه ای است.

فارغ از زیبایی، کاربرد تخته ون آمریکایی به عنوان روکش در صنعت چوب است. تخته های تولید شده از ون آمریکایی دارای استقامت و انعطاف بسیار خوبی هستند و همین دو ویژگی اساسی باعث شده تا تخته ون آمریکایی در صنعت چوب دارای اهمیت زیادی باشد. تخته ون آمریکایی در مجاورت بخار به راحتی خم می شود و گزینه بسیار مناسبی برای خراطی و تولید صنایع دستی چوبی است. با این حال تخته ون آمریکایی نسبت به رطوبت مقاوم نبوده و پوسیدگی را به راحتی قبول می کند.

تخته های تولید شده از این درخت کاملا خشک است و می توان آن را در ضخامت های ۱، ۲ و ۳ اینچ  و عرض ۱۳+ سانتی متر و عرض ۲۱۵+ سانتی متر تهیه نمود.

گستره وسیع کاربرد تخته ون آمریکایی  

از جمله کاربرد تخته ون آمریکایی به موارد زیر می توان اشاره کرد: مبلمان سازی، تهیه و تولید کف پوش ها، ساختن درهای چوبی، کابینت سازی، کالاهای ورزشی، صنایع دستی و خراطی و به عنوان روکش های چوبی، دکوراسیون داخلی، صنعت مبلمان، پارکت سازی و مدل سازی. این چوب جایگزین خوبی برای بلوط سفید است که برای ساخت قطعات چوبی مانند قاب تابلو ها، عصا و راکت تنیس مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی کار کردن با ون آمریکایی بسیار ساده و راحت است و به راحتی می توان با میخ، چسب و پیچ گوشتی روی آن کار کرد و میزان جلا پذیری آن نیز بالاست.

ون آمریکایی دارای گونه های متفاوتی است اما بهترین نوع آن را می توان در شرق ایالات متحده، دلتای میسی سیپی و جنوب کانادا یافت. این درخت می تواند تا ارتفاع ۱۰۰ فیت و قطر ۵ فیت رشد کند.

کاربرد تخته ون آمریکایی به عنوان روکش در صنعت چوب

صنعت کاران چوب  اغلب روکش میز های چوبی، کابینت و سایر محصولات چوبی را از روکش چوب می سازند. روکش چوبی ورقه ها و لایه هایی از چوب است که طی فرایند های خاصی تهیه و تولید می شود. روکش چوب را در هر دو طرف کار می توان استفاده کرد. روکش های چوبی مربعی شکل هستند و از جنس روکش بر سطح کار و هم تراز با آن قرار می گیرند. تخته ون آمریکایی گزینه مناسبی است برای روکش کردن تولیدات چوبی. کابینت سازان و متخصصان صنعت چوب اغلب از این روکش چوبی برای میز، سطح خارجی کابینت ها ( خصوصا سطح خارجی در های کابینت) و صنایع چوبی دستی استفاده می کنند.

اهمیت تخته ون آمریکایی

استفاده از روکش برای تولیدات چوبی دارای اهمیت است، شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که چرا در تولیدات چوبی باید از روکش استفاده کرد، در حالی که خود چوب زیبا به نظر می رسد. پاسخ این است که روکش هایی که با چسب بر روی سطوح تولیدات چوبی کشیده می شوند، مقاومت آنها را بالا می برند و آنها را در مقابل آسیب های احتمالی مقاوم می کنند. چوب بدون روکش در برابر شرایط جوی مانند رطوبت و دما بسیار آسیب پذیر است و نمی تواند مدتی طولانی دوام بیاورد. چوب بدون روکش به راحتی می تواند خراش پیدا کند و پوسته پوسته شود.

اهمیت کاربرد تخته ون آمریکایی به دلایل زیر است:

۱– گران نیست، روکش ون آمریکایی در مقایسه با نوع بلوط آن قیمت مناسب تری دارد و تولیدات چوبی روکش شده از آن دارای کیفیت مطلوبی است.

۲– منعطف و دارای استقامت بالاست؛ دو ویژگی که برای روکش شدن اساسی می باشد. به راحتی شکل می پذیرد و ابزار خوری آن مطلوب است، به همین دلیل گزینه مناسبی برای خراطی است.

۳- جلا پذیری خوبی دارد و به راحتی تمیز می شود؛ برای جلای تخته ون آمریکایی می توانید از روغن، پلی یورتن و یا لاک الکل استفاده کنید و مطمئن شوید با یک جلای مرغوب و قابل قبول مواجه خواهید شد. گرد و خاک امری است که همیشه با آن رو به رو هستیم، هرگاه نیاز به تمیز کردن تخته ون آمریکایی شد، از شوینده هایی استفاده کنید که دارای PH طبیعی باشند؛ مانند ترکیب یک اونس از صابون ظرفشویی در یک گالن از آب گرم. وقتی که احساس کردید جلای تخته ون آمریکایی تیره و مات شده است، لایه نازکی از روغن چوب را استفاده کنید تا دوباره از سطح صیقلی آن لذت ببرید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک کاربرد تخته ون آمریکایی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد