آشنایی با تخته ون آمریکایی

0

آشنایی با تخته ون آمریکایی و روکش های چوبی

آشنایی با تخته ون آمریکایی این فرصت را برای شما مهیا می کند تا با اطلاعات و آگاهی درست به خوبی از این چوب استفاده کنید. صنعتگران چوب، با آشنایی با تخته ون آمریکایی محصولات خود را با قیمت مناسب تری به بازار عرضه می کنند. تخته ون آمریکایی نوعی تخته از درختی به همین نام است. این درخت دارای برگ پهنی است و تخته های تولید شده از این درخت کاملا خشک می باشند. ون آمریکایی نام گونه ای از درخت است که در شرق ایالات متحده آمریکا می روید. این درخت از گونه  سخت چوبان است و استقامت خوبی دارد.

در رابطه با آشنایی با ون آمریکایی خوب است که بدانید ون آمریکایی در ظاهر شبیه ون اروپایی است که چوب رویی و درونی آن رنگ کمی دارد. طیف این رنگ از قهوه ای مایل به خاکستری تا قهوه ای روشن و یا زرد کم رنگ با رگه های صاف قهوه ای است.

آشنایی با تخته ون آمریکایی

در راستای آشنایی با تخته ون آمریکایی به این نکته پی خواهید برد که الوار و روکش های ساخته شده از تخته ون آمریکایی گاهی بر اساس رنگ هایشان نیز فروخته می شوند، به این صورت که وقتی صحبت از ون سفید می شود منظور چوب رویه و اصطلاحا قسمت زنده ی درخت است و زمانی که از ون قهوه ای نام برده می شود، منظور چوب درونی و اصطلاحا مغز چوب است. این چوب از نظر درجه کیفیت و خصوصیات، دامنه زیادی دارد و بسیار وسیع است. ون آمریکایی استقامت قابل قبولی دارد و معمولا دارای بافتی زبر و یکدست است.

الوار ها دارای سختی مناسبی هستند و وقتی در مجاورت بخار قرار می گیرند به راحتی می توان آنها را خم کرد. این الوار ها به راحتی تراش می خورند و گزینه بسیار مناسبی برای خراطی هستند. به طور کلی کار کردن با ون آمریکایی بسیار ساده و راحت است و به راحتی می توان با میخ، چسب و پیچ گوشتی روی آن کار کرد و میزان جلاپذیری آن بسیار بالاست. چوب درونی ون آمریکایی نسبت به پوسیدگی مقاومت بالایی ندارد و به طور متوسطی نسبت به آن مقاومت نشان می دهد و رطوبت را به جذب می کند.

همین امر باعث می شود تا محدودیت هایی در استفاده از این چوب وجود داشته باشد. تخته ون آمریکایی در موارد زیر کاربرد دارد: مبلمان سازی، تهیه و تولید کف پوش ها، ساختن درهای چوبی، کابینت سازی، کالاهای ورزشی، صنایع دستی و خراطی و به عنوان روکش های چوبی. این چوب جایگزین خوبی برای بلوط سفید است که برای ساخت قطعات چوبی مانند قاب تابلو ها، عصا و راکت تنیس مورد استفاده قرار می گیرد.

 آشنایی با تخته و اسامی مختلف آن

تخته ون آمریکایی با نام های زیر نیز خوانده می شود:   

ون شمالیNorthern Ash

ون جنوبیSouthern ASH

ون سفید White Ash

ون سفید آمریکایی American White Ash

ون قهوه ایی Brown Ash

تخته ون آمریکایی، روکشی زیبا برای تولیدات چوبی 

 آشنایی با تخته ون آمریکایی این امکان را به صنعت کاران چوب می دهد تا از ون آمریکایی به عنوان روکش طبیعی در ساخت میز های چوبی، کابینت و سایر محصولات چوبی استفاده کنند. روکش چوبی، ورقه ها و لایه هایی از چوب است که طی فرایند های خاصی تهیه و تولید می شود. روکش چوب را در هر دو طرف کار می توان استفاده کرد. روکش های چوبی مربعی شکل هستند و از جنس روکش بر سطح کار و هم تراز با آن قرار می گیرند. تخته ون آمریکایی گزینه مناسبی است برای روکش کردن تولیدات چوبی.

تخته ون آمریکایی و ویژگی های آن

گرچه گونه هایی متفاوتی از درخت ون آمریکایی وجود دارد، اما بهترین نوع چوب این درخت در شرق ایالت متحده تا دلتای میسی سیپی و جنوب کانادا یافت می شود. این درخت می تواند تا ارتفاع ۱۰۰ فیت و قطر ۵ فیت رشد کند. همانطور که ذکر شد تخته ون آمریکایی نسبت به پوسیدگی مقاوم نیست، اما انعطاف و استقامت فوق العاده ای دارد که این دو ویژگی یعنی انعطاف و استقامت  مشخصه مهمی برای روکش شدن هستند. ون آمریکایی به تنهایی دارای رنگ جذاب و زیبایی است و در عین حال چوبی است که به خوبی می شود آن را به رنگ دلخواه خود درآورید، حتی با کمی دقت می توانید رنگ آمیزی را طوری انجام دهید که رنگ آن بسیار نزدیک به رنگ درخت بلوط شود. همچنین ون آمریکایی روغن کاری را نیز به خوبی می پذیرد.

تخته ون آمریکایی در مقایسه با بلوط چوب گرانی به حساب نمی آید و می توان گفت زمانی که به عنوان روکش از آن در صنایع چوبی  استفاده می شود تولید از درجه کیفی خوب و قابل قبولی برخوردار می شود.  برای جلای تخته ون آمریکایی می توانید از روغن، پلی یورتن و یا لاک الکل استفاده کنید و مطمئن شوید با یک جلای مرغوب و قابل قبول مواجه خواهید شد. گرد و خاک امری است که همیشه با آن رو به رو هستیم هرگاه نیاز به تمیز کردن تخته ون آمریکایی شد از شوینده هایی استفاده کنید که دارای ( پ هاش) طبیعی باشند مانند ترکیب یک اونس از صابون ظرفشویی در یک گالن از آب گرم. وقتی که احساس کردید جلای تخته ون آمریکایی تیره  و مات شده است لایه نازکی از روغن چوب را استفاده کنید تا دوباره از سطح صیقلی آن لذت ببرید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک آشنایی با تخته ون آمریکایی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد