قطعات دستگاه گندگی چند نوع است؟

0

قطعات دستگاه گندگی چند نوع است؟

قطعات دستگاه گندگی چند نوع است؟ : یک دستگاه مهم و ضروری در همه کارگاههای نجاری دستگاه گندگی است. این ماشین چوب و الوار را از رو رنده کرده و از این نظر با کف رنده تفاوت دارد. برای همین اگر قصد دارید الوار را با استفاده از این ماشین رنده کنید حتما باید یک طرف چوب صاف و صیقلی باشد تا دستگاه بتواند کار خود را به درستی انجام دهند.

قطعات دستگاه گندگی مختلف و متفاوت هستند و هر قطعه و جزء آن وظیفه خاصی را در دستگاه بر عهده داشته و بدون آنها دستگاه نمی تواند کار خود را انجام دهند. برای همین ما قصد داریم در این مطلب تا حدودی شما را با  قطعات دستگاه گندگی و کارکرد آنها آشنا کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

کلید خاموش و روشن

یکی از قطعات دستگاه گندگی کلید خاموش و روشن است. وظیفه این قطعه و قسمت کاملا روشن است و نیاز به توضیح نخواهد داشت.

اهرم تنظیم کننده ارتفاع:

از قطعات دستگاه گندگی می توان به اهرم تنظیم کننده ارتفاع اشاره کرد. در همه دستگاههای گندگی صفحه ای متحرک وجود دارد که این صفحه با استفاده از اهرم مذکور و چرخاندن آن روبروی دستگاه قرار می گیرد. با استفاده از اهرم تنظیم کننده ارتفاع می توانید صفحه را تنظیم کنید تا امکان باربرداری دلخواه از روی الوار بوجود آید.

نشانگر

از قطعات دستگاه گندگی نشانگر است. این ماشین نشانگر مدرجی دارد که کار آن نشان دادن فاصله صفحه از تیغه است. یعنی قبل از روشن کردن گندگی باید با استفاده از این نشانگر اندازه صفحه را بر اساس سفارش و نیاز تعیین و تنظیم کنید.

اهرم قفل کننده صفحه

دستگاه گندگی یک قطعه مهم دارد که اهرم قفل کننده صفحه است. کاری که این اهرم انجام می دهد، این است که اپراتور باید قبل از چرخاندن اهرم تنظیم ارتفاع مطمئن شود. اهرم قفل کننده ماشین باز است و صفحه می تواند حرکت کند. این اهرم برای ثابت کردن فاصله تیغه تا صفحه بکار می رود. چون اگر این فاصله ثابت نشود در اثر لغزش دستگاه ممکن است پیچ تنظیم ارتفاع بچرخد و تنظیمات آن بهم بخورد. اهرم مورد نظر با چرخش به چپ صفحه را آزاد و با چرخش به راست آن را ثابت و قفل می کند.

اهرم کنترل سرعت

اهرم کنترل سرعت یکی دیگر از قطعات دستگاه گندگی است. این اهرم به صورت نیم دور حرکت کرده و به گیربکس گندگی متصل شده است. در واقع اهرم مذکور سرعت گردش غلطک را در حرکت رانش به جلو تنظیم می کند. این تنظیمات در دور آرام و تند صورت می گیرد.

اهرم ترمز پیشروی قطعه

از دیگر قطعات دستگاه گندگی اهرم ترمز پیشروی قطعه است. در دستگاههای حرفه ای این قطعه به صورت ترمز عمل کرده و از جابجایی چوب و الوار به سمت جلو جلوگیری به عمل می آورد. همه قطعاتی که تا به اینجا در مورد آنها توضیح دادیم قطعات بیرونی دستگاه گندگی بودند. ماشین مذکور از یکسری اجزای درونی هم تشکیل شده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

قطعات درونی دستگاه گندگی

حفاظ شانه ای

حفظ شانه ای از قطعات دستگاه گندگی است که درون آن تعبیه شده و نقش مانع را بر عهده دارد. حفاظ شانه ای فلزی و متحرک بوده و از پس زدن الوار و قطعات شکسته شده جلوگیری به عمل می آورد چون اگر این ذرات و قطعات پرتاب شوند، می توانند به اپراتور و نجار آسیب های جدی وارد نمایند.

غلطک شیاردار

غلطک شیاردار در کنارحفاظ شانه ای قرار داشته و باعث حرکت چوب به سمت جلو می شود. غلطک های شیاردار از دو طرف به فنرهایی متصل هستند که این فنر ها بر اساس نوع الوار و پستی و بلندی های آن تغییر ارتفاع خواهند داد. غلطک شیاردار از قطعات دستگاه گندگی است که اهمیت زیادی در دستگاه دارد.

توپی تیغه

توپی در دستگاه گندگی کار رندیدن چوب و الوار انجام می دهد. در دو طرف توپی کفشک هایی تعبیه شده است که این کفشک ها پوشال تولید شده ناشی از رنده کردن چوب را به سمت بیرون هل می دهند. توپی تیغه از قطعات دستگاه گندگی است که باید مرتبا مورد بازدید و بررسی صحت عملکرد قرار بگیرد تا کیفیت عملکرد دستگاه تغییر نکند.

غلطک ساده کشنده

کار هدایت چوب به بیرون بر عهده این غلطک فلزی صیقلی است.

موتور گندگی

از قطعات دستگاه گندگی که بسیار مهم بوده و نقش قلب را در دستگاه ایفاء می کند، موتور گندگی است. این موتور در ماشین مذکور به صورت تک فاز و سه فاز طراحی و ساخته می شود و قدرت آن بین ۴ تا ۱۰ اسب بخار است. قدرت موتور به عرض صفحه گندگی وابسته است. هر چقدر عرض چوب بیشتر باشد فشار به موتور گندگی بیشتر خواهد بود.

توپی چون به دور بالا نیاز دارد برای آنکه آن را به موتور متصل کنند از تسمه استفاده می شود و چون غلطک ها آرام حرکت می کنند از زنجیر برای اتصال آنها به موتور بهره می برند. غلطک ها نیاز به قدرت زیادی دارند تا بتوانند الوارها را در حدود شش متر را حرکت دهند به همین سبب یکی از قطعات دستگاه گندگی گیربکس است.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک قطعات دستگاه گندگی چند نوع است؟ مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد