طراحی سایت دانشگاهی حرفه­ ای

0

طراحی سایت دانشگاهی حرفه ­ای : در دنیای امروز که اینترنت نبض همه چیز را در دست گرفته است، برای هر فعالیت مهمی یک وب سایت راه اندازی می­شود. بدون این سایت­ها امکان ادامه این فعالیت­ها تقریبا به صفر می­رسد چرا که بیشتر روابط و برنامه ریزی­ها از طریق اینترنت انجام می­شود.

دانشگاه­ها نیز نه تنها از این نیاز مستثنی نیستند بلکه شاید بتوان گفت بیشترین نیاز را به طراحی سایت دارند. اما، طراحی سایت دانشگاهی چگونه باید باشد؟ در این مقاله به این سوال مهم پاسخ می­دهیم.

طراحی سایت دانشگاهی حرفه ­ای

طراحی سایت برای مؤسسات آموزشی موضوعی درخور تعمق است، زیرا آموزش یکی از مهم­ترین اصول زندگی و سیاست­های کشوری محسوب می­شود.

در بین سایر مؤسسات آموزشی، دانشگاه به دلیل سروکار داشتن با افراد بزرگسال و ارائه انواع رشته­های تحصیلی و نیز دارا بودن انواع پتانسیل و ظرفیت­های آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است.

طراحی سایت دانشگاهی برای ارتباط منسجم بین فعالان دانشگاهی در سطح گسترده، اطلاع رسانی در مورد فعالیت­ها، دروس، اساتید، هیئت علمی، آموزش­های آنلاین، ثبت نام، تاریخ برگزاری آزمون­ها و …

ابزاری بسیار کارآمد است و می­توان به جرأت ادعا کرد که در دنیای امروز فعالیت دانشگاه­ها بدون داشتن یک سایت غیرممکن است.

مزایای طراحی سایت دانشگاهی در نگاه کلی

طراحی سایت دانشگاهی حرفه ای : اگر بخواهیم این مزایا را در یک نگاه کلی بررسی کنیم، می­توانیم بگوییم قابلیت ارائه دروس، برگزاری امتحانات آنلاین، ارتباط مؤثر بین دانشجویان و اساتید، انجام انواع فعالیت­های اداری و آموزشی در هر زمان و مکان، تحلیل روند آموزشی با بهره­گیری از انواع ابزارهای ممکن، قابلیت پذیرش دانشجو از تمام کشورهای دنیا، از جمله این مزایا هستند.

سایت دانشگاهی می­تواند به صورت ساده طراحی شود و فقط اطلاعات مربوط به ارائه دروس و انتخاب واحد، ثبت نام و .. را ارائه دهند، ولی سایت­های حرفه­ای موارد بسیار زیادی را دارا هستند و تقریباً هیچ سؤالی را بدون جواب نمی­گذارند. همچنین، انجام بیشتر فعالیت­ها به صورت آنلاین در این سایت­ها ممکن است.

 ویژگی­های بارز طراحی سایت دانشگاهی حرفه­ ای

  • طراحی صفحه معرفی

در این صفحه شرحی درباره سابقه تأسیس و پیشینه فرهنگی، علمی و آموزشی داده می­شود و مدیریت، هیئت مدیره و دپارتمان­های مختلف آموزشی توضیح داده می­شود.

  • طراحی چارت سازمانی

در این صفحه تقسیم بندی و شرح وظایف افراد و اطلاعات هر کدام اعلام می­شود.

  • طراحی بخش ارتباط با دانشگاه

این صفحه شامل اطلاعات تماس افراد مدیر، روابط عمومی و معاونان است.

  • طراحی صفحه اعلانات

در این صفحه اطلاعیه­ ها و جلسات و زمان­ کلاس­های فوق برنامه، تغییر امتحانات، پذیرش دانشجو، کنفرانس­ها و همایش­ها و سایر اطلاعات مهم قرار داده می­شود.

صفحه تقویم آموزشی

طراحی سایت دانشگاهی حرفه ای : صفحه تقویم آموزشی، ساعات و روزهای برگزاری کلاس در رشته­های مختلف را ارائه می­دهد.

  • صفحه انتخاب رشته
  • بخش ثبت نام
  • پنل کاربری برای اساتید و دانشجویان
  • پیاده­سازی سیستم اتوماسیون اداری

جهت سهولت در مکاتبات درون واحدهای دانشگاهی مانند مدیریت، معاونت، ریاست و مکاتبات اداری بیرون از دانشگاه طراحی می­شود.

  • طراحی صفحه قوانین
  • صفحه اخبار
  • طراحی صفحه مقالات

این بخش به عنوان بانک مقالات علمی دانشجویان و اساتید است.

  • گالری امکانات و توانمندی­های دانشگاه
  • طراحی آرشیو پایان­ نامه

در این صفحه پایان نامه­ها­ی برتر طبقه بندی شده و برای دانشجویان قابل دسترس هستند.

سیستم پرداخت آنلاین

این موارد معمولاً توسط دانشگاه­هایی که می­خواهند یک سایت حرفه­ای طراحی کنند به کار گرفته می­شوند. اما، یک نکته مهم دیگر وجود دارد که معمولاً دانشگاه­هایی که از کشورهای دیگر دانشجو جذب می­کنند به آن توجه می­کنند.

این دانشگاه­ها صفحه­ای برای پذیرش دانشجو و شرایط و ضوابط آن در نظر می­گیرند و تمام فرم‌های لازم را در آن قرار می­دهند. این دانشگاه­ها همچنین برای برقراری ارتباط مستقیم بین متقاضی و دانشگاه یک ایمیل دارند و معمولاً هم خیلی سریع به پیام­های ایمیلی پاسخ می­دهند و تقریباً هیچ سوالی را بی­پاسخ نمی­گذارند.

تمام سایت­های دانشگاهی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که دانشگاه­های معتبر با رتبه­بندی بالا دارند، این صفحه را در نظر گرفته‌اند و شرایط و ضوابط خود را به خوبی در آن توضیح می­دهند.

موارد مهمی که باید در طراحی سایت دانشگاهی حرفه ­ای رعایت شود

 

طراحی سایت دانشگاهی حرفه ای : علاوه بر طراحی بخش­های گفته‌شده، یک سایت دانشگاهی حرفه­ای همچنین باید:

  1. برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شود. این اصول سئو نامیده می­شوند و رعایت آنها باعث می­شود کاربران پس از درج نام دانشگاه به راحتی به سایت آن دسترسی داشته باشند.
  2. واکنش‌گرا باشد. واکنش‌گرا یا ریسپانسیو بودن به معنای این است که محتوای سایت این قابلیت را دارد که با اندازه و فونت­های مناسب تلفن همراه (علاوه بر کامپیوتر) نیز نمایش داده شود.
  3. سرعت بالا داشته و در دسترس باشد. وب‌سایت دانشگاه حرفه­­­­­­­­ای باید به سرعت بالا بیاید و زمان جابه‌جایی بین صفحات آن زیاد نباشد. همچنین باید در هر ساعت از روز در دسترس باشد تا موجب نارضایتی کاربر نشود.
  4. امنیت داشته باشد. سایت دانشگاهی حرفه­ای باید در مقابل هک و حملات اینترنتی مقاوم باشد، زیرا اطلاعات مهمی را نگهداری می­کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید به ویژگی­­­­­­­های سایت دانشگاهی حرفه‌ای و نکات مهمی که باید در طراحی آن در نظر گرفت، اشاره کنیم. بدیهی است که طراحی صفحات اشاره‌شده در کنار بهینه سازی سایت، آمار بازدید از سایت دانشگاه را بالا خواهد برد و نیازهای کاربران را رفع خواهد کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد