تخته توسکا

0

کاربرد انواع تخته توسکا در صنایع گوناگون

در کشور ایران از چوب توسکا  تخته گرفته میشود ، تخته استفاده و کاربرد بسیاری دارد و  برای ساخت انواع جعبه استفاده می گردد، در نجاری هم معمولا برای تو کاری استفاده میشود و در صنایع نئوپان، فیبر و کاغذ سازی کاربرد فراوانی دارد . درخت توسکا دو نوع دارد، توسکای ییلاقی و توسکای قشلاقی که چوب هر کدام یک نوع مصرف دارند، درخت توسکای ییلاقی  سبک و نرم است، تراکم ریزی دارد و برای روکش سازی مناسب است ،از چوب این درخت در قاب سازی و جعبه های خاتم استفاده می کنند.

تخته توسکا

درخت توسکای قشلاقی علاوه بر صنعت روکش سازی و پوشش سطوح بزرگ تر، در صنایع تخته سازی، کاغذ سازی، تخته فیبر، مقوا سازی ،قرقره سازی ، قایق سازی و منبت کاری استفاده دارد، برای نماهای روستایی بسیار مناسب و زیبا است و از طرفداران  بسیاری  برخوردار است، تخته توسکا مشتریان خارجی نیز دارد.

تخته با ترکیب دیگر چوب ها هم زیبایی چند برابری خواهد داشت و هم اینکه در هزینه ها صرفه جویی می شود. یک دیگر از محصولاتتخته کفپوش ها هستند،کفپوش ها به راحتی اره و برش میخورند وخیلی آسان با میخ، پیچ و چسب به هم متصل می شوند، سطح تخته به خوبی سنباده می خورد و صیقلی می گردد و به همین علت به راحتی رنگ میشود . ترکیبتخته با چوب ماهون، چوب درخت آلبالو و چوب درخت گردو طرح بسیار زیبایی خواهد شد، یکی دیگر از کاربردهای تخته توسکا به شکل  لایه  در کف پاشنه های کفش می باشد .

شرایط رشد درخت توسکا

درخت توسکا به دلیل داشتن قدرت جذب آب فراوان ، در زمین های مرطوب و باتلاقی سریع رشد می کند و در مناطقی مانند حاشیه و اطراف رودخانه ها و جنگل ها  به خوبی بزرگ میشود،اما درخت توسکا در داخل نواحی جنگلی رشد خوبی ندارد بعبارتی این درخت یکی از عوامل خشک کننده زمین های باتلاقی است. ارتفاع درختچه های توسکا معمولا خیلی زیاد و بلند نیست ،اما در رطوبت بالای خاک،  ارتفاع آن به ۲۱ متر هم میرسد، چوب درخت توسکا در فصل پائیز سفید رنگ می باشد اما بعد از مرحله برش این چوب  تغییر رنگ داده و قرمز می شود ،سپس به رنگ صورتی روشن تبدیل  و گاهی به شکل لکه های  قهوه ای رنگ دیده می شود.

چوب تخته نرم و سبک است در نتیجه کار کردن با تخته توسکا بسیار آسان است، به خوبی رنگ می پذیرد و در برابر آب مقاومت زیادی دارد، به همین دلیل از این چوب برای ساخت قایق و بناهای آبی استفاده می کنند . تخته در ابعاد و سایزهای گوناگون برش داده و بر حسب نیاز گاها  به صورت ترکیبی با دیگر مواد بکار برده میشود،از جمله ترکیب تخته توسکا با شیشه، ترکیب تخته توسکا با فلز.

نگهداری و مراقبت از تخته

تخته نیز مانند همه تخته چوبهای دیگر نیاز به مراقبت دارد و اقدامات پیشگیرانه ای برای حفظ نمای ظاهری آن لازم است . برای نگهداری تختهباید از ریزش هر مایعی بر روی سطح آن جلوگیری شود و در صورت بروز این اتفاق بایستی با دستمالی خشک  روی تخته پاک شود، برای تمیز کردن تخته توسکا باید از استفاده از هر ماده شیمیایی خودداری کرد .

استفاده ویژه و خاص تخته توسکا در صنعت مبلمان

جدای از مشخصات و کاربرد تخته توسکا در صنایع مختلف، کاربرد خاص این چوب در صنعت مبلمان سازی بسیار واضح و مسلم است ، پرکاربردترین نوع چوب تخته توسکا ، توسکای قرمز است که از چوب های غیر بومی در هر منطقه ارزان تر است و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، از رایج ترین مصرف تخته توسکا در صنعت روکش سازی می باشد از جمله کفپوش ها ، رویه های میز و صندلی ، کمد و درب و پنجره . چوب توسکا در صنعت مبلمان بسیار محبوب است زیرا رنگ و بافت این نوع چوب یکنواخت و انعطاف پذیر است و برای  استفاده تزئینی برای اتاق خواب، اتاق مطالعه و اتاق نشیمن بسیار مناسب هستند ، می توان برای دکور و زیبایی در قسمت هایی از مبلمان نیز استفاده کرد، تلفیق و ترکیب این چوب در صنایع مبلمان با طراحی های مناسب همواره طرفداران خود را جلب کرده است .

سازگاری درخت ، چوب و تخته توسکا با محیط اطراف

توسکا بسیار سازگار با محیط اطراف است، چوب درخت توسکا و تخته توسکا از نیتروژن هوا تغذیه می کند ، گل درخت توسکا منبع گرده برای زنبوران عسل است همچنین توسکا یک منبع غذایی برای شب پره ها و پروانه ها نیز هست . درخت توسکا مانند بادشکن در حوالی مزارع می باشد و شدت باد را می کاهد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره لینک تخته توسکا مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد