طراحی سایت دانشگاه

0
طراحی سایت دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مراجعه کنندگان زیادی دارد، در طراحی سایت دانشگاه اطلاعات مورد نیاز به خوبی در سایت استفاده شود.

طراحی سایت دانشگاه

در متن زیر به بررسی اهمیت طراحی سایت دانشگاه و نکات مهمی که باید در طی فرآیند طراحی رعایت کرد می پردازیم.

اهمیت طراحی مناسب سایت دانشگاهی

با گسترش فضای مجازی در دهه های گذشته تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزشی بخشی از خدمات و اطلاعات خود را در قالب سایت در فضای اینترنت ارائه می کنند، ارائه مناسب خدمات و اطلاعات و طراحی سایت دانشگاه به صورت حرفه ای باعث شده تا برخی از دانشگاه ها منافع زیادی ببرند.

از جمله این منافع می توان به جذب دانشجوی بیشتر، جذب کمک های مالی و موارد دیگر اشاره کرد. در واقع سایت دانشگاه یک ویترینی از خود دانشگاه است و هرچقدر طراحی سایت دانشگاه بهتر و حرفه ای تر انجام شود می تواند نشان دهنده بالا بودن سطح توانمندی دانشگاه در زمینه های علمی، آموزشی و تکنولوژی باشد، از همین رو دانشگاه های برتر همواره سعی می کنند تا وب سایت های با کیفیت بالا برای خود تولید کنند، کافی است به وب سایت های دانشگاه های برتر جهان سری بزنید و خدماتی را که آن ها در قالب این سایت ها ارائه می کنند ببینید تا متوجه شوید که چرا سایت های دانشگاهی امروزه از پارامتر های مهم در تعیین رتبه دانشگاه های جهان هستند.

ملزومات مهم در طراحی سایت دانشگاهی

سرور و شبکه توزیع محتوا : طراحی سایت دانشگاه باید به گونه ای انجام شود که سایت هنگام بارگزاری سرعت بالایی داشته باشد و هنگامی که تعداد مراجعان زیاد است دچار کندی و مشکل نشود. این امر تنها با انتخاب صحیح سرور و پیکربندی مناسب آن انجام می شود.

سمت سرور سایت باید توسط یک فرد متخصص طراحی شود تا کارایی سایت تضمین شود. مورد مهم دیگر بعد از سرور شبکه توزیع محتوی است که باید از آن در طراحی سایت دانشگاهی استفاد کرد، اکثر دانشگاه ها فایل های حجیمی را در قالب های مختلف مانند محتوی آموزشی، گزارش ویدیویی همایشات و … ارائه می دهند این موارد اگر در قالب شبکه توزیع محتوی مناسب ارائه شود کاربر می تواند با سرعت بسیار بالایی به آن ها دسترسی داشته باشد.

مسیریابی و مسیردهی مناسب : این بسیار مهم است که کاربر وقتی وارد وب سایت دانشگاهی می شود در آن گم نشود، در واقع در طراحی سایت دانشگاه باید مسیرها و صفحات از قبل دسته بندی شده باشند و هر بخش باید زیر شاخه های خود را داشته باشد. مسیر دهی صحیح باعث می شود تا کاربران به راحتی به بخشی که در جستجوی آن هستند هدایت شوند و محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند.

طراحی سایت آموزشی دانشگاه

اکثر سایت های دانشگاهی بخشی به عنوان آموزش اینترنتی دارند که در آن محتوای آموزشی تولید شده توسط اعضای علمی دانشگاه را قرار می دهند.

هدف این بخش ارائه محتوای مخصوصی است که در دانشگاه تولید می شود و می تواند برند دانشگاه را بسیار ارتقاء بخشد، حتی ممکن است دانشگاهی بخشی به عنوان دانشگاه مجازی داشته باشد و دروس دانشگاهی را در آن به صورت مستقیم ارائه کند محتوای آموزشی در واقع نشان دهنده شیوه و متدهایی است که به وسیله آن ها آموزش در دانشگاه جریان دارد.

سایت آموزشی دانشگاه باید به گونه ای طراحی شود که دانشجویان بتوانند محتوای مورد نظر خود را با یک جستجوی ساده به راحتی به دست آورند در واقع دسته بندی مناسب مطالب، چینش مطالب و قابلیت جستجو از مهمترین مواردی است که باید در طراحی بخش آموزشی در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگری که باید در طراحی این بخش در نظر گرفته شود واکنش گرا بودن طراحی است. اکثر دانشجویان زمانی که می خواهند به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند از گوشی های موبایل استفاده می کنند و اگر بخش آموزشی سایت دانشگاه برای گوشی های موبایل و یا تبلت ها بهینه نشده باشد مشکلات بسیار زیادی را برای دانشجویان به وجود خواهد آورد و دیگر علاقه ای به استفاده از سایت آموزشی دانشگاه نخواهد داشت این امر روی رتبه بندی سایت بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

نکات مهم در طراحی سایت دانشگاه

  • انتخاب دامنه مناسب : دامنه مناسب باعث می شود تا سایت شما به راحتی در دسترس باشد و رتبه بندی آن در میان سایت های مشابه بالا برود این سبب می شود تا افراد زیادی از آن بازدید کنند. همچنین انتخاب دامنه در سئو سایت نیز بسیار تاثیر گذار است. دامنه سایت دانشگاهی باید دارای نشانی از نام دانشگاه باشد و همه صفحات هم دارای پیشوند دامنه اصلی سایت باشند.
  • امنیت اطلاعات کاربران: امنیت جزئی بسیار مهم در سایت های دانشگاهی است، به دلیل تعداد بالای کاربران سایت های دانشگاهی و وجود اطلاعات حساس تحصیلی آن ها امروزه اکثر سایت های دانشگاهی هدف حملات سایبری برای سرقت اطلاعات کاربران قرار می گیرند بنابراین بسیار مهم است تا روی امنیت سایت کار شود.
  • محتوای مناسب : سایت های دانشگاهی نیازمند محتوای بسیار دقیق و به روز هستند و محتوا باید به گونه ای برای آن ها ایجاد شود که کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، از مهمترین نوع محتوایی که در سایت های دانشگاهی به کار می رود محتوای آموزشی است که اهمیت بالایی در افزایش رنکینگ سایت های دانشگاهی دارد، محتوای وب سایت دانشگاه باید خاص دانشگاه باشد و برند دانشگاه را ارتقاء بخشد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد