طراحی سایت جهاد دانشگاهی

0

طراحی سایت جهاد دانشگاهی از حیطه های مهم و ضروری در دانشگاه ها می باشد. طراحی سایت جهاد دانشگاهی یکی از امکانات مهم دانشگاهی محسوب می شود.

طراحی سایت جهاد دانشگاهی

چگونه و چرا سایت جهاد دانشگاهی طراحی کنیم؟ امروزه به راحتی با طراحی سایت جهاد دانشگاهی، می توان تمامی موارد مربوط به دانشگاه ها، ظرفیت های موجود در دانشگاه، فعالیت های اساتید، نحوه ارائه دروس و نمرات را مورد مشاهده قرار داد.

به طور کلی ارتباط دانشجویان با اساتید، در دسترس بودن اساتید در هرجای دنیا که باشند، قابلیت پذیرش دانشجو بدون حد و مرز، انجام تمام فعالیت های اداری و آموزشی مربوط به دانشگاه به وسیله طراحی سایت دانشگاهی امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله به طراحی سایت جهاد دانشگاهی و ویژگی های آن می پردازیم.

چرا طراحی سایت جهاد دانشگاهی؟

دنیای امروز دنیای دانش و ارتباطات است. در دانشگاه های مختلف پیشرفت های مختلفی در حال رخ دادن هستند که تمامی این ها به واسطه افراد و دانشمندان مختلف از سراسر دنیا می باشد. از جمله عواملی که باعث سرعت بخشیدن به این ارتباطات شده است، اینترنت است.

بنابراین یک دانشگاه برای این که در حوزه مختص به خود وارد شود و پیشرفت کند، نیازمند طراحی سایت جهاد دانشگاهی است که باید به موارد مختلف مربوط به دانشگاه، موقعیت جغرافیایی دانشگاه و همچنین معرفی رشته ها و دانشکده های موجود در دانشگاه، اساتید و درج اطلاعیه ها بپردازد. همچنین اساتید برای دادن نمرات و دانشجویان برای مشاهده نمرات درسی و اطلاعات مربوط به خود میتوانند به سایت دسترسی داشته باشند.

سایت جهاد دانشگاهی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک سایت جهاد دانشگاهی دارای ویژگی هایی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اول از همه باید دارای یک ظاهر گرافیکی مناسب با فضای دانشگاهی و در عین حال زیبا و خاص باشد. باید بتواند به طور کامل دانشگاه را معرفی کند و تاریخچه دانشگاه، راه های ارتباطی مخصوص دانشگاه و آدرس دانشگاه و سایر ویژگی های مهم در حوزه دانشگاه را نشان دهد.

از جمله ویژگی های سایت جهاد دانشگاهی، ارائه به روز ترین خبرها و اطلاعیه و فراخوان دانشگاه بر روی سایت جهاد دانشگاهی است. علاوه بر اینها باید توانایی ارائه  تقویم ترم دانشگاه، دروسی که در طول هر ترم ارائه می شوند، قوانین و مقررات مختص به دانشگاه، معرفی کردن اساتید و عضوهای هیئت علمی دانشگاه، خدمات آموزشی درسی و غیر درسی و همچنین امکان برقراری ارتباط با کاربران و پشتیبانی از آنها را داشته باشد.

از همین رو طراحی سایت جهاد دانشگاهی و همچنین پرتال دانشگاهی نیازی مهم و ضروری است. برای داشتن و طراحی یک سایت دانشگاهی، علاوه بر محتوایی که ارائه می دهد و در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می دهد، باید دارای ملزومات فنی و تخصص یافته نیز باشد.

۵ مورد فنی در طراحی  سایت جهاد دانشگاهی

در طراحی سایت جهاد دانشگاهی نیز مانند دیگر سایت ها باید موارد فنی که لازمه یک سایت می باشد را رعایت کرد. این موارد شامل:

سئو

از جمله مهمترین و ضروری ترین مواردی که در طراحی سایت دانشگاهی باید رعایت شود، طراحی کردن سایت دانشگاه به صورت بهینه برای موتورهای جستجوی گوگل است. به اقدامات و عواملی که منجر به رسیدن به این طراحی بهینه در زمینه سایت دانشگاهی می شود، سئو می گویند.

در صورت انجام این اقدامات و فعالیت ها به طور مناسب، سایت دانشگاه در هنگام جستجو خیلی راحت و سریع در اختیار دانشجویان و کاربران قرار می گیرد و این امر منجر به دسترسی سریع کاربران و دانشجویان به سایت دانشگاه می شود.

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا

یک سایت دانشگاه باید ریسپانسیو یا همان واکنش گرا باشد. به این معنی که اطلاعات و محتوایی که به دانشجویان ارائه می شود متناسب  با اندازه صفحه نمایش دستگاهی باشد که با آن به سایت دانشگاه متصل می شوند. به این معنی که کاربران چه با موبایل و چه با لپ تاپ و یا کامپیوتر وارد سایت شوند، محتوایی که در سایت است به طور کامل و با اندازه و فونت های مناسب به کاربر نمایش داده شود.

دسترسی آسان و سرعت

یک سایت و یا وب سایت باید در تمام طول شبانه روز برای دانشجویان و کاربران، در دسترس و قابل مشاهده باشد. علاوه بر این باید به طور سریع سایت برای کاربران بالا بیایید و دانشجو و کاربر مدت زمان زیادی را منتظر نماند که سبب نارضایتی کاربران در این امر می شود.

امنیت

در طراحی سایت مهمترین مسئله امنیت سایت است اما در طراحی سایت جهاد دانشگاهی که اطلاعات حساس و مهمتری را در خود نگه می دارد، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. در طراحی سایت جهاد دانشگاهی باید مراقب حملات اینترنتی و هکرها بود و امنیت آن را از این لحاظ بسیار بالا برد.

طراحی یک سایت خوب و حرفه ای نیازمند زمان بیشتر و دقت بالاتری است، از این رو بسیار مشکل و زمان بر است. یک سایت خوب و با کیفیت نیازمند طراحی اصولی و تخصصی می باشد.

الزامات و اهمیت طراحی سایت جهاد دانشگاهی چیست؟

از جمله موارد مهم که در طراحی سایت جهاد دانشگاهی باید رعایت شود طراحی صفحه درباره ما است. در این صفحه به فعالیت های دانشگاه در طول دوره تاسیس اشاره می شود. علاوه بر این ها به معرفی رئیس دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاه مربوطه و معرفی قسمت ها و بخش های مختلف دانشگاه و قدمت فرهنگی علمی دانشگاه نیز پرداخته می شود.

در طراحی سایت جهاد دانشگاهی با ایجاد کردن یک صفحه چارت می توان به معرفی دپارتمان های متفاوت از جمله معاونت دانشجویی، دایره امتحانات، امور فارغ التحصیلی و خوابگاه پرداخت و وظایف و اطلاعات مربوط به هر کدام را به طور جداگانه مشخص و تعیین نمود.

همچنین با طراحی کردن صفحه اعلانات به صورت اینترنتی می توان اقدام به گذاشتن اطلاعاتی در مورد سخنرانی ها و همایش ها، قرار دادن اعلامیه ها، اطلاعیه ها، اطلاعات مربوط به تشکیل جلسات و زمان برگزاری آزمون ها نمود.

با طراحی سایت جهاد دانشگاهی کلیه دانشجویان برای استفاده از خدمات سایت دانشگاه و اطلاعات مربوط به دانشگاه می توانند در سایت دانشگاه ثبت نام کنند و با وارد کردن نام کاربری مختص به خود به همراه رمز عبور وارد پنل مربوط به خود شوند و اطلاعاتی از قبیل زمان آزمون ها، دیدن نمرات دروس و زمان شروع ترم جدید بپردازند.

با طراحی یک سیستم پرداخت اینترنتی در طراحی سایت، تمام دانشجویان می توانند هزینه های مربوط به انتخاب واحد خود را به طور اینترنتی از طریق درگاه های مندرج بر روی سایت پرداخت کنند.

نمونه دیگری که قابل ذکر است اینکه در دانشگاه اینترنتی  نیز دانشجویانی که به طور مجازی اقدام به تحصیل نموده اند می توانند از طریق سایت دانشگاه ثبت نام کنند و امتحان دهند و همچنین با اساتید و همکلاسی های خود ارتباط برقرار کنند و تمامی وظایف خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت دانشگاهی خود انجام دهند.

اینفوگرافیک در طراحی سایت دانشگاهی

در اینفوگرافیک اطلاعات مربوط به طراحی سایت جهاد دانشگاهی به طور گرافیکی به کاربران منتقل می شود. در این روش ما می توانیم اطلاعات و ارقامی که کسل کننده و خسته کننده هستند را به طور جذاب و زیبا در اختیار کاربران و دانشجویان سایت قرار دهیم. در اینفوگرافیک طراحی سایت جهاد دانشگاهی می توانیم با یک گرافیک واضح و شفاف، ترافیک سایت دانشگاهی را بالا ببریم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد