طراحی سایت تجارت الکترونیک

0

با افزایش درخواست ها جهت طراحی سایت تجارت الکترونیک ، طراحان سایت نیز در آن خبره تر شده اند. اما نکاتی در طراحی سایت تجارت الکترونیک برجسته تر هستند.

طراحی سایت تجارت الکترونیک

طراحی سایت تجارت الکترونیک راهکاری آسان است تا از یک کسب و کار و تجارت یکنواخت به کسب و کار اینترنتی روی آورید. امروزه از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ایی گرفته تا فروشگاه های کوچک، همگی امکان آن را دارند تا فروشگاه خود را به صورت آنلاین راه اندازی کنند. البته با پیشرفت در حوزه برنامه نویسی نیز، طراحی سایت فروشگاهی نیز راحت تر شده است.

نخستین تصویری که از یک سایت تجارت الکترونیک می توان داشت این است که، سایتی مهیج و پر از محصولات متنوع و جذاب است که خریداران با صرف کمترین زمان می توانند سفارشات خود را ثبت و سپس دریافت نمایند. اما برای فروشگاه ها و مراکز مختلف که قصد دارند محصولات خود را از طریق تجارت الکترونیک به فروش برسانند، سایت تجارت الکترونیکی سایتی است که قدرت آن را دارد تا به عنوان یک رابط قوی بین عرضه کننده و مشتری قرار گیرد. در واقع یک لبهٔ قوی و حرفه ایی بین عرضه کننده و مشتری است که امکان معروف شدن برند ها و تولیدی های مختلف را فراهم آورده است.

بهترین نکات برای طراحی سایت تجارت الکترونیکی:

چه چیز هایی را باید قبل از طراحی سایت تجارت الکترونیک بدانیم؟ و چه مواردی را باید در هنگام طراحی سایت رعایت کنم؟ ۷ مورد از اساسی ترین نکاتی که باید در هنگام طراحی سایت تجارت الکترونیک به آنها توجه داشت را بررسی می کنیم. برای طراحی سایت تجاری قدرتمند و هدف گرا نیاز است که این هفت مورد را در چک لیست خود داشته باشید:

نکات قبل از بازدید:

  1. معرفی برند و شرکت تولیدی:

وب سایت باید ماهیت شرکت را بازتاب دهد و در واقع متناسب با کاربردهای محصولات و مصرف کنندگان طراحی شود. اینکه آیا وب سایت دارای گرافیک قدرتمند و ترکیب رنگی های جذاب باشد یا ساده و مینیمال باشد به ماهیت محصول و برند برمی گردد. زمانی که یک شرکت و یا برند شناخته شده و یکپارچه باشد، طراح سایت نیز راحت تر می تواند آن را معرفی کند.

  1. طراحی سایت تجارت الکترونیک به صورت ریسپانسیو:

با توجه به افزایش ترافیک استفاده از گوشی های همراه، تنها معیار در طراحی وب سایت نباید نمایش آن بر روی دسکتاپ باشد. طراحی سایت تجارت الکترونیک باید به گونه ایی باشد که بر روی تمامی دستگاه ها نمایش داده شود؛ صرف نظر از اندازه صفحه نمایش. آمارها نشان داده است که از هر ۵ نفر ۳ نفر بر روی تلفن همراه خرید اینترنتی انجام می دهند. پس اگر طراحی سایت ریسپانسیو نباشد نزدیک به ۴۰ درصد از بازدید کنندگان از خرید منصرف می شوند.

۳-UI و UX قدرتمند:

تمرکز شرکت باید بر روی تقاضای مشتریان باشد. یعنی کاربر چه امکاناتی را از سایت می خواهد. اگر سایت بیش از حد ظریف و گرافیکی باشد ممکن است توجه مخاطب را از محصولات عرضه شده دور کند. هدف از طراحی سایت باید معرفی محصولات و متقاعد کردن کاربران برای خرید محصولات باشد. نباید مخاطب صرفا فقط برای یک بازدید جزئی به سایت مراجعه کند، پس در نتیجه نیاز به ui و ux قدرتمند برای معرفی محصولات می باشد.

  1. تولید محتوای با کیفیت

موتور جستجوگر نقش بسیار مهمی در شناساندن شما به مشتری دارد. پس از استانداردهای مطابق با موتورهای جستجو و یا اصطلاحا سئو (seo) برای درج محتوای مطلوب استفاده کنید. سئوی خوب می تواند سایت شما را در صفحه اول موتورهای جستجو قرار دهد. اینگونه کاربر با یک کلیک ساده می تواند به شما بپیوندد و با برند و محصولات شما آشنا شود.

نکات بعد از بازدید از سایت:

  1. روند پرداخت امن و یکپارچه:

خریدار باید از لحظه ایی که از سایت شما دیدن می کند تا زمانی عملیات خروج را انجام می دهد نسبت به خرید کردن مشتاق باشد. بعد تکمیل سبد خرید کاربر انتظار دارد که پرداخت آنلاین را از طریق یک درگاه پرداخت امن انجام دهد. مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد با پول خود ریسک کند، پس اگر پرداخت از طریق درگاه امنی انجام شود، کاربر برای بارهای بعدی نیز نسبت به خرید از سایت شما ترغیب می شود.

  1. سرعت بالای سایت در پاسخگویی:

امروزه با افزایش فروشگاه های اینترنتی و تجارت الکترونیک، چندین سایت وجود دارند که محصولات مشابه را عرضه می کنند. یعنی کاربران امکان این را دارند تا سایت های دلخواه را برای خرید کردن انتخاب کنند. بعد از بازدید از سایت اگر کاربر زمان زیادی را در جستجوی محصول باشد و با سرعت پایین سایت مواجه شود مطمئنا از خرید منصرف می شود. به همین دلیل نزدیک به ۹ درصد از کاربران به دلیل پایین بودن سرعت سایت از خرید کردن منصرف می شوند و سایت دیگری را انتخاب می کنند.

  1. ارائه خدمات شخصی سازی برای کاربران:

غول های تجارت الکترونیک در دنیا مانند آمازون امکان شخصی سازی محصولات را بر اساس علایق کاربران فعال کرده اند. از طریق شخصی سازی کاربران می توانند محصولی را که مد نظر دارند بر مبنای علاقه خود محدود کنند. مثلا رنگ یا سایز و یا موارد جزئی و کلی دیگر.

ابزارهای مهم برای بازاریابی در طراحی سایت تجارت الکترونیک:

CMS مرسوم ترین ابزار است که می تواند طراحی سایت تجارت الکترونیک را تا حد بالایی معروف کند. محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی عرضه می شوند باید با جزئیات معرفی شوند و کاربر را جذب کنند. ابزار بعدی که امروزه خیلی پر استفاده هستند، صفحات تبلیغاتی هستند که با مجوز گرفتن از کاربر باز می شوند.

در این صفحات تبلیغاتی می توانید سایت و محصولات را معرفی کنید. یکی از مهمترین ابزارهایی که حتی به صورت غیر مستقیم و بدون مراجعه به وب سایت می توانید محصولات خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید، شبکه های اجتماعی هستند.

با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید محصولات و برند خود را بیشتر معرفی کنید و آمار کاربران سایت را افزایش دهید. دنیای تجارت الکترونیک به سرعت در حال پیشرفت است، پس با استفاده از این ابزارها سایت خود را به همگان معرفی کنید.

رعایت قوانین کسب و کار در طراحی سایت تجارت الکترونیک:

با توجه به اینکه اعتماد مخاطبان نسبت به فروشگاه های آنلاین سخت تر جلب می شود، پس باید از قوانینی که برای کسب و کار تجارت الکترونیک تعریف شده اند پیروی کنید تا مخاطب را جذب کنید. مدیریت سایتی که به صورت آنلاین محصولات خود را عرضه می کند سخت تر از فروشگاه های واقعی است.

پس باید نهایت تلاش را در جلب اعتماد مشتریان در کسب و کار اینترنتی انجام دهید. اینکه فضایی ایمن را برای جستجو، بازدید و خرید در سایت خود فراهم آورید یعنی سایت با کیفیتی دارید. از محصولات یکنواخت در سایت نیز استفاده نکنید و تنوع را در محصولات رعایت کنید. طراحی سایت تجارت الکترونیک امروزه مبدل به یک حرفه بسیار کارآمد و کاربردی شده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد