دستگاه اره دورکن

0

دستگاه اره دورکن

دستگاه اره دورکن یکی از پر استفاده ترین و کاربردی ترین دستگاه های برش در صنعت و به طور ویژه در صنعت چوب است که به منظور ایجاد برش هایی با دقت و ظرافت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های ماشین اره دورکن می توان به دقت و ظرافت در برش، کاربری ساده دستگاه، استهلاک پایین و امکان اپراتوری آسان آن که به معنای ساده بودن عملیات راه اندازی آن می باشد اشاره کرد. در این نوشتار مواردی را به منظور تنظیم اره دورکن بیان می کنیم.

اجزای دستگاه اره دورکن

شناخت اجزای دستگاه اره دورکن، در جهت تنظیم اره دورکن الزامی است که این دستگاه شامل این اجزا می باشد:

موتور اصلی: موتور دستگاه عامل حرکت تیغه دستگاه می باشد که وظیفه برش را بر عهده دارد.

تیغه اره: در این دستگاه دو تیغه اره وجود دارد که یکی تیغه اره اصلی و وظیفه اصلی برش را بر عهده دارد و دیگری تیغه اره خط زن که وظیفه برش کم عمق به منظور تسهیل برش اصلی را بر عهده دارد. این قطعه در فرایند تنظیم اره دورکن نقش مهمی دارد.

ریل: به منظور حرکت قطعه ای که برای برش در دستگاه قرار داده شده است مورد استفاده قرار می گیرد و قطعه را به طرف تیغه هدایت می کند.

گونیا: به منظور اندازه گرفتن قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد.

میز پشت گونیا: ناحیه ای به منظور نگهداری قسمتی از قطعه کار می‌باشد.

گونیای موجود در وسط ریل: هنگامی که عملیات برش به صورت زاویه دار انجام می شود از این گونیا استفاده می کنند.

نگهدارنده قطعه روی ریل: ابزار مهمی است که قطعه را بر روی ریل نگهداری می کند و در واقع ابزاری جهت ایمنی اره دورکن می باشد.

میز برش جلو: هنگامی که قطعات مورد استفاده برای برش بزرگ باشند از این ابزار در جهت گونیا کردن قطعه مورد نظر استفاده می شود.

تنظیم اره دورکن

به منظور تنظیم اره دورکن، رعایت اصول زیر الزامی است:

قبل از تنظیم اره دورکن، دستگاه را در سطحی صاف و محکم نصب کنید و فضای کافی برای کار با محصول را در نظر بگیرید.

دستگاه اره دورکن به دو صورت دستی و اتوماتیک وجود دارد و مورد کنترل قرار می گیرد، در روش دستی نیاز است تا اپراتور به صورت مستقیم تنظیم اره دورکن را انجام داده و تمام مراحل برش را انجام دهد، ولی در روش اتوماتیک اپراتور از طریق یک صفحه نمایشگر لمسی تنظیم اره دورکن را انجام داده و عملیات برش به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می گیرد.

تیغ اره دستگاه باید به صورت قائم یا ۹۰ درجه بر روی دستگاه نصب شده باشد، برای این منظور از گونیا برای تست ۹۰ درجه بودن تیغه اره استفاده کنید.

قبل از شروع کار، باید فاصله گونیای موجود در دستگاه و ارتفاع تیغه اره را به اندازه ای به میزان حداکثر یک دندانه بالاتر از قطعه ای که باید مورد برش قرار گیرد، تنظیم کنید.

تیغه اره دستگاه حتما باید با توجه به قطعه مورد نظر و سرعت برش انتخاب شود.

تیغه اره دستگاه به هیچ وجه نباید دارای لرزش و یا لنگ زدن باشد، زیرا این کار علاوه بر خطر ایمنی باعث می شود که دستگاه نتواند به خوبی عملیات برش را انجام داده و قطعه مورد نظر را زخمی می کند. برای محاسبه دقیق میزان لرزش تیغه اره، از دستگاه لنگی سنج استفاده کنید.

ابتدا سرعت اره را به سرعت مناسبی تنظیم کنید و بعد از روشن کردن اره، ابتدا اجازه دهید اره به سرعت مورد نظر برسد و سپس قطعه مورد نظر را به سمت تیغه اره هدایت کنید.

محافظی که دور تیغه اره قرار گرفته شکافی برای عبور تیغه اره دارد که این شکاف پس از تنظیم های متوالی گشاد شده و برای برش های باریک مشکل ایجاد می نماید، بنابراین پس از مدتی این قطعه نیاز به تعویض دارد.

خرابی دندانه، کند شدن تیغه و سوختن محل تیغه از ویژگی هایی هستند که نشان می دهند زمان تعویض تیغه اره، فرا رسیده است. برای تعویض تیغه اره باید برق دستگاه را قطع کرد.

به منظور جلوگیری از استهلاک چرخ دنده ها و افزایش عمر قطعات دستگاه باید به طور مرتب آن ها گریس کاری و روغن کاری کرد.

قبل از برش قطعه، باید از محکم قرار گرفتن قطعه مورد برش، در گیره مورد نظر اطمینان حاصل نمود.

در مواقع اضطراری از کلید توقف اضطراری دستگاه برای متوقف کردن آن استفاده کنید.

 

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به لینک دستگاه اره دورکن مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد