۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا

0

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : از سال ۱۹۶۴ میلادی، روز ۱۵ اکتبر به‌عنوان روز جهانی عصای سفید نام‌گذاری شده است. هرساله در این روز نابینایان، موفقیت‌ها و دستاوردهایشان، گرامی داشته می‌شوند. نکته‌ای که اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، دوران کودکی و  خردسالی افرادی است که از کودکی به نابینایی دچار شده‌اند. مشکلات افراد نابینا از دوران ورود به مدرسه آشکارتر می‌شود و شاید جامعه به شرایط محیطی استاندارد کودکان و خردسالان نابینا و تاثیر این شرایط محیطی بر آینده او کمتر آگاه باشد.

توجه به‌ویژگی‌های فردی، مشکلات و نیازهای یک فرد نابینا باید از دوران کودکی مدنظر والدین او قرار گیرند و یکی از اولین اقدامات لازم، توجه به محیطی است که کودک در آن بزرگ می‌شود و بیشتر وقت خود را آنجا می‌گذراند. دکوراسیون اتاق یک کودک نابینا، مسئله‌ای است که والدین کودک نابینا خیلی زود به اهمیت آن پی می‌برند.

ما امروز و به مناسبت روز عصای سفید به این موضوع پرداخته‌ایم و از فرصت به‌دست‌آمده برای بررسی ۸ نکته‌ کاربردی در مورد دکوراسیون اتاق یک کودک نابینا، بهره جسته‌ایم. نکاتی که برای والدین و اطرافیان کودکان نابینا احتمالا راه‌گشا خواهد بود. به امید اینکه کمکی به افزایش راحتی و امنیت محیط زندگی کودکان نابینا شده باشد.

۱.استفاده از انواع وسایل نقش برجسته و چندتکه

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : یک بار امتحان کنید و برای سی دقیقه چشمانتان را ببینید. قطعا ناخودآگاه اولین حسی که در برخورد با محیط به آن تکیه می‌کنید حس لامسه است. بارزترین حسی که کودکان نابینا از آن استفاده می‌کنند نیز حس لامسه‌ آن‌هاست. در نتیجه سعی کنید محیطی ایجاد کنید که کودک نابینا بتواند با لمس اشیاء اطرافش، به طرح و نقش آن پی ببرد و آن را بازشناسد.

یکی از راه‌ها این است که از روتختی، ملحفه، بالش و پتوهایی که نقش برجسته دارند، استفاده کنید. حتی برای فرش و روفرشی‌ها می‌توانید از انواع نقش برجسته بهره ببرید که به راحتی برای کودک قابل تشخیص و تفکیک از یکدیگر باشند. این کار باعث افزایش قوه‌ تخیل کودک نابینای شما خواهد شد و  ارتباط بیشتر او با محیط زندگی‌اش را در پی خواهد داشت.

 ۲.استفاده از پرده‌آویز مهره‌ای

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : پرده آویزهای مهره‌ای به دلیل درگیر کردن همزمان دو حس شنوایی و لامسه، برای کودکان نابینا بسیار جالب به نظر می‌رسند. آن‌ها با لمس این پرده‌ها و شنیدن صدای حاصل از آن حس بسیار خوبی را تجربه می‌کنند و این کار برایشان سرگرم‌کننده نیز خواهد بود. همچنین استفاده از این پرده‌ها در بخش‌های مختلف خانه برای جداسازی فضاها بسیار مفید است. از این طرق کودک به راحتی می‌تواند جهت یابی کند و موقعیتش در خانه را تشخیص دهد. اگر نمی‌توانید در راهروها و یا ورودی اتاق‌ها از این پرده‌آویزها استفاده کنید، می‌توانید روی دیوار اتاق کودک نصبش کنید تا از آن به عنوان وسیله سرگرمی بهره ببرد.

۳.توجه به نور اتاق کودک

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : مسئله نور در مورد کودکان کم‌بینا اهمیت خاصی پیدا می‌کند. میزان نور محیط یک کودک کم‌بینا باید طوری تنظیم شود که کودک در عین رفع نیازش، تحت‌فشار قرار نگیرد. یکی از راهکارهای مناسب استفاده از نورپردازی وظیفه‌ای و تاکیدی است. برای مثال می‌توانید از ریسه‌های نواری و شلنگی ال‌ای‌دی و یا ریسه‌هایی با لامپ‌های رشته‌ای کوچک استفاده کنید. این لامپ‌ها نور ملایمی دارند و در رنگ‌های مختلف موجود هستند. بهتر است آن‌ها را اطراف تختخواب کودک و یا اطراف کمد و دیگر قطعات مبلمان نصب کنید. با اینکار نیاز کودک کم‌بینا به نور در شب و ساعات تاریکی برای حرکت در اتاق تامین می‌شود.

۴.توجه به کاردستی‌های کودک

کودکان نابینا به دلیل توجه بیشتر به حس لامسه‌شان به ساخت چیزها و کارکردن با دست‌هایشان علاقه‌مندند. احتمالا کودک شما در مهدکودک یا مدرسه و یا حتی در منزل به کمک خود شما کاردستی‌هایی درست می‌کند، به ویژه کلاژ کاری یا ساخت نقاشی‌های برجسته. این نوع از تصویرسازی که یکی از شیوه‌های آموزشی به نابینایان است به آن‌ها کمک می‌کند که پیام خود را به گونه‌ای تصویری منتقل کنند.

پس بهتر است فضایی در اتاقش را به این کاردستی‌ها اختصاص دهید. آن ها را در قاب بگذارید و حتی برای محافظت بهتر از آن‌ها یک شیشه و یا طلق رویش نصب کنید و روی یک برد روی دیوار بچسبانید. این کار در افزایش اعتمادبه‌نفس او نقش زیادی خواهد داشت چون شما با جمع‌آوری کاردستی‌هایش در یک بخش مجزا، به دستاوردهای هرچند کوچکش، بها داده‌اید.

۵.ایجاد دیوار لمسی

شما می‌توانید با به هم چسبانیدن تکه‌های کارتن ضخیم یک دیوار لمسی درست کنید و آن را از اتاق کودک آویزان کنید یا به دیوار  نصب کنید. در ادامه باید با چسب تعدادی از اسباب‌بازی‌های او را روی این دیوار بچسبانید. این نیز در راستای قابل‌لمس بودن وسایل اتاق کودک است که پیش‌تر به آن اشاره شد. یک دیوار با اسباب‌بازی‌های کوچک روی آن بسیار جذاب‌تر از دیوار ساده‌ی اتاقش برای او خواهد بود. البته دیوار لمسی صرفا برای کودکان نابینا کاربرد ندارد اما بهره‌ای که کودکان نابینا از آن می‌برند بیش از سایر کودکان است.

۶-استفاده از رنگ‌های متضاد

در مورد کودکان کم‌بینا، استفاده از رنگ‌های متضادی که باعث توجه بیشتر کودک به محیط می‌شود، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اگر رنگ دیوار اتاق کودک کم‌بینای شما تیره است، روی دیوار از تصاویر و نقاشی‌های بارنگ روشن استفاده کنید و وسایل اتاق کودک کم‌بینای خود را نیز در رنگی متفاوت از رنگ دیوار و کف‌پوش یا فرش انتخاب کنید، تا تشخیص آن‌ها برای کودک راحت باشد.

۷-هر جا که می‌توانید از خط بریل استفاده کنید

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : اگر کودک کم بینا دارید برای کمک به او در شروع خواندن و نوشتن، تا می‌توانید از حروف الفبای برجسته در گوشه‌کنار اتاق و به‌صورت‌های مختلف استفاده کنید. با این کار کودک در طول روز با لمس مکرر آن‌ها کم‌کم با آن‌ها آشنا شده و ارتباط برقرار  می‌کند. با کمی خلاقیت، متوجه خواهید شد راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد.

حروف الفبای سه‌بعدی چوبی در اندازه‌های مختلف یا نوشتن اسم کودکتان روی دیوار با حروف الفبای برجسته، دو مورد از این خلاقیت‌هاست. اما خط مخصوص نابینایان را نیز نباید فراموش کرد. بُردهای مختلفی را می‌توانید در اتاق نصب کنید که با خط بریل چیزی بر روی آن نوشته شده باشد و هر چند وقت یک بار این بردها را تغییر دهید. استفاده از بریل روی یک دیوار سرتاسری و نوشتن یک داستان و یا متن بلند با آن راهکار جسورانه و البته پرهزینه دیگری برای ایجاد جذابیت یادگیری این خط برای کودکان است.

۷.ایجاد مراکز فعالیت حسی

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : مراکز فعالیت حسی روی موارد زیادی به‌طور همزمان برای افزایش یادگیری کودک با استفاده از حس لامسه‌اش تأکید دارند. این مراکز به جعبه‌هایی در اندازه‌های متفاوت از جنس چوب، پلاستیک یا هر چه که فراهم کردن آن برای والدین مقدور باشد، گفته می‌شود. این جعبه‌ها را در گوشه‌ اتاق کودک نابینا قرار می‌دهند. اما درون این جعبه چه چیزهایی باید قرار دهیم؟

– وسایلی را باید درون جعبه قرار دهیم که دو حس شنوایی و یا لامسه‌ کودک را درگیر‌ کنند.

-این وسایل باید دارای نوعی تضاد باشند به‌عنوان مثال انتخاب وسایل سنگین و سبک یا نرم و زمخت.

– انتخاب وسایلی با بخش‌های متحرک

– وسایل پلاستیکی ممکن است برای کودک، خسته‌کننده باشد. استفاده از وسایل چوبی، فلزی یا پارچه‌ای برای آن‌ها هیجان بیشتری خواهد داشت.

-معمولاً، وسایل خانه نسبت به اسباب‌بازی‌ها جذابیت بیشتری برای کودکان دارند.

-همچنین شناخت بافت‌های طبیعی و قرار دادن نمونه‌ای از این بافت‌ها مثل شن، ماسه، چوب و … هم به کمک این مراکز امکان پذیر است.

با ایجاد این جعبه در گوشه‌ اتاق کودک که حاوی موارد گفته‌شده باشد، به او در یادگیری و تصویرسازی ذهنی‌اش کمک زیادی می‌توان کرد.

۸.شخصی سازی اتاق کودک نابینا

۸ ایده خلاقانه و منحصربه‌فرد برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان نابینا : اهمیت طراحی محیط زندگی در مورد افراد با ویژگی‌های فیزیکی و روانی متفاوت، چند برابر می‌شود. در مورد یک کودک نابینا هم این مسئله صدق می‌کند. اگر می‌خواهیم کودک ما در آینده فردی خلاق، فعال و موفق باشد، نیاز است یک محیط امن، راحت و شاد برایش فراهم کنیم تا یادگیری کودک را تسهیل کند. این شادی شاید در درجه اول با شناخت علایق او ممکن باشد. برای یک کودک شاید مجموعه‌ای از عروسک‌های نرم و پولیشی که کودک می‌تواند در آغوش آن‌ها بخوابد شادی آور باشد.

برای کودک نابینای دیگر شاید یک صفحه کیبورد موسیقی لذت بخش باشد و فارغ از اینکه از اصول نواختن موسیقی چیزی بداند یا نه، از فشار دادن کیبوردها و صدایی که خودش خلق می‌کند به وجد بیاید. پس هدایت طراحی اتاق را به عهده خود کودک بسپارید. نه به این معنی که کودک نابینا اتاقش را طراحی کند بلکه به این معنی که به علایق او در کنار ایجاد امنیت توجه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد