چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟

0

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟ برخلاف تصور رایج، خواب راحت تنها به داشتن یک تشک نرم و ارگونومیک بستگی ندارد و علاوه بر آن به نظافت فضای خواب و تمیزی تشک‌ها نیز مرتبط است.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که پس از خوابیدن بر روی تشک، به عطسه و سرفه افتاده باشید؛ اما علت چیست؟

در واقع اگر فعالیت‌های روزانه خود را مرور کنید، درمی‌یابید که ما انسان‌ها تمامی قسمت‌های منزل اعم از زمین، میز و صندلی‌ها، مبلمان و حتی دیوارها را تمیز می‌کنیم اما به‌ندرت پیش می‌آید که به نظافتتشک خود بپردازیم.

نتیجه آنکه تشک‌ها به فضایی برای جمع شدن گرد و غبار، الیاف لباس‌ها، باکتری‌ها و سایر مواد حساسیت‌زا تبدیل می‌شوند و خواب راحت شبانه را سلب می‌کنند. پس اگر به دنبال راهکاری ساده برای نظافت تشکخود هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟ بسیاری از ذرات ریزی که بر روی تشک و در بافت آن وجود دارند، به موادی نظیر عرق، گرد و خاک و کپک آغشته هستند. حضور طولانی مدت این ذرات در تشک نتیجه ای جز انتشار بوی بد در اتاق به همراه ندارد به گونه‌ای که دیگر باز کردن پنجره و یا استفاده از اسپری خوشبوکننده نیز چاره ساز نخواهد بود.

پس چه باید کرد؟

پیش از آنکه بهتمیز کردن تشک خود بپردازید، ابتدا رویه آن را درآورید و بشویید. اگر از تشک‌های استاندارداستفاده می‌کنید، حتماً برچسب دوخته‌شده به آن را بررسی کنید و از دما و سیستم شوینده و خشک‌کننده پیشنهاد شده، استفاده نمایید، چراکه آب گرم نقش مؤثری در از بین رفتن باکتری و سایر مواد حساسیت‌زا دارد.

گام اول: استفاده از جاروبرقی

دستگاه‌های مکنده مانند جاروبرقی می‌توانند در نظافتتشک به شما کمک کنند. جاروبرقی اگر از قدرت خوبی برخوردار باشد، می‌تواند گرد و غبار فرو رفته در بافت سطحی تشک را نیز به‌راحتی جذب کند.

به این منظور بهتر است از سر مخصوص نظافت پرده و مبلمان جاروبرقی استفاده کنید و به‌آرامی و به شکل منظم تمام قسمت های دو سمت تشک را جارو کنید.

گام دوم: ضدعفونی کردن

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟ اگرچه ما معمولاً بوی بدن خود را متوجه نمی‌شویم، اما با گذشت زمان عرق موجود بر روی تشک‌ها می‌تواند بوی بدی به خود بگیرد و سایر افراد منزل و مهمان‌ها را آزار دهد.

برای از بین بردن بوی بد تشک، می‌توانید مقداری جوش شیرین بر روی آن بپاشید و سپس با استفاده از یک برس یا دستمال مرطوب آن را در تمام قسمت‌های تشک پخش کنید. در این مرحله صبر کنید تا ۱۰ دقیقه جوش شیرین بر روی تشک باقی بماند.

گام سوم: باز هم استفاده از جاروبرقی

جوش شیرین در جذب رطوبت و روغن‌های بدن موجود بر روی تشک مؤثر است. حال برای پاک کردن ذرات جوش شیرین از روی تشک باز هم از جاروبرقی با همان شیوه قبل، یعنی به‌کارگیری سری مخصوص و دور بالا، استفاده نمایید.

گام چهارم: از بین بردن لکه‌ها

تشک‌ها به‌طور معمول لکه‌های مختلفی نظیر خون و ادرار به خود می‌گیرند. در حالی که بهتر است بلافاصله پس از ایجاد لکه به روی تشک، آن را از بین ببرید، اما گاهی اوقات خواب مهم‌تر است و مجال این کار را ندارید! در این مواقع بهتر است از روش‌های زیر برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

لکه‌های خون خشک‌شده: برای از بین بردن لکه‌های خون می‌توانید از یک‌ چهارم فنجان آب اکسیژنه (۳ درصد) به همراه یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و نمک طعام استفاده کنید.

این ترکیب را بر روی لکه بریزید و اجازه دهید تا قبل از خشک شدن بر روی آن باقی بماند. اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده پارچه‌ای سفید را داخل این ترکیب فرو برده و به صورت چرخشی بر روی لکه بکشید.

به یاد داشته باشید که حتماً از پارچه سفید استفاده کنید تا از انتقال رنگ به تشک جلوگیری شود.

لکه‌های ادرار: پاک کردن لکه‌های ادرار خشک‌شده از روی تشک کاری سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد، اما استفاده از روش زیر به‌طور چشمگیری به انجام این کار کمک می‌کنید.

به این منظور ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۲۵۰ گرم آب اکسیژنه حل کنید. سپس یک یا دو قطره مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید و آن را بر روی لکه‌های ادرار بکشید

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟ در صورتی که اثر لکه همچنان باقی بود صبر کنید تا سطح روی آن کاملاً خشک شود و سپس ۳ قاشق سوپ‌خوری پودر شستشوی خشک و ۱ قاشق آب را با هم ترکیب کرده و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه بگذارید. پس از آن، خمیر خشک‌شده را با استفاده از قاشق از روی لکه بردارید و برای پاک کردن اثرات آن از دستمال آغشته به آب اکسیژنه استفاده نمایید. در انتها نیز با استفاده از جاروبرقی سطح روی لکه را پاک کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد