با ورزشگاه اولین بازی ایران در گروه مرگ آشنا شوید

0
بالاخره مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، در کاخ کرملین در مسکو با حضور رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین برگزار شد. در این دوره از مسابقات، ایران در گروه B  که به گروه مرگمعروف شده است، با تیم‌های، مراکش، پرتقال و اسپانیا بازی خواهد کرد.
جدول گروه B جام جهانی 2018 روسیه
جدول گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته، اولین بازی ایران در روز ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در ورزشگاه Krestovsky که به نام  Zenit Arena هم شناخته می شود درشهر سن پطرزبورگ برگزار خواهد شد. اگر می‌خواهید درباره محل اولین بازی تیم ملی کشورمان بیشتر بدانید، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید.

ورزشگاه کرستوفسکی 
ورزشگاه کرستوفسکی 

درباره ورزشگاه کرستوفسکی

این ورزشگاه گران‌قیمت ترین ورزشگاه در جهان است که اولین بازی بین المللی در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۷ در چهارچوب جام کنفدراسیون ها میان روسیه و زلاند نو در آن برگزار شد. این استادیوم که با نام Zenit Arena نیز شناخته می‌شود، استادیومی با سقف کشویی است که در قسمت غربی جزیره کرستوفسکی، در سن پترزبورگ روسیه ساخته شده است. طراح این ورزشگاه Kisho Kurokawa ژاپنی است که طرح UFO مانند او درمیان تعجب همگان توانست در مسابقه ای که در سال ۲۰۰۶ با حضور طراحان بزرگ بسیاری که اغلب آنها پارتنر های روس داشتند برنده شود.

نمای ورزشگاه کرستوفسکی
نمای ورزشگاه کرستوفسکی
ساخت ورزشگاه کرستوفسکی 
ساخت ورزشگاه کرستوفسکی 
ساخت این ورزشگاه با تأخیرهای طولانی‌مدتی مواجه شد. سال ساخت آن به ۲۰۰۷ بر می‌گردد و آخرین‌مهلت مقرر برای اتمام آن مارس ۲۰۰۹ در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل آنکه اجرای این پروژه، با شکست‌ها و مشکلات بودجه‌ای مواجه شد، ساخت آن به دفعات متوقف شد. در ابتدا قرار بود ساخت این ورزشگاه، از سوی شرکت گاز پروم تأمین مالی شود، اما شرکت نفت و گاز در سال ۲۰۰۹ از پروژه خارج شد و این پروژه با گذر از این کمپانی به دولت‌شهر منتقل شد. اما از آن تاریخ به بعد، زمان اتمام پروژه به ترتیب به پایان سال ۲۰۱۱، سال ۲۰۱۳، و پس از آن ۲۰۱۵، و بعد دسامبر ۲۰۱۶، عقب افتاد که در نهایت با چهار ماه تأخیر در آوریل سال ۲۰۱۷ ساخت آن به پایان رسید.
دسامبر سال ۲۰۱۰ بود که روسیه برای برگزاری میزبانی جام فیفا ۲۰۱۷ و جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب شد. تا این زمان، تعداد ۴۰ هزار صندلی برای این استادیوم در نظر گرفته‌شده بود. بااین‌حال، میزبانی روسیه برای مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، سبب شد تا ظرفیت این استادیوم به ۷۰ هزار نفر افزایش یابد. باوجود آنکه بسیاری از قطعات این ورزشگاه از قبل سفارش داده‌شده بود و ساخت پایه های اولیه آن آغاز شده بود، با برنامه‌ی جدید برای افزایش ظرفیت آن، طراحی دوباره‌ای برای آن صورت گرفت. مشکل دیگری که این استادیوم با آن دست‌وپنجه نرم میکرد این بود که طراح این استادیوم،کیهو کوروکاوا در سال ۲۰۰۷ فوت کرد. ضمنا در ارتباط با محل احداث این پروژه نیز مشکلاتی وجود داشت . این استادیوم در محل ورزشگاه Kirovبنا شد که دارای ساختار بتنی عظیمی از دهه ۱۹۵۰ با ظرفیت پذیرایی از ۱۰۰ هزار نفر بود و این مسئله  ساخت ورزشگاه جدید را برای طراحان و مجریان سخت می کرد. در کل، تغییرات در طرح اولیه، عدم تعهد شرکت گاز روسیه و فوت طراح اولیه این استادیوم، برخی از عواملی بود که باعث تأخیر مکرر در اجرا و اتمام این پروژه شد.
مشکلات ساخت ورزشگاه کرستوفسکی
مشکلات ساخت ورزشگاه کرستوفسکی
مشکلاتی که در بالا مطرح شد، تنها پاره از مواردی بود که به تأخیر در ساخت این استادیوم منجر شد.هزینه‌ی ساخت ورزشگاه کرستوفسکی به ۱.۵ میلیارد دلار رسید که از پروژهورزشگاه ومبلی در لندن، که هزینه ۱٫۴۷ میلیارد دلاری در بر داشت، پیشی گرفت و عنوان گران‌قیمت ترین ورزشگاه جهان را به خود اختصاص داد.
بازی ایران مراکش در ورزشگاه کرستوفسکی برگزار خواهد شد
بازی ایران مراکش در ورزشگاه کرستوفسکی برگزار خواهد شد

اما اکنون، پس از گذراندن مشکلات گسترده و موانع‌های بسیار، این ورزشگاه در موقعیت کنونی ساخته شد و به مکانی بسیار مناسب و عالی برای برگزاری بازی‌های جام جهانی فیفا ۲۰۱۸ تبدیل شد. علاوه بر این،استادیوم Krestovsky، با ظرفیت ۶۸۱۳۴ صندلی، در حال حاضر بزرگ‌ترین استادیوم فعال در لیگ برتر فوتبال روسیه است و جالب است بدانید که این ورزشگاه، محل اصلی تمرینات و بازی”زینیت سن پترزبورگ”، یکی از پرشورترین تیم ها در لیگ برتر فوتبال روسیه است. به امید آنکه تیم ملی کشورمان اولین بازی خود در مقابل مراکش را در این ورزشگاه با پیروزی به پایان برساند.

منبع : سایت خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد