دکوراسیون منزل با رنگ‌های هم‌خانواده یا رنگ‌های متضاد؟

0

انتخاب رنگدکوراسیون داخلی و اتاق نشیمن ازجمله مشکلاتی است که اغلب ما هنگام رنگ‌آمیزی دیوارها، انتخاب کاغذدیواری و یا خرید و چیدمان مبلمانبا آن مواجه می‌شویم. تنوع رنگ بالای محصولات موجود در بازار از یک سو و سلیقه خریداران از سوی دیگر موجب می‌شود تا گاهی نتوانیم انطباق مناسبی میان تمام عناصر ایجاد کنیم. این موضوع سبب می‌شود تا همواره با یک سؤال بزرگ روبرو باشیم که چه رنگ‌هایی را می‌توان در کنار یکدیگر استفاده کرد؟ رنگ‌های هم‌خانواده یا رنگ‌های متضاد و مکمل؟

پرسش بالا جواب مشخصی ندارد، چراکه رنگ‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با این وصف استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده یا مکمل هر دو امکان‌پذیر است، اگر باسلیقه شما همخوانی داشته باشد. واقعیت این است که در دکوراسیون داخلی منازل ایرانی استفاده از رنگ‌های سرد و گرم برای دیوارها چندان رایج نیست. بااین‌حال اگر به ایجاد تنوع در منزل خود علاقه دارید خواندن ادامه این مطلب خالی از لطف نیست.

استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده
استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده

استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده

اغلب ما تا حدودی از این شیوه برای انتخاب رنگ پرده، کاغذدیواری و مبلمان و دکوراسیون اتاق نشیمن استفاده می‌کنیم. بهره‌گیری از این روش در دکوراسیون منزل هم آسان‌تر است و هم چیدمان مبلمان و اسباب و وسایلی بارنگ‌های نزدیک به هم را که در طول زمان خریداری می‌کنیم، امکان‌پذیر می‌کند.

استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده در دکوراسیون داخلی
استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده در دکوراسیون داخلی

هنگام استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده در دکوراسیون داخلی، بهتر است از طیف‌های نزدیک به هم نظیر انواع رنگ‌های سبز، آبی یا قرمز استفاده کنید. این کار موجب خلق یک هارمونی دلپذیر و ملایم در میان عناصر مختلف دکوراسیون می‌شود. این رنگ‌ها می‌توانند برای اجزای گوناگون نظیر دیوارها، قاب عکس‌ها، مبل یک نفره و دو نفره و حتی کف‌پوش اتاق نیز استفاده شوند. بااین‌حال توصیه می‌کنیم که از رنگ‌های روشن‌تر برای دیوار و سقف‌ها بهره گیرید و قطعاتی نظیر مبلمان را به رنگ‌های تیره درآورید. این شیوه تا حد زیادی از بسته شدن و کوچک جلوه کردن فضای اتاق جلوگیری می‌کند.

استفاده از رنگ های خنثی نظیر سفید و سیاه در کنار رنگ های هم خانواده
استفاده از رنگ های خنثی نظیر سفید و سیاه در کنار رنگ های هم خانواده

به یاد داشته باشید استفاده از یک رنگ ثابت و بی‌تغییر در دکوراسیون داخلی، حاصلی جز یکنواختی و از چشم افتادن اسباب و وسایلی که با قیمت بالا خریداری کرده‌اید، ندارد. افزون بر این هنگام استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده با مشکلی به نام عدم تعادل نیز مواجهیم؛ چندان تفاوتی هم ندارد که رنگ مورد علاقه خود را از میان طیف سرد یا گرم انتخاب کرده باشید. استفاده بیش از حد از رنگ‌های گرم نظیر قرمز یا قهوه‌ای منجر به ایجاد هیجان و جنب و جوش افراد می‌شود و فضا را بسته و کوچک جلوه می‌دهد. در مقابل رنگ‌های سرد، اگرچه فضای اتاق نشیمن را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد، اما به سردی و بی‌روحی فضا می‌افزاید. در این مواقع طراحان دکوراسیون منزل تلاش می‌کنند تا با استفاده از رنگ‌های خنثی نظیر سفید، خاکستری و سیاه تعادل بیشتری در دکوراسیون داخلی ایجاد کنند.
در این شیوه دیوارها و سقف‌ها عمدتاً به رنگ‌های روشنی نظیر سفید درمی‌آیند تا با روشن کردن محیط از هیجان و کسالت فضا بکاهند و به عمق آن بیافزایند. افزون بر این، رنگ سفید بازتاب خوبی دارد و در صورت استفاده از سیستم نورپردازی مناسب، جلوه مبلمان منزل، پرده و نقش‌های روی کاغذ دیواری را افزایش می‌دهد.

استفاده از رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل به جفت رنگ‌هایی گفته می‌شود که در چرخه رنگ دقیقاً روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و اصطلاحاً متضاد هم هستند. با این وصف رنگ‌های نظیر آبی و نارنجی، سبز و قرمز یا زرد و بنفش مکمل هم محسوب می‌شوند. استفاده از این جفت رنگ‌ها در کنار هم منجر به جذابیت جز به جز دکوراسیون داخلی می‌شود. برای مثال می‌توان از مبلمانی به رنگ نارنجی در اتاقی که دیوارهای به رنگ آبی دارد، استفاده کرد.

رنگ های متضاد یا مکمل در چرخه رنگ ها
رنگ های متضاد یا مکمل در چرخه رنگ ها
استفاده از رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی
استفاده از رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی

باوجود محدودیت رنگ‌ها در این شیوه، به‌راحتی می‌توان با تغییر میزان استفاده از رنگ‌ها، یک پالت ثابت را در تمامی اتاق‌ها به اجرا درآورد و در هر فضا یکی از این رنگ‌های مکمل را به‌طور غالب استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال می‌توان در اتاق نشیمن بخشی از دیوارها را به رنگ قرمز و مبلمان را به رنگ سبز و در اتاق‌خواب که به آرامش بیشتری نیاز دارد دیوارها را به رنگ سبز و وسایلی نظیر تخت، فرش یا پتو را به رنگ قرمز انتخاب نمود. حسن این کار ایجاد هماهنگی میان قسمت‌های مختلف دکوراسیون منزل بدون ایجاد یکنواختی است؛ به‌گونه‌ای که با ایستادن در یک اتاق می‌توانید تا حدودی از چیدمان و رنگ به‌کاررفته در اتاق‌های دیگر باخبر شوید و درعین‌حال از دیدن آنها به وجد آیید.

استفاده از مبل های تک به رنگ های مکمل
استفاده از مبل های تک به رنگ های مکمل

چند نکته پیرامون انتخاب رنگ

دردکوراسیون داخلیبیشتر خانه‌های ایرانی استفاده از رنگ‌هایی نظیر آبی، قرمز یا سبز برای دیوارها و مبلمان چندان رایج نیست. توصیه می‌کنیم اگر به ایجاد تنوع از طریق رنگ‌های مکمل یا هم‌خانواده علاقه دارید، ابتدا از اجزای کوچکی نظیر گلدان، قاب عکس، کتابخانه یا حداکثر یکی از دیوارهای اتاق نشیمن استفاده کرده و آنها را به رنگ‌های مورد علاقه خود درآورید. پس از مدتی که سلیقه شما با این رنگ‌ها سازگار شد، می‌توانید مبلمان خود را نیز از میان این رنگ‌ها انتخاب کنید.

همچنین در صورت خرید مبل تک می‌توانید هر کدام از قطعات را به یکی از رنگ‌های مکمل یا هم‌خانواده مورد علاقه خود درآورده و از ایجاد محیطی یکنواخت یا تغییری غیرمنتظره جلوگیری کنید. افزون بر این، استفاده از رنگ‌های روشن نظیر کرم، سبز یا آبی کمرنگ برای دیوارها با سلیقه مردم ایران سازگاری بیشتری دارد.

منبع : مبلمان اداری خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد