نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

0

از آن دورانی که میز ناهارخوری یک وسیله تجملاتی، بدون استفاده و جاگیر در دکوراسیون منزل محسوب می شد، مدت‌ها می‌گذرد. امروزه بدون توجه به بزرگی یا کوچکی خانه‌ها، میز ناهارخوری یکی از وسایل پرکاربرد و ضروری به شمار می‌رود. با این وجود همچنان خریداران برای یافتن یک میز مناسب با ابهامات و دردسرهای زیادی مواجه‌اند. قیمت بالای این میزها اگر با فرسودگی زودهنگام همراه باشد، زیان هنگفتی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. نتیجه آنکه تصمیم گرفتیم تا درباره ویژگی‌های یک میز خوب، مدل های محبوب و ترفندهای خرید یک محصول مناسب، نکاتی را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

کارایی مهم‌ترین معیار انتخاب یک میز ناهارخوری!

شاید تعجب کنید، اما کارایی مهم‌ترین معیار برای انتخاب یک میز ناهارخوری است. انتخاب یک محصول صرفاً از روی ظاهر یا جنس آن، نتیجه‌ای جز آنچه در گذشته بر سر میزهای ناهارخوری آوردیم، به همراه ندارد. محصولاتی که یا استفاده نمی‌شدند یا کاربران هنگام نشستن در پشت آنها احساس راحتی نمی‌کردند و از غذا خوردن بر روی آنها فراری بودند.

یک میز ناهارخوری باید از ارتفاعی مناسب با مشخصات فیزیکی شما برخوردار باشد. به‌طور معمول افراد در پشت میزی که ارتفاع آن تا زیر قفسه سینه باشد، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. نشستن در پشت میزهای با ارتفاع زیاد موجب می‌شود دست‌ها در زاویه نامناسب نسبت به بدن قرار گیرند و تسلط شما بر ظرف غذا کم شود. در نتیجه دائماً در حال کشمکش برای زودتر تمام کردن غذا هستید، بدون آنکه از خوردن غذای خود لذت کافی را ببرید. در مقابل صرف غذا بر روی میزهایی با ارتفاع کم شما را مجبور می‌کند تا با خم شدن بیش از حد، بر بشقاب خود مسلط شوید. با این وصف چندان عجیب نیست که راحتی را به‌عنوان نخستین معیار انتخاب یک میز ناهارخوری معرفی کنیم.

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

افزون بر ارتفاع میز، نرمی تکیه‌گاه یا پشتی صندلی‌ها نیز از ویژگی‌هایی است که می‌تواند شما را به خرید یک ست میز و صندلی تشویق کند. هرچند در بازار میزهای فراوانی وجود دارند که از صندلی‌های چوبی یا فایبرگلاس و بدون پشتی و نشیمن برخوردارند، اما نشستن طولانی مدت بر روی این صندلی‌ها به‌خصوص برای افراد سنگین‌وزن، چندان راحت به نظر نمی‌رسد. به یاد داشته باشید که فضای نشیمن صندلی‌ها از ۵۰ سانتیمتر کمتر نباشد، چرا که نشستن بر روی صندلی‌های کم‌عرض به‌سختی ممکن است. همچنین به خاطر داشته باشید که ارتفاع زیاد میز را با افزایش ارتفاع صندلی جبران نکنید. بلند بودن پایه‌ها موجب جدا شدن پای افراد از زمین و آویزان ماندن آنها می‌شود که در طولانی مدت دردهای زانو و مفاصل را به همراه خواهد داشت. در مجموع می‌توان گفت راحتی یک میز نسبت مستقیم با هضم بهتر غذا و سلامت شما خواهد داشت. هرقدر که در پشت یک میز ناهارخوری بیشتر احساس راحتی کنید و مدت‌زمان زیادتری برای غذا خوردن صرف نمایید، هضم غذا بهتر انجام شده و آسیب کمتری به دستگاه گوارشی می‌رسد.

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

به پایه‌های میز و صندلی دقت کنید


یک میز ناهارخوری یا صندلی تا زمانی قابل‌استفاده است که از پایه‌هایی محکم برخوردار باشد. برخی محصولات موجود در بازار پایه هایی دارند که به‌جای استفاده از دوخت و میخ فلزی و پرس‌کاری در دمای بالا، تنها از چسب برای اتصال آنها استفاده شده است. غافل آنکه پس از مدتی این اتصالات استحکام خود را از دست داده و میز و صندلی اصطلاحاً لق می‌خورند؛ بنابراین استفاده از مواد مرغوب در ساخت بدنه میز و صندلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به‌جای میز گران، یک میز مرغوب بخرید

هرگز ناامید نباشید! میز ناهارخوری مرغوب به معنای خرید یک میز گران‌قیمت نیست. ارزش میزهای موجود در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً از یک میلیون تا بیش از ۵۰ میلیون متغیر است. با این همه میزهای کم‌قیمت هم میتوانند کیفیت مناسبی داشته باشند. تفاوت قیمت میزها معمولاً بر اساس ظرفیت، جنس چوب و تزئینات به‌کاررفته بر روی آنها تغییر می‌کند. میزهای دو تا سه‌نفره معمولاً با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان نیز به‌راحتی در بازار یافت می‌شوند. این میزها معمولا از چوب راش ساخته می‌شوند. میزهایی در اندازه‌های ۶ تا ۱۲ نفره نیز با قیمت ۲ تا ۴ میلیون در بازار وجود دارند که عمدتاً توسط تولیدکنندگان ایرانی با کیفیت بالا ساخته می‌شوند.

در این بین، میزهای ناهارخوری خارجی نیز وجود دارند که از چوب‌های بسیار مقاوم ساخته می‌شوند و البته از قیمت بسیار بالاتری هم برخوردارند. اگر از لحاظ صرف هزینه، چندان محدودیت ندارید، می‌توانید به خرید این‌گونه میزها نیز فکر کنید. هرچند با توجه به استفاده تعریف‌شده از میز ناهارخوری در ایران و با در نظر گرفتن آب‌وهوای منطقه، میزهایی که از چوب‌های رایج مانند گردو و راش ساخته می‌شوند، جوابگوی بهتری برای شما خواهند بود.

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

چه چوبی بهتر است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت هیچ‌کدام! چوب هایی با جنس های مختلفی وجود دارند که می توان از آنها برای ساخت میزهای ناهار خوری استفاده کرد. میزهایی که از چوب راش ساخته می‌شوند معمولاً دارای قیمت کمتری نسبت به سایر میزها هستند؛ اما این به معنای کیفیت پایین چوب راش نیست. چوب راش دارای رنگی کرم مایل به قرمز است و از بافتی همگن و نیمه سنگین برخوردار است. چوب راش در برابر آسیب حشرات و قارچ‌ها مقاوم است و به‌راحتی در مناطق گرمسیر و مرطوب استفاده می‌شود. همچنین میز و صندلی‌های ساخته‌شده از این چوب از مقاومت بالایی برخوردارند و به‌راحتی فرسوده نمی‌شوند. این چوب حتی در اروپا و آمریکا نیز طرفداران زیادی دارد.

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوری

در مقابل، چوب گردو از بافتی ریز، همگن، صیقل پذیر و قابل کنده‌کاری برخوردار است. در نتیجه در میز و صندلی‌های کلاسیک و مجلل که با نقش و نگارهای گوناگون همراه است، از چوب گردو استفاده می‌کنند. این چوب در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است و بیشتر از لحاظ تزئین و رنگ‌پذیری نسبت به چوب‌های دیگر برتری دارد. در نتیجه میز و صندلی‌هایی که از چوب گردو ساخته می‌شوند از قیمت بالاتری هم برخوردارند.

در بازار، میزهای دایره‌ای با روکش شیشه‌ای عرضه می‌شوند که از ظاهری زیبا برخوردارند و دسترسی به قسمت‌های مختلف را برای کاربران آسان‌ می‌کنند، اما هنگام چیدمان در منزل، فضای بیشتری را به اشغال خود درمی‌آورند. در مقابل میزهای مستطیلی راحت‌تر در فضای داخلی منازل امروزی جا می‌گیرند و محبوبیت بیشتری نزد کاربران دارند. به نظر می‌رسد با توجه به فضای محدود خانه‌های امروز، میزهای مستطیلی گزینه بهتری باشند، اما این موضوع برای میزهای کم‌ظرفیت چندان صدق نمی کند. میزهای دو یا سه‌نفره دایره‌ای معمولاً فضای چندانی را اشغال نمی‌کنند، در نتیجه اگر قصد خرید یک میز کم‌ظرفیت دارید، چندان به فکر دایره‌ای یا مستطیلی بودن آن نباشید و بر اساس معیارهای دیگر کالای خود را انتخاب کنید اما اگر میزی با ظرفیت بالا می‌خواهید و از سویی با محدودیت فضا مواجه اید، میزهای مستطیلی را بیشتر توصیه می‌کنیم.

از سوی دیگر، برای کسانی که به دنبال میزی با استحکام فوق‌العاده بالا هستند، چوب بامبو گزینه خوبی به نظر می‌رسد. این چوب وارداتی در برابر آب، رطوبت، سرما و گرما کاملاً مقاوم است و مغز مستحکمی دارد. البته باید گفت این ویژگی‌ها به معنای قیمت بالای میز و صندلی‌های ساخته‌شده از چوب بامبو است. به‌طور معمول از چوب بامبو تنها برای ساخت برندهای محبوب و محصولات تشریفاتی استفاده می‌شود. همچنین این چوب برای میز و صندلی‌هایی که در فضای آزاد یا در تماس مستقیم با تغییرات آب‌وهوایی هستند، مناسب است.

سبک‌ها و مدل‌های مختلف میز ناهارخوری

نکاتی درباره خرید میز ناهارخوریمیز ناهارخوری باید با توجه به طراحی و دکوراسیون داخلی منزل، انتخاب شود. میزهایی که از چوب راش ساخته می‌شوند گاهی با یک رویه شیشه‌ای همراه‌اند که موجب افزایش وزن و ظرافت محصول می‌گردد. این میزهای ناهارخوری معمولاً در دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال استفاده می‌شوند. میزهای چوبی و معرق و کنده‌کاری‌شده نیز در بازار از محبوبیت بالایی برخوردارند.

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد