طراحی و دکور شیکِ اتاق کودک با چند نکته ساده!

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : زمانی که والدین تصمیم می گیرند تا برای کودکشان یک اتاق مجزا در خانه تعریف کنند و کودک را از خود جدا بخوابانند؛ باید نکات زیادی را در نظر داشته باشند. این اقدام بزرگ، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که هم فضای داخل خانه و هم شرایط روحی کودک و والدین در عملی شدن این اقدام نقش دارند. اما اتاق کودک باید چگونه باشد تا او با دلخوشی و آرامش به سمت اتاقش برود و در آن جا بماند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه برایتان بگوییم.

اتاق کودک باید بازی و تخیل او را تحریک کند و در عین حال جایی باشد که کودک در آن احساس امنیت کند. سلیقه و خواسته های کودکان می تواند به حد زمانی که بزرگسالان جوراب خود را عوض می کنند، تغییر کند؛ پس مهم است که استانداردهای طراحی را در اتاق کودک همراه با مشورت خود او به کار ببریم. در ادامه اصلی ترین نکاتی که باید در دکوراسیون اتاق کودک در نظر داشته باشید را برای شما گفته ایم.

داشتن مکان ذخیره سازی برای وسایل و اسباب بازی های کودک

برای تشویق کودکان به تمیز کردن و مرتب بودن، گزینه های ذخیره سازی در اتاقشان را زیاد کنید. برای مثال می توانید چند قفسه یا قلاب را کمی پایین تر قرار دهید تا اسباب بازی های پرکاربردشان را آن جا بگذارند. برای ایجاد فضای ذخیره سازی زیاد در اتاق کودک خود میتوانید از کیسه های تزیینی ذخیره یا جعبه های کوچکتر استفاده کنید؛ که هم کودک می تواند به راحتی آن ها را حمل کند و هم اسباب بازی های خود را به راحتی با خود به هر کجا که می خواهند، می برند.

برای ایجاد فضای ذخیره سازی برای کودکان، هدف این است که همه اسباب بازی ها، خانه ای داشته باشند تا وقتی کودک به زمان خوابش نزدیک شد؛ اسباب بازی ها هم به خانه خود بروند. هم چنین داشتن یک مکان اختصاصی برای وسایل و اسباب بازی ها، برای کودکان امنیت و روتین ایجاد می کند.

رنگ آمیزی اتاق کودک

رنگ های اتاق کودک هم می توانند روحیه بازی و تخیل کودک را تحریک کنند و هم حس آرامش بخشی را برای او ایجاد کنند. به کوک اجازه دهید تا خودش رنگ اتاقش را انتخاب کند. اگر می خواهید یک قانون ساده در مورد نحوه تزئین و رنگ آمیزی اتاق کودک خود داشته باشید، می توانید از فرمول رنگ آمیزی “۶۰-۳۰-۱۰” استفاده کنید که در ادامه آن را توضیح داده ام:

  • ۶۰ درصد اتاق باید از رنگ های پایه تشکیل شده باشد. رنگ پایه در خانه شما؛ شامل رنگ های کف، دیوار یا مبلمان است.
  • ۳۰ درصد از رنگ های اتاق کودک شما، باید دارای رنگ های مکمل باشد. رنگ های مکمل شامل رنگ فرش، پرده، روتختی، چراغ ها و انباری می شوند.
  • ۱۰ درصد از رنگ های خود را برای اتاق کودک، می توانید از رنگ های تزیینی انتخاب کنید. مثلا رنگ های مورد علاقه فرزندتان یا طرح های بالش، نقاشی یا اسباب بازی های کودک.

انتخاب رنگ با استفاده از این فرمول رنگ آمیزی باعث می شود تا تغییر رنگ اتاق متناسب با رشد فرزندتان آسان شود؛ چراکه همیشه لازم است تا همان ۱۰ درصد تزیینی را تغییر دهید.

استفاده از تخت و مبلمان پایدار برای اتاق کودک

مهم است که مبلمانی که برای اتاق کودک خود استفاده می کنید از استحکام و پایداری معقولی برخوردار باشد و بتواند در طول زمانی که کودک شما از آن استفاده می کند، بدون شکستگی دوام بیاورد. اگر از مبلمان چوبی برای دکوراسیون خود استفاده می کنید، می توانید مطمئن باشید که آن قدر محکم و ماندگار خواهد بود که خواهر، برادر و حتی پسرعموهای کوچکتر هم می توانند آن ها را به ارث ببرند. در چینش تخت و مبلمان در اتاق کودک خود، دقت کنید که همه آن ها را در امتداد دیوار نچینید؛ این امر باعث می شود تا اتاق، کوچکتر به نظر بیاید.

مبلمان ارگونومیک در چیدمان اتاق کودک

یک دقیقه به این فکر کنید که فرزندتان دوست دارد چه کاری انجام دهد. اگر کودک عاشق پازل و نقاشی است، احتمالاً مهم است که یک میز و صندلی در اتاقش داشته باشد. اگر عاشق کتاب و مطالعه است، شاید یک مبل یا صندلی راحتی چیزی باشد که آرزویش را دارد. در هر صورت، استفاده از مبلمان کودک مهم است.

مبلمان کودک به صورت ارگونومیک برای کودکان طراحی شده است، این بدین معنی است که آن ها می توانند به درستی روی آن بنشینند و در موقعیت بهتری روی میزشان بازی کنند. همچنین بلند شدن و نشستن روی صندلی یا مبل کودک برای آن ها آسان تر است. علاوه بر این، صندلی کودک فضای کمتری را نسبت به صندلی بزرگسال در اتاق کودک اشغال می کند.

سطح بازی روی زمین

برخلاف بقیه خانه یا آپارتمان، اتاق کودک به یک چیز دیگر نیاز دارد؛ یعنی یک سطح “خالی” روی زمین که در آن می توانند بازی کنند. همه بچه‌ها نمی‌خواهند پشت میز بنشینند و دور هم بازی کنند؛ بنابراین شما باید یک فضای اختصاصی برای آن ها ایجاد کنید تا بتوانند آزادانه روی زمین حرکت کنند.

نورپردازی اتاق کودک

آیا می دانستید که اتاق کودک باید بین پنج تا ده نقطه نورانی داشته باشد؟ نورپردازی در اتاق کودک نه تنها بر سبک اتاق، بلکه بر روحیه و عملکرد آن ها نیز تأثیر می گذارند. بنابراین، اتاق کودک را با نورپردازی بر اساس نحوه استفاده از اتاق تزئین کنید. در اینجا چند نمونه از آنچه ممکن است نیاز داشته باشید را بریتان گفته ایم.

  • روشنایی عمومی: یک لامپ سقفی یا نورافکن که نور ملایمی را در سراسر اتاق فراهم می کند.
  • نورپردازی تزئینی: شما همیشه نمی خواهید نور سقف روشن باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که نقاطی با نور ملایم برای فضایی دنج در اتاق کودکتان داشته باشید. این نورهای تزیینی می توانند لامپ های پنجره ای، لامپ های کوچکتر در قفسه ها و یا یک چراغ رشته ای در چادر بازی کودک شما باشند.
  • نورپردازی شبانه: برخلاف تمام اتاق‌های دیگر خانه، نور شبانه نیز ممکن است در اتاق کودک مورد نیاز باشد. برخی از کودکان ترجیح می دهند در یک اتاق تاریک بخوابند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را کمی ترسناک بدانند.
  • روشنایی عملکردی: لامپ های دارای نور جهت دار را در اتاق کودک فراموش نکنید، چون می تواند انجام پازل یا خواندن کتاب داستان کودکانه در عصرها را آسان تر کند. نور های عملکردی مانند چراغ مطالعه را می توان در کنار یک میز، کنار تخت، یا روی صندلی راحتی مورد علاقه کودک قرار داد.

با رعایت این نکات امید است که بتوانید یک اتاق دنج و ایده آل، پر از آرامش و حس خوب را برای کودکان خود بسازید. در نهایت این خاطرات و انرژی های خوب هستند که روزهای خوش بچگی را برای هر یک از ما به بهترین روزهای عمرمان تبدیل کرده اند. با وقت گذراندن با کودکان از روش های مختلف مانند خواندن داستان کودکانه کوتاه برای آن ها، گوش دادن به یک آهنگ کودکانه شاد و یا بازی های مورد علاقه‌شان، می توان بهترین خاطرات را برایشان رقم زد. وبسایت تخصصی کودک وولک نیز در این مسیر همراه و همقدم با شماست. وولک که با نشانی https://www.voolak.com در دسترس شماست؛ با تولید محتواهای کودکانه در زمینه سرگرمی کودکان، فراغت خوشی را برای همه ی کودکان می سازد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد