چطور باید فضای بازی کودک را ایمن سازی کرد؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده :  چطور باید فضای بازی کودک را ایمن کرد ؟ اهمیت و نحوه ایمن سازی فضای بازی کودکان از دغدغه های اصلی والدین است. اگر شما هم فرزند خردسال داشته باشید حتما تا کنون به تهمیت ایمن سازی فضای بازی کودک پی برده اید؟  حتما در هنگام بازی با او از انرژی زیاد و بی‌احتیاطی‌هایی که می‌کند کلافه شده‌اید. این موضوع ایمن بودن فضای بازی کودک را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند. کودک در هنگام بازی بر روی تاب و سرسره پارکی و یا حتی در فضای باز و خانه و حتی در آسانسور به هیچ چیز فکر نمی‌کند به جز بازی کردن و خالی کردن انرژی بی‌نهایت کودکانه‌اش. بیش از نیمی از آسیب‌هایی که کودکان در زمین بازی می‌بینند بر اثر برخورد با گوشه‌های لوازم بازی و یا افتادن بر روی سطوح خشن و زبر است.

فعالیت‌های فیزیکی در رشد ذهنی و جسمی کودکان نقش مهمی ایفا می‌کنند. این تاثیرگذاری زمانی که کودکان در فضاهای بازی با سایر هم‌سن‌وسال‌های خود به بازی می‌پردازند چند برابر هم می‌شود. اما هر چه تعداد کودکان در فضای بازی بیش‌تر شود، جنب‌وجوش فضا نیز بیش‌تر شده و در نهایت احتمال بروز خطر هم بیش‌تر می‌شود. در نتیجه ایمن‌سازی این فضاها نیز اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. پس این وظیفه‌ی ماست که امنیت فضای بازی آن‌ها را تامین کنیم تا آن‌ها بتوانند در محیطی امن با خیال راحت بازی کنند و تجربه‌های خود از زندگی را بیش‌تر کنند.

چطور باید فضای بازی کودک را ایمن کرد؟

ایمن سازی فضای بازی کودک ترس او از انجام فعالیت را کاهش داده و کمک می‌کند تا او با جسارت و اطمینان خاطر بیش‌تری به فعالیت بپردازد. کف زمین بازی کودکان یکی از حادثه‌خیزترین مکان‌ها در فضای بازی کودک است. زیرا وقتی کودک در حال بازی است به دفعات زمین می‌خورد و کم نیستند کودکانی که از برخورد با زمین دچار آسیب شده‌اند. در این نوع موارد معمولا از کفپوش لاستیکی برای ایمن کردن کف زمین بازی استفاده می‌کنند. جای دیگری که کودکان معمولا با برخورد با آن آسیب می‌بینند،‌دیوارها و وستون‌هایی هستند که در میانه‌ی زمین بازی قرار دارند. این مورد می‌تواند شامل ستون‌های تاب پارکی و یا سرسره‌ی پارکی هم بشود. برای این موارد نیز معمولا از دیوارپوش مهدکودک استفاده می‌کنند.

استفاده از دیوارپوش فومی مهدکودک

دیوارپوش مهدکودک معمولا از جنس فوم مرغوب است و به راحتی شکل می‌گیرد و می‌توان آن را به دور ستون‌ها و موانع پیچاند و یا با استفاده از چسب آن را بر روی دیوارها و کناره‌های درها نصب کرد. اگر بدانید که فوم چیست و تا حدودی با انواع فوم آشنایی داشته باشید می دانید که فوم ها خصوصیت ضربه گیری و برگشت پذیری بسیار بالایی دارند. از این رو دیوارپوش فومی کودک یکی از تجهیزات ایمنی برای فضای بازی کودک به شمار می رود. برای ایمنی بیشتر در مورد دیوارپوش کودک باید تراکم و ضخامت آن باید مورد توجه قرار بگیرد.ایمنی کورک بازی

استفاده از کفپوش های لاستیکی

کفپوش لاستیکی زمین بازی کودکان خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد. همین موضوع سبب می‌شود زمانی که کودک بر روی آن می‌افتد هیچ‌گونه آسیبی به او وارد نمی‌شود و کفپوش، ضربه‌ی افتادن کودک را دفع می‌کند. اگر سوال شما اینست که فضای بازی کودک را ایمن سازی کرد کفپوش لاستیکی یا تاتامی یکی از اصلی ترین گزینه های شماست. بسته به شرایط محیط و سن‌وسال کودکانی که در محیط در حال بازی هستند باید از کفپوش‌ها با تراکم و ضخامت مناسب استفاده کرد تا بهتر بتواند در مقابل ضربات وارد شده به آن مقاومت کند.

سایر ویژگی‌های دیوارپوش مهد کودک و کفپوش لاستیکی

نباید فراموش کرد که جنس کفپوش لاستیکی باید به گونه‌ای باشد که قابلیت جذب میکروب کم‌تری داشته باشد و به سادگی بتوان آن را تمیز کرد تا محیط بازی کودکان همیشه از نظر بهداشتی نیز مطابق استاندارها باشد. در این زمینه معمولا کفپوش‌ها دارای گواهی بهداشتی هم هستند. محصولات ایمن‌سازی فضای بازی کودک هم‌چنین باید کاملا ضد حساسیت باشند و در روند تهیه‌ی آن‌ها از هیچ گونه مواد سمی و خطرناک برای سلامت کودک نباید استفاده شده باشد.ویژگی دیگر این محصولات ضد آب بودن آن‌ها است. اگر کفپوش و دیواردوش رطوبت را جذب و نگهداری کنند در درازمدت ممکن است مملو از قارچ و میکروب‌هایی شوند که به شدت برای سلامت کودک مضر است.

خاصیت ضد لغزش بودن برای کفپوش لاستیکی استفاده شده در زمین بازی کودکان را نیز نباید فراموش کرد. این ویژگی به کودک این امکان را می‌دهد که در هنگام دویدن و چرخ زدن لیز نخورد و بر زمین نیافتد.

سایر موارد در ایمن سازی فضای بازی کودک

تمام گوشه‌های تیز و حاشیه‌های بُرنده در وسایل بازی و در زمین بازی کودکان باید اصلاح شده و یا به گوشه‌هایی گرد با خطر کم‌تر تبدیل شوند و یا با استفاده از فوم و ابزارهای مشابه آن‌ها را به نحوی پوشاند که به هیچ وجه نتواند به کودک آسیب برساند. برای طراحی فضای داخلی خانه بازی و مهد کودک به شکلی ایمن و حرفه ای می توانید از خدمات شرکت های معماری با سابقه در این زمینه استفاده کنید.تجهیزات مهد کودک

لوازم فلزی مثل سرسره پارک معمولا در فصول گرم و روزهای آفتابی به شدت داغ می‌شوند. در این موارد باید با استفاده لباس‌های مناسب و یا قرار دادن کسیه‌های کلفت پارچه‌ای به کودکان کمک کرد تا ضمن استفاده از سرسره، داغی سطح آن به کودک آسیب نرساند. در صورتی که فضای بازی کودک با میله‌هایی محاط شده است، فاصله‌ی میله‌ها باید به گونه‌ای باشد که امکان گیر کردن سر و بدن کودکان در فضای میان میله‌ها به شدت کاهش یابد. جنس میله‌ها نیز باید به نوعی باشد که در صورت بروز حادثه بتوان در اسرع وقت و با کم‌ترین خطر برای کودک، عملیات نجات او را انجام داد.

گوشه‌های زمین بازی کودک باید یک فضای آزاد اضافی داشته باشد تا کودکان در صورت خروج از فضای بازی، میزان مناسبی فضا برای افتادن داشته باشد و به دیوار و یا جدول‌های موجود در کف زمین برخورد نکند.

نتیجه

درست است که ایمن سازی فضای بازی کودک امری بسیار مهم و حیاتی است،‌ اما نباید دادن آموزش‌های لازم به کودکان در حین بازی را دست‌کم گرفت. والدین همواره باید در تمام فضاهای بازی مراقب کودکان خود باشند و آموزش‌های ایمنی لازم را به او بدهند و سطح هوشیاری آن‌ها نسبت به خطرات احتمالی را بالا ببرند. کودک همان‌طور که در حال بازی است باید کم‌کم یاد بگیرد که باید مواظب خود و دیگران نیز در زمین بازی باشد و همواره مسئولانه رفتار کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد