واریکوسل چیست ؟ علائم و نحوه درمان این بیماری

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : به پیچ خوردگی و اتساع غیر نرمال سیاهرگ هایی که در بالای بیضه ها به وجود می آیند، بیماری واریکوسل یا واریس بیضه می گویند. این بیماری نتیجه ی ایجاد مشکلاتی در شبکه ی رگ های بالایی بیضه، به وجود می آید و در نتیجه سبب بزرگ شدن بیش از حد رگ هایی می شود که در بیضه وجود دارند.

این بیماری موجب ناباروری در مردان می شود چرا که کیفیت اسپرم ها را کاهش داده و سبب کم شدن کمیت آنها می شود. شما بهتر برای درمان این بیماری به متخصص اورولوژی یا متخصص کلیه و مجاری ادراری در سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

درست است که این بیماری موجب انزال زود رس در آقایان نمی شود اما اسپرم ها را به شکل چشمگیری کاهش می دهد حتی شکل آنها را نیز تغییر می دهد. همچنین مشکلاتی نظیر کاهش تحرک اسپرم ها (sperm motility) و تغییر شکل آن ها را به دنبال دارد. امروزه روش های نوین درمانی مانند جراحی واریکوسل به خوبی این بیماری را درمان و موجب بهبودی سریع تر آن می شود.

انواع واریکوسل

این بیماری به راحتی با یک سونوگرافی رنگی کامل مشخص می شود. علت این نوع از بیماری، عدم چرخه ی طبیعی خون از شریان های بیضه به کلیه است یعنی عملکرد طبیعی انتقال خون به درستی در این نواحی صورت نمی گیرد.

در نتیجه در سونوگرافی شاهد لخته های خون در اطراف بیضه هستیم. که این موضوع می تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد که ما در این مقاله به صورت کامل برای شما توضیح داده ایم.

  • واریکوسل خفیف یا گرید ۱:

در این مرحله دکتر عروق یا مجاری ادراری به صورت بالینی معاینه و با توجه به نتایج آزمایش و سونوگرافی این بیماری را تشخیص می دهد.

  • واریکوسل متوسط یا گرید ۲:

در این مرحله از بیماری پزشک عروق و مجاری ادراری صرفا بیماری واریکوسل را می تواند از روی پوست بیضه تشخیص دهد و با توجه به نتایج درمان دارویی را مشخص کند.

  • واریکوسل شدید یا گرید ۳:

در این بیماری، یک کلافه عروقی کاملا واضح در روی سطح بیضه مشخص است که با استفاده از جراحی یا دارو، با توجه به تشخیص پزشک اورولوژ درمان می شود.

علائم بیماری واریکوسل

علائم بیماری واریکوسل
علائم بیماری واریکوسل

این بیماری از طریق معاینه ی پزشک تشخیص داده می شود و نمی توان غیر از آن علائم خاصی را برای آن مشخص کرد اما اگر تورم ایجاد شده در حالت ایستاده بیشتر شود احتمال این وجود دارد بیماری شما در نوع اولیه خود باشد و اما چنانچه در حالت خوابیده از بین نرود، احتمالا به نوع ثانویه نزدیک تر است. چنانچه شما علائم زیر را مشاهده نمودید بهتر است هر چه سریع تر به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

  • تورم و برآمدگی بدون درد درون کیسه بیضه
  • رگ های در هم تنیده که در در کیسه بیضه
  • احساس در بیضه ها
  • بیش از اندازه بزرگ شدن بیضه ها
  • وجود نداشتن تقارن در اندازه بیضه ها
  • سنگین بودن بیضه ها
  • ایجاد مشکلات ناباروری
  • حس کشیدگی در بیضه ها

موارد بالا مهمترین نشانه های بیماری واریکوسل که ممکن است در هر فرد نسبت به فرد دیگر کاملا متفاوت باشد.

علت بیماری واریکوسل چیست؟

این بیماری در دو گروه ثانویه و اولیه تقسیم بندی می شود. علت ایجاد واریکوسل اولیه: طولانی بودن مسیر ورید و فشار سایر عروق ها است و در خصوص ثانویه بایستی به فشار عروق شکمی اشاره کرد که بر روی بیضه ها تحمیل می شود. موارد زیر مهمترین علت ایجاد بیماری واریکوسل است که بهتر است حتما به آن توجه زیادی شود.

  1. مشکلات مادرزادی:

مشکلاتی دریچه «لانه کبوتری» که در داخل بیضه وجود دارند، یکی از مهم ترین علل بیماری واریکوسل به صورت مادرزادی است که منجر به پایین آمدن کیفیت اسپرم می شود و همچنین به سلول های نطفه زا نیز آسیب می رساند. همچنین این شخص نیز شاهد کوچک شدن بیضه های خود نیز می باشد.

  1. افزایش فشار بر روی شکم:

هرچه افزایش فشار بر روی شکم بیشتر باشد احتمال به وجود آمدن بیماری واریکوسل نیز بیشتر است.این بیماری که علت اصلی آن توموری به نام  «خلف صفاق» است، موجب اختلال در بازگشت خون از بیضه ها است.

  1. انجام دادن ورزش های سنگین

ورزش های سنگین موجب بیماری و پیچ خوردگی رگ ها و دریچه لانه کبوتری می شود. در نتیجه امکان ابتلای فرد به بیماری واریکوسل را فراهم می کند.

عوارض بیماری واریکوسل و اثر آن در ناباروری

بیماری واریکوسل مانند سایر بیماری ها عوارض خود را دارد که مهمترین آن می تواند، اختلال در باروری مردان باشد.

  • ایجاد ناباروری اولیه در افرادی که به تازگی ازدواج کردند.
  • شکل گیری ناباروری ثانویه در خصوص افرادی که دارای فرزند هستند اما برای باروری مجدد به علت پایین آمدن کیفیت اسپرم ها قادر به باروری مجدد نیستند.
  • امکان ایجاد عفونت در محل انجام جراحی
  • نابود شدن بیضه به علت اشکال در شریان
  • بروز بیماری هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه است)

تشخیص بیماری واریکوسل

تشخیص بیماری واریکوسل
تشخیص بیماری واریکوسل

تشخیص این بیماری مراحل مختلفی دارد که مهمترین آن در ابتدا معاینه ی بالینی توسط پزشک است و بعد از انجام سونوگرافی جهت تشخیص و بررسی بیشتر توسط دکتر اورولوژ است. در این مرحله قطر رگ ها و اندازه بیضه ها و شریان ها به درستی قابل مشاهده است که به اورولوژیست امکان تصمیم گیری دقیق تر را می دهد.

در‌ خصوص تشخیص بیماری واریکوسل گرید ۱، اتساع عروق با فشار شکمی توسط پزشک و لمس عروق به راحتی قابل تشخیص و مشاهده است. اما در گرید ۲ و ۳ با کمی فشار و حتی بدون آن نیز به راحتی قابل تشخیص است.

تشخیص بیماری با معاینه ی بالینی

پزشک یا حتی خود شما نیز می توانید با معاینه فیزیکی اسکروتوم (scrotum) این بیماری را شناسایی کنید و در نتیجه شاهد یک توده در بالا بیضه ها خواهید شد که اگر بزرگ باشد به راحتی نیز قابل لمس است. اما در حالتی دیگر پزشک ممکن است از شما بخواهد که به صورت ایستاده نفس خود را حبس کنید تا با مشاهده بیضه و سیاهرگ ها بتواند به صورت بالینی این بیماری را تشخیص دهد.

سونوگرافی

روش تشخیصی دیگر این بیماری، سونوگرافی رنگی «داپلر» است که به راحتی می توان با استفاده از امواج آنها را تشخیص داد و قطر بیضه ها را با دقت اندازه گیری و بزرگ شدن رگ ها را نیز با دقت بالایی بررسی کرد. در نتیجه بهتر است برای درمان بیماری خود به دکتر اورولوژی در سایت دکتر با من مراجعه و نوبت خود را اخذ کنید.

چگونه از به وجود آمدن بیماری واریکوسل جلوگیری کنیم؟

شما با رعایت کردن یک سری نکات ساده زیر به راحتی می توانید از ایجاد بیماری واریس بیضه جلوگیری کنید و یا اینکه به روند درمان خود کمک کنید.

  • اجتناب کردن از خوردن غذاهای دارای سودا
  • عدم پوشیدن لباس های تنگ
  • پیشگیری از مبتلا شدن به یبوست
  • عدم بلند کردن وسایل سنگین

درمان بیماری واریکوسل

درمان بیماری واریکوسل
درمان بیماری واریکوسل

این بیماری در مردان به علت جریان یافتن بهتر خون در ناحیه بیضه است چرا که این موضوع به کیفیت اسپرم ها و باروری بهتر کمک می کند و در صورتی که شخص تمایلی به فرزند آوری نداشته باشد جراحی برای او انتخاب نمی شود چرا که تنها راه درمان واریکوسل جراحی است که به شیوه های مختلفی امکان پذیر است:

جراحی باز

یکی از تهاجمی ترین روش های درمان واریکوسل، جراحی باز است که بدین طریق یک برش بر روی کشاله های ران ایجاد می شود و با این عمل جریان اضافی خون در آن ناحیه به وسیله بستن رگ های آسیب دیده کنترل می شود.

واریکوسلکتومی

این عمل به اصطلاح، درمان سرپایی واریکوسل است که توسط جراح مجاری ادراری صورت میگیرد و از طریق شکم فرد، به بیضه های او دسترسی پیدا کرده و سیاهرگ های غیرنرمال را درمان می کند و در نتیجه جریان خون راحت تر منتقل می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی جراحی کم تهاجمی تر است که متخصص اورولوژی به وسیله یک دوربین، رگ های آسیب دیده را مشاهده می کند و با توجه به برش های صورت گرفته بر روی بدن فرد و رد کردن لوازم جراحی از طریق آن، عمل جراحی را انجام و شخص را درمان می کند.

آمبولیزاسیون پوستی

در این روش رادیولوژیست با وارد کردن لوله‌ از قسمت کشاله ران یا گردن به داخل وریدها، می تواند رگ های آسیب دیده را مشاهده و هم زمان عکس برداری انجام دهد. بعد از مشاهده ی رگ ها از طریق کویل آنها را درمان می کند. اما این عمل به دلیل ریسک بالا و عوارض آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی میکروسکوپی

این روش که یکی از کم تهاجمی ترین و کم عوارض شیوه های درمان است که به وسیله ی یک میکروسکوپ ریز جراحی انجام می شود و صرفا یک برش کوچک در پایین شکم برای مشاهده ی سیاهرگ ها توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری ایجاد می شود و محل زخم آن نیز سریع تر بهبود می یابد.

چگونه از متخصص اورولوژی نوبت دریافت کنیم؟

شما برای معاینه و ویزیت خود می توانید از طریق سایت دکتر با من، لیست کامل متخصصین اورولوژی و مجاری ادراری را مشاهده و با توجه به بیماری خود و تخصص آنها، به صورت اینترنتی از سایت دکتر با من نوبت خود را اخذ نمایید. در واقع سایت دکتر با من به عنوان پلتفرم پزشکی در کشور امکان معاینه و دریافت ویزیت آنلاین از پزشکان را برای شما فراهم نموده تا به راحتی پزشک خود را پیدا و درمان خود را شروع کنید.

گاهی اوقات نیز بیمار امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارد و می تواند به صورت آنلاین در سایت دکتر با من ویزیت شود.

با آرزوی بهبودی و سلامت همیشگی شما هموطن عزیز

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد