دیابت بارداری ؛ علائم و شیوه های درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی کوکده : در مورد دیابت بارداری چه می دانید؟ به کدام دکتر برای حل این مشکل مراجعه می کنید؟ آیا از علت و نحوه ی درمان دیابت بارداری مطلع هستید؟ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید چرا که ما در این مقاله به دیابت بارداری پرداخته ایم.

همچنین در خصوص علت و نحوه درمان این بیماری نیز شما را آگاه نموده ایم و پیشنهاد می کنیم در صورت بروز این مشکل حتما به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.

انواع دیابت بارداری

انواع دیابت بارداری
انواع دیابت بارداری

دیابت بارداری مانند خود بیماری بارداری دارای دو نوع است که ما شاهد هر دو نوع آن در دوران بارداری هستیم:

  • نوع ۱: ما در اینجا شاهد یک نوع بیماری دیابت هستیم که مادر می تواند با رژیم غذایی آن را به خوبی کنترل کند.
  • نوع دو: در این بیماری، مادر بایستی که حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرد و از انسولین یا دارو استفاده شود.

برای اینکه متوجه شوید بیماری شما از کدام نوع است بهتر است به متخصص تغذیه و یا دکتر زنان و ماما در سایت دکتر با من مراجعه کنید. در واقع بسیار مهم است که بیماری شما از کدام نوع باشد، چرا که در مورد نوع دو، چنانچه از دارو استفاده نمایید ممکن است جان خود و نوزادتان را به خطر بیاندازید.

علائم دیابت بارداری چیست؟

علائم بارداری در ماه های مختلف نیز یکسان نیست و به همین جهت در دسته بندی متفاوتی قرار گرفته است. در زیر به صورت کامل برای شما توضیح داده ایم.

  1. سه ماه اول:

در این دوره، جنین زیاد رشد نکرده است و اگر بررسی ها حتی قبل از بارداری صورت بگیرد، به خوبی می توان این دوره را کنترل کرد. به همین جهت مادری که مبتلا به دیابت است، عدم تحمل گلوکز در بدن خود را دارد، که سبب می شود قند خونِ ناشتای او از حد نرمال بالاتر رود. در این دوره نمی شود علائم را به خوبی مشاهده کرد به همین جهت بهتر است که چکاب و آزمایش قند خون را حتما انجام دهید تا مشخص شود که آیا احتمال دارد مادر به دیابت بارداری دچار شده باشد یا خیر؟ پس حتما در این دوران به متخصص غدد و متخصص زنان زایمان در سایت دکتر با من مراجعه و تحت نظر وی قرار بگیرید.

  1.  سه ماه دوم:

در این دوره سطح گلوکز در بدن افزایش پیدا می کند و مادر نیز دارای علائم دیابت خواهد بود، که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد. البته ناگفته نماند که علائم این دوران نیز ممکن است به صورت بیماری خاموش باقی بماند اما در هفته های ۲۴ و ۲۸ بارداری شدت پیدا کند. این بیماری به راحتی با آزمایش خون نیز قابل تشخیص است.

دیابت بارداری در سه ماه سوم چه علائمی دارد:

  • خستگی زیاد
  • عدم مشکل در بینایی
  • تشنگی غیر معمولی
  • حالت تهوع
  • زیاد به دستشویی رفتن
  • بیماری های جنسی مثل عفونت و قارچ

علل دیابت بارداری چیست؟

یک سری هورمون ها در دوران بارداری بسیار زیاد ترشح می شوند و در نتیجه مادر را دچار این بیماری می کند پس می توان گفت که در صورت مشاهده ی بالا بودن هورمون های شما در آزمایش خون، پزشک امکان ابتلای شما به بارداری را تشخیص می دهد.

  • لاکتوژن جفت انسان (hPL)
  • هورمون‌هایی که در نتیجه ی افزایش آنها در خون شما، مقاومت بدنتان پایین می آید.

در واقع این هورمون ها موجب تنظیم قند خون در بدن شما می شود و در نتیجه افزایش آن خطر ابتلا به دیابت بارداری را نیز بالا می برد.

هورمون انسولین یا همان تنظیم کننده قند خون، از خون به سلول ها می شود و انرژی بدن را متعادل نگه می دارد و در نتیجه می توان گفت که بدن تا حدی در برابر جذب انسولین مقاومت دارد. اما مقاومت بیش از حد به انسولین، خود خطر زا می باشد به نحوی که می تواند بیماری جدی، مثل دیابت را در دوران بارداری ایجاد کند.

روش های تشخیص دیابت بارداری

تشخیص دیابت بارداری
تشخیص دیابت بارداری
  1. تست گلوکز

در این تست مادر بایستی گلوکز را میل کند و سپس بعد از یک ساعت از او تست گرفته شود. درنتیجه اگر جواب آزمایش او متعادل نباشد پزشک از او تست دو مرحله ای می گیرد.

در حالت های زیر پزشک تشخیص خود را با توجه به گزارش تایید می کند:

سطح قند خون ناشتای مادر در زمان آزمایش بیش‌تر یا مساوی ۹۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

قند خون ۱ ساعته بیش‌تر یا مساوی ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد و اگر دو ساعته باشد و بیش‌تر یا مساوی ۱۵۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر گزارش شود، بایستی به پزشک زنان در اولین فرصت مراجعه کرد.

در آزمون دو مرحله ای که مادر بعد از نوشیدن مقداری گلوکز بدون ناشتا آزمایش می دهد، اگر  ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد پزشک از شما می خواهد که مرحله دوم را انجام دهید تا به صورت دقیق تر شما را تحت درمان قرار دهد.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری
درمان دیابت بارداری

در دوران بارداری علاوه بر اینکه بایستی تحت نظر پزشک باشید، استفاده از یک سری محصولات غذایی و یا همان درمان سنتی می تواند مفید باشد که ما در ادامه به راهکارهای درمانی این بیماری پرداخته ایم:

رژیم غذایی در دوران دیابت بارداری

رژیم غذایی به شدت در کنترل دیابت بارداری موثر است به گونه ای که حتی امکان درمان این بیماری با یک رژیم سالم امکان پذیر است. بهتر است مواد غذایی زیر را در دستور رژیم غذایی خود بگذارید.

  1. مصرف کربوهیدرات
     

    • غلات
    • برنج قهوه ای
    • کربوهیدرات
    • سبزی
    • میوه هایی که زیاد شیرین نیستند.

    از جمله موارد بسیار مفید در این دسته از محصولات غذایی هستند.

  2. مصرف پروتئین
     

    1. زنان باردار بایستی حتما مصرف پروتئین را در برنامه ی غذایی خود بگنجانند مانند:
      • گوشت
      • مرغ
      • ماهی

    موارد بالا از جمله مواد غذایی است که بیشترین میزان پروتئین را در خود دارد و می تواند از دیابت بارداری جلوگیری کند.

  3. فعالیت های ورزشی
    ورزش سطح قند خون در بدن را کاهش می دهد و سوخت و ساز بدن را بالا میبرد. بهتر است مادران در روز تا نیم ساعت فعالیت ورزشی سبک مانند پیاده روی و یوگا را داشته باشند.
  4. درمان دارویی
    زمانی که پزشک متخصص زنان تشخیص دهد که به بیماری دیابت مبتلا شده اید، برای شما با توجه به نوع بیماری، دارو تجویز می کند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:
  • انواع داروی خوراکی مثل، متفورمین
  • داروی تزریقی به بدن مانند، انسولین

توجه داشته باشید که مادران باردار هیچ گاه نباید بدون دستور پزشک دارو مصرف کنند. چرا که این بیماری قابل انتقال به جنین است و ممکن است سلامتی او را به خطر بیاندازد و یا خطر مرگ را برای مادر ایجاد کند.

چه کسانی بیشتر مبتلا به دیابت بارداری می شوند؟

  • کسانی که فشار خون بالا دارند
  • کسانی که در خانواده خود سابقه ی فشارخون دارند.
  • افراد چاق تر
  • خانم هایی که چند قلو باردار هستند.
  • سابقه ی بارداری مادر
  • سقط جنین بیش از حد
  • استفاده از استروئید هایی مانند گلوکوکورتیکوئیدها
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، آکانتوز نیگریکانس
  • بالا رفتن بیش از حد وزن و پر خوراکی در بارداری

چرا خانم ها باید از دیابت بارداری جلوگیری کنند؟

جلوگیری از دیابت بارداری
جلوگیری از دیابت بارداری
  1. عدم داشتن زایمان زودرس

مادرانی که به دیابت بارداری دچار می شوند، احتمال این وجود دارد که به زایمان زودرس دچار شوند که این موضوع خطری جدی برای جنین و مادر است.

  1. عدم نارسایی در جنین

دیابت بارداری موجب نارسایی جنین در بدن مادر می شود به گونه ای که تاثیر مستقیم بر مغز، قلب و ستون فقرات جنین دارد. پس بایستی حتما در خصوص دیابت، پیشگیری های لازم انجام شود.

  1. کاهش خطر سقط جنین

این بیماری ریسک سقط جنین را افزایش می دهد به گونه ای که احتمال دارد مادر به علت قند بالا، جنین خود را از دست دهد. پس حتما در صورت تمایل به بارداری رژیم خود را شروع کرده و از خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند بپرهیزید.

در صورت مبتلا شدن به قند خون، به چه پزشکی می بایست مراجعه کنیم؟

زمانی که شما متوجه می شوید که به دیابت بارداری دچار شده اید می بایست حتما به پزشک زنان و زایمان و دکتر غدد در سایت دکتر با من مراجعه کنید. حتی بهتر است که قبل از بارداری نیز، تحت نظر پزشک قرار بگیرید و تست های لازم را انجام دهید به خصوص اگر در خانواده ی خود سابقه ی دیابت دارید.

شما برای این کار می توانید به سایت دکتر با من مراجعه کنید و در آنجا لیست کامل پزشکان متخصص را مشاهده و سپس از یکی از آنها نوبت بگیرید. این سایت بزرگِ پزشکی، کار شما را راحت تر کرده است، چرا که نیاز نیست شما به صورت حضوری برای اخذ نوبت مراجعه کنید. حتی شما می توانید به صورت آنلاین پزشک خود را نیز ملاقات کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد