بیماری آلبینیسم یا زالی چیست ؟ علل و علائم آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : آیا تا به حال کلمه آلبینیسم یا زالی به گوشتان خورده است؟ در دنیا بیماری های مختلفی وجود دارد که موجب تغییر در ظاهر افراد مبتلا می شوند که این بیماری یکی از آنها است. ابتلا به این بیماری وراثتی باعث تغییر رنگ مو، پوست و چشم افراد می شود.

سایت دکتر با من تمام تلاشش را کرده است که بروزترین اطلاعات را برای شما در مورد این بیماری جمع آوری کند. برای کسب اطلاعاتی در مورد چگونگی ایجاد، علائم این بیماری و همچنین شیوه درمان و روش مقابله با آن، در ادامه با ما همراه باشید.

آلبینیسم یا زالی چیست؟

Albinism یا همان بیماری زالی ناشی از اختلالات ژنتیکی است که باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست، مو و چشم افراد می شود. تمامی رنگ های موجود در بدن انسان اعم از رنگ پوست، چشم، مو و … به علت وجود ۶ ژن اصلی در بدن است، حال اگر این ژن ها دچار آسیب شوند، باعث کم رنگی و تغیر رنگ مو، چشم و حتی پوست افراد می شود. نام این اختلال آلبینیسم یا زالی است.

این بیماری چگونه به وجود می آید؟

رنگدانه هایی به نام ملانین عامل ایجاد رنگ در پوست، چشم‌ و مو انسان است. این بیماری در اثر تولید معیوب ملانین از تیروزین و از واکنش‌های متابولیکی به وجود می آید. اغلب افراد مبتلا به این بیماری مقدار ملانین کمی دارند و برخی از آنها بدون این رنگدانه هستند.

وجود ملانین باعث محافظت از پوست در برابر نور خورشید می شود و از آسیب دیدگی پوست جلوگیری می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش ملانین می شود که نتیجه این افزایش رنگ دانه برنزه شدن پوست است. افراد مبتلا به این بیماری به دلیل عدم وجود ملانین در پوست، پوست حساسی نسبت به نور خورشید دارند و گاهی نیز دچار آفتاب سوختگی می شوند.

تاریخچه بیماری زالی

این بیماری اولین بار توسط پزشک بریتانیایی به نام سر آرچیبالد ادوارد گارود در سال ۱۹۰۸ کشف و معرفی شد. در ابتدا اعتقاد بر این بود که این بیماری ناشی از کمبود ملانوسیت است، اما در اواخر سال ۱۹۵۰ علت به وجود آمدن بیماری عدم فعالیت آنزیم تیروزین کیناز اعلام شد.

انواع این بیماری را بشناسید

با توجه به اینکه کدام ژن معیوب باعث اختلال در فرد مبتلا شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آلبینیسم چشمی پوستی (OCA): نوع اول این بیماری به دلیل جهش در یکی از ۴ ژن بروز پیدا می کند. افراد مبتلا به OCA بعد از تولد دارای پوست شیری یا سفید، موهای سفید و همچنین چشمان آبی هستند. با توجه به ژن درگیر در فرد، هشت نوع فرعی از OCA وجود دارد.
  • آلبینیسم چشمی (OA): در نوع دوم این بیماری، تنها سیستم بینایی فرد مبتلا تحت تاثیر قرار می گیرد و پوست و مو دچار تغییر نمی شوند. برخی از انواع OA از الگوی وراثت مرتبط با x انتقال داده می شوند، این الگو تاثیر متفاوتی در دختران و پسران دارد، مثلا اغلب دخترانی که مبتلا به ژن آلبینیسم یا زالی هستند، ناقل این بیماری اند، در صورتی که اغلب پسران دارنده این ژن، به این بیماری مبتلا می شوند.
  • سندروم هرمانسکی پودلاک: این سندروم در پورتوریکو شیوع بیشتری دارد و به عنوان ناهنجاری آلبینیسم یا زالی شناخته می شود، این ناهنجاری حاصل وجود نقص در یکی از هشت ژن است. در افراد مبتلا به این سندروم گاهی علائمی نظیر بیماری های ریوی و روده ای دیده می شود.
  • سندرم چدیاک-هیگاشی: این سندروم نوع نادری از این بیماری است که نقص ارثی گلبول های سفید در خون باعث ایجاد آن می شود که نقص در ژن LYST را به همراه دارد. علائم و نشانه های آن اعم از موهای قهوه ای، بور یا نقره ای درخشان، پوست سفید کرمی متمایل به خاکستری است و به علائم دسته اول (OCA) شباهت دارد.

با علائم بیماری زالی آشنا شوید

علائم بیماری زالی یا آلبینیسم
علائم بیماری زالی یا آلبینیسم

هر بیماری علائم مخصوص به خود را دارد که آشنایی با آنها به فرد مبتلا کمک می کند راحت تر نوع بیماری خود را تشخیص دهد و برای درمان خود اقدام کند. ما در این قسمت برای شما علائم این بیماری را شرح داده ایم تا شما راحت تر بتوانید افراد مبتلا به این بیماری را تشخیص دهید.

رنگ پوست افراد مبتلا

در اغلب افراد مبتلا به این بیماری پوستی سفید، صورتی یا کرم رنگ دیده می شود، اما اگر فرد به OA مبتلا شده باشد، آنگاه رنگ پوست فرد مبتلا ممکن از قهوه ای کم رنگ یا حتی هم رنگ با پوست بستگانش باشد.

در برخی از افراد مبتلا شروع یا تسریع تولید رنگ دانه های ملانین در سنین بزرگسالی دیده خواهد شد که گاهی منجر به تیره شدن پوست می شود. پوست این افراد در معرض آفتاب دچار سوختگی می شود و احتمال ابتلای فرد را به سرطان پوست افزایش می دهد.

رنگ چشم افراد

در اغلب افراد مبتلا به این بیماری چشمان خاکستری، قهوه ای یا آبی کم رنگ دیده می شود. رنگ چشم افراد مبتلا به میزان ملانین و نوع آلبینیسمی که فرد به آن مبتلا است، بستگی دارد. گاهی به دلیل عدم وجود ملانین در عنبیه چشم افراد مبتلا رنگ چشم آنها صورتی مایل به قرمز خواهد بود.

رنگ مو

اغلب افراد مبتلا دارای موهایی بلوند، سفید یا روشن هستند، البته باید توجه داشت برخی از آنها موهای قهوه ای یا زنجبیلی رنگ دارند. در قسمت ابروها و مژه نیز این تغییر رنگ مو قابل مشاهده است، افراد مبتلا ابروها و مژه های سفید، زرد یا گاهی هم مایل به قرمز دارند.

با افزایش سن در افراد مبتلا دیده شده است که رنگ موها تیره یا قهوه ای روشن شود.

خطرات و عوارض بیماری زالی چیست؟ 

عوارض بیماری زالی
عوارض بیماری زالی

هر بیماری عوارضی دارد که بهتر است با آن آشنا شد و با مراجعه به دکتر ژنتیک از عوارض آن پیشگیری کرد یا آنها را کاهش داد. ما در ادامه از عوارض این بیماری به شما خواهیم گفت.

  • سرطان پوست
  • آفتاب سوختگی های شدید و مکرر
  • مشکلات روانی و اجتماعی
  • انحراف چشم
  • فوتوفبیا
  • ضعف در بینایی
  • نیستاگموس
  • آسیگماتیسم

روش درمان این بیماری چیست؟

این بیماری قابل درمان نیست و تنها می توان با مراجعه به متخصص ژنتیک از علائم و خطرات آن جلوگیری کرد و تا حدی آنها را کاهش داد.

درمان های مخصوص مشکلات چشمی

فرد مبتلا به این بیماری با افزایش سن باید به دکتر متخصص بینایی مراجعه کند که از مشکلات چشمی ناشی از این بیماری مثل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات و… جلوگیری کند.

درمان مشکلات مربوط به پوست

از آنجایی که افراد مبتلا دارای پوست حساس مخصوصا در برابر نور خورشید هستند، باید مرتب از ضد آفتاب هایی با ضریب محافظت بالا استفاده کنند و در صورت بروز علائم پوستی همچون پیدا شدن خال، ظاهر شدن لکه یا توده جدید فرد مبتلا باید به دکتر متخصص پوست خود مراجعه کند.

 درمان خانگی بیماری آلبینیسم یا زالی چیست؟

مصرف برخی از گیاهان دارویی می تواند از علائم این بیماری بکاهد و به رنگ دانه های موجود در مو کمک کند، مثلا مصرف موضعی و روزانه روغن مورینگا، نوشیدن آب هویج زرد، خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه هلیله سیاه خرد شده و ضماد پودر برگ انبه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آزمایش و چگونگی تشخیص بیماری زالی

آزمایش و چگونگی تشخیص بیماری زالی
آزمایش و چگونگی تشخیص بیماری زالی

در ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص اختلالات چشم و بینایی آزمایش هایی برای بررسی میزان انحراف چشم و تشخیص نیستاگموس صورت می گیرد. اگر فرزند شما تنها در یکی از چشم هایش دچار نیستاگموس باشد، ممکن است علت آن بیماری دیگری باشد.

گاهی دکتر متخصص چشم و شبکیه با استفاده از وسیله ای خاص به بررسی چشمی شبکیه و علائم رشد غیر طبیعی می پردازد و گاهی هم با استفاده از تست میزان امواج مغزی فرد مراجعه کننده را در اثر تابیده شدن نور یا الگوی معکوس به هر چشم اندازه گیری می کند که وجود یا عدم وجود اعصاب بینایی معیوب را مشخص کند. امروزه از آزمایش الکترو دیاگونیک برای تشخیص این بیماری استفاده می شود.

چگونه می توان از بیماری آلبینیسم یا زالی پیشگیری کرد؟

پیشگیری از این بیماری امر بسیار مهمی است، چرا که غیر قابل درمان به شمار می رود. بنابراین چنانچه فردی در خانواده شما به آلبینیسم مبتلا است، شما نیز باید به مشاور ژنتیک مراجعه کنید که بدانید چند درصد احتمال داشتن فرزندی مبتلا به این بیماری برای شما در آینده وجود خواهد داشت.

طول عمر بیماران مبتلا

بیماری آلبینیسم در طول عمر افراد مبتلا هیچ اثری نخواهد گذاشت و این افراد طول عمر طبیعی خواهند داشت.

تاثیر این بیماری بر سبک زندگی

فرض کنید محمد پسری ۱۰ ساله است که دچار بیماری آلبینیسم یا زالی است و موها و پوست او سفید رنگ هستند و در اثر این بیماری چشم های او به رنگ صورتی مایل به قرمز در آمده اند. او در مدرسه به دلیل این ظاهر متفاوت دوستی ندارد و اغلب هم کلاسی هایش از او دوری می کنند که این موضوع باعث شده است محمد به فردی منزوی تبدیل شود و از داشتن همچین ظاهری متنفر باشد.

یکی از مشکلاتی که این افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، واکنش منفی افراد جامعه نسبت به آنها است، آنها اغلب در دوران کودکی در دوست یابی و در بزرگسالی در ازدواجشان به مشکل بر می خورند و به دلیل اجتناب از تعاملات اجتماعی دچار کمبود عاطفی هستند. به همین دلیل مشاوره گرفتن از روان درمانگر و صحبت کردن با مشاوری خوب می تواند زندگی اجتماعی این افراد را تا حدودی بهبود بخشد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم برای شما از مهم ترین نکات این بیماری بگوییم و به شما کمک کنیم تا با این بیماری و افراد مبتلا به آن بیشتر آشنا شوید. همانطور که متوجه شدید، آلبینیسم یا بیماری زالی ارثی است و درمانی برای آن وجود ندارد و تنها می توان با مراجعه به دکتر متخصص ژنتیک علائم آن را کاهش داد.

اگر به دنبال بهترین دکتر متخصص ژنتیک در این زمینه هستید و می خواهید با مشاور ژنتیک صحبت کنید و در سریع ترین زمان ممکن روند پیشگیری از علائم و خطرات این بیماری را آغاز کنید، سایت دکتر با من برای شما بهترین گزینه است.

در سایت دکتر با من شما قادر خواهید بود در سریع ترین زمان و در هر ساعت از شبانه روز از بهترین دکتر متخصص ژنتیک در زمینه مد نظرتان مشاوره بگیرید و هر چه زودتر روند درمان بیماری خود را آغاز کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد