بیماری آدیسون چیست و راه درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در بالای کلیه های شما غدد فوق کلیوی قرار دارد. بدن شما برای داشتن عملکردی طبیعی به بسیاری از هورمون های متفاوت نیاز دارد و این غدد فوق کلیوی است که مسئولیت تولید این هورمون ها را بر عهده دارد. زمانی که قشر آدرنال دچار آسیب شود و غدد فوق کلیوی شما به اندازه کافی هورمون استروئیدی، کورتیزول و آلدوسترون تولید نکند، بیماری آدیسون رخ می دهد. در ادامه با ما همراه باشید و با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بیماری آدیسون چیست؟

بیماری آدیسون
بیماری آدیسون

این بیماری به عنوان یک نارسایی اولیه آدرنال یا هیپوآدرنالیسم شناخته می شود و پزشکان آن را یک اختلال نادر در غدد فوق کلیوی می دانند. غدد فوق کلیوی که در بالای کلیه ها قرار دارد، تشکیل شده از دو غده کوچک است که دو هورمون بسیار ضروری به نام کورتیزول و آلدوسترون را تولید می کنند.

کورتیزول تنظیم واکنش بدن نسبت به موقعیت های استرس زا را بر عهده دارد و آلدوسترون به تنظیم سدیم و پتاسیم کمک می کند. قشر آدرنال نیز مسئولیت تولید هورمون های جنسی (آندروژن) را بر عهده دارد.

آسیب دیدن غدد فوق کلیوی برابر است با مبتلا شدن فرد به بیماری مورد نظر که این به معنی تولید نشدن و نبودن مقدار کافی کورتیزول و آلدوسترون است. اگر چه که این بیماری بیشتر در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی دیده می شود، اما همه سنین را می تواند درگیر کند. همچنین این بیماری در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

تاریخچه این بیماری چیست؟

توماس آدیسون
توماس آدیسون

در ابتدا وجود غدد فوق کلیوی توسط آناتومیست ها نادیده گرفته شد و بعدها توسط Eustachius تایید شد. بارتولین این غدد را بدون مجرا تشخیص داد، اما در سال ۱۸۵۵ توماس آدیسون این بیماری را سندرم بالینی نارسایی آدرنال توصیف کرد.

در ادامه در سال ۱۸۹۵ اثرات هورمونی مدولاری توسط اولیور و شافر کشف و توصیف شد. ابی نفرین توسط تاکامینی جدا شد و الگوهای ترشحی، Stewart و Biedl توسط کانن مشخص شد. سپس rogoff موجب روشن شدن عملکرد قشر مغز شد و رایشنشتاین اولین هورمون های قشر مغز را سنتز کرد. آدرنالکتومی اولین راه برای درمان جایگزینی هورمونی دو طرفه را هموار کرد که این راه درمان در سال ۱۹۵۰ انجام شد.

بیماری آدیسون چه علائمی دارد؟

علائم بیماری آدیسون
علائم بیماری آدیسون

بیماری هایی مانند افسردگی بالینی یا آنفولانزا دو تا از شایع ترین بیماری های ناشی از علائم مرحله اولیه این بیماری هستند. همچنین ممکن است که علائم زیر را تجربه کنید:

  • خستگی غیر طبیعی (کمبود انرژی یا انگیزه)
  • احساس ضعف عضلانی
  • احساس ناخوشی
  • کاهش غیر طبیعی اشتها و کاهش وزن ناخواسته
  • افزایش تشنگی
  • کاهش ضربان قلب یا فشار خون
  • سطح قند خون پایین
  • زخم در دهان
  • هوس نمک
  • حالت تهوع

با گذشت زمان ممکن است که این مشکلات و علائم این بیماری شدیدتر شده و منجر به بروز علائمی مانند سرگیجه، غش، خستگی، گرفتگی عضلات و … شوند. همچنین در برخی از افراد ممکن است که نواحی کوچک تیرگی در پوست ایجاد کند یا موجب تیره شدن رنگ لب ها و لثه ها شود.

ضمنا باید این نکته را در نظر داشته باشید که این علائم همیشه ناشی از مبتلا بودن فرد به بیماری آدیسون ایجاد نمی شود و افراد برای تشخیص دقیق علت آن باید به یک دکتر متخصص کلیه و اورولوژیست مراجعه کنند.

چه خطراتی افراد مبتلا به این بیماری را تهدید می کند؟

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا علائم آن را در خودشان می بینند، حتما باید فورا به بهترین دکتر متخصص کلیه مراجعه کنند. زیرا اگر برای مدت طولانی این بیماری درمان نشود، می تواند به یک بحران بزرگ تبدیل شود. به این مرحله از بیماری بحران آدیسون می گویند که علائم آن عبارت است از:

  • تحریک
  • هذیان
  • توهمات بینایی و شنوایی
  • تغییرات در وضعیت روانی مانند ترس، سردرگمی و بی قراری
  • از دست دادن هوشیاری
  • تب بالا
  • ایجاد درد ناگهانی در برخی نواحی بدن مانند کمر، شکم یا پاها

همچنین در خطرناک ترین مواقع نیز این بیماری می تواند منجر به شوک یا مرگ در درصد کمی از افراد شود. این بیماری می تواند برای برخی از افراد خاص مانند کسانی که به سرطان مبتلا هستند، داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مصرف می کنند، عفونت های مزمن مانند سل دارند و به یک بیماری خود ایمنی مانند دیابت ۱ یا بیماری گریوز مبتلا هستند نیز بسیار خطرناک باشد.

راه های درمان بیماری آدیسون چیست؟

درمان بیماری آدیسون
درمان بیماری آدیسون

با توجه به اینکه چه چیزی موجب مبتلا شدن فرد به این بیماری شده است، راه درمان این بیماری نیز متفاوت است. پزشکان داروهایی تجویز می کنند که توانایی تنظیم غدد فوق کلیوی بیمار را داشته باشد. پیروی از برنامه ای که پزشک برای شما ایجاد می کند و استفاده مرتب از داروها پیشرفت چشمگیری در روند بهبود شما ایجاد می کند.

همانطور که پیش تر مطالعه کردید، اگر این بیماری برای مدت طولانی درمان نشود، به یک وضعیت تهدید کننده به نام بحران آدیسون تبدیل می شود که در این مواقع ممکن است پزشکان در ابتدا به تجویز دارو روی بیاورند.

داروها

برخی اوقات بیماران برای بهبود سلامت خود نیاز به مصرف ترکیبی داروهای گلورکوکور تیکوئیدی (داروهایی که التهاب را متوقف می کند) دارند. این نوع داروها معمولا تا آخر عمر برای بیمار مورد نظر ضروری است و باید مصرف شود. همچنین ممکن است برخی پزشکان برای هورمون هایی که غدد فوق کلیوی شما توانایی تولید آن را ندارد، جایگزین های هورمونی تجویز کند.

مراقبت در منزل

بهتر است همیشه یک کیت اورژانسی که حاوی داروهای شما است را در دسترس قرار دهید. برخی از پزشکان برای مواقع اضطراری که در منزل به وجود می آید، کورتون تزریقی را تجویز می کنند. همچنین برخی از افراد مبتلا به بیماری آدیسون یک کارت هشدار در کیف پول خود نگه می دارند تا دیگران را از وضعیت خود مطلع کنند.

درمان های جایگزین

یکی از مهم ترین نکات برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، پایین نگه داشتند سطح استرس آنها است. رویدادها و موقعیت های متفاوت در زندگی می تواند استرس افراد را افزایش دهد و بر روند مصرف داروهای آنها تاثیر بگذارد. افرادی که معمولا دچار سطح اضطراب بالایی هستند، بهتر است برای کاهش استرس از روش هایی مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنند.

چطور بهترین دکترها رو پیدا کنیم؟

حال چطور می توانیم بهترین دکتر مربوط به بیماری آدیسون را پیدا کنیم؟ سایت یا آدرس مطب دکتری که بیمار بتواند با خیال راحت و کاملا با اطمینان روند بهبود خود را به او بسپارد را چگونه می توان به راحتی یافت؟ ما به شما سایت «دکتر با من» که یکی از بهترین سایت دکتر متخصص کلیه و اورولوژیست است و بهترین دکترها را به شما معرفی می کند را پیشنهاد می دهیم.

شما با استفاده از این سایت به راحتی می توانید مشخصات تماس یا آدرس مطب پزشک متخصص خود را در شهری که در آن سکونت دارید، بیابید. در نتیجه نیازی نخواهد بود که روزها در جستجوی پزشکی خوب و مناسب پرس و جو کنید و تحقیقات انجام دهید که در این صورت روند درمان به تاخیر می افتد.

کلام آخر

در این مقاله هر آنچه که لازم بود درباره بیماری آدیسون بدانید را در اختیار شما قرار دادیم و سایتی پیشنهاد کردیم که در آن می توانید به آسانی و بدون از دست دادن زمان، اطلاعات پزشک مدنظر خود را بیابید.

سایت «دکتر با من» آدرس مطب، تلفن مطب و مشخصات بهترین دکترهای مربوط به بیماری مد نظر شما را در اختیارتان می گذارد. شما به کمک این سایت می توانید به راحتی دکتر متخصص کلیه مشهور در تهران و هر شهری را که بخواهید را پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد