آنژیوم یا خال قرمز چیست و راه درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : خال قرمز یا آنژیوم گیلاس را می توان لکه هایی رایج روی پوست در نظر گرفت که ضرری به همراه ندارند. این لکه ها اغلب برجستگی های گنبدی شکلی هستند که رنگ قرمز روشن دارند. قطر آنها تا ۲/۰ اینچ (۵ میلی متر) است. ظهور این عارضه ها اغلب روی تن و اندام فوقانی به چشم می خورد و به ندرت روی پا، دست و صورت به وجود می آید.

خال های گیلاسی به عنوان یک رشد پوستی خال مانند، تشکیل شده از رگ های خونی کوچک یا مویرگ هستند. شایع ترین نوع آنها آنژیوم نام دارد.

تاریخچه این بیماری چیست؟

تاریخچه طبیعی این عارضه پوستی تا حدی به دلایلی نامشخص مانده است که این دلایل عبارتند از: دشواری تشخیص و پیگیری این ضایعه، ویژگی تشخیص و جراحی نامشخص.

با بیماری خال قرمز یا آنژیوم بیشتر آشنا شوید

آنژیوم های گیلاس علامتی ندارند؛ به این معنا که آنها روی پوست قابل مشاهده هستند و هیچ علامت دیگری مانند سوزش، خارش یا درد به وجود نمی آورند. اما اگر شخصی اقدام به تحریک و دستکاری آنها کند یا با آسیب دیگری مواجه شود، احتمال خونریزی لکه ها وجود دارد.

رشد متداول پوستی که امکان دارد در اکثر مناطق بدن به وجود آید، زمینه ساز بروز این خال های قرمز هستند. آنژیوم پیری یا لکه های کمپبل مورگان نام های دیگری است که به آنها می دهند.

این عارضه ها اغلب در افرادی مشاهده می شود که ۳۰ سال به بالا هستند. همچنین مجموعه رگ های خونی کوچک داخل این عارضه پوستی سبب می شود که آنها ظاهری مایل به قرمز پیدا کنند.

محققان تعیین نکرده اند که چه عاملی این عارضه را به وجود می آورد؛ اما ممکن است عوامل زیر نقش مهمی در ایجاد آنها داشته باشند:

  • سالخوردگی و بالا رفتن سن
  • قرارگیری در معرض اشعه ماورا بنفش
  • زمینه ژنتیکی
  • بارداری
  • برخی از داروها مانند سیکلوسپورین یا هورمون ها
  • تغییرات هورمونی مانند افزایش پرولاکتین
  • ویروس هرپس انسانی (در مورد آنژیوماتوز اراپتیو)
  • بدخیمی (در مورد آنژیوماتوز اراپتیو یا بروز تعداد بالایی از خال های گیلاسی به صورت ناگهانی)

نگرانی برای خال های گیلاسی

خال های گیلاسی را خال های سالخوردگی یا لکه های کمپبل مورگان نیز می نامند. این تومورهای خوش خیم با افزایش سن در ارتباط هستند و تعداد آنها با افزایش سن فرد بیشتر می شود. مطالعات نشان می دهند که این عارضه ها در بیش از ۵۰ درصد از افراد رخ می دهند و می توان گفت که همه افراد در زندگی خود، یک یا دو بار با چنین مشکلی مواجه می شوند.

معمولا ظاهر خال های گیلاسی نگران کننده نیست، زیرا تقریبا هیچگاه ضرری ندارند.

با این حال در صورت مشاهده چندین ضایعه به صورت ناگهانی باید به پزشک و بهترین دکتر متخصص پوست مراجعه شود؛ زیرا آنها ممکن است نوعی دیگر از آنژیوم باشند. با این که این موضوع نادر است، اما به عنوان مثال انواع عنکبوتی یا اسپایدر به عنوان نوعی دیگر از این عارضه ها می توانند نشان دهنده وجود یک آسیب کبدی و توسعه آن باشند.

توصیه پزشکان و دکتر متخصص پوست مشهور در تهران این است که در صورتی که خال خونریزی کرده، تغییر شکل داده یا احساس ناخوشایندی برای فرد ایجاد کرده باشد، باید مراقبت های پزشکی را جستجو کند. افرادی که برای مقاصد زیبایی تمایل به از بین بردن این گونه از خال ها دارند، باید با نظارت پزشک اقدام به چنین کاری کنند.

علائم خال های گیلاسی

علائم خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم
علائم خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

نام گذاری خال های گیلاسی با توجه به شکل ظاهری آنها است. گشاد شدن مویرگ ها سبب می شود که آنها رنگ قرمز روشن پیدا کنند؛ اما خال های گیلاسی می توانند دارای طیف وسیعی از رنگ ها باشند و شاید رنگ آبی یا بنفش داشته باشند. معمولا در صورت وارد شدن فشار به آنها سفید و لکه دار شدن آنها رخ نمی دهد.

ممکن است اندازه این آنژیوم ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد؛ اما اغلب قطری معادل چند میلی متر دارند. معمولا این عارضه ها با بزرگ تر شدن به شکلی گرد و گنبدی شکل با سر صاف درمی آیند. این رشد ممکن است در هر نقطه از بدن به چشم بخورد، اما رشد آنها بیشتر در شکم، سینه و پشت خواهد بود. اغلب ظهور این عارضه ها به طور متعدد به صورت گروهی رخ می دهد.

اگر شما هم این علائم را روی بدن خود مشاهده کرده اید و قصد دارید به متخصص پوست با تجربه مراجعه کنید، مجموعه دکتر با من می تواند هر گونه خدمات پزشکی را که مورد نیاز مراجعه کنندگان است به آنها ارائه دهد. مواردی مانند مشاوره پزشکی و عرضه و توزیع محصولات پزشکی در دسته این خدمات قرار می گیرد.

این مجموعه به برقراری هر چه بهتر ارتباط میان پزشکان و مراجعه کنندگان مربوط به آنها کمک می کند و علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر متخصص و پزشک را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

چگونگی رشد پوستی مشابه خال گیلاسی

آنژیوم های گیلاس به راحتی با نوع عنکبوتی این عارضه اشتباه گرفته می شوند که یک خال قرمز مرکزی دارد. رشته های متمایز و مایل به قرمز را می توان به عنوان تفاوت بین این دو مورد در نظر گرفت که پخش شدن آنها از مرکز برجسته و قرمز نوع عنکبوتی به اطراف رخ می دهد. انواع عنکبوتی این عارضه دارای نمایی مشابه با تارهای عنکبوت هستند. معمولا فشرده شدن سبب می شود که نوع عنکبوتی از چنین عارضه ای کم رنگ تر شوند یا رنگ خود را از دست بدهند.

دلایل خال های گیلاسی

می توان علل آنژیوم گیلاسی را تا میزان زیادی ناشناخته در نظر گرفت؛ اگر چه برخی از کارشناسان عقیده دارند که دلیل این عارضه ژنتیکی است.

سن روی این موضوع نقش مهمی دارد و می توان افزایش تعداد و اندازه انواع گیلاسی این عارضه را بعد از ۴۰ سالگی ملاحظه کرد. ممکن است در دوران بارداری، افزایش تعداد خال های گیلاسی به صورت ناگهانی رخ دهد. احتمال دارد برخی از آنها پس از پایان بارداری افراد از بین بروند؛ هر چند که این موضوع به ندرت رخ می دهد و اغلب خال های گیلاسی پایدار خواهند بود.

در این راستا برای دسترسی آسان و سریع بیماران به متخصص موردنظرشان، دکتر با من مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان را در سراسر کشور در کنار هم جمع آوری کرده است. به این ترتیب افرادی که متقاضی دریافت چنین اطلاعاتی هستند و به وب سایت دکتر با من مراجعه می کنند، امکان آگاهی از موقعیت مکانی، نوع تخصص، مشخصات، نحوه دسترسی، شماره تلفن تماس و موارد دیگر مرتبط با هر پزشک را پیدا خواهند کرد.

به عنوان مثال افرادی که به علت مشکل آنژیوم در جستجوی سایت دکتر پوست در این زمینه هستند، می توانند از موارد و اطلاعات ارائه شده در مجموعه دکتر با من استفاده کنند.

آنژیوم گیلاس و خطرات قرارگیری در معرض برم

برخی از تحقیقات نشان می دهند که علت خال های گیلاسی می تواند قرارگیری در معرض برمیدها باشد. برم عنصری شیمیایی بوده و در بسیاری از وسیله های روزمره به کار رفته است که عبارتند از: مواد پخت، پلاستیک و داروهای تجویز شده. لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه اجرا شود.

در صورتی که فردی با برمیدها در تماس طولانی مدت و مستقیم قرار داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند و راجع به اثرات مضر احتمالی به صحبت و مشورت بپردازد. با این حال محققان تایید نکرده اند که نوع گیلاس این عارضه با برم ارتباط دارد.

رهایی از خال های گیلاسی

رهایی از خال های گیلاسی
رهایی از خال های گیلاسی

نوع گیلاس این عارضه به عنوان لکه هایی رایج و بی ضرر روی پوست شناخته شده است. حذف این لکه ها ضرورتی ندارد. با این حال برخی از افراد به دلایل زیبایی و بر اساس تمایل شخصی دوست دارند که چنین لکه هایی را حذف کنند.

درمان های خانگی خال های گیلاسی

در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند درمان های خانگی در برطرف شدن خال های گیلاسی تاثیر گذار هستند. افراد نباید اقدامی در جهت از بین بردن آنها از روی پوست کنند، زیرا کاری خطرناک است. در چنین مواقعی حتما باید با پزشک و بهترین دکتر متخصص پوست و مو تماس گرفته شود. پزشکان و متخصصان می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و پایین ترین هزینه به مراجعه کنندگان کمک کرده و آنان را راهنمایی کنند.

درست است که آنژیوم های گیلاس زیان آور نیستند، اما بهترین کار این است که به پزشک و متخصص پوست مراجعه شود تا به صورت حرفه ای تشخیص داده شود. علت این است که نوع گیلاس این عارضه به ملانوم آملانوتیک شباهت دارد که نوعی از سرطان پوست به شمار می آید.

درمان های پزشکی خال های گیلاسی

درمان های پزشکی خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم
درمان های پزشکی خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

با وجود مضر نبودن این خال ها، احتمال دارد افرادی به دلایلی، تمایل به حذف خال های گیلاسی داشته باشند. گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانند این کار را انجام بدهند.

  • ممکن است پزشکی از طریق یک الکتروکوتر، اقدام به برداشتن یک ضایعه کوچک گیلاس کند؛ طی این فرآیند، یک سوزن الکتریکی بسیار ظریف با خال تماس پیدا می کند و رگ های خونی به کمک امواج رادیویی از بین می رود.
  • در صورت بزرگ بودن خال های گیلاسی، ممکن است پزشک بعد از تراشیدن لکه ها به استفاده از کواگولیشن یا بستن عروق با الکتروکوتری بپردازد.
  • روشی دیگر نیز وجود دارد که توسط پزشکان توصیه می شود؛ این روش شامل جراحی با لیزر CO2 است. این لیزر در انسداد عروق خال نیز همزمان با برداشت آن اثرگذار است.
  • روش دیگر جراحی کرایوسراژی نام دارد که پزشک با قرار دادن نیتروژن مایع روی آن لکه اقدام به از بین بردن آن می کند. ممکن است این کار نیازمند تکرار باشد.

به صورت کلی می توان گفت که انتخاب شیوه درمان به محل و اندازه خال گیلاسی و صلاحدید پزشک بستگی دارد.

ممکن است از بین بردن خال های گیلاسی به وسیله درمان های پزشکی سبب پیدایش زخم شود. تکنیک ها و کرم های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند لکه های باقی مانده را حذف کنند که پزشکان در این باره اطلاعات کافی و به روز را دارند.

رعایت توصیه های پزشکان و متخصصان در حیطه برداشتن خال های گیلاسی الزامی و مهم است تا خطر ایجاد زخم کاهش پیدا کند. در اغلب موارد، بهبودی زخم جراحی یا لیزر در کمتر از یک هفته حاصل می شود.

افرادی که دچار عارضه آنژیوم شده اند و در جستجوی بهترین دکتر متخصص پوست و مو هستند، می توانند به وب سایت دکتر با من مراجعه کنند و از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

مراقبت از پوست در مقابل خال های گیلاسی

مراقبت از پوست در برابر این عارضه بسیار حائز اهمیت است. کاهش بروز خال های گیلاسی با خودداری از برخی از درمان ها و مواد شیمیایی امکان پذیر خواهد بود. برای مثال افراد باید سعی کنند که نیتروژن خردل را به صورت موضعی مصرف نکنند و همچنین از برمید روی پوست استفاده نکنند.

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب نیز امری مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. با این که خال های گیلاسی مضر نیستند، اما شاید به نوعی سرطان پوست شباهت داشته باشند.

نکات مراقبت از پوست در معرض آفتاب

افراد حین قرارگیری در معرض آفتاب باید به موارد زیر توجه کنند:

  • لباس سبک
  • یک کلاه لبه پهن
  • عینک آفتابی با قابلیت محافظت در برابر اشعه ماورابنفش
  • پیراهن و شلوار آستین بلند
  • ضد آفتاب روی پوست های خالی
  • کفش پوشش دهنده پا
  • استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف گسترده و ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر؛ افراد هر زمان در هنگام خروج از خانه باید کرم ضد آفتاب را استفاده کنند. حتی در صورت ابری بودن هوا و عدم مشاهده آفتاب و خورشید نیز مصرف ضد آفتاب باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده از ضد آفتاب هر دو ساعت یک بار و مراقبت بیشتر در محیط هایی (آب، شن و ماسه، برف) که انعکاس آفتاب را انجام می دهند.
  • خودداری از استفاده از صابون تخته ای و آب گرم در حین استحمام
  • استفاده از پارچه ای نرم برای شستن پوست و باقی ماندن کمی رطوبت روی آن در هنگام خشک کردن پوست
  • مصرف یک مرطوب کننده بدون عطر بعد از استحمام
  • استفاده از مرطوب کننده در صورت احساس خشکی پوست؛ زیرا رطوبت هوا می تواند از طریق گرمایش و تهویه هوا از بین برود.
  • استفاده از دستکش حین انجام کارهای خانه و باغبانی؛ زیرا ممکن است پوست به وسیله مواردی مانند مواد شیمیایی و نور خورشید تحریک شود.
  • استفاده نکردن از محصولات معطر؛ زیرا چنین موادی، پوست را تحریک می کنند.
  • معاینه توسط متخصص پوست و دکتر متخصص پوست؛ زیرا افزایش سن موجب می شود که خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر شود.
  • مراقبت از پوست تا از بروز هر گونه بیماری پوستی (که بالقوه خطرناک است) جلوگیری شود.

کلام آخر

آنژیوم گیلاسی را باید نوعی عارضه پوستی در نظر گرفت که اغلب در سنین بالا در افراد مشاهده می شود. به عبارت دیگر این عارضه را می توان نوعی از خال های گوشتی در نظر گرفت که ظاهر شدن آنها روی پوست به رنگ قرمز روشن خواهد بود. در صورتی که درمان های مناسبی برای این بیماری لحاظ نشود، امکان دارد که روی سطح پوست افزایش پیدا کنند و بیشتر شوند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که نوع گیلاسی این عارضه ممکن است در برخی از موارد منجر به بروز سرطان پوست شود.

همچنین این امکان وجود دارد که در این عارضه خونریزی مشاهده شود؛ این اتفاق احتمالا زمانی خواهد افتاد که به آنها ضربه وارد شود. در چنین مواردی ممکن است استفاده از شیوه های متفاوتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد تا این خال های گوشتی درمان و برطرف شوند.

به همین علت است که در صورت مشاهده این خال های غیرطبیعی روی سطح پوست باید در اولین فرصت به پزشکی مناسب مراجعه شود. در صورت تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع به پزشک و متخصص مربوطه خواهد توانست درمان را در مرحله های اولیه انجام دهد. به این ترتیب روند بهبودی نیز سرعت می گیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد