آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی چیست و راه پیشگیری از آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : امروزه بیماری های مربوط به سر و سیستم ایمنی در دنیا رواج پیدا کرده است. این بیماری ها باعث دغدغه بسیاری از جوامع بزرگ دنیا شده است و آن ها همواره به دنبال پیدا کردن درمان این نوع از بیماری ها هستند. آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی یک بیماری خود ایمنی است که مربوط به سیستم عصبی می شود.

در ادامه این مقاله به توضیحات تکمیلی در رابطه با این بیماری و راه های درمان و… می پردازیم.

بیماری آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی چیست؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، این بیماری یک بیماری خود ایمنی روماتیسمی است. در این بیماری عروقی که وظیفه خون رسانی به سر و مغز را بر عهده دارند، بر اثر عواملی دچار التهاب شده یا آسیب می بینند.

با این که عمدتا شریان های سر مدنظر ما هستند، اما این بیماری می تواند بر شریان های خارج از سر مثل آئورت هم تاثیر گذار باشد و به آنها نیز آسیب جدی بزند. بنابراین افراد باید این بیماری را جدی بگیرند. این بیماری می تواند بیمار را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری از جمله بیماری هایی است که در افراد مسن شایع تر است.

تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی

هورتون - تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی
هورتون – تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی

بیماران مبتلا به آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی بیش از صد سال پیش کشف شدند، اما در ابتدا به آن ها توجهی نشد. پس از انتشار مقاله هورتون و همکارانش در سال ۱۹۳۰ و پس از آن، تلاش های چند شخص دیگر در سال۱۹۴۰ این بیماری به عنوان یک بیماری خاص به رسمیت شناخته شد.

پس از آن پزشکان تلاش بسیاری برای درمان این بیماری به وسیله داروها کردند. گلوکوکورتیکوئید پس از شناخته شده این بیماری کشف شد و پس از آن محققان اثر کورتیزون بر روماتیسم مفصلی را ایجاد کردند.

علائم آرتریت تمپورال را بشناسید

علائم آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی
علائم آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی
  • خستگی
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • کاهش وزن
  • درد زبان
  • گلودرد
  • درد شانه یا لگن
  • حساسیت در ناحیه سر و شقیقه پس از برس زدن موها
  • اختلال در بینایی
  • دوبینی
  • تورم در پاها
  • تپش یا لرزش قلب
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • شب ادراری
  • بی حسی، سردی و گزگز دست ها یا پاها

علائم ذکر شده در شرایط مختلف می تواند دارای شدت های متفاوتی باشد. اگر این علائم را داشتید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید و آن را جدی بگیرید.

عوامل بوجود آورنده آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال یک بیماری خودایمنی است که سلول های ایمنی بدن به بافت سرخرگ حمله می کنند و آنرا از بین می برند. بنابراین می توان گفت که علت خاصی ندارد و می تواند کاملا آنی بوجود آید.

برخی از محققان تشخیص داده اند که عفونت باکتریایی یا ویروسی می تواند در بروز این بیماری دخیل باشد، اما تا این زمان مدرکی برای اثبات یا رد کلی این فرضیه ارائه نشده است.

برخی از ویروس ها یا باکتری های مشکوکی که می توانند در بروز این بیماری دخیل باشند، به شرح زیر هستند:

  • ویروس هرپس سیمپلکس
  • ویروس اپشتین بار
  • کلامیدیا پنومونیه
  • مایکوپلاسما
  • B19 پاروویروس

تشخیص آرتریت تمپورال

در صورتی که فردی بالای ۵۰ سال سن داشته باشد و اینکه تاکنون به سردردهای موضعی مبتلا نبوده و بعد از این سن مبتلا شده دکتر متخصص اعصاب به احتمال زیاد به آرتریت تمپورال مشکوک خواهد بود. ابتدا به بررسی سر فرد مشکوک به بیماری آرتریت گیجگاهی می پردازد و از طریق معاینه فیزیکی و بررسی شریان های شقیقه و سر می تواند بیماری را تشخیص دهد. سپس دکتر اعصاب از طریق آزمایش خون و بیوپسی بافتی، علائم را بررسی و تشخیص می دهد.

برای بیوپسی متخصص مغز و اعصاب نمونه هایی از شریان تمپورال را از بالا یا جلوی گوش برمی دارد و پس از بررسی زیر میکروسکوپ می تواند از میزان التهاب و تغییرات شریان اطلاع پیدا کند.

درمان بیماری آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

درمان بیماری آرتریت گیجگاهی
درمان بیماری آرتریت گیجگاهی

بیماری مذکور باعث کاهش بینایی می شود، با توجه به این موضوع پس از نمونه برداری بافت، تجویز مصرف دارو توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد. احتمالا پس از مصرف دارو دید شما بهتر خواهد شد و احساس بهتری را خواهید داشت.

یکی از مواردی که برای درمان این بیماری استفاده می شود، کورتیکواستروئیدها هستند. به طور معمول، لازم است که این دارو را یک الی دو سال مصرف کنید. پزشکان معمولا ابتدا با مقادیر دوز بیشتری سعی می کنند که بیماری را تحت کنترل درآورند، سپس این مقادیر را پایین می آورند که بتوان به کمترین دوز لازم برای کنترل التهاب برسند. اگرچه در مواردی برخی از افراد به مصرف دائمی با دوز پایین این دارو مجبور می شوند.

گاهی اوقات پزشک متخصص مغز و اعصاب ممکن است داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز کند. مصرف کورتیکواستروئیدها ممکن است به پوکی استخوان و ضعف عضلات منجر شود، بنابراین پزشک روماتولوژی با تجویز مکمل و ویتامین ها از تحلیل بافت استخوانی جلوگیری می کند.

موارد کمک کننده غیردارویی

همانطور که دریافتیم، مصرف دارو به درمان و بهبود این بیماری کمک می کند. اما باید این نکته را در نظر داشت که سبک زندگی سالم در بهبود این بیماری نیز تاثیر به سزایی دارد.

از جمله مواردی که باید در نظر گرفت:

۱.ورزش کنید و پیاده روی داشته باشید.

۲.اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید.

۳.انجام آزمایش قند خون به طور مرتب

۴.انجام آزمایش غربالگری استخوان

۵.مصرف مکمل ها و ویتامین ها به خصوص ویتامین دی و کلسیم

انواع آرتریت چیست؟

آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی
آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

پس از شناخت کامل این بیماری و راه های درمانی آن، در این بخش به معرفی انواع مختلف این بیماری که تاکنون توسط متخصصان کشف شده اند، خواهیم پرداخت.

آرتریت تاکیاسو

این نوع از آرتریت باعث التهاب دیواره آئورت می شود، از آنجایی که آئورت یکی از شریان های اصلی برای خون رسانی است، بنابراین اکسیژن رسانی به سایر اندام ها را محدود می کند و در نتیجه خطر جدی را به دنبال خواهد داشت. از بین رفتن آئورت باعث می شود که فرد نبض نداشته باشد یا نبض ضعیف بزند.

علائم:

۱.مشکل در بینایی

۲.مشکل در مفاصل و عضلات

۳.تب

۴.تعریق شبانه

  1. کاهش وزن

آرتریت سلول های غول پیکر یا تمپورال

در این نوع از آرتریت شریان هایی که وظیفه خون رسانی به سر و مغز را دارند، دچار التهاب می شوند. این نوع از آرتریت بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. علائم این بیماری با آنفولانزا مشابه است.

علائم:

۱.تب

۲.سردرد شدید

  1. احساس ناخوشی در کل بدن

۴.درد

۵.از دست دادن اشتها

پلی آرتریت نودوزا

این نوع از آرتریت مربوط به شریان های کوچکی است که خون را به اندام های مختلف بدن می برند. بسته به اینکه کدام شریان ها درگیر باشند، علائم متفاوت خواهد بود.

علائم:

۱.از دست دادن اشتها

۲.تب

۳.دردهای عضلانی و مفصلی

۴.ضعف

۵.خستگی

۶.بثورات پوستی که گاها به صورت کبودی ظاهر می شوند.

همچنین ممکن است در پاها احساس درد و خستگی شدید، گزگز و ضعف نیز مشاهده شود.

خطرات بیماری آرتریت گیجگاهی

همان طور که بیان شد، آرتریت تمپورال یک بیماری است که در صورتی که آن را جدی نگیریم، می تواند خطراتی از جمله از دست دادن بینایی، کم کار شدن استخوان ها و حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود. بنابراین لازم است به دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و درمان خود را در صورت ابتلا هر چه سریعتر شروع کنیم تا گرفتار خطرات و تبعات این بیماری نشویم.

سخن پایانی

امروزه راه های درمانی متعددی در حوزه سلامت ارائه شده اند که به درمان هر چه سریعتر این نوع از بیماری ها کمک می کنند. برای درمان بیماری آرتریت تمپورال می توانیم به دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور در تهران یا سایر شهر ها مراجعه کنیم.

همچنین می توانیم در سایت دکتر با من برای ارتباط با بهترین دکتر متخصص روماتولوژی استفاده کنیم تا درمان خود را به بهترین نحو ممکن انجام بدهیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد