آتلکتازی یا بیماری ریه – علل، علائم و درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : برخی بیماری های ریوی مانند آتلکتازی ممکن است برای افراد در سنین مختلف روی دهد. ریه ها یک جفت از اندام ما هستند که هوا را جذب بدن می کنند تا اکسیژن آن را به تمامی نقاط بدن بفرستند که گاهی ممکن است این اندام حیاتی دچار بیماری شود. این بیماری حتی در برخی حیوانات هم دیده می شود.

آتلکتازی چیست؟

اسم دیگر این بیماری فروریختگی ریه ها است که منجر به ناتوانی ریه برای رساندن خون به اندام های بدن می شود. زیرا کیسه های ریه نمی توانند به درستی باد شوند.

وقتی شما نفس می کشید و کیسه های ریه شما مدام پر و خالی می شوند، ریه های شما اکسیژن را از طریق خون به تمام نقاط بدن می فرستند، اما در بیمار مبتلا به آتلکتازی این اتفاق با کمی تفاوت انجام می پذیرد. یعنی کیسه های ریه شما به درستی خالی می شوند، ولی وقتی که باید پر بشوند، به علت این بیماری به خوبی پر نمی شوند و در نتیجه اکسیژن به خوبی به بدن شما نمی رسد.

این بیماری به سه نوع چسبنده، فشاری و انسدادی تقسیم بندی می شود.

تشخیص این بیماری چگونه انجام می شود؟

تشخیص آتلکتازی
تشخیص آتلکتازی

برخی اوقات پرتونگاری ساده قفسه سینه می تواند هر آنچه پزشک برای تشخیص نیاز دارد را نشان بدهد، اما آزمایش های گوناگونی وجود دارد که به کمک آن پزشک معالج می تواند متوجه شدت و نوع بیماری شود یا با دیدن آزمایش از مبتلا بودن مریض مطمئن شود.

انواع این آزمایشات عبارت هستند از:

۱-سی تی اسکن: به تشخیص بهتر و نوع بیماری کمک می کند.

۲-پالس ایکس متری: دستگاهی کوچک است که بین انگشتان قرار می گیرد و برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون استفاده می شود.

۳-سونوگرافی از قفسه سینه: برای پیدا کردن نوع این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

۴-برونکوسکوپی: به پزشک اجازه می دهد علت انسداد را بیابد.

با تاریخچه این بیماری آشنا شوید

کلمه آتلکتازی از کلمات یونانی که در لغت معنای «انبساط ناقص» را می دهد، ساخته شده است. اما اطلاعات بیشتری درباره ایجاد اولین بار این بیماری در دسترس نیست.

علل ایجاد این بیماری ریوی

  • جراحی: شایع ترین دلیل ایجاد این بیماران جراحی است. داروهای بیهوشی که حین عمل بیمار مصرف می کند، می تواند تنفس طبیعی را مختل کند و ممکن است ساعت ها بعد از عمل نیز تنفس های عمیق با درد همراه باشد. ادامه این تنفس های کم عمق ممکن است سبب این بیماری شود.
  • فشار روی قفسه سینه: این فشار ممکن است به دلیل وجود یک تومور یا یک استخوان تغییر شکل یافته باشد و اگر علت فشار مشخص نباشد، پزشک آزمایش های بیشتری برای شناسایی منبع فشار انجام می دهد.
  • راه هوایی که مسدود شده: اگر هوایی در ریه مسدود شود و نتواند عبور کند، ممکن است باعث ایجاد این بیماری بشود.
  • شرایط خاص ریوی: برای بیمارانی که بیماری های ریه دارند، مانند ذات الریه، سرطان ریه و پلورال افیوژن این بیماری احتمال وقوع بیشتری دارد.

علائم آتلکتازی چیست؟

علائم بیماری آتلکتازی
علائم بیماری آتلکتازی
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • آبی شدن لب ها و پوست

عوامل خطر

افرادی که در این دسته ها قرار می گیرند، در خطر ابتلای بیشتری نسبت به بقیه افراد قرار دارند:

۱-افرادی که سن بالایی دارند و هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود.

۲-هر شرایطی که بلع را سخت کند.

۳-فعالیت کم در رخت خواب

۴-افرادی که دارای بیماری های ریوی هستند.

۵- کسانی که بیشتر از بقیه جراحی می شوند.

۶-داروهایی که ممکن است باعث تنفس کم عمق شوند.

۷- افرادی که درد معده یا دنده های شکسته دارند.

روش های درمانی آتلکتازی

روش های درمانی در بیماری آتلکتازی
روش های درمانی در بیماری آتلکتازی

در بیشتر موارد این مشکل خود به خود درمان می شود، اما در موارد شدیدتر بسته به میزان فروپاشی ریه، پزشک نحوه درمان شما را انتخاب می کند.

اگر علت این بیماری یک جراحی باشد که به تازگی انجام داده اید، پرستاران به شما تمرینات تنفسی می دهند.

اما اگر از طریق یک فشار بر روی قفسه سینه شما ایجاد شده باشد، پزشکان از طریق عمل جراحی یا دارو این مشکل را حل خواهند کرد.

در مواردی که بیماری به علت انسداد هوا شکل گرفته باشد، با برونکوسکوپی پزشکان آن را رفع خواهند کرد.

اگر شما به دنبال پزشکان ماهر و بهترین متخصصین مفاصل می گردید، می توانید از سایت دکتر با من استفاده کنید. این سایت یکی از بهترین سایت ها در زمینه اطلاعات پزشکی است که شما می توانید با پزشکان ماهر صحبت و مشورت کنید، آدرس مطب یا سایت پزشک متخصص ریه مشهور در تهران یا دیگر شهرها را بیایبد یا حتی با فوق تخصص ریه آنلاین در ارتباط باشید. جالب توجه است که این سایت به طور ۲۴ ساعته به مراجعان خود خدمت رسانی می کند.

درمان خانگی این بیماری

انواع درمان های خانگی برای آتلکتازی نیز وجود دارد، به عنوان مثال شیرین بیان می تواند مجرای هوای ریوی را به خوبی تمیز کند.

از آویشن سبز هم به علت داشتن آنتی اکسیدان که مخاط را روان می کند و عفونت ریه را از بین می برد نیز می توانید استفاده کنید. بهترین روش مصرف آویشن سبز به صورت جوشانده و حداقل یکبار در روز است.

پونه گیاهی خاصیت های فراوانی دارد و ضد ویروس است که باعث می شود فرد سلامت خود را هر چه سریعتر بدست بیاورد. این گیاه علاوه بر رفع عفونت و پاکسازی ریه ها می تواند به آلرژی در ناحیه ریه ها نیز کمک کند.

آیا می توان از آتلکتازی پیشگیری کرد؟

بله، شما با انجام چند حرکت ساده می توانید احتمال ابتلای خود به این بیماری را کاهش دهید.

  • ترک دخانیات و سیگار مخصوصا قبل از عمل جراحی خطر ابتلا را کم می کند.
  • تمرینات تنفس عمیق و سرفه بعد از هر عمل جراحی می تواند احتمال ابتلای شما به این بیماری را کاهش دهد.
  • همچنین در برخی بیمارستان ها و درمانگاه ها دستگاهی به نام اسپیرومتر ارائه می شود که شما را به تنفس های بلندتر تشویق می کند.
  • و به طور کلی تحرک داشتن بسیار کمک می کند تا شما دچار این بیماری نشوید، پس به هیچ عنوان بی تحرک در اتاق خود را حبس نکنید.

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردیم، آتلکتازی ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد، با توجه به سختی های این بیماری حتما در حفظ سلامت خود کوشا باشید و ورزش و فعالیت های بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید و از به وجود آمدن این بیماری پیشگیری کنید.

همچنین به شما سایت دکتر با من را معرفی کردیم که در آنجا می توانید اطلاعات پزشک متخصص ریه در تهران یا دیگر شهرها را پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد