میکس و مسترینگ آهنگ چیست؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده:

گوش سپردن به موسیقی یا پادکست یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که ما می توانیم در طول روز انجام دهیم، ما در زمان استراحت، در حال رانندگی، زمانی که در حال انجام فعالیت های روزانه خود هستیم و بسیاری از موارد دیگر گوش دادن به آهنگ و پادکست را فراموش نمی کنیم. اما آیا می دانیم میکس و مسترینگ آهنگ چیست و چگونه انجام می پذیرد؟ در مسیر ساخت هر موسیقی چه مراحلی طی شده است؟

شاید اصلا شما ترانه های زیادی می نویسید یا صدای خیلی خوبی دارید و حال می خواهید موسیقی خود را بسازید، اگر کنجکاو هستید که بیشتر با ساخت آهنگ آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

میکس و مسترینگ آهنگ چیست و آیا این دو فرآیند یکسان اند؟

میکس و مسترینگ آهنگ

حتی با تجربه ترین نوازندگان نیز ممکن است در هنگام صحبت های فنی در رابطه با این موضوعات دچار اشتباه شوند. افراد کمی واقعا می دانند که در این دو فرآیند به طور دقیق چه اتفاقی می افتد. اگر از بعضی از افراد نیز سوال شود که میکس و مسترینگ آهنگ چیست، این دو مرحله را یکسان می دانند و معتقدند که اگر در آغاز آهنگسازی موسیقی به خوبی انجام شده باشد، این دو فرآیند ضروری نیستند.

اما ما می دانیم که میکس و مسترینگ فرآیندهایی متمایز با اهدافی متفاوت هستند، با این حال معمولا مرزی که بین این دو فرآیند وجود دارد، بین افراد در نظر گرفته نخواهد شد و این دو فرآیند را یکی در نظر می گیرند.

میکس آهنگ چیست؟

میکس فرآیندی است که در آن آهنگ های از پیش ضبط شده را با یک دیگر ترکیب می کنند، به طوری که همه عناصر به وضوح شنیده شوند و صدایی که از آهنگ به گوش ما می رسد، دلپذیرتر باشد. فردی که وظیفه میکس آهنگ را برعهده دارد، می تواند تصمیمات خلاقانه ای در رابطه با هر یک از سازهایی که در آهنگ از آنان استفاده شده است، بگیرد و بیشترین تأثیر را به آهنگ بدهد.

میکسر آهنگ هر کاری را لازم باشد، انجام می دهد که آهنگی منسجم و محکم تولید کند، آن ها با ابزارهایی برخورد بین سازها را کاهش می دهند و بر عناصر مهم آهنگ تأکید می کنند. امروزه در دنیای موسیقی، مرحله میکس جنبه ای حیاتی برای آهنگ ها و صداهای ضبط شده است. اگرچه بیشتر مردم عادی متوجه آن نمی شوند، اما وقتی این مرحله به درستی انجام گیرد، هر آهنگ را به چیزی بهتر از آن چیزی که هست، تبدیل می کند.

در فرآیند میکس آهنگ چه فعالیت هایی انجام می پذیرد؟

۴ مرحله در میکس آهنگ صورت می پذیرد که شامل متعادل سازی، بهم پیوستن، تأثیرگذاری و اتوماسیون است.

در مرحله اول از فرآیند میکس، ما با استفاده از ابزار EQ که عمل متعادل سازی را انجام می دهد، به تنظیم دقیق صدا و حس هر ساز می پردازیم، سپس سطوح آهنگ از پیش ضبط شده را متعادل می کنیم و بهم می پیوندیم. آهنگ ها را بین بلندگوها جا به جا می کنیم و عمل فشرده سازی، افزودن ریورب و جلوه های دیگر را انجام می دهیم. سپس به خودکار کردن سوژه، سطوح صدا و سایر صداها می پردازیم.

خب اگر برای شما سوال بود که میکس و مسترینگ آهنگ چیست، حال می دانید که میکس چیست، پس در ادامه به بررسی مسترینگ می پردازیم.

مسترینگ آهنگ چیست؟

مسترینگ آخرین مرحله در فرآیند تولید موسیقی است. تا زمانی که میکس کامل نشود، هیچ کس شروع به مسترینگ نمی کند. به بیان ساده مسترینگ مرحله ای ظریف تر و فنی تر از میکس است که پس از آن اتفاق می افتد، اما این مرحله نیز به همان اندازه مهم است. به اصطلاح شما با انجام مسترینگ آهنگ، برای آن سنگ تمام می گذارید.

مسترینگ همیشه پس از تکمیل میکس انجام می شود و قادر به تأثیرگذاری بر روی سازهایی که به تنهایی نواخته شده اند، نیست. این مرحله برخلاف میکس که به صورت خلاقانه بر صدا تاثیر می گذارد، به بهینه سازی صدا کمک می کند. با این کار شما هر چیزی را که سبب می شود حواس شنونده از موسیقی منحرف شود، از آن حذف می کنید.

مسترینگ سه هدف مهم دارد، باعث بلندتر شدن آهنگ می شود، سبب می شود صدای بهتری از آهنگ شنیده شود و در هر بلندگویی قابل پخش باشد.

آیا انجام مسترینگ روی آهنگ ضروری است؟

پاسخ ما بله است. مسترینگ سبب می شود که صدا در سراسر رکورد منسجم شود و موسیقی را برای پخش در فرمت های مختلف مثل Vinyl، MP3/AAC و بسترهایی نظیر ساندکلود، اسپاتیفای و … آماده می کند. در دنیای امروز که موسیقی در همه جا مثل تبلیغات تلویزیونی، رادیو و … پخش می شود، مسترینگ امری ضروری شده است.

قبل اینکه بخواهید مسترینگ را شروع کنید، به پروژه ای که در اختیار دارید، از ابتدا تا انتها به طور کامل گوش دهید. این امر ممکن است برای شما پیش پا افتاده به نظر برسد، اما بسیار مهم است و سبب می شود شما تسلط کامل تری بر محتوای موسیقی داشته باشید و بر تصمیم گیری شما برای مسترینگ پروژه تأثیر بگذارد. اگر شما در ابتدا با تغییرات غیرمنتظره ای که در طول آهنگ یا پادکست قرار است به وقوع پیوندد، آشنا باشید، زمان کمتری را برای تصحیح آن تلف می کنید.

میکس و مسترینگ آهنگ چقدر زمان می برد؟

اگر شما بخواهید میکس و مسترینگ غمگین، شاد، آرامش بخش و … را انجام دهید؛ میکس کامل آهنگ، بسته به اینکه آهنگ تولید شده قبلی چه صدایی می دهد، می تواند از یک روز تا یک هفته طول بکشد، مسترینگ نیز ممکن است نصف روز زمان ببرد، اما اصلا نگران نباشید، تیم ما در استودیو بارانا، یکی از بهترین استودیوهای میکس و مسترینگ تهران در کنار شما خواهد بود و امکانات بی نظیری را در زمینه میکس، مستر آهنگ و پادکست در اختیار شما قرار می دهد.

اگر شما علاقه مند به ساخت آهنگ هستید و صدای خوبی دارید و می خواهید موسیقی خود را ضبط کنید یا علاقه مند به ساخت پادکست در زمینه حرفه ای خود یا زمینه های دیگر هستید، می توانید از ما کمک بگیرید و از خدمات بی نظیر استودیو بارانا استفاده کنید.

تفاوت های میکس و مسترینگ

همانطور که گفته شد، بعضی از افراد این دو فرآیند را مشابه می بینند، اما شما با مطالعه مقاله میکس و مسترینگ آهنگ چیست، متوجه شده اید که میکس و مسترینگ دو فرآیند متمایز هستند و تفاوت هایی دارند. در ادامه تفاوت های این دو فرآیند را بیان می کنیم.

  • میکس باعث ایجاد تعادل در بین هر موسیقی و سازی که به طور جداگانه نواخته شده است، می شود و آن ها را به یک کل منسجم تبدیل می کند. مسترینگ به کل موسیقی جلای نهایی را می دهد. بنابراین شما می توانید بدون اینکه مسترینگ کنید، میکس را انجام دهید، اما عکس این مورد صادق نیست و بدون میکس، مسترینگی در کار نخواهد بود.
  • در میکس شما می توانید به هر ساز و ابزاری که در ساخت موسیقی استفاده شده است، دسترسی داشته باشید، اما در حین مسترینگ، فقط به میکس نهایی آن دسترسی دارید.
  • در هر دو این موارد شما تلاش می کنید که تعادل ایجاد کنید، اما در میکس وظیفه متعادل سازی سازهای جداگانه را برعهده دارید و در مسترینگ، آهنگ کامل و محتوای طیفی آن را متعادل می کنید.
  • زمان انجام فرآیند میکس ممکن است بسیار طولانی تر از مسترینگ باشد، چرا که در میکس چندین بخش را متعادل می کنید، اما در مسترینگ روی یک فایل استریو کار می کنید.
  • فرآیند میکس به این دلیل انجام می پذیرد که بینش هنرمند را تقویت کند و اطمینان حاصل شود که احساس اصلی آهنگ منتقل شده است، اما مسترینگ بر کیفیت صدا تمرکز دارد و تضمین می کند که آهنگ به اندازه آهنگ های دیگر خوب به نظر برسد.

کلام آخر

گوش دادن به موسیقی از گذشته در بین مردم شامل جذابیت های خاصی بوده است و امروزه نیز با فرهنگ سازی های متعدد، گوش دادن به پادکست ها، تبدیل به جزء جدا ناشدنی زندگی مردم شده است. افراد زیادی نیز تمایل به ساخت موسیقی و پادکست های مختلف دارند.

حال که در این مقاله متوجه شدید که میکس و مسترینگ آهنگ چیست، می توانید در جهت بهتر شدن آهنگ هایی که قصد دارید تولید کنید، قدم بردارید. کافی است از افراد و یا سازمان هایی که در این مسائل خبره هستند، کمک بگیرید. استودیو بارانا می تواند گزینه مطلوبی برای شما باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد