با آموزش سلفژ و خوانندگی آشنا شوید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده:

برای آن دسته از علاقه مندان موسیقی و خوانندگی که به دنبال آموزش اصولی و آکادمیک هستند، نحوه درست خواندن و درست نواختن از جمله عناوین بسیار مهم در رسیدن به مهارت کافی است. می توان گفت این امر با آموزش سلفژ و خوانندگی و البته تمرین زیاد میسر خواهد شد، اما برای رسیدن به مهارت و تکنیک در این زمینه چه باید کرد؟

ما در این مقاله با پرداختن به آموزش های سلفژ و مفاهیم آن، راهکاری را خدمت علاقه مندان ارائه می دهیم تا بتوانند به بهترین شکل وارد این مسیر شوند و از ابزار خود بهترین استفاده را بکنند؛ پس با ما در این مقاله همراه باشید.

سولفژ از کجا آمده است؟

چیزی در حدود ۱۰۰۰ سال پیش قبل از اینکه نوشتن نت های موسیقی وجود داشته باشد، راهب کلیسایی در ایتالیا به نام گویدو مسئول گروه کر کلیسا بود که چالش های زیادی بر سر راه او برای یاد دادن سرودهای جدید کلیسایی به راهبان دیگر وجود داشت. به این ترتیب او به دنبال راه سریع تری برای انتقال آوازهای جدید بود و در انتها توانست نت ها را نام گذاری کند. به نام های اوت، ر، می، فا، سو، لا.

از آن زمان نت ها با استفاده از این هجاها شروع به آموزش شدند و آنقدر این روش کاربردی شد که گیدو و روش وی در سراسر ایتالیا معروف شد. نام گذاری این نت ها به مرور زمان در جهان به شکل آموزش سلفژ و خوانندگی امروزی درآمد یعنی دو، ر، می، فا، سو، لا، تی. این سیستم نام گذاری را بعد ها سولفژ «solfege» نامیدند که از زبان فرانسوی گرفته شده است.

آموزش سلفژ خوانندگی چیست؟

یادگیری سلفژ
یادگیری سلفژ

برای بعضی افراد علاقه مند به حرفه های مربوط به موسیقی مثل نوازندگی، خوانندگی مسیر ورود به دنیای هنر ممکن است با مسائلی همراه باشد که خوشایند نیست. از سر زدن به استودیوهای مختلف و تست دادن گرفته تا برداشت های ضبط بی ثمر و تمرین های طاقت فرسا؛ خب باید گفت که این امر به طور کامل طبیعی است و بر سر راه همه افرادی که امروزه به صورت حرفه ای یا تخصصی مشغول به خواندن و نواختن هستند، بوده است.

جدا از این موضوع قدمی که می تواند باعث شود فرد علاقه مند پیشرفت داشته باشد، آموزش دیدن و تمرین است که می تواند راه را تا حدود بسیار زیادی برای هنرجو هموارتر کند. همانطور که اشاره شد، آموزش سلفژ یک نوع فن و تکنیکی است که در نهایت فرآیند یادگیری آن فرد می تواند به راحتی و به درستی نت خوانی را انجام دهد و از ابزار حنجره یا آلت موسیقی خود به بهترین شکل استفاده کند.

کاربرد آموزش سلفژ و خوانندگی چیست؟

سلفژ را می توان به عنوان یک مهارت پایه برای افرادی دانست که قصد خوانندگی یا نوازندگی ساز را دارند و می خواهند نت خوانی را به طور کامل یاد بگیرند. برای افراد به خصوص علاقه مندان به خوانندگی آموزش دیدن دوره های سلفژ می تواند باعث شود که افراد، نت ها به صورت صحیح و به هم پیوسته بدون مکث و توقف بخوانند.

در طی فرآیند یادگیری در مورد نت ها قوانینی وجود دارد که باید حین خواندن آن رعایت شود، مثل ارزش های زمانی هر نت و آکسان گذاری به اندازه. این تکنیک ها در آوازخوانی باعث می شود که هر نت با توجه به فرکانس مختص به خود خوانده شود که به اصطلاح آن را «سیلاب» می گویند و هر نت باید در سیلاب خود خوانده شود.

چرا باید سلفژ را یاد گرفت؟

همانطور که اشاره شد، یکی از راه های موفق شدن در زمینه موسیقی می تواند آموزش سولفژ باشد. به عنوان یکی از مباحث پایه در زمینه آوازخوانی و حتی نوازندگی، سولفژ به شما کمک می کند که نت ها را به خوبی ادا کنید و ابزار موسیقی خود را به کار گیرید و لذت ببرید.

آموزش دیدن در زمینه سولفژ باید همراه با تمرین و تکرار کردن باشد تا تسلط لازم برای نواختن و خواندن صورت بپذیرد، مثل افراد حرفه ای که ممکن است بارها و بارها دیده باشید که با دیدن نت بدون مکث شروع به خواندن می کنند و با آکسان گذاری در کلام و نت، شما را جذب می کنند تا به پای اجرای آن ها بنشینید.

همانطور که اشاره شد، راز موفقیت در به دست آوردن قدرت این جاذبه می تواند تنها در چند کلمه خلاصه شود، آموزش، تمرین و تکرار.

آموزش سلفژ و خوانندگی دارای چند بخش است؟

به صورت کلی یادگیری سلفژ را می توان به دو جزء تقسیم کرد، یادگیری و دیکته. قسمت یادگیری این مبحث پر اهمیت به دو بخش تقسیم می شود که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • صدا خوانی: در این قسمت شما انواع وزن نت ها و الگوهای ریتمی را یاد می گیرید.
  • وزن خوانی: در این بخش هم با وزن های موسیقی به خوبی آشنا می شوید.

جزء آخر هم که به اسم دیکته یا تمرین شناخته می شود، توسط هنرآموزهای دیکته صدا، ریتم و آواز تمرین می شود تا به اصطلاح ملکه ذهن شما شود؛ از این جزء می توان به عنوان مهم ترین بخش آموزش یاد کرد.

با ابزار موسیقیایی خود بیشتر آشنا شوید

جدا از مسئله آموزش، بحث شناخت می تواند به صورت شگفت انگیزی به روند حرفه ای شدن شما کمک کند کند. شناخت بر اینکه شما چه ابزاری را در اختیار دارید و این ابزار تا چه مقدار قادر خواهد بود به شما کمک کند. این مسئله در مورد سازها می تواند تا حدودی ملموس تر از حنجره باشد، زیرا حنجره هر فرد می تواند با توجه به انواع مختلف جنس صداها دارای خواص منحصر به فردی باشد.

در ادامه در مورد اینکه نوع صدای انسان می تواند به چند بخش تقسیم شود، اشاره خواهیم کرد تا بهتر بتوانیم از صدای خود استفاده کنیم؛ صدای انسان از نازک ترین حالت تا کلفت ترین نوع به این شکل است:

  • سوپرانو
  • متسو سوپرانو
  • کنترالتو
  • تنور
  • باریتون
  • باس

چگونه می توانیم آموزش سلفژ و خوانندگی را ببینیم؟

بر اساس ادعای برخی از متخصصان و مربیان رشته موسیقی، آموزش دیدن در زمینه سلفژ عامل مهم موفقیت در زمینه موسیقی است! بنا به این نظر و متقضیان بسیاری که به دنبال یادگیری و پیشرفت در زمینه موسیقی هستند، کلاس های زیادی در شهرها دایر شده اند تا به آموزش سلفژ خوانندگی صفر تا صد بپردازند. از جمله این آموزشگاه ها که در شهر تهران تاسیس شده است و مربیان جوان و کار بلد در آن مشغول فعالیت هستند، می توان به استودیو بارانا اشاره کرد.

این استودیو علاوه بر آموزش، خدمات دیگری نیز مثل تنظیم آهنگ، میکس و مستر، ارائه شهر و ترانه، ملودی سازی و… را به علاقه مندان و مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

سخن پایانی

آموزش سلفژ و خوانندگی به عنوان یک ابزار عالی برای یادگیری موسیقی شناخته می شود که به درک بیشتر و بهتر موسیقی بسیار کمک می کند. از نگاهی دیگر سولفژ را می توان زبان موسیقی نامید که قرن ها است از آن استفاده می شود. یادگیری موسیقی مانند هر فن و مهارت دیگر نیازمند آموزش صحیح و تمرین برای مسلط شدن به تکنیک های نت خوانی و نوازندگی است.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که با پرداختن به موضوع آموزش آکادمیک سولفژ کمکی به شما در درک بهتر این موضوع کرده باشیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد