آسکاریازیس چیست و چه علائمی دارد؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : روده ها بخش مهم و قابل توجهی از دستگاه گوارش انسان هستند که از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند.  به طور کلی روده انسان را می توان به دو بخش روده بزرگ و روده کوچک تقسیم کرد. روده ها کمک بسیار بزرگی به غذا خوردن و استفاده از انرژی غذا برای سوخت و ساز می کنند. روده سالم اجازه می دهد تا هر آنچه که برای بدن مفید نیست، از طریق مدفوع خارج شود. ممکن است در روده بعضی از افراد انگل هایی وجود داشته باشد که اجازه عملکرد درست و مناسب را به روده ندهد. در مقاله زیر به شرح یکی از این انگل ها که انگل آسکاریازیس نام دارد، می پردازیم.

انگل آسکاریازیس چیست؟

آسکاریازیس
بیماری آسکاریازیس

این انگل ها عموما در روده انسان زندگی می کنند و همانطور که در بالا توضیح داده شد، از طریق مدفوع از بدن خارج می شوند. به طور مثال اگر از این مدفوع به عنوان کود استفاده شود، تخم این کرم ها به انگل مبدل می شود که منجر به آلوده شدن سبزیجات خواهد شد که در پی آن آلوده شدن افراد دیگر اتفاق می افتد.

افراد مبتلا به این عارضه علائم خاصی را از خود بروز نمی دهند، اما در صورت ابتلا راه های درمانی وجود دارد که با مراجعه به دکتر متخصص گوارش و کبد می توان در بهبود علائم و درمان گام درستی را برداشت.

از دیگر توضیحاتی که می تواند در رابطه با این انگل بیان کرد، این است که این انگل ابعادی در حدود ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر دارد. بیماری ذکر شده در واقع عفونت روده کوچک است که توسط کرم های گرد انگلی ایجاد می شود، همچنین می توان بیان کرد این عفونت بین انسان و خوک مشترک است.

در ادامه می خواهیم شما را با علائم، خطرات و راه های درمان آن آشنا کنیم. امیدواریم که با ارائه این مقاله بتوانیم به شما در پیشگیری یا درمان این بیماری کمک کنیم.

تاریخچه این بیماری

عفونت آسکاریازیس از لحاظ پراکندگی در سراسر جهان بسیار گسترده است، اما نکته حائز اهمیت این است که این انگل ها در مناطق مرطوب و گرم قادر به زنده ماندن و تکثیر بسیار بالایی هستند. به طور مثال در کشورهای آفریقایی و قاره آسیا میزان شیوع این عفونت بیشتر است.

این عفونت بیشتر در کشورهایی قابل مشاهده است که از سیستم بهداشت و درمان مناسبی برخوردار نیستند و به همین علت در کشورهای توسعه یافته به ندرت می توان این بیماری را مشاهده کرد، در این رابطه قابل ذکر است که شیوع این عفونت در ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشورها در سطح پایین تری قرار دارد. اما در رابطه با اینکه نخستین بار چه کسی این نوع انگل را کشف کرد، اطلاعاتی در دسترس نیست.

چرخه انتقال انگل

در این قسمت قصد داریم مراحل انتقال این انگل را به تفصیل شرح دهیم:

  1. در مرحله اول این کرم ها در روده انسان وجود دارند که روزانه به تعداد آنها اضافه می شود و ممکن است از طریق مدفوع نیز از بدن خارج شوند.
  2. در مرحله دوم این انگل ها از طریق مدفوع خارج می شوند، گاهی ممکن است این تخم ها هنوز بارور نشده باشند و در صورتی که در شرایط مساعد که همان مکان مرطوب و گرم است، قرار بگیرند، رشد می کنند و منجر به عفونت می شوند.
  3. در مرحله سوم این تخم های بارور شده از طریق دهان و با خوردن موادی که آغشته به این عفونت هستند، وارد بدن می شوند و مسیر خود را به سمت روده ادامه می دهند که ممکن است عوارضی که در بالا ذکر شد را به همراه داشته باشند.

این کرم ها تا مدت دو سال می توانند زنده بمانند که با توجه به عدم وجود اکسیژن این زمان متغیر است و ممکن است سه ماه نیز طول بکشد، در شرایطی که سرما وجود داشته باشد، این کرم ها مدت زمان بیشتری را هم می توانند زندگی کنند.

علائم انگل آسکاریازیس

علائم انگل آسکاریازیس
علائم انگل آسکاریازیس

افراد مبتلا به این نوع انگل در ابتدا علائم شایع و قابل مشاهده ای ندارند، اما پس از رشد و بالغ تر شدن و بروز نشانه های دیگر می توان با آزمایشات از نمونه مدفوع احتمال وجود این عفونت را مورد بررسی قرار داد. در ذیل به برخی از علائم این بیماری می پردازیم:

  • شایع ترین علامت آن درد در ناحیه شکم است.
  • حالت تهوع و استفراغ
  • انسداد روده ها به علت وجود کرم های متعدد که باعث درد می شوند و فورا باید به پزشک مراجعه کرد.
  • انسداد مجرا که به وسیله کرم در کبد یا پانکراس اتفاق می افتد.
  • عدم تمایل به خوردن و آشامیدن و از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس که انسداد در ناحیه ریه را نشان می دهد.
  • بروز کهیر یا حساسیت های پوستی
  • نشانه های بروز آسم
  • استفراغ های خونی
  • کاهش وزن که این مورد اغلب در کودکان اتفاق می افتد.
  • مشاهده این کرم ها در مدفوع

در نهایت می توان بیان کرد که این عوارض و علائم اغلب در افرادی که در سنین پایین تری قرار دارند، از شدت بیشتری برخوردار است. زیرا طول روده این افراد به نسبت کمتر است و احتمال انسداد بیشتری وجود دارد.

خطرات ناشی از این بیماری چیست؟

در بالا به علائمی که نشانگر وجود این بیماری است، اشاره شد، حال می خواهیم خطراتی که در پی این عفونت بروز می کند را بررسی کنیم. زمانی که این کرم ها در روده وجود دارند، از مواد مغذی که وارد روده می شوند، تغذیه می کنند. در صورتی که تعداد این کرم ها افزایش یابد، میزان استفاده از این مواد نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه فرد به سوء هاضمه دچار می شود.

علاوه بر این هنگامی که فرد دچار درد در شکم یا سایر نواحی بدن است، حملات عصبی نیز به او دست می دهد که در پی این تحریکات عصبی ممکن است فرد دست به انجام کارهایی بزند که در حالت عادی امکان نداشته است.

از دیگر خطرات می توان بالا رفتن درجه حرارت بدن را نام برد که می تواند زمینه ساز تشنج نیز شود. از دیگر خطرات این است که فرد مبتلا خواب های آشفته ای می بیند که در نهایت منجر به بی خوابی شده و به دنبال آن تحریک عصبی ایجاد می شود.

۶ راه پیشگیری از ابتلا به آسکاریازیس

پیشگیری از ابتلا به آسکاریازیس
پیشگیری از ابتلا به آسکاریازیس
  1. خودداری از تماس با خاک، زیار ممکن است این خاک آلوده به این انگل باشد.
  2. شستن دست ها با آب و صابون پس از داشتن تماس با خاک.
  3. شستن میوه و سبزیجات خام قبل از مصرف.
  4. مراقبت از کودکان و آموزش شستن دست ها به آنان زمانی که به خاک دست می زنند.
  5. پرهیز از خوردن و آشامیدن در محیط هایی که احتمال می دهید انگل وجود دارد.
  6. عدم استفاده از حمام در محیط های ناپاک

راه های تشخیص این بیماری

در ابتدا باید یادآور شویم تنها راه اطمینان یافتن از وجود این انگل مراجعه به پزشک و بررسی نمونه مدفوع است. در صورتی که تشخیص داده شود شما مبتلا به این انگل هستید، ممکن است برای حصول اطمینان بیشتر سی تی اسکن، سونوگرافی و ام آر آی را نیز برای شما در نظر بگیرند.

همچنین یکی دیگر از راه ها آندوسکوپی است که امکان دارد پزشک متخصص برای شما در نظر بگیرد.

آیا این بیماری درمان خانگی نیز دارد؟

پس از بروز درد در نواحی مختلف بدن شما ممکن است به خوردن داروهایی جهت تسکین درد روی بیاورید، اما باید یادآور شویم زمانی که علت درد وجود این انگل باشد تا زمانی که به طور کامل از بدن شما خارج نشود، امکان کاهش درد و درمان آن وجود ندارد.

در نتیجه جهت درمان این بیماری درمان خانگی را نمی توان در نظر گرفت، تنها راه های پیش روی شما، مراجعه به سایت دکتر متخصص گوارش و کبد، یافتن دکتر متخصص گوارش در تهران یا در محل زندگیتان است.

راه های درمان آسکاریازیس در صورت مراجعه به پزشک

درمان آسکاریازیس
درمان آسکاریازیس

زمانی که پزشک ابتلای شما به این عفونت را تشخیص داد، معمولا در مرحله اول داروهای ضدانگل را تجویز می کند که نام این داروها عبارتند از:

  • آلبندازول
  • ایورمکتین
  • مبندازول

هر سه مورد بالا جهت درمان در انسان به کار می رود که این درمان بین یک تا سه روز به زمان احتیاج دارد.
در صورتی که بیماری شما پیشرفته تر باشد، نیاز به درمان های دیگری پیش می آید که این درمان ها فقط به کمک بهترین دکتر متخصص گوارش انجام می پذیرد. ممکن است به علت انسداد به وسیله کرم ها پزشک انجام جراحی را مناسب ببیند.

در پایان گفتن این مطلب خالی از لطف نیست که شما جهت کسب هرگونه اطلاعات و درمان این عفونت می توانید به سایت دکتر با من مراجعه کنید و با بهترین متخصص ها در ارتباط باشید. لازم به ذکر است این سایت آماده خدمت رسانی به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود و امکان جستجوی بهترین دکتر متخصص گوارش در هر زمینه ای که تمایل دارید را فراهم آورده است.

کلام آخر

در پایان باید یادآور شویم که عفونت آسکاریازیس از خطرناک ترین انگل ها شناخته شده است که با توجه به مطالب بالا، در صورت عدم توجه و درمان های خودسرانه ممکن است این بیماری پیشرفته تر شود و در نهایت درمان های سخت تر و هزینه های گزاف تری را برای شما به وجود می آورد.

پس از یاد نبرید که مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات بهترین راه حل برای درمان این بیماری به شمار می رود. همچنین رعایت نکات بهداشتی ذکر شده نیز جهت پیشگیری از ابتلا الزامی است.

امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و موثر بوده باشد و توانسته باشیم در این راستا به شما کمک کرده باشیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد