آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان چیست ؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : برخی بیماری ها مانند آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در سنین خاصی ممکن است که ایجاد شوند. این بیماری نوعی التهاب در بافت همبند است که از پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. دلایلی که باعث می شوند این بیماری در فرد ایجاد شود، متفاوت است. اما شما چه میزان از این بیماری اطلاع دارید؟ راه های درمان یا پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری و بررسی بیشتر آن، با این مقاله همراه شوید که درباره همین موضوعات اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان چیست؟‍‍‍

یکی از شایع ترین نوع های این بیماری نوع جی آی ای است که عموما با درد در مفاصل شروع شده و باعث التهاب در دست ها و پاها می شود و معمولا زانوها، مچ پا، مچ دست یا آرنج ها را درگیر می کند. اما برخی اوقات ممکن است این بیماری جاهای دیگری از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

جی آی ای قبلا آرتریت روماتوئید نوجوانان (جی آر ای) نام داشت، اما به جی آی ای تغییر نام داد.

تاریخچه این بیماری

آگوستین یاکوب آندره یک پزشک ۲۸ ساله ساکن فرانسه بود. این مرد اولین نفر به علائم و نشانه های این بیماری پی برد که امروزه ما این بیماری را به عنوان روماتوئید آرتریت می شناسیم.

علت های این بیماری

بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان جزو بیماری های خود ایمنی یا خود التهابی است. یعنی سیستم های دفاعی بدن که قرار است با انواع باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها بجنگند، گیج می شوند و به بافت های بدن حمله می کنند و این باعث می شود بدن مواد شیمیایی را آزاد کند که به پوشش های بافت اطراف مفاصل حمله کنند و مایعی تولید شود که به مفاصل حالت نرم و بالشتکی می دهد.

این بافت های ملتهب ممکن است باعث مشکلاتی از قبیل درد شدید، قرمز شدن، حساس و متورم شدن شود و در برخی موارد طریقه حرکت آن مفصل ها را مختل کند. اما چرا کودکان و نوجوانان به این بیماری دچار می شوند؟

پزشکان نام این بیماری را ایدیوپاتیک گذاشتند به معنی ناشناخته، یعنی هنوز پزشکان نمی دانند چرا نوجوانان و کودکان همچین ژن خاصی را دارند که توسط ویروس ها یا باکتری های خارجی فعال می شوند.

در واقع پزشکان پس از آزمایشات فراوان هنوز مدرکی مبنی بر اینکه کمبود نوع خاص ویتامین یا انرژی باعث این بیماری شود را پیدا نکردند. حتی زیاد بودن یا خوردن نوعی غذا یا مدلی از سم ها که موجب فعال شدن این ژن ها شود را نیافتند.

علائم آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان چیست؟

علائم بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان
علائم بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان

کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری ممکن است در ابتدا یکی از علایم را داشته باشند و سپس به بقیه علایم دچار شوند. برخی از این علایم عبارتند از:

  • درد گرفتن یا سفت شدن مفاصل (مخصوصا پس از بیدار شدن و عموما صبح ها و زمانی که مدت طولانی در یک حالت بدون حرکت باشند.)
  • قرمز شدن، گرم یا حساس شدن مفاصل
  • احساس خستگی و فرسودگی در مفاصل
  • تار شدن دید چشم ها
  • کهیر
  • کم شدن یا از دست دادن اشتها
  • تب های شدید

انواع این بیماری را بشناسید

شش نوع آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در کودکان وجود دارد که در ادامه به تفصیل هر کدام می پردازیم.

الیگوآرتریت

بین یک تا چهار مفصل را درگیر می کند، معمولا هم مفاصل بزرگ مانند مچ پا، آرنج و زانو که شایع ترین نوع بین کودکان است.

پلی آرتریت

روی پنج یا چند مفصل اثر می گذارد و عموما در دو طرف بدن مثلا هر دو زانو یا هر دو مچ دست که می تواند هم مفاصل کوچک و هم مفاصل بزرگ باشد را درگیر می کند. حدود ۲۵% از کودکان دچار این نوع هستند.

سیستمیک

کل بدن کودک را در برمی گیرد، مانند مفاصل، پوست و اندام های داخلی. همچنین با تب بسیار شدید که حداقل دو هفته طول می کشد، همراه است و حدود ۱۰% از کودکان را در بر می گیرد.

آرتریت پسوریاتیک

علایم مفصلی و علایم پوستی مانند: پوست پوست شدن پشت گوش ها، روی پلک ها، آرنج ها، روی زانو یا روی ناف رخ می دهد. علایم پوستی ممکن است قبل یا بعد از علایم مفصلی رخ بدهد و یک یا چند مفصل در بربگیرد.

مرتبط با آنتزیت

نام دیگر این بیماری اسپوندیلوآرتریت است و در جایی که رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها به استخوان وصل می شوند (آنتزها)، تاثیر می گذارد. معمولا باسن، زانو ها و پاها را درگیر می کند، اما ممکن است انگشتان، آرنج، لگن و سینه را نیز درگیر کند و حتی روی کمر یا دستگاه گوارش نیز اثر گذارد و معمولا در پسران و در سنین ۸ الی ۱۵ سال رخ می دهد.

تمایز نیافته

نوع آخر را تمایز نیافته نام گذاری کرده اند، زیرا با هیچ مدل قبلی شباهت ندارد، ولی التهاب در یک یا چند مفصل وجود دارد که می تواند روزها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

اثرات مخرب بر سلامتی

بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان عموما با التهاب و درد همراه است. اگر این التهاب ها و مشکلات کنترل نشوند، ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کنند. به عنوان مثال:

  • چشم ها: خشکی، قرمزی، اختلال در دید و حساسیت به نور که عموما با الیگوآرتریت شایع تر است.
  • استخوان ها: استفاده از دارو کورتیکواستروئیدها باعث رشد دیرتر و کمتر در نوجوانان و نازک تر شدن استخوان ها می شود و با پوکی استخوان در ادامه همراه خواهد بود.
  • دهان و فک: مشکل در جویدن و مسواک زدن که بیش از نیمی از کودکان دارند.
  • گردن: باعث درد و سفتی گردن یا تورم غدد گردن می شود.
  • مچ پا و پا: درد پا، خستگی پا و اختلال در پروسه راه رفتن که معمولا در پلی آرتریت و آرتریت مرتبط با آنتزیت ها شایع تر است.
  • پوست: علایم پوستی هم شایع هستند، علایمی مانند یک راش قرمز یا پوسته پوسته شدن بدن در این کودکان رخ می دهد.
  • ریه ها: ممکن است باعث نفس تنگی و سایر بیماری های ریوی شود.
  • دستگاه گوارش: اسهال شدن یا درد شدید شکم هم معمولا در کودکان مبتلا به آرتریت ستون فقرات یا اسپوندلیت آنکیلوزان بیشتر شایع است.
  • اندام های تناسلی: باعث بلوغ دیررس یا ناباروری می شود و عموما کسانی که از سیکلوفسفامید مصرف می کنند، ممکن است درگیر این مشکل شوند.
  • تغییرات وزن غیر عادی: به دلیل سختی در جویدن و سخت بودن ورزش که باعث اضافه وزن در نوجوانان می شود، فشار بیشتری بر مفاصل وارد خواهد شد.

تشخیص بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان

تشخیص بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان
تشخیص بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان

کودکان و نوجوانان حتما باید با مشکل در یک یا چند مفصل رو به رو شده و زیر ۱۶ سال سن داشته باشند تا دارای این بیماری تشخیص داده شوند.

ممکن است اولین شخصی که متوجه این علائم می شود، پزشک اطفال باشد و این پزشک پس از در میان گذاشتن این موضوع با والدین، آنها را به یک پزشک روماتولوژیست معرفی می کند. این پزشکان به سه دسته تقسیم می شوند:

۱-متخصص هایی که فقط کودکان را درمان می کنند.

۲-متخصص هایی که فقط بزرگسالان را درمان می کنند.

۳-متخصص هایی که هر دو گروه را درمان می کنند.

هر سه دسته از این افراد از سه فاکتور اصلی برای تشخیص بیماری استفاده می کنند:

  • تاریخچه پزشکی: پزشک از والدین و کودک سوالاتی می پرسد، مانند سابقه پزشکی کل خانواده و سابقه سلامتی کودک و علایمی که کودک داشته و زمان پیدایش علایم و مدتی که کودک دارای علایم بوده است.
  • معاینه فیزیکی: پزشک تمامی نقاطی که ممکن است علایم داشته باشد را بررسی می کند، مانند مفاصل و اینکه میزان گرما، تورم، درد و دامنه و محدودیت حرکت آنها چگونه است و نقاطی مانند پوست را نیز در برخی موارد مورد بررسی قرار می دهد.
  • آزمایش خون: انواع آزمایش های خون برای بررسی میزان پروتئین ها و مواد شیمیایی خاص که در بیماران مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوان یافت می شود، می گردند و در برخی موارد عکس برداری توسط اشعه ایکس، سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن نیز تجویز می شود.

روش های درمانی این بیماری

متاسفانه تا امروز پزشکان هیچ درمان مستقیم و با موفقیت ۱۰۰% را پیدا نکردند و کلید موفقیت در این بیماری کنترل هر چه سریعتر این بیماری است. شما می توانید برای گذراندن مراحل درمان بسته به نوع بیماری خود با پزشکان ماهر و متخصص مفاصل از طریق سایت دکتر با من ارتباط برقرار کنید و آدرس سایت بهترین دکتر متخصص روماتیسم را در آنجا بیابید. آنها با ارائه بهترین خدمات و ماهرترین متخصص ها به شما در بهبودی و درمان بیماری کمک می کنند.

اهداف درمان بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان

اهداف درمان بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان
اهداف درمان بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان
  • باعث کاهش یا توقف التهاب شود.
  • تسکین درد، کمتر کردن علائم و بطور کلی کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.
  • از آسیب های بیشتر مفاصل و اندام جلوگیری کند.
  • حفظ عملکرد و محدوده حرکتی مفاصل.
  • باعث سلامتی طولانی مدت نسبی می شود.
  • دستیابی به بهبود کامل یا تقریبا کامل.

بطور کلی درمان این بیماری به عواملی مانند نوع بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و شدت آن بستگی دارد و داروها به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • داروهای که برای کنترل بیماری تجویز می شوند.
  • داروهای که درد و علائم را تسکین می دهند.
  • روش های غیر دارویی.
  • فیزیوتراپی

در ادامه به شرح این چهار دسته می پردازیم:

۱-داروهایی که برای کنترل بیماری تجویز می شوند، داروهای dmard هستند که این داروها برای سرکوب سیستم دفاعی بدن تجویز می شوند که باعث کاهش قدرت سیستم دفاعی و حمله نکردن سیستم دفاعی به مفاصل خواهند شد. این روش رایج ترین نوع درمان است که به صورت طولانی مدت استفاده می شوند و انواع تزریقی و قرص این دارو موجود است.

۲- داروهایی که درد و علائم را تسکین می دهند، از انواع مسکن ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد بیماران تشکیل شده اند و جنبه درمانی زیادی ندارند.

۳- روش های غیر دارویی (درمان خانگی): ورزش و نرمش به صورت منظم می تواند باعث کاهش سفت بودن و درد مفاصل شود. ورزش هایی که پیشنهاد می شوند، ورزش های آرام و دوستانه مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و یوگا هستند.

۴- فیزیوتراپی باعث بهبود کیفیت زندگی کودک می شود و فیزیوتراپ می تواند به کیفیت زندگی کودک بیفزاید.

اگر شما به دنبال پزشکان ماهر و بهترین متخصصین مفاصل می گردید، می توانید از سایت دکتر با من استفاده کنید. این سایت یکی از بهترین سایت ها در زمینه اطلاعات پزشکی است که شما می توانید با پزشکان ماهر صحبت و مشورت کنید و جالب توجه است که این سایت به طور ۲۴ ساعته به مراجعان خود خدمت رسانی می کند.

نتیجه گیری

بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در کودکان و نوجوانان از جمله بیماری های معروف نیستند و با این مقاله تلاش کردیم توضیحات کامل و کاربردی جمع آوری کنیم. با توجه به عواقب و سختی های این بیماری حتما در حفظ سلامت فرزندان خود کوشا باشید. همچنین به شما سایت دکتر با من را معرفی کردیم که در آنجا می توانید اطلاعات متخصص مفاصل در تهران یا دیگر شهرها را پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد