ساخت ملودی حرفه ای را در بهترین استودیو تجربه کنید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: در شکل گیری هر موسیقی و آهنگی شاخصه های بسیاری دست به دست هم می دهند که ما بهترین نسخه از آهنگ را بشنویم. ساخت ملودی حرفه ای یکی از عواملی است که هر موسیقیدان و موسیقی شناسی باید آموزش ببیند و بتواند ملودی خوبی را برای ترانه و آهنگ خود و دیگران بسازد. برای گذراندن این مرحله از ساخت موسیقی، استودیو و عوامل تاثیر گذار بسیاری سبب بهتر یا بدتر شدن نتیجه کار ما خواهند شد.

ما در این مقاله سعی می کنیم که شما با چیستی ملودی، یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر هر موسیقی آشنا شوید و کمک می کنیم که بهترین استودیو را برای انجام و ساخت ملودی آهنگ های خود در نظر بگیرید.

ملودی چیست؟

اگر به ساخت موسیقی علاقه دارید و می خواهید ساخت ملودی حرفه ای را بیاموزید، باید بدانید دو عنصر اساسی که در شکل گیری ملودی تاثیرگذار خواهند بود، شامل زیر و بمی صدا و ریتم می شوند. ملودی توالی زیر و بمی صدا در ریتم است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید شیرین ترین بخش هر آهنگی که شنونده در خاطرش ماندگار می شود و می تواند آن را اجرا کند، همان ملودی آهنگ است.

ملودی ها بخش خواندنی یک موسیقی یا ترانه هستند، همان صدای اصلی که در کنار تمام قسمت های پس زمینه و تزیینات دیگر می درخشد. اصلا اهمیتی ندارد که شما در حال نوشتن چه نوع آهنگ و ترانه ای هستید، در هر صورت به ملودی نیاز دارید. برای ساخت ملودی اگر پایه ای محکم در یادگیری اصول موسیقی داشته باشید، تمرین کنید و بهترین استودیو را برای ساخت ملودی خود انتخاب کنید، این امر آسان تر از چیزی است که شما تصورش را کرده اید.

روش های مختلف برای ساخت ملودی حرفه ای

از آن جایی که هنر با خلاقیت در آمیخته است و موسیقی نیز نوعی هنر محسوب می شود، در ساخت ملودی تنها یک قانون وجود دارد و آن هم این است که هیچ قانونی وجود ندارد! راه های بسیاری برای ساخت ملودی وجود دارند و هنگام ساخت و نوشتن آن، می توان گفت هیچ کدام از راه ها دقیقا راه درست نیست. با این که راه های بسیاری برای ساخت ملودی پیش روی شماست، اما ما در ادامه یکی از فرآیندهای گام به گام برای ساخت ملودی را بیان می کنیم.

یک ساز انتخاب کنید

اولین قدم مهم در ساخت ملودی، انتخاب ساز است. اگر شما چندین ساز می نوازید، حتما می دانید که ملودی های مختلفی از زمینه های متفاوت ساخته می شوند، برای مثال نواختن آکورد G – Am – C در پیانو، نتیجه کاملا متفاوتی با نواختن همین آکورد روی گیتار خواهد داشت.

یک کلید انتخاب کنید

به عنوان یک موسیقیدانی که به دنبال ساخت ملودی حرفه ای است، شما باید بدانید که با چه آکوردهایی کار می کنید، چرا که از این طریق متوجه خواهید شد که از چه نت هایی می توانید استفاده کنید. برای انتخاب کلید، حتما باید به محدوده آوازی خود و اینکه نواختن آکوردها چقدر می تواند برای شما دشوار باشد، فکر کنید.

کار خود را با یک توالی آکورد شروع کنید

اگر شما از قبل یک توالی آکورد داشته باشید، در ساخت ملودی جدید پیدا کردن ملودی حتما برای شما آسان تر خواهد بود.

ابتدا ملودی کورس را بنویسید

کورس مهم ترین و به یاد ماندنی ترین قسمت هر آهنگ است. در واقع کورس ایده اصلی قطعه موسیقی بوده و در طول قطعه چندین بار تکرار می شود. ورس ها نیز بسیار مهم هستند، اما تمرکز اصلی شما باید روی کورس ها باشد، چرا که ورس ها در طول قطعه یک یا چند بار تکرار خواهند شد و فضا را برای وارد شدن به کورس و ایده اصلی آهنگ فراهم می‌کنند.

حالا ورس را بنویسید

ورس معمولا بخش حمایتی آهنگ شما خواهد بود. در نوشتن ورس ها می توانید ماجراجویانه عمل کرده و ملودی های پیچیده تری را انتخاب کنید.

نکاتی برای ساخت ملودی با وکال

نکاتی برای ساخت ملودی با وکال
نکاتی برای ساخت ملودی با وکال

بیشتر افرادی که موسیقی می نویسند، با نوشتن ملودی آوازی یا وکال مشکل دارند، به همین دلیل برای ساخت ملودی حرفه ای باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چه کسی قرار است آن ترانه یا موسیقی را بخواند. هر خواننده توانایی های متفاوت و دامنه آوازی متفاوتی خواهد داشت. معمولا خانم ها در محدوده صدایی بالاتر، اما مردان در دامنه های پایین تر آواز می خوانند. البته همیشه استثناهایی نیز وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مواردی که شما باید به آن توجه کنید، توانایی خواننده است. بعضی از خوانندگان می توانند ملودی هایی را که جهش های بزرگی دارند، بخوانند، اما این کار ممکن است برای صدای بعضی دیگر از خوانندگان زیان آور باشد. پس در نوشتن ملودی های وکالی که نمی دانید خواننده آن ها کیست، باید محافظه کارانه عمل کنید.

اگر برای شخصی ملودی می سازید که او را می شناسید، می توانید برخی از آهنگ های ضبط شده او را گوش دهید و گستره صوتی وکالش را یادداشت کنید. اگر آهنگ ضبط شده ای نداشت، از او بپرسید که کدام یک از ترانه های معروف را می تواند با کلید اصلی بخواند و سپس گستره صوتی وکال او را در این آهنگ بررسی کنید.

وقتی یک ملودی با وکال می سازید، همیشه باید آن را بخوانید، چرا که ممکن است استراحت کمی به خواننده داده باشید و خواننده نیاز به نفس کشیدن داشته باشد. پس با خواندن آن متوجه بخش های طولانی خواهید شد.

باید توجه داشته باشید که در ساخت ملودی پاپ یا هر ملودی دیگری همیشه ممکن است چندین بار شکست بخورید و در تلاش اول خود موفق نخواهید بود. تفاوت موسیقی سازان بزرگ با شما نیز در همین امر است. آن ها تعداد شکست های بیشتری را نسبت به شما تجربه کرده اند. در نوشتن و ساخت ملودی، شما باید ملودی های بسیار زیادی بنویسید و تنها یک درصد از آن ها را نگه دارید، چرا که ممکن است ۹۹ درصد آن ها تلاشی باشند که شما در راه رسیدن به یک درصد برتر انجام داده اید.

وقتی به یک ترانه یا موسیقی گوش می کنید، شاید گمان کنید که این ملودی حاصل اولین تلاش موسیقی ساز است. اما نمی دانید که برای ساخت هر آهنگ چندین ساعت کار و تلاش صورت گرفته و چند ملودی دور ریخته شده است تا بهترین نتیجه به گوش شما برسد. فراموش نکنید که موفقیت شما ثمره استمرار و تلاشی است که شما در طول یادگیری و ساخت ملودی صرف کرده اید.

کلام آخر

حال که در این مقاله با چیستی ملودی آشنا شدید و روش های مختلف برای ساخت ملودی حرفه ای را دیدید، ممکن است علاقه پیدا کرده باشید که در استودیویی با امکانات عالی، ساخت ملودی را تجربه کنید. استودیو بارانا یکی از بهترین استودیوهای تهران است که خدمات بسیاری را در زمینه ساخت و ضبط موسیقی به علاقه مندان ارائه می دهد.

شما می توانید با مراجعه به این استودیو در فلکه دوم صادقیه تهران، از خدمات آن ها استفاده کرده و ساخت ملودی را در این استودیو تجربه کنید. حتی اگر به ساخت و ضبط پادکست نیز علاقه مند هستید، استودیو بارانا به شما کمک خواهد کرد که محتوای خود را تولید کرده و در جهت رشد فردی تلاش کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد