درباره آموزش سلفژ در خوانندگی بدانید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: اگر می خواهید شروع به خوانندگی کنید، یکی از مهم ترین اصل هایی که باید قبل از هر چیزی در خوانندگی یاد بگیرید، آموزش سلفژ در خوانندگی است. سلفژ پایه خوانندگی را تشکیل می دهد. برای یک خواننده حرفه ای شدن، باید پایه را قوی ساخت. اما اگر می خواهید درباره آموزش سلفژ خوانندگی تکی بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش سلفژ در خوانندگی از کجا آمده است؟

تاریخچه سلفژ در موسیقی به هزار سال پیش بر می گردد که راهبی ایتالیایی به نام گیدو به مشکل جدی برخورد. او در صومعه خود مسئول گروه کر بود و برای کمک به راهبان دیگر در یادگیری سرودهای جدید مشکل داشت.

در زمان های گذشته موسیقی نوشته نمی شد، بنابراین گیدو مجبور بود یک موسیقی را بارها و بارها بخواند تا زمانی که راهبان دیگر نیز آن را به خاطر بسپارند. گیدو به فکر ایجاد راهی سریع تر برای آموزش آوازها بود، بنابراین تصمیم گرفت که نت های مقیاس را نام گذاری کند.

گیدو از آوازی استفاده می کرد که هر سطر را یک نت بالاتر از سطر قبل شروع می کرد. نت ها را با Ut، Re، Mi، Fa، So، La اولین هجای هر سطر یعنی با استفاده از این هجاها یاد می گیرند. این روش آنقدر خوب کار کرد که باعث شد گیدو و روشش در سراسر ایتالیا معروف شوند.

در طول قرن ها سیستم مقیاس موسیقی به دو، ر، می، فا، سول، لا، سی که توسط گیدو ایجاد شد، استفاده می شود و همچنین راجرز و همرستین در جشن «صدای موسیقی» این سیستم موسیقی را سلفژ (solfege) نامیدند، به این ترتیب سیستم مقیاس موسیقی گیدو به نام سلفژ تکامل یافت. این سیستم نامگذاری زنگ ها به نوازندگان کمک می کند که حسی از روابط بین نت ها در یک مقیاس ایجاد کنند.

چرا سلفژ مفید است؟

سلفژ را برای شناسایی روابط بین نت های مختلف استفاده می کنند که روشی بسیار عالی است. سلفژ به یک یادگیرنده کمک می کند که بسیار راحت تر الگویی که در موسیقی است را درک کند و بشناسد. دانشجویانی که در مقیاس سلفژ آموزش دیده اند، اغلب با شنیدن صدای So- Do می توانند معنای آن را درک کنند. آنها برای تشخیص بهتر اسمی انتخاب می کنند. اگر برای چیزی نامی انتخاب نکنید، زمانی که آن الگو ظاهر شود، برای مغز دیرتر آشکار می شود و تشخیص آن برایش دشوار است.

در مقیاس موسیقی هر نت عملکرد و معنای خاصی دارد که سلفژ به شما کمک می کند بدانید کدام نت پایه اصلی را تشکیل می دهد. در واقع ما باید بدانیم که وظیفه هر نت چیست. برای مثال این نت ها هستند که به ما نشان می دهند و ما را متوجه می کنند که به پایان یک موسیقی نزدیک می شویم. هر نت در موسیقی معنای متفاوتی دارد، اما همیشه همه آنها یک کار را نشان می دهند و یک آوا را به ما می رسانند.

الگو و روابط در موسیقی

ما باید روابط بین نت ها را بدانیم، نه اینکه فقط سعی داشته باشیم موقعیت مطلق آنها در مقیاس را درک کنیم. اما چرا؟

برای مثال تصور کنید که مدیر عامل یک شرکت هستید. شخصی که مسئول امور مالی در شرکت شما است، وارد می شود و می گوید که شرکت شما در ماه سوم حدود پنج میلیون دلار سود داشته است. شما باید فکر کنید که آیا این مقدار سود خوب است یا بد، زیرا نمی دانید که شرکت شما در ماه دوم چقدر سود داشته است. اما اگر مدیر امو مالی به جای جواب قبلی بگوید که در ماه سوم ۳۸ درصد افزایش سود داشته اید، شما درک می کنید که این خبر خوبی است.

این مورد به طور مشابه در موسیقی نیز اتفاق می افتد. اگر به آموزش سلفژ در خوانندگی دقت داشته باشید، متوجه می شوید که دانستن این موضوع خوب است، زیرا اگر در موسیقی ندانید که معنی یک نت چیست، متوجه عملکرد آن هم نمی شوید. شما نمی دانید که پایه موسیقی از کجا شروع می شود و دقیقا چقدر از خانه «می» فاصله دارید.

بخشی از زبان موسیقی

یادگیری زبان موسیقی
یادگیری زبان موسیقی

سلفژ می تواند یکی از بهترین راه ها برای یادگیری موسیقی، بینایی خوانی و درک یک تئوری و موسیقی باشد. این بخش از زبان موسیقی از قرن ها پیش تا به حال با علاقه مندان به موسیقی همراه بوده است. برای بهره بردن از قدرت سلفژ از کودکانتان بخواهید و به آنها کمک کنید که آن را یاد بگیرند و هجاهای سلفژ را به صورت روزانه تمرین کنند و از آن در آهنگ هایی که بر آنها کار می کنند، به صورت تمرینی روزانه استفاده کنند.

کجا سلفژ تمرین کنیم؟

اگر برای تمرین موسیقی به یک مکان نیاز دارید، پیشنهاد ما برای شما استودیو بارانا است. شما می توانید به راحتی در استودیو بارانا به تمرین سلفژ و نت خوانی بپردازید و در آن مهارت پیدا کنید.

استودیو بارانا می تواند یکی از بهترین مکان ها برای آموزش سلفژ خوانندگی تهران برای شما باشد. استودیو بارانا آماده شده است که تمام تجهیزات لازم را برای یک خواننده یا یک علاقه مند به موسیقی آماده کند و کمکی برای شکوفایی استعداد نهفته درون آنها باشد.

حرف آخر

مشاهده کردیم که اگر می خواهید در خوانندگی مهارت کسب کنید یا خوانندگی را از صفر شروع کنید، اولین قدم برای شما سلفژ است. سلفژ پایه اصلی موسیقی را تشکیل می دهد. همچنین سلفژ به شما کمک می کند که آوای یک موسیقی را درک کنید و آنها را بشناسید. شما با یافتن مهارت در آموزش سلفژ در خوانندگی می توانید بهترین خود را انجام دهید.

اما بهترین مکان برای تمرین سلفژ و نت خوانی برای شما استودیو بارانا است. با توجه به تجهیزات موجود در استودیو بارانا، شما به راحتی می توانید سلفژ را یاد بگیرید و در مکانی به دور از خانه و شلوغی هایی که می تواند با تاثیر گذاشتن بر اعصاب شما در ایجاد یک موسیقی خوب نیز دخالت داشته باشد و آن را خراب کند، تمرین کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد