بیماری آرتریت چیست و چگونه درمان می شود؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : چگونه مفاصل دچار آرتریت می شوند؟ علائم این بیماری چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟ بهترین دکتر متخصص روماتولوژی برای درمان این بیماری کیست؟ آیا ذهن شما هم پر از این سوال ها است و به دنبال پاسخ آن هستید؟ نگران نباشید، سایت دکتر با من پاسخ تمامی سوال های شما را خواهد داد.

در طول زندگی ممکن است ما بارها با مشکلات جسمی رو به رو شویم که برای درمان آن نیاز است اول اطلاعات خود را در مورد بیماری افزایش دهیم و آن را بهتر بشناسیم تا بتوانیم آن را سریع تر مهار کنیم.

اگر می خواهید در مورد این بیماری اطلاعاتی را کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید. ما برای شما اطلاعاتی از علل، علائم، انواع این بیماری و راه حل هایی برای درمان آن جمع آوری کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

آرتریت چیست و چگونه مفاصل به آن دچار می شوند؟

arthritis همان برافروختگی یا التهابات مفصلی است که به آن ورم مفصل نیز می گویند. این بیماری مجموعه ای از صد بیماری است که مهم ترین ویژگی آن ورم یا همان ملتهب شدن مفاصل بدن است. در جهان قریب به صد نوع آرتریت وجود دارد که هر کدام ممکن است روش درمانی مختلفی داشته باشند.

به محل قرارگیری دو استخوان کنار هم مفصل می گویند که این دو استخوان کنار هم در این محل حرکت می کنند و با استفاده از رباط به هم متصل اند. در دو سر استخوان ها که مفصل را ایجاد می کنند، کپسول مفصلی قرار دارد که درون خود فضای مفصلی را دارا است.

فضای مفصلی دارای مایع مفصلی یا همان مایع سینوویال که مایعی لزج مانند است و موجب لیز شدن سطح غضروف مفصلی می شود. حال اگر این غضروف مفصلی دچار آسیب دیدگی شود، بسته به نوع آسیب دیدگی فرد دچار یکی از انواع آرتریت خواهد شد.

تاریخچه این بیماری

تاریخچه بیماری آرتریت
تاریخچه بیماری آرتریت

بر اساس شواهد و بررسی فسیل ها بیماری آرتریت در دایناسورها به ویژه نقرس قابل مشاهده است، همچنین رد پای این بیماری در انسان به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد دیده می شود. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های ماقبل تاریخ است. متنی مربوط به سال ۱۲۳ بعد از میلاد یافت شده که برای اولین بار علائمی را شرح می دهد که بسیار شبیه به علائم روماتیسم است.

اولین توصیف علمی و شناخته شده بیماری آرتریت روماتوئید توسط دکتری فرانسوی به نام آگوستین ژاکوب لاندر­ بووا در سال ۱۸۰۰ مطرح شد.

انواع این بیماری

انواع بیماری آرتریت
انواع بیماری آرتریت

آرتریت معمولا در بزرگسالان ظاهر می شود، اما برخی از انواع آن در کودکان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. این بیماری با توجه به نوع آسیب دیدگی مفاصل انواع مختلفی دارد که ما در ادامه سعی کرده ایم برای شما انواع این بیماری را شرح دهیم.

  • آرتروز یا استئو آرتریت: یکی از شایع ترین انواع آرتریت است که به آن ساییدگی مفصل نیز گفته می شود. در این نوع بیماری مفصل ها ملتهب می شوند و فرد به درد و محدودیت در حرکت به خصوص بعد از مدتی بی تحرکی یا حتی در حین تحرک دچار می شود. آرتروز اغلب در نواحی چون زانو، ران، ستون مهره و دست ظاهر می شود.
  • روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید: در این نوع لایه سینوویال مورد حمله سلول های ایمنی بدن قرار می گیرد و موجب متورم شدن پوشش مفصلی شده و در نتیجه باعث ملتهب شدن بدن در آن ناحیه و ایجاد روماتسیم می شود. این نوع بیماری تقریبا یک بیماری طولانی مدت محسوب می شود که ممکن است مفاصل بزرگ و کوچک بدن فرد را درگیر کند. این بیماری در افراد زیر ۱۶ سال نیز ایجاد می شود که در کودکان گاهی موجب تب، کاهش اشتها، کاهش وزن و کم خونی خواهد شد.
  • آرتریت عفونی یا آرتریت سپتیک: وقتی یک باکتری بتواند از طریق مجاورت مفصل یا از طریق خون وارد فضای مفصلی شود و تکثیر پیدا کند، کم کم موجب عفونت در مفصل می شود و در نهایت به دلیل ایجاد چرک ناحیه مفصل ملتهب می شود. اغلب در نواحی مثل مثانه، اندام های جنسی یا دستگاه گوارش ظاهر می شود و با تب و لرز همراه است.
  • آرتریت نقرسی: تجمع اوریک اسید در جریان خون باعث ابتلا به این نوع بیماری می شود. این بیماری بیشتر در مچ پا، زانو، انگشت شست پا و آرنج ظاهر می شود که بسیار در برابر لمس حساس است. حملات نقرسی دردناک و اغلب به جای جراحی با دارو مداوا می شود. باید توجه داشت که گاهی مصرف الکل، افزایش سن یا رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آرتریت پسوریاتیک: آرتریت پسویازیس یا آرتریک پسوریاتیک دارای ویژگی خود ایمنی است که در همراهی با پسویازیس پوستی ایجاد می شود. اغلب در نوک انگشتان دست ها یا پاها ظاهر می شود، گاهی هم در مفاصلی چون زانو نیز دیده شده است.
  • آرتریت لایم: این بیماری توسط باکتری بورلیا بورگدورفری و از راه نیش کنه ها منتقل می شود. اغلب بین کودکان ۵ تا ۱۴ ساله شایع است و مهم ترین علائم آن کاهش اشتها و درد در ناحیه زانو است.
  • آرتریت لوپوس: این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی است که به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن ظاهر شده و اغلب در ناحیه کلیه ها، قلب، خون و پوست دیده می شود.
  • آرتریت اسپوندیلیتیک: این نوع بیماری اغلب در ناحیه ستون فقرات دیده می شود و اغلب به صورت کمردرد در مفاصل ساکروایلیاک لگن ظاهر می شود و راه تشخیص آن از طریق آزمایش خون توسط دکتر متخصص روماتولوژی تایید می شود.
  • آرتریت جوانان: این نوع بیماری بین کودکان و نوجوانان شایع است و طبق آخرین آمار بیش از ۲ هزار کودک زیر ۱۶ سال در ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

علت ابتلا به این بیماری

این بیماری نیز مانند بسیاری از بیماری ها ممکن است از راه های متفاوتی ایجاد شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • وراثتی: اگر یکی از اعضای خانواده شما خواهر، برادر یا پدر و مادر دچار این بیماری باشد، احتمال ابتلای شما نیز افزایش می یابد.
  • آسیب دیدگی در ناحیه مفصل: ممکن است افرادی در هنگام ورزش کردن برخی از مفاصل بدنشان در گذشته آسیب دیده باشد، لذا ممکن است این آسیب دیدگی موجب ابتلای فرد به آرتریت شود.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به بیماری نقرس در مردان بیشتر از زنان و در بیماری روماتیسم احتمال ابتلای بانوان بیشتر مردان است.
  • سن و سال افراد: با افزایش سن افراد احتمال ابتلا به آرتروز، روماتیسم و نقرس نیز افزایش می یابد.
  • اضافه وزن: یکی از دلایل مهم آسیب دیدگی مفاصل در برخی افراد به خصوص در ناحیه زانو، ستون فقرات و لگن، اضافه وزن و چاقی است. در برخی افراد این آسیب دیدگی باعث بروز این بیماری می شود.

علائم بیماری آرتریت را بشناسید

علائم بیماری آرتریت
علائم بیماری آرتریت
  • تب
  • ضعف و بی حالی
  • بی اشتهایی
  • درد، تورم و خشکی
  • محدودیت حرکتی
  • گرمی و قرمزی آن ناحیه
  • ورم مفصل و تغییر شکل آن ناحیه
  • انقباض مفصل به صورت غیر طبیعی

درمان بیماری آرتریت

درمان بیماری آرتریت
درمان بیماری آرتریت

مدت زمان این بیماری قابل پیش بینی نیست، اما درمان های مختلفی برای کاهش درد و ضعف ناشی از این بیماری وجود دارد که باید به دکتر متخصص روماتولوژی مراجعه کنید تا دکتر طبق نوع بیماری برای شما دارو تسکین دهنده تجویز کند. علاوه بر داروهای تجویز شده انجام ورزش های متناسب با وضعیت جسمانی بیمار نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان خانگی این بیماری

اگر به دنبال درمان خانگی این بیماری هستید، مصرف برخی از مواد غذایی نظیر گیلاس، گردو، اسفناج، ویتامین سی، زنجبیل، سیر و ماهی های چرب نیز می تواند درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد و برای فرد بیمار کمک کننده باشد.

مصرف کندر، خوردن برگ ریحان، میوه و پوست نسترن، عصاره زردچوبه و جوشانده بابونه می تواند تسکین دهنده طبیعی درد برای بیماران عمل کند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کرده ایم به شما بیماری آرتریت، علائم این بیماری و انواع آن را معرفی کرده و به شما کمک کنیم این بیماری را بهتر بشناسید. امیدواریم توانسته باشیم با جمع آوری این اطلاعات پاسخگوی سوالات شما درباره این بیماری باشیم.

لازم به ذکر است اگر به دنبال بهترین دکتر متخصص روماتولوژی در این زمینه هستید و دکتر متخصص روماتولوژی خوبی را نمی شناسید، اصلا نگران نباشید. سایت دکتر با من کار شما را راحت کرده است.

این سایت تمام تلاشش را کرده تا شما در سریع ترین زمان بتوانید به بهترین دکترهای متخصص بیماری مد نظرتان دسترسی داشته باشید و مشاوره بگیرید و روند بهبود خود را در این بیماری تسریع ببخشید، قابل توجه است این سایت در هر ساعت از شبانه روز و حتی در موارد اورژانسی در کنار شما است و در هر ساعت می توانید با بهترین روماتولوژیست در تماس باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد