بهترین انتخاب برای آموزش سلفژ خوانندگی را بشناسید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده:

اگر عضو یک کلاس آواز هستید یا در زمینه موسیقی فعالیت کرده اید، آیا این اتفاق برایتان پیش آمده است که یک ملودی را بسازید و پس از گذشت زمانی کوتاه، حتی در حد چند ثانیه، آن را از یاد ببرید؟ در آن لحظه حتما می خواهید که یک روشی باشد که ملودی زیبایی که در ذهن خود ساخته اید را به یاد شما بیاورد.

اگر این اتفاق برای شما پیش آمده است، پس باید به سراغ آموزش سلفژ خوانندگی بروید. با استفاده از سلفژ می توانید افکار و ملودی های ساخته شده در ذهن خود را روی کاغذ پیاده کنید. صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سال پیش سیستمی به نام سلفژ ساخته شد که به موزیسین ها کمک کند تا این افکار و ملودی ها را بشناسند و به نوشتار تبدیل کنند.

سلفژ یکی از روش های متداول خواندن گام و نت در موسیقی به شمار می رود. ما در این مقاله سعی داریم که اول بگوییم که سلفژ چیست، سپس گام را توضیح می دهیم و پس از آن به سراغ معرفی یک استودیو برای آموزش سلفژ و آواز برای خوانندگی می رویم.

سلفژ چیست؟

سلفژ

در موسیقی، سلفژ (solfege) یک روش آموزش موسیقی است که برای آموزش انواع مهارت ‌های شنیداری، زیر و بم خوانی و بینش نسبت به موسیقی استفاده می ‌شود. حتما تا به حال سعی کرده ‌اید ملودی را بخوانید که کلمات آن را نمی‌دانید یا کلام ندارد.

شما برای خواندن آن ها احتمالاً از هجاهایی مانند «لا»، «دا» یا «ما» برای هر گام استفاده کرده ‌اید. ما این هجاها را هجاهای خنثی می نامیم. استفاده از هجاهای خنثی می تواند مفید باشد، اما می تواند خواندن صحیح ملودی ها را نیز دشوار کنند. بسیاری از نوازندگان از سیستمی به نام سلفژ استفاده می کنند.

این سیستم باعث می شود کار آواز خواندن و درک ردیف های ملودیک کمی آسان تر شود. سولفژ در هنرستان ‌ها و آموزشگاه های موسیقی در سراسر جهان برای آموزش آواز خواندن و شنیدن مؤثر موسیقی، برای هنرجویانی که مراجعه می کنند، استفاده می ‌شود.

آموزش سلفژ خوانندگی

آموزش سلفژ خوانندگی

آموزش سلفژ خوانندگی که ​​«سولفژ» یا «سلفا» نیز نامیده می‌شود، سیستمی است که در آن به هر نت هجای منحصر به‌ فرد خود داده می ‌شود. این روش برای خواندن آن نت در هر بار که ظاهر می‌ شود، قابل استفاده است. مقیاس ماژور یا مینور (متداول ترین مقیاس در موسیقی کلاسیک غربی) دارای هفت نت است. بنابراین سیستم سلفژ هفت هجای اصلی دارد: Do، re، mi، fa، sol، la و  ti.

بیایید در عمل به سلفژ نگاه کنیم. برای مثال، مقیاس سی ماژور از این هفت نت تشکیل شده است: C، D، E، F، G، A و B. نت C اغلب تا یک اکتاو بالاتر از نت اول ادامه می‌یابد (اگر بخواهیم این مقیاس بزرگ را روی سلفژ بخوانیم، نتC  همیشه به عنوان do خوانده می شود، D  همیشه به عنوان re خوانده می شود). بقیه نت ها را می توانید در زیر مشاهده کنید. کل مقیاس سلفژ به صورت زیر است:

C      D      E      F      G     A     B

do     re     mi     fa     sol   la     ti

در اکتاوهای دیگر – برای مثال، یک اکتاو بالا یا پایین- هجاهای سلفژ ثابت می مانند. این بدان معناست که هر نت C که می‌خوانیم همیشه روی هجای do خوانده می‌ شود. همین امر در مورد نت ‌های دیگر و هجاهای آنها نیز صدق می‌کند. آموزش سلفژ خوانندگی شامل همین نکات ریز و درشت می شود.

دو نوع سیستم سلفژ «کار ثابت» و «کار متحرک» وجود دارد. در سیستم کار متحرک، نتی که هجای do را به آن اختصاص می‌ دهند، نت اصلی یا «تونیک» نامیده می شود. برای مثال، اگر در D ماژور بودیم (به جای C ماژور در حالت قبل)، D به عنوان do، E به عنوان re، F# به عنوان mi و غیره خوانده می شوند. این سیستم که بیشتر در ایالات متحده و کانادا رایج است را در هنرستان های سایر کشورها نیز می توان یافت.

رایج ترین روش در اروپا و آسیا کار ثابت است. در سیستم ‌های کار ثابت، هر نت بدون در نظر گرفتن کلید یا مقیاس، همیشه یک هجای سلفژ دارد. سلفژ هر نت از مقیاس C ماژور کشیده می شود. بنابراین با استفاده از هجا های موجود در مقیاس نشان داده شده در بالا خوانده می شود.

فرقی نمی کند ملودی به صورت F ماژور باشد یا B مینور یا هر کلید دیگری. C همیشه به عنوان do، F به عنوان fa و B به عنوان ti خوانده می شود. سیستم سلفژ اولیه یک سیستم کار ثابت بود. بسیاری از نوازندگان هنوز معتقدند که این آموزش سلفژ خوانندگی از طریق این سیستم موثرتر از سیستم جایگزین کار متحرک است.

سلفژ را چگونه یاد بگیریم؟

برای معرفی چگونگی یادگیری، ساختاری را که برای یادگیری سولفژ استفاده می‌ شود را نشان می دهیم. در ادامه سعی داریم شما را با آموزش جامع سلفژ و خوانندگی پاپ از طریق دو جنبه مختلف برای آموزش های مناسب جهت یادگیری سلفژ خوانندگی آشنا کنیم.

  1. فاصله سولفژ را یاد بگیرید

یادگیری فواصل، هسته اصلی آواز بینایی است. این بدین دلیل است که تشخیص فاصله زمانی است که به شما امکان می دهد نت ها را به یکدیگر متصل کنید.

اگرچه یادگیری اینکه آیا یک بازه، یک تریتون یا یک ششم اصلی است، مفید است، اما یادگیری تئوری بیش از حد می تواند خسته کننده باشد. وقتی سلفژ را با این روش یاد می گیرید، بازه های بین هجاهای do re mi همیشه ثابت می ماند که باعث می شود خیلی جلو بیفتید. با این حال، هنوز هم ممکن است مدتی طول بکشد که بازه های جدید را یاد بگیرید.

برای یادگیری و آموزش سلفژ خوانندگی به شما توصیه می کنیم که این موارد را به طور منظم تمرین کنید، زیرا تکرار به شما در تشخیص بازه های مورد نظر کمک می کند. این به نوبه خود باعث می شود که سلفژ را هر چه سریع تر یاد بگیرید.

یکی از موردهایی که ممکن است باب سلیقه خیلی ها باشد، این است که شما می توانید در هر جایی که دوست دارید، تمرین کنید. به عنوان مثال، ممکن است تمایل زیادی به تمرین در ماشین داشته باشید. به این ترتیب، علاوه بر این که به تمرین خود می پردازید، رانندگی در مسیرهای طولانی را برای خود جذاب تر می سازید.

البته اگر ممکن است رانندگی شما را به خطر بیندازد، این کار را انجام ندهید. همچنین، اگر به طور مرتب استحمام می کنید، دوش نیز مکان خوبی برای تمرین شما است. تا جای ممکن هر زمان که یک الی چند دقیقه فرصت دارید، بازه های زمانی را تمرین کنید.

۲. سلفژینگ را تمرین کنید

قطعا برای خیلی از افراد، خواندن بهترین بخش موسیقی است. برای این کار به شما توصیه می کنیم که هر گاه به طور تصادفی یک قطعه موسیقی را دیدید، همان موقع آن را تمرین کنید. این کار اصلا زمان زیادی نمی برد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که تمرین کامل باعث عالی شدن در آموزش سلفژ خوانندگی می شود. خواندن مکرر فواصل نادرست، ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد. به همین دلیل است که شما نیاز به تمرین بینایی در آواز نیاز دارید. راه حل ها شامل هجاهای نامگذاری شده و همچنین ساختن نسخه آوازی قطعه خواهد بود.

قطعه هایی بسیاری برای تمرین وجود دارد، اما به شما توصیه می کنیم که خودتان روی موسیقی تمرین کنید. کتابخانه موسیقی Petrucci دارای تعداد زیادی موسیقی رایگان است که می توانید از آنها استفاده کنید. هر چند باید آن ها را غربال کنید تا چیزی را پیدا کنید که در سطح مناسب شما باشد.

بهترین انتخاب برای آموزش سلفژ خوانندگی را از کجا پیدا کنم؟

برای تبدیل شدن به یک موزیسین یا نوازنده حرفه ای، یادگیری سلفژ فاکتور بسیار مهمی به شمار می رود. اگر قصد دارید خواننده یا آهنگساز شوید، آموزشگاه های زیادی را برای آموزش سلفژ پیدا خواهید کرد. چنان چه در انتخاب بهترین مکان برای آموزش سلفژ خوانندگی شک دارید، به شما توصیه می کنیم به استودیوی ما مراجعه کنید.

استودیو بارانا با ارائه انواع خدمات ضبط و تولید صدا، به شما در هر زمینه ای از موسیقی و تولید انواع محتواهای مربوط به آن کمک خواهد کرد. اگر در این حوزه تازه وارد هستید، نگران نباشید! هم آماتورها و هم حرفه ای ها می توانند از تمام امکانات مد نظر خود در استودیوی ما استفاده کنند.

نتیجه‌ گیری

اگر به خوانندگی یا نوازندگی علاقه دارید، به احتمال بسیار بالا مهارتی به نام سلفژ را شنیده اید. با این حال، بسیاری از شما ممکن است آن را نشنیده باشید یا اگر هم شنیده اید، با تکنیک های آن آشنا نیستید. در این متن سعی کردیم ابتدا سلفژ را به شما معرفی کنیم.

سپس به سراغ ۲ ترفند کاربردی برای یادگیری و تمرین برای آموزش سلفژ خوانندگی پرداختیم. در ادامه، با معرفی استودیو بارانا سعی کردیم که شما را از سردرگمی انتخاب مکان برای آموزش موسیقی نجات دهیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد