مازوخیسم جنسی چیست و فرد مبتلا به آن چه علائمی دارد؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکدهمازوخیسم جنسی یک نوع بیماری است که شخص در رابطه جنسی خود با فرد مقابل، ترجیح میدهد که نوعی آزار و خشونت جنسی را تحمل کند. در واقع او حین این رابطه خشن، لذت جنسی میبرد، اما در واقعیت نه تنها به سلامت جسم و روح خود، آسیب زده بلکه در اجتماع نیز دچار یک سری اختلالات رفتاری با اشخاص مقابل می شود. پس بهتر است بگوییم که این نوع از رابطه به شدت برای فرد مضر و آثار تخریبی زیادی دارد.

افرادی که مبتلا به بیماری آزارخواهی و یا مازوخیسم هستند در گذشته و در زندگی شخصی خود، یک سری از ناملایمات و خشونت های شدید را احساس کرده اند که در حال حاضر خود را لایق این نوع از آزارخواهی می بینند و از  طریق آن از رابطه جنسی خود لذت می برند.

یکسری از افراد نیز هستند که در زندگی شخصی خود برخوردهای خشونت آمیز نداشته اند اما تمایل زیادی به آزارخواهی دارند، پس نمی توان به طور صد درصد گفت افرادی که به این بیماری دچار هستند صرفا در محیط بیرون از زندگیِ خود دچار مشکل بوده و آزار های گوناگونی را تجربه کرده اند.

این بیماری دلایل بسیاری دارد که یکی از آنها، سرکوب تمایلات جنسی فرد در زندگی شخصیِ اوست که ممکن است او را درگیر این بیماری نماید.

هرکسی در روابط جنسی خود علایق خاص و تمایلاتی دارد که ترجیح می دهد در رابطه اش وجود داشته باشد. این موضوع با آزارخواهی کاملا متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شود. تشخیص این موضوع نیز بر عهده روان درمانگر است.

ریشه بیماری آزارخواهی یا مازوخیسم جنسی چیست؟

دلایل ایجاد مازوخیسم جنسی
دلایل ایجاد مازوخیسم جنسی

آزارگری و آزارخواهی جنسی یک ماهیت مزمن دارد و در حالت بسیار شدید آن حتی ممکن است که فرد در حین رابطه جنسی صدمات بسیار جدی می بیند و حتی  موجب مرگ او شود.

در این جا فرد قربانی متصور می شود و ممکن است که به سختی تمام این آثار را از ذهن خود پاک کنند.

یک سری از متخصصین و روانشناس ها بر این باورند که این بیماری ریشه در اتفاقات شخص در زندگی او دارد. برخی دیگر اعتقاد دارند که فرد از نظر روانی چنین تمایلاتی دارد. پس بهتر است که روان درمانگر این موضوع را در نظر بگیرد و با دقت کامل آن را بررسی نمایید.

در این جا فرد از نظر روانی ارضا می شود اما از نظر جسمی آسیب می بیند.

عده ایی دیگر از متخصصان آزارخواهی را ریشه در اتفاقات و خیالات کودکی شخص در نظر میگیرند، بدین شکل که فرد از بچگی تمایل داشته که مورد تجاوز و حوادث وحشتناکی قرار بگیرد و آن را در حال حاضر در روابط جنسی خود پیاده می کند. گفته می شود که این مورد در زنان بسیار بیشتر از مردان است با این حال نمی توان قطعا به این موضوع پاسخ داد.

انواع آزارخواهی یا مازوخیسم چیست؟

انواع آزارخواهی یا مازوخیسم
انواع آزارخواهی یا مازوخیسم
  1. مازوخیسم روانی

در این نوع مدل از آزار خواهی، شخص تمایل دارد که مورد اتهام واقع شود و توهین ها و بسیاری از الفاظ رکیک را می شنود و از شنیدن آن نه تنها ناراحت نشده بلکه از نظر روانی نیز ارضا می شود. به همین جهت ممکن است در جامعه به شدت آسیب پذیر باشد و اتفاقات ناگواری را متحمل شود.

۲. مازوخیسم فیزیولوژیکی

در مازوخیسم و یا آزارخواهی فیزیولوژیکی، که شخص بیشتر از مورد بالا ضرر می بیند چرا که فرد به شنیدن یک سری از الفاظ کفایت نمی کند و ترجیح می دهد که آسیب های فیزیکی مانند تنبیه بدنی، ضرب و شتم و ضربه های محکم تری را متحمل شود که ممکن است منجر به مرگ او شده و یا اندام جنسی او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

۳. مازوخیسم احساسی

در این نوع از آزارخواهی، شخص در خیال خود تجسم می کند که این الفاظ و ضربه ها را متحمل می شود و صرفا به روح و روان خود آسیب شدید می رساند. و به صورت فیزیکی به او آسیب نمی رسد.

علائم مازوخیسم یا آزار خواهی چیست؟

  • لذت بردن از درد بسیار شدید
  • از شخص مقابل خود درخواست دارند که به انواع موارد بالا، آنها را شکنجه و اذیت کنند.
  • نابهنجاری های جنسی به فرد لذت می برند.
  • شخص بعد از آزارخواهی احساس ندامت و پشیمانی نمی کند.

و علائم دیگر نیز ممکن است وجود داشت باشد که روان درمانگر بایستی آن را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

تفاوت بین سادیسم و آزارخواهی چیست؟

سادیسم نقطه مقابل، آزارخواهی است در واقع سادیسم عبارت است از اینکه به فرد آزار بسیار زیادی برسد بسیار خوشحال می شود، و لذت می برد.

در واقع این شخص به صورت وحشتناکی از این کار لذت می برد و با بی رحمی بسیار رفتار می کند.

روان‌درمانی تحلیلی و رفتاردرمانی، مصرف داروهای روانپزشکی در درمان این اشخاص مفید می باشد. پس در نتیجه در آزارخواهی شخص خود تمایل دارد آسیب ببیند و ضرری به شخص مقابل نمی رساند.

انواع سادیسم به قرار زیر است:

الف: سادیسم ذهنی در ذهن خود به شخص مقابل آزار می رساند، و به صورت فیزیکی آسیبی ندارد.

ب: سادیسم احساسی، این فرد از تحقیر کردن دیگران و استفاده از الفاظ رکیک، لذت می برد و آسیب های جنسی نمی رساند.

ج: سادیسم بدنی که با خشونت جسمی بسیار همراه است و ممکن است طرف مقابل را بکشد. این نوع از سادیسم حتما بایستی تحت درمان قرار بگیرد.

  1. شخص شش ماه از علائمی که گفته شد را به صورت مداوم تکرار کند.
  2. حتما در رابطه جنسی خود ردی از علائم خشونت آمیز باقی بگذارد.
  3. رفتارهای طرفین در رابطه جنسی، صرفا یک میل معمولی نباشد و موارد گفته شده همراه با خشم در او وجود داشته باشد.

آزارخواهی با چه رفتارهایی بروز پیدا میکند؟ و اینگونه افراد در مقابل نیز چه حسی به خود دارند؟

زمانی که از دور به اینگونه افراد نگاه می کنید، هیچگاه متوجه نخواهید شد که آنها به این نوع از بیماری دچار شده باشند، بلکه این اشخاص صرفا از نظر درونی بایستی بررسی شوند، تا روان دروانگر به نتایج مثبت تری برسد. اما به طور کلی در صورت مطلع شدن دوست و آشنایان آن ها، بایستی که با مهربانی و همدردی با افراد مبتلا به آزارخواهی برخورد باشد. در زیر نمونه هایی از رفتارها و حس هایی که افراد خودآزار به خود دارند را آورده ایم:

  • وارد کردن صدمات و آسیب هایی که شخص به بدن خود وارد می کند.
  • قطع کردن قسمت های مختلف بدن خود
  • با اشیای داغ به بدن ضربه زدن
  • سوزن زدن و سوراخ کردن قسمت های متفاوت بدن
  • با استفاده از اشیاء به بدن خود آسیب می رسانند.
  • زخم های جدید بر بدن خود وارد کرده و یا مجددا روی زخم های قدیمی آسیب می زنند.

آزارخواهی در فرد از چه سنی آغاز می شود؟

آزارخواهی در سنین مختلفی رخ می دهد و نمی توان یک زمان مشخص برای آن در نظر گرفت، بلکه ممکن است در هر سنی شخص به این بیماری دچار شود. پس بایستی در صورت مشاهده این علائم در هر سنی، تحت نظر روان درمانگر قرار بگیرید وگرنه دچار آسیب های جبران ناپذیری در سنین بالاتر قرار خواهید گرفت.

آزارخواهی می تواند بیماری های بسیار جدی تر را در فرد به وجود بیاورد و آنها را تقویت کند. مانند افسردگی و اضطراب که دو بیماری بسیار مهم هستند و بایستی در صورت تشدید حتما شخص تحت درمان قرار بگیرد. محرک هایی مانند مواد مخدر می تواند این گونه بیماری ها را تشدید کند پس بهتر است در صورت مصرف حتما آن ها را قطع و یا آرام آرام ترک نمایید.

آزارخواهی چگونه درمان می شود؟

درمان آزارخواهی یا مازوخیسم جنسی
درمان آزارخواهی یا مازوخیسم جنسی

در درجه اول بایستی که این بیماری و ریشه های درونی آن در شخص به خوبی تشخیص داده شود تا درمانگر با توجه به آن، دارو تجویز کرده و او را تحت درمان قرار دهند. پس در نتیجه می توان گفت که تشخیص بیماری در اینجا امری مهم و ضروری است.

مورد اول، درمان دارویی است که شخص تحت درمان با داروهای روانپزشکی قرار می گیرد و با توجه به آن می توان علائم بهبودی را مشاهده کرد. علاوه بر آن جلسات مشاوره نیز بایستی برای فرد گذاشته شود تا روند بهبودی بهتر و عمیق تر صورت بگیرد.

اما در برخی از افراد به دلیل خفیف بودن این بیماری، صرفا جلسات مشاوره صورت می گیرد و نیازی به درمان دارویی نیست و با جلسات مشاوره و یا سکس تراپ این موضوع حل می شود. ممکن است روند بیماری شما طولانی باشد پس بهتر است که تحمل نمایید و سعی کنید که در طول درمان، انگیزه خود را حفظ کنید تا نتیجه بسیار بهتری دریافت کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله در خصوص بیماری آزارخواهی صحبت کرده ایم تا شما با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید و سپس در صورت بروز این مشکل هرچه سریعتر به روانپزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. بیماری آزارخواهی در هر فرد ممکن است که شکل بگیرد، در واقع شخص مبتلا به این بیماری می خواهد که به خود آزار برساند و از طریق آن آزار به لذت جنسی و یا حس خوب برسد.

برخی آزارخواهی ها در روابط جنسی حتی ممکن است به مرگ شخص منجر شود. این موضوع بستگی به این دارد که شخص کدام نوع از این بیماری را مبتلا شده است، که به طور کامل در مقاله توضیح داده شده. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با متخصصین این حوزه به سایت دکتر با من مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد