عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت چیست؟

0

بسیاری از افراد از خشکی پوست خود رنج می­برند. این عارضه یکی از آزاردهنده­ترین و در عین حال شایع­ترین حساسیت­های پوستی است. اما عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت چیست؟ با دانستن علت­­های این مشکل می­توانید از بروز آن جلوگیری کنید یا اگر به آن دچار شده­اید، تاثیراتش بر پوستتان را کم کنید.

در این مقاله قصد داریم عواملی که ممکن است پوست شما را خشک کنند، به طور کامل بررسی کنیم. بسیاری از نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، از جمله مواردی هستند که افراد به آن توجه زیادی ندارند و از انجام­دادن یا ندادن آن برای تاثیر بهتر بر پوست خود غافل هستند.

اگر شما هم می­خواهید بدانید که چه عواملی روی خشکی بیش از حد پوستتان تاثیر می­گذارند و سلامت پوستی­تان برای شما اهمیت دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید و سعی کنید تمام نکاتی که گفته می­شود را رعایت کنید.

چگونه بفهمیم که پوستمان خشک است؟

خشکی پوست یکی از انواع حساسیت­های پوستی به شمار می­رود که اغلب با حساسیت­ها یا عارضه­های پوستی دیگر اشتباه گرفته می­شود. عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت ممکن است باعث اشتباه در تشخیص مشکلات پوستی شود. این اشتباه می­تواند به فاجعه تبدیل شود؛ چرا که با شروع درمانی نامناسب و غلط تنها مشکل را تشدید می­کنید.

در این قسمت نشانه­های خشکی پوست را به شما توضیح می­دهیم که در صورت مواجه با این مشکل بتوانید آن را تشخیص دهید. دقت کنید که حتی این نشانه­ها هم ممکن است در برخی عارضه­های دیگر رخ دهد؛ برای همین توصیه می­شود برای دانستن این که با چه چیزی رو به رو هستید، از مشاوره با دکتر پوست استفاده کنید.

احساس خشن بودن پوست

یکی از شایع­ترین نشانه­های خشکی پوست احساس خشن و زبر­ بودن آن است. اگر زمانی که پوستتان را لمس می‌کنید، احساس زبری بیش از حد دارید، احتمالا پوست شما به خشکی و کم­آبی دچار شده؛ البته لازم است بدانید که این امر تنها وقتی صحت دارد که پوست شما از قبل و در تمام طول عمرتان این­گونه نبوده باشد.

پوسته­ پوسته شدن

پوسته ­پوسته­ شدن یکی از نشانه­هایی است که معمولا همراه با خشکی پوست می­آید. پوسته پوسته­ شدن هنگام خشکی می­تواند به این دلیل باشد که سلول­های پوستی به ­اندازه کافی آب دریافت نکرده­اند؛ بنابراین سلول­ها کم­کم از بین می­روند و لایه­ای جدید جای آن­ها را می­گیرد.

عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت

خارش

اگر روی سطح پوست احساس خارش خفیفی می­کنید و این امر پس از مدت کوتاهی برطرف می­شود، هیچ­گونه جای نگرانی نیست؛ اما اگر خارش­ها شدید هستند و برای مدتی طولانی ادامه پیدا می­کنند، می­توانید آن را یکی از نشانه­های خشکی پوست در نظر بگیرید.

البته خارش­ها ممکن است دلایل خطرناک­تری مانند اگزما یا پسوریازیس داشته باشند؛ لذا در صورتی که آزاردهنده و ناراحت­کننده شدند، به متخصص پوست عالی در تهران یا شهرستان­ها مراجعه کنید که مطمئن شوید جای نگرانی نیست.

تغییر رنگ در پوست

یکی دیگر از نشانه­های خشکی پوست صورت که به راحتی نیز قابل تشخیص و مشاهده است، به عنوان تغییر رنگ در پوست شناخته می­شود. سلول­های پوستی در زمان خشکی دچار تغییراتی می­شوند که علاوه اپیدرم بر ظاهر پوست (لایه درم) نیز تاثیر می­گذارد.

رنگ پوست­های خشک معمولا به قرمز و صورتی تغییر پیدا می­کند؛ اما در حالت­های شدیدتر ممکن است رنگش خاکستری یا قهوه­ای نیز بشود. تغییر رنگ در پوست نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد. در صورتی که پوستتان بیش از مدت زمان گفته شده تغییر رنگ پیدا کرد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. البته اگر مراجعه حضوری برایتان امکا­ن­پذیر نیست، ارتباط با دکتر پوست آنلاین که بهترین آنها را به راحتی می‌توانید در سایت دکتر با من پیدا کنید نیز کفایت می­کند.

چه عواملی سبب خشکی پوست صورت می­شوند؟

افراد معمولا از دلایلی که باعث می­شوند با مشکلات پوستی مانند خشکی پوست درگیر شوند، باخبر نیستند. دانستن این دلایل می­تواند احتمال بروز این مشکلات را تا حد زیادی پایین بیاورد و همچنین درمان آن را برای شما سهولت ببخشد.

در ادامه هر آنچه باید در مورد عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت بدانید را برای شما به طور مفصل توضیح خواهیم داد که بتوانید علل کم­آبی پوستتان را به خوبی شناسایی کنید.

از مواد مناسب برای شست و شوی پوست خود استفاده کنید

عدم استفاده از مواد شوینده مناسب رایج­ترین دلیل خشکی پوست در بین افراد است. امروزه با بالا رفتن تنوع محصولات مراقبت پوستی برخی ممکن است در انتخاب شوینده مناسب برای پوستشان احساس سردرگمی کنند.

معمولا محصولات مراقبت پوستی یا شوینده­ها به سه دسته تقسیم می­شوند، مواد مناسب برای پوست­های خشک، چرب و متعادل. اگر شوینده­ای که استفاده می­کنید با نوع پوستی شما تناسب نداشته باشد، با مشکلات زیادی همچون خشکی یا چربی بیش از حد پوست مواجه می­شوید.

شایان ذکر است در صورتی که نمی­دانید از چه نوع پوستی برخوردار هستید، بهتر است از مشاوره با دکتر پوست بهره بگیرید. هرگز در این مورد خودسرانه عمل نکنید، زیرا ممکن است اشتباه کنید و تایپ پوستی خود را به اشتباه تشخیص دهید. استفاده از تنها یک محصول پوستی نادرست می­تواند موجب ایجاد حساسیت­ها و مشکلات پوستی خطرناکی شود.

در شست و شود زیاده­روی نکنید

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت شست و شوی بیش از اندازه است. برخی افراد فکر می‌کنند که هر چه بیشتر صورتشان را بشویند، از پوست پاکیزه­تر و سالم­تری برخوردارند. این یک تفکر بسیار غلط است! جوش­ها و تیرگی پوست هرگز با شست و شوی زیاد از بین نمی­روند.

عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت

هنگامی که پوستتان را بیش از دو الی سه بار در روز می­شویید، چربی و رطوبت طبیعی آن را از بین می­برید. غدد چربی برای این که این موضوع را جبران کنند، به ترشح بیش­ از حد روغن روی می­آورند و همین امر سبب چربی و جوش­های بیشتر می­شود.

اگر از دست دادن رطوبت و چربی برای مدتی طولانی­تر از چند روز ادامه پیدا کند، غدد چربی دیگر توانایی جبران این کمبود را ندارند و کارکرد آن­ها دچار اختلال می­شود. همین امر موجب خشکی پوست صورت می‌شود.

تاثیرات داروهای خود را به خوبی مطالعه کنید

برخی از داروها و درمان­های پزشکی ممکن است بر لایه اپیدرم پوست و غدد چربی تاثیر بگذارند. پیش از اینکه درمانی را برای خشکی پوستتان شروع کنید، ابتدا در صورت مصرف داروهای خاص شرایط و عوارض آن­ها را به خوبی مطالعه کنید.

اگر بیماری خاصی دارید و دارویی مصرف می­کنید، حتما در رابطه با مشکلات پوستی باید از یک متخصص پوست عالی در تهران یا شهرستان­ها کمک بگیرید و به هیچ وجه درمانی را به طور خودسرانه و خانگی امتحان نکنید؛ چرا که ممکن است دچار تداخل دارویی یا دیگر مشکلات شوید.

سن را فراموش نکنید

افزایش سن به خودی خود می­تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت باشد. این نکته یکی از عواملی است که بسیاری از افراد آن را در نظر نمی­گیرند و خشکی پوست ناگهانی در اثر بالا رفتن سن آن­ها را بیش از حد نگران می­کند.

اگر خشکی پوست شما به دلیل افزایش سن به وجود آمده، درمان­هایی ساده مانند استفاده از کرم­های آبرسان و مرطوب­کننده­­ها کافی است. لازم نیست برای آن نگرانی زیادی به خرج دهید؛ اما اگر این نشانه­ها تشدید پیدا کرده و شما را اذیت کردند، حتما از مشاوره با دکتر پوست کمک بگیرید.

کلام آخر

عوامل تاثیرگذار در خشکی پوست صورت نکاتی هستند که با کمی احتیاط و توجه به آن­ها در زندگی روزانه خود می­توانید تاثیرشان را کاهش دهید. توجه کنید که رعایت همیشگی این نکات احتمال درگیر شدن با مشکلات پوستی مانند خشکی بیش از حد را به طور چشمگیری کاهش می­دهد. به یاد داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. به این منظور بهتر است با متخصص مربوطه که به راحتی می‌توانید از سایت دکتر با من دسترسی داشته باشید، مشورتی انجام دهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد