علل ریزش مو چه مواردی هستند؟

0

مطالعات نشان می دهد که ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه می تواند به پوست سر کمک کند که یک چرخه سالم رشد مو را داشته باشد؛ به این ترتیب موهای جدید جایگزین موهای قدیمی خواهند شد. اما اگر تعداد موهای از دست رفته در طی روز از مقدار طبیعی بیشتر باشد، تراکم موها کم کم از بین می رود و فرد را نگران خواهد کرد. به گونه ای که ممکن است برخی افراد در جستجوی متخصص پوست و مو باشند تا به رفع چنین مشکلی بپردازند. دلایل و علل ریزش مو می تواند ساده و موقتی (مانند کمبود ویتامین) تا دلایل پیچیده تر نظیر وضعیت کلی سلامتی باشد.

در ادامه به تعدادی از دلایل ریزش مو اشاره می شود. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

علل ریزش مو چه مواردی را در بر می گیرد؟

در ادامه به دلایل و رویدادهایی که می توانند زمینه ساز ریزش مو شوند، اشاره خواهد شد.

هرگونه آسیب جسمی

مواردی مانند تصادف رانندگی، جراحی یا بیماری شدید ممکن است منجر به ریزش مو شوند. مو، چرخه زندگی برنامه ریزی شده ای دارد. مرحله رشد کردن، مرحله استراحت و مرحله ریخته شدن. شرایط جسمی می تواند موجب بروز شوک در چرخه رشد طبیعی مو شود و در ادامه موها از دست بروند. میزان ریزش مو معمولا سه تا شش ماه بعد از تروما زیاد و قابل توجه است.

تأثیرات بارداری

تاثیر بارداری در ریزش مو
تاثیر بارداری در ریزش مو

بارداری یکی از نمونه های شوک جسمی به شمار می رود که می تواند منجر به ریزش مو شود. علت این امر، تغییرات به وجود آمده در سطح هورمون ها است. نکته جالب این است که ریزش موی مرتبط با بارداری اغلب بعد از زایمان مشاهده می شود. توجه به این نکته نیز الزامی است که بارداری در هر شخص مختص خود او است و ممکن است تجربه های هر فردی با دیگری متفاوت باشد. به همین علت ممکن است که تنها در تعداد اندکی از افراد، عدم تعادل هورمونی دوره بارداری منجر به ریزش مو شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A

تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای دارای ویتامینA  می تواند منجر به ریزش مو شود. ممکن است با مصرف مکمل ها، ویتامین آ بیش از میزان مجاز وارد بدن شود. قطع یک باره مصرف این ویتامین ها یا کاهش بیش از حد آن می تواند بدن را دچار آسیب دیدگی کند.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

با مصرف گوشت و تخم مرغ به میزان زیاد می توان پروتئین دریافت کرد، اما امکان رسیدن پروتئین از مجموعه غذاهای دیگر مانند برخی حبوبات نیز وجود دارد. اما در صورت عدم دریافت مقدار کافی از پروتئین در رژیم غذایی، چرخه رشد طبیعی مو با اختلال مواجه می شود که در نهایت می تواند به عنوان یکی از علل ریزش مو محسوب می شود. این رویداد ممکن است حدود دو تا سه ماه بعد از افت پروتئین در بدن ایجاد شود.

طاسی با الگوی مردانه و زنانه

گاهی اوقات طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک می تواند به عنوان علت ریزش مو مورد توجه قرار گیرد. نوع ریزش مو در طاسی با الگوی مردانه به علت ترکیب علت هایی مانند عوامل ژنتیکی و هورمون های جنسی مردانه رخ می دهد. در طاسی الگوی زنانه، ژنتیک تاثیر بیشتری دارد.

تغییرات هورمونی

عدم تعادل در سطح هورمون ها یکی از دلایل و علل ریزش مو محسوب می شود. دلایل مختلفی می توانند سطح هورمون ها در خانم ها را تغییر دهند.

تغییرات هورمونی منجر به فعالیت گیرنده های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر می شوند. فولیکول های مو کوچک می شوند و موهای بیشتری از دست می روند.

کم خونی ناشی از فقر آهن

یکی از مشکلات شایع در جامعه که منجر به ریزش مو نیز می شوند، کم خونی است. در رژیم غذایی باید میزان کافی آهن وجود داشته باشد.

یکی از شایع ترین انواع کم خونی، فقر آهن است. در صورت نرسیدن آهن به بدن، توانایی ساخت هموگلوبین نیز از بدن گرفته می شود و دیگر قادر به ساخت هموگلوبین نخواهد بود. هموگلوبین می تواند برای رشد و ترمیم سلول های مختلف در بدن، نقش اکسیژن رسانی را ایفا کند. با محدود شدن اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر، در رشد موها اختلال ایجاد می شود و ضعیف شدن آنها ریزش را به دنبال خواهد داشت.

کمبود آهن تاثیر قابل توجهی در خونرسانی و ضعف موها دارد و علاوه بر این می تواند طاسی الگوی مردانه و زنانه را تشدید کند. گرچه تنها آزمایش است که می تواند تشخیص قطعی را انجام دهد؛ اما در صورت مشاهده نقاط قهوه ای رنگ روی پوست سر و مواجهه با مواردی مانند خواب آلودگی، خستگی و سرگیجه، احتمال ابتلا به فقر آهن بالا است.

کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در گردن است که بر سلامت کلی بدن تاثیر فراوانی می گذارد. این غده توانایی تولید یک ماده هورمونی به نام TH را دارد که عهده دار وظایفی مانند تنظیم سوخت و ساز بدن، دما، ضربان قلب، خلق و خو و غیره است. تیروئید کم تحرک که تولید TH را به اندازه کافی انجام نمی دهد، می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای سلامتی باشد. در حقیقت یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو را می توان کم کاری تیروئید مطرح کرد. نشانه هایی نیز وجود دارند که در شناخت این اختلال کم کننده هستند که عبارتند از: خشکی شدید پوست سر، افسردگی، بی اشتهایی شدید و بزرگ شدن این غده در گلو.

کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین B در ریزش مو
کمبود ویتامین B در ریزش مو

گاهی اوقات دلایل و علل ریزش مو پیچیده نیست. عدم دریافت کافی ویتامین ب یکی از همین دلایل است که شاید باور نکردنی باشد.

ویتامین ب یکی از ترکیب های محلول در آب محسوب می شود که دارای انواع بسیار مختلفی است. این ویتامین اغلب در مواد غذایی پروتئینی نیز یافت می شود. هویج، گوشت قرمز، تخم مرغ و سویا دارای میزان زیادی ویتامین ب هستند. به علت استفاده اکثر افراد از این گونه مواد غذایی، کمبود ویتامین ب یک مشکل کمیاب است. کمبود انواع آن به خصوص ویتامین ب ۱۲ می تواند اختلالاتی را در عملکرد صحیح بدن به وجود آورد. حالت تهوع، بی اشتهایی عصبی و مشکلات گوارشی از نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲ است.

علت ریزش مو مربوط به کمبود ویتامین ب ۱۲ خواهد بود. این ماده در تولید DNA و گلبول های قرمز خون کمک کننده است و می تواند با پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، بدن را ترغیب به عملکرد عصبی سالم و رشد مو کند.

بیماری لوپوس

یکی از معروف ترین بیماری های ایجاد کننده ریزش مو، لوپوس است که یک بیماری خود ایمنی مزمن به شمار می رود. طی این بیماری به علت نوعی اختلال، حمله سیستم ایمنی بدنی به سلول های سالم خود رخ می دهد. سلول های پوستی و فولیکول های سالم مو یکی از مقاصد این حمله هستند. در صورت ابتلای فردی به لوپوس، می توان علت ریزش موی وی را به این اختلال مرتبط دانست.

از نشانه های شناخته شده این اختلال تب دائمی، خستگی و بی حوصلگی است. این بیماری، شیوع ۱۵ درصدی دارد و اغلب به طور ژنتیکی است. تشخیص زودهنگام و اقدامات پزشکی لازم به منظور درمان را می توان تنها راه تشخیص این بیماری دانست.

استرس و افسردگی

افسردگی از عوامل ریزش مو
افسردگی از عوامل ریزش مو

استرس همواره کم و بیش در محیط کاری و زندگی احساس می شود. استرس علاوه بر عوارض برای بدن می تواند زمینه ساز ریزش مو نیز بشود. افراد در موقعیت های استرس زا رفتارهای متفاوتی را نشان می دهند که کشیدن موهای سر و بازی با آنها را می توان یکی از این رفتارها دانست و در نهایت به صورت تدریجی منجر به ریزش مو خواهند شد. همچنین در شرایط استرس زا، رفتاری عصبی دارند یا دچار شوک می شوند که شوک می تواند سبب ایجاد اختلال در عملکرد صحیح ارگان های بدن بشود و از دست دادن مو یکی از این اختلالات است.

برخی دیگر از دلایل و علل ریزش مو عبارتند از:

  • کاهش شدید وزن
  • تأثیرات مستقیم شیمی درمانی
  • آلوپسی آره ئاتا
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف برخی داروها
  • استایل آرایشی نادرست موها
  • کم شدن آب بدن
  • مصرف دخانیات به خصوص سیگار
  • مصرف الکل

کلام آخر

این مقاله به معرفی و توضیح در مورد تعدادی از دلایل و علل ریزش مو پرداخته است. در پایان می توان گفت که بهتر است برای تشخیص علت و درمان ریزش مو به دکتر بیماری های پوستی و سایر مناطق مراجعه کرد و به مشاوره با دکتر مو پرداخت.

تیم دکتر با من از این قابلیت برخوردار است که خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان را به آنها ارائه دهد که این خدمات در برگیرنده مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی است. به عبارت بهتر دکتر با من پلی است که می تواند بین پزشکان و مراجعه کنندگان ارتباط برقرار کند. این مجموعه می تواند دسترسی به خدمات پزشکی مورد نیاز متقاضیان را آسان تر کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد