سقط جنین چیست و در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : سقط جنین از جمله اتفاقاتی است که ممکن است خواسته یا ناخواسته برای هر زنی رخ دهد، و  تقریبا گفته می شود که از میان هر ۴ زن یک نفر دچار این واقعه می شود. اکنون برای اینکه شما در خصوص سقط جنین اطلاعات بیشتری بدست آورید، بهتر است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مفهوم سقط خود به خودی چیست؟

سقط خود به خودی، از دست دادن جنین مادر تا  قبل از هفته ۲۰م می باشد که می توان گفت، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد اکثر بارداری ها بدین شکل صورت می گیرد اما این آمار کاملا دقیق نیست چرا که بسیاری از سقط ها، بدون اینکه حتی خود مادر بداند باردار است، رخ می دهد و در نتیجه نمی توان یک آمار مشخص ارائه داد.

در واقع اگر سقط جنین به صورت غیرعمدی رخ دهد، می توان گفت که یک مشکلی در بارداری وجود دارد، به همین جهت بهتر است مادر همواره قبل و بعد از بارداری تحت نظر پزشک قرار گیرد.

سقط جنین هیچگاه یک امر طبیعی برای شخص نبوده و بهتر است که برای جلوگیری از این اتفاق در خصوص نوع درمان، راه های جلوگیری از آن و مکمل های مصرفی اطلاعات دقیقی بدست آورد تا این مشکل، مجددا تکرار نشود و یا اینکه از بروز آن به صورت کلی جلوگیری کند. به همین جهت بهتر است که در سایت دکتر با من، از پزشکان متخصص زنان زایمان نوبت گرفته و تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

نشانه ها و علائم سقط جنین چیست؟

نشانه ها و علائم سقط جنین
نشانه ها و علائم سقط جنین

علائم سقط جنین در هر مادری متفاوت است و گاهی برخی از آنها شدتِ فراوانی دارد و برخی دیگر نیز بسیار خفیف بوده اند. به همین جهت پزشک متخصص بایستی تمام این موارد را بررسی نماید تا به نتیجه درست و دقیقی برسد. در واقع سقط جنین علائم بسیاری دارد، که ما در این جا مهمترین آن ها را برای شما بررسی خواهیم کرد. اما بهتر است فرد در زمان مطلع شدن از این جریان، فورا به پزشک متخصص مراجعه کرده و بعد از انجام آزمایش های گوناگون و سونوگرافی های تخصصی، تحت درمان قرار گیرد.

اما این موضوع را بدانید که ممکن است در هفته های اول دچار این حادثه شوید و خودتان نیز خبردار نشوید اما به محض مطلع شدن اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم شایع در سقط جنین 

  • لکه بینی بسیار زیاد
  • خونریزی شدید واژینال
  • بیرون رفتن مایعات مختلف از واژن به صورت غیرطبیعی
  • دل درد بسیار زیاد در لگن و شکم شخص بیمار
  • کمردرد نسبتا ضعیف تا شدید آن

در صورتی که باردار هستید و این علائم را تجربه می کنید بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و او را از وجود این گونه علائم مطلع سازید، توجه داشته باشید که ممکن است باردار نبوده اما این علائم را مشاهده کنید.

چه عواملی موجب سقط جنین خواهد شد؟

سن مادر

اینکه شما در چه سنی باردار می شوید بسیار مهم است به این جهت که اکثرا سقط جنین در سنین بالا برای فرد رخ می دهد. در واقع بدین معنی است که هر چه سن افزایش یابد، خطر سقط جنین نیز بیشتر می شود. پس بهتر است که در زمان بارداری به این سن توجه نمایید.

پیشینه سقط قبلی در مادر

افرادی که دارای سابقه ی سقط جنین هستند، احتمال اینکه در آینده برای آن ها این موضوع تکرار شود بسیار زیاد است به همین جهت، چنانچه در گذشته جنین شما سقط شده است، بهتر است برای بارداری بعدی، حتما تحت نظر یک پزشک معالج باشید که ما در دکتر با من لیست کامل متخصصین زنان و زایمان را قرار داده ایم.

رشد غیر طبیعی جنین

زمانی که این حالت پیش می آید، جنین شما به صورت خود به خودی سقط خواهد شد و یا اینکه به دلیل رشد غیر طبیعی جنین، پزشک دستور سقط را فورا خواهد داد.

علل ژنتیکی

این عامل به صورت مستقیم بر کروموزوم های جنین تاثیر می گذارد و موجب خواهد شد که به دلیل عوامل ارثیِ رشد، جنین از هر نظر دارای سلامت جسمانی نباشد. در این حال مادر اجازه ی سقط جنین را خواهد داشت و یا حتی جنین نیز در برخی از مواقع، خود به خودی سقط خواهد شد.

بیماری های عفونی و مزمن

یکسری از بیماری ها مانند تب مالت، عفونت های مراقبتی و امثال اینگونه از بیماری ها، ممکن است به سقط جنین منجر شود و در برخی از حالات نیز این احتمال وجود دارد که دکتر چاره ایی جز سقط آن نداشته باشد. یکسری از بیماری ها نیز آنچنان مزمن و حاد بوده که ادامه ماه های بارداری به ضرر مادر است و خطر مرگ او را به دنبال دارد مانند: سرطان، سل و … که بیماری های شدیدی هستند.

مصرف داروهای خاص و مشروبات الکلی

مادر باردار به هیچ عنوان نباید سرخود، دارو مصرف کند. چرا که سلامت جنین مادر را به خاطر می اندازد و ممکن است که سقط رخ دهد. علاوه بر آن مصرف مشروبات الکلی و دخانیات ممنوع می باشد و بهتر است که از استفاده از  آن به طور جدی پرهیز شود.

پایین بودن سطح ایمنی بدن

سطح ایمنی بایستی که در بدن مادر کاملا تقویت شود. تا بتواند به خوبی از جنین خود مراقبت کند. پس در نتیجه می توان گفت که استفاده از مکمل های درمانی می تواند، جلوی بسیاری از وقایع مانند سقط جنین را بگیرد.

مشکلات رحمی

زمانی که تصمیم به بارداری می گیرید، بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت نمایید و آزمایش های زیادی را انجام دهید، چرا که در صورت مبتلا شدن به بیماری های مختلف مانند فیبروم، پزشک اجازه ی باردار شدن به شما را نخواهد داد.

اضافه وزن در مادر

خیلی اوقات زمانی که وزن مادر بالاتر می رود، بارداری برای او سخت می شود و حتی ممکن است که به سقط جنین منتهی  شود به همین جهت داشتن یک وزن ایده آل علاوه بر اینکه به حفظ سلامت شما کمک خواهد کرد، موجب می شود که نوزادی سالم به دنیا بیاورید.

مشکلات در اسپرم آقایان

بسیاری از اوقات علت سقط جنین مادر نبوده و می تواند مشکل از اسپرم آقایان باشد، در واقع مصرف یک سری داروها و یا عوامل محیطی ممکن است اختلالات زیادی در مادر ایجاد کند.

 چه مواردی برای سقط جنین ضرر ندارد؟

فعالیت های مناسب زمان بارداری
فعالیت های مناسب زمان بارداری
  1. فعالیت های ورزشی آرام مانند: پیاده روی و یوگا نه تنها موجب سقط نمی شود، بلکه از وقوع این اتفاق نیز جلوگیری می کند.
  2. رابطه جنسی ملایم، ضرری به جنین نخواهد رساند اما رابطه جنسی پرخطر، بسیار خطرناک است.
  3. کار کردن معمولی ضرری برای مادر و جنین ندارد. مگر اینکه در معرض خطر اشعه و آسیب قرار بگیرید به همین جهت بهتر است که از پزشکان سایت دکتر با من مشورت بگیرید و سپس به فعالیت خود ادامه دهید.

رایج ترین روش های سقط جنین کدام هستند؟

زمانی که شخص به درد دچار می شود، ممکن است توانایی صبر و تحمل آن را نداشته باشد به همین جهت سریعا دستور سقط آن به تخلیه و کورتاژ را می دهد. اما گاهی مادر در حالتی است که می تواند آن درد را تحمل کند و یا اینکه پزشک سقط دارویی را برای او ترجیح می دهد.

به همین جهت می توان گفت که با رخ دادن این موضوع و با توجه به وضعیت مادر و همچنین نظر پزشک، این تصمیم گرفته می شود.

به طور کلی روش های سقط جنین به شرح زیر است:

  • آسپیراسیون خلاء
  • اتساع و تخلیه
  • سقط دارویی

در نتیجه هرگز تصمیم سرخود و بدون مشورت با پزشک را نگیرید و حتما تحت نظر او سقط جنین انجام دهید.

مفهوم سقط جنین ناقص چیست؟ و چه علائمی دارد؟

سقط ناقص به معنی عدم سقط جنین در مادر نیست بلکه بدین مفهوم است که سقط اتفاق افتاده اما کامل نیست. در واقع باقی مانده جنین هنوز در رحم مادر است و با توجه انواع روش های سقط که در بالا گفته شد، این کار صورت می گیرد و مابقی آن را از رحم مادر جدا می کنند.

همچنین مهمترین نشانه های سقط ناقص شامل موارد زیر است:

  • خونریزی بسیار شدید در مادر
  • خونریزی که روز به روز بیشتر می شود.
  • خونریزی شدیدی که بیش از دو هفته طول بکشد.
  • درد در ناحیه لگن و رحم که عادی نباشد.
  • تب بسیار بالا در مادر

البته توجه داشته باشید که علائم بالا ممکن است نشانه ی سقط جنین ناقص نباشد و شخص بایستی حتما به پزشک معالج خود مراجعه کند تا وی بعد از بررسی های تازه به نتیجه درستی برسد.

شایع ترین عارضه ی سقط جنین چیست؟

عوارض سقط جنین
عوارض سقط جنین

سقط جنین عوارض روحی و جسمی بسیاری به دنبال دارد، که ممکن است حتی مادر تا بعدها نیز دچار آن باشد. اما اگر در صورت بروز این اتفاق سریعا تحت درمان قرار بگیرد، دیگر جای نگرانی نبوده و می توان گفت که می شود از بسیاری از عوارض آن در آینده جلوگیری کرد.

یکی از شایع ترین عارضه ی این بیماری عفونت رحمی است که به آن سپتیک نیز می گویند.

علائم و نشانه های این عفونت موارد زیر است:

  • تب و لرز شدید
  • حساسیت در زیر شکم
  • ترشحات بد بو در واژن، به نحوی که قابل تحمل نباشد.

در آخر نیز پیشنهاد ما به شما این است که قبل از بارداری و در حین آن، تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید و حتما در صورت بروز مشکلات بالا به او مراجعه کنید چرا که همواره درمان به موقع از بروز بیماری های دیگر می کاهد. ما لیست کامل پزشکان زنان و زایمان را در سایت دکتر با من قرار داده ایم تا شما بتوانید پزشک مربوطه را به راحتی پیدا کنید و نوبت بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد