راه های مراقبت از زخم پوست چیست؟

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع مراقبت از زخم پوست صحبت کند و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه مند ارائه دهد. اما پیش از آن بهتر است که جزئیاتی راجع به زخم توضیح داده شود.

زخم باز دارای انواع مختلفی است. درمان برخی از زخم ها در منزل امکان پذیر است و برخی از آنها نیازمند مراجعه به پزشک هستند. در واقع با توجه به میزان عمق زخم باید راجع به نحوه درمان آن تصمیم گرفت.

انواع زخم باز

تقسیم بندی زخم باز و بسته با در نظر گرفتن علت بروز آن به چهار دسته است. در ادامه بررسی انواع زخم های باز به همراه توضیحاتی مختصر در مورد هر کدام ارائه خواهد شد.

خراش (ساییدگی)

خراش (ساییدگی)
خراش (ساییدگی)

ایجاد خراش هنگامی خواهد بود که ساییده شدن پوست روی سطح رخ دهد و پوست خراشیده شود. کشیده شدن روی جاده که منجر به بثورات پوستی می شوند، نمونه ای از خراش هستند. در این گونه از زخم ها اغلب خونریزی زیادی مشاهده نمی شود، اما باید شستشو و تمیز کردن زخم انجام شود تا از عفونت جلوگیری شود.

پارگی

پارگی را باید نوعی بریدگی یا پارگی عمیق در پوست در نظر گرفت. از دلایل بروز پارگی می توان به مواردی مانند جراحات با چاقو، ماشین آلات و ابزار اشاره کرد. در صورت رخ دادن پارگی های عمقی، امکان سرعت گرفتن و وسیع شدن خونریزی وجود دارد.

سوراخ شدگی

سوراخ به عنوان حفره ای کوچک تعریف می شود که ایجاد آن از طریق یک جسم دراز و تیز مانند سوزن یا میخ خواهد بود. سوراخ ها ممکن است خونریزی اندکی داشته باشند، اما این احتمال هم وجود دارد که عمق این زخم ها به حدی زیاد باشد که موجب آسیب دیدگی اندام های داخلی شود. در صورت مواجهه با یک سوراخ (حتی کوچک) باید به پزشک مراجعه شود تا با تزریق واکسن کزاز، جلوگیری از ابتلا به عفونت را انجام دهید.

جدا شدگی

جداشدگی را می توان نوعی پارگی جزئی یا کامل پوست و بافت پایین آن در نظر گرفت. بروز جداشدگی اغلب در تصادف های شدید و خشن است، مانند تصادف فرد با خودرو. خونریزی این زخم ها با شدت و سرعت خواهد بود.

راه های مراقبت از زخم پوست چیست؟

در این بخش به برخی از روش های موثر و راه های مراقبت از زخم پوست اشاره خواهد شد.

تمیز کردن زخم به آرامی

اولین گام برای مراقبت از زخم، این است که با آب تمیز شود. سپس باید جدا کردن هر جسمی که داخل آن فرو رفته است، باید توسط موچین استریل شده انجام شود. اطراف زخم باید به آرامی با صابون و لیف حمام شسته شود، اما از صابون های تحریک کننده، الکل یا پراکسید هیدروژن روی زخم نباید استفاده شود.

پماد آنتی ‌بیوتیک

پمادهای آنتی بیوتیک علاوه بر مرطوب نگه داشتن زخم ها به کاهش خطر عفونت نیز کمک خواهند کرد. در صورتی که تمایل به مصرف آنتی بیوتیک دارید، کافی است لایه ای نازک روی زخم قرار داده شود، زیرا برخی ترکیبات آنتی بیوتیک می توانند در افراد موجب بروز جوش شوند. در صورت بیرون ریخته شدن جوش باید از مصرف این پمادها خودداری شود.

بانداژ زخم

بانداژ زخم
بانداژ زخم

اگر احتمال ساییده شدن خراش زخم با لباس وجود دارد، بهتر است با بانداژ پوشانده شود. زخم یا خراش باز و فاقد پانسمان در معرض این خطر قرار دارد که مجددا باز شود یا عفونت کند. در صورتی که در مورد استفاده از بانداژ مردد هستید، توصیه این است که با یک چسب زخم پوشش داده شود و تعویض آن به صورت روزانه به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری ها انجام شود.

 حساسیت به چسب زخم

حساسیت به چسب زخم
حساسیت به چسب زخم

احساس خارش، تاول زدگی یا سوختگی در زیر بانداژ ممکن است به دلیل حساسیت به چسب مورد استفاده در بعضی از آن‌ها باشد؛ بنابراین استفاده از گاز استریل و نوار کاغذی یا یک پانسمان بدون چسب برای پوست‌های حساس، گزینه مناسب‌تری است.

 التیام زخم

بدن انسان بلافاصله بعد از بریدگی یا خراش، التیام زخم را آغاز می کند. در این هنگام است که حمله به باکتری های ایجاد کننده عفونت به وسیله گلبول های سفید رخ می دهد.

لخته ای ژله ای روی زخم توسط پلاکت ها، گلبول های قرمز و فیبرین (ماده پروتئینی رشته مانند) به وجود می آید و در نتیجه شکل گیری یک پوست محافظ روی زخم به سرعت انجام می شود. در صورت احساس خارش در ناحیه زخم بهتر است که رفتار ملایمی با آن صورت گیرد تا از برداشته شدن این پوسته از روی زخم جلوگیری شود.

 سوختگی‌ های سطحی

اکثر افراد حداقل یک یا دو بار در طول زندگی خود به میزانی سطحی با سوختگی مواجه شده اند. برای درمان این نوع از سوختگی ها بهتر است که شستشوی آن در اولین فرصت با یک پارچه سرد انجام شود تا با خروج گرمای پوست، سوختن به اتمام برسد. بعد از آن نیز پانسمان محل سوختگی با آب و صابون و به آرامی انجام شود. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که باید از دستکاری تاول های ایجاد شده خودداری شود، زیرا محافظت از پوست تا زمان بهبود سوختگی توسط آنها انجام می گیرد.

 مراقبت از زخم‎ های جراحی

فرآیند مراقبت از زخم پوست به مراقبت از بریدگی و خراش شباهت دارد؛ محافظت از آن با استفاده از بانداژ در چند روز و تعویض پانسمان به صورت روزانه از اقدامات ضروری است. لازم است که دستور العمل ها برای مراقبت از بخیه رعایت شود. علاوه بر این خشک نگه داشتن زخم نیز ضروری است. همچنین در صورت مشاهده افزایش خونریزی یا قرمزی باید به پزشک مراجعه شود.

علائم عفونت

احتمال ایجاد عفونت در صورت مشاهده مواردی مانند قرمزی پوست، ترشح مایع سبزرنگ یا زرد رنگ، تورم، افزایش گرما یا بروز حساسیت پیرامون زخم وجود خواهد داشت. سایر علائم عفونت مواردی مانند تورم گره های لنفاوی در گردن، درد بدن، تب، لرز، کشاله ران یا زیر بغل را در بر می گیرد. در نتیجه مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هر کدام از این علائم الزامی است.

زمان مراجعه به پزشک داخلی یا پوست و مو و اقدام برای برقراری تماس با دکتر پوست

با این که امکان درمان بسیاری از انواع زخم باز در منزل وجود دارد، اما با مشاهده هر کدام از علائم لازم است که به پزشک مراجعه شود و به مراقبت از زخم پوست با کمک پزشک و متخصص پوست عالی در تهران و سایر شهرها پرداخت:

  • عمق زخم باز از یک دوم اینچ بیشتر باشد.
  • قطع شدن خونریزی با فشار مستقیم اتفاق نیفتد.
  • مدت زمان خونریزی بیش از ۲۰ دقیقه باشد.
  • تصادف جدی علت ایجاد خونریزی باشد.

کلام آخر

این مقاله به موضوع مراقبت از زخم پوست پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است.

مجموعه دکتر با من دارای این قابلیت است که خدمات پزشکی را به مراجعه کنندگان ارائه دهد و مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را برای آنها اجرا کند. در واقع این مجموعه پلی برای برقراری ارتباطی بهتر و آسان تر بین پزشکان و مراجعه کنندگان است. این مجموعه دسترسی مراجعه کنندگان به خدمات پزشکی را آسان تر می کند.

توصیه می شود که با مراجعه به وب سایت دکتر با من، تعیین کنید که به صورت دقیق نوع نیاز شما در زمینه های گوناگون دریافت خدمات چیست. پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟

به این ترتیب دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت به شیوه ای بهتر انجام خواهد گرفت. به عنوان مثال دسترسی و آگاهی با مشخصات و نحوه دسترسی به متخصص پوست از طریق این وب سایت امکان پذیر خواهد بود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد