دلایل ریزش مو در نوجوانی و راهکارهای آن چیست؟

0

این مقاله قصد دارد به موضوع ریزش مو در نوجوانی بپردازد و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه مند ارائه دهد.

در حال حاضر تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد به وجود آمده و قرارگیری آن در کنار مواردی مانند رژیم های غذایی نامناسب و استرس سبب شده است که آغاز ریزش مو در برخی از افراد و به ویژه آقایان از سنین پایین تری باشد. اما با این حال همچنان ریزش مو در سنین کودکی و نوجوانی به امری نگران کننده برای آنها و همچنین والدین آنها تبدیل شده است. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید تا راجع به این موضوع بیشتر بدانید.

ریزش مو در نوجوانی و کلیه سنین

ریزش مو
ریزش مو

هر انسان در طی یک روز به طور طبیعی با از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو مواجه می شود که بخش عمده ای از این ریزش مو مربوط به شانه کردن موها هنگام خواب و استحمام است. اما در فردی طبیعی انتظار این است که موی ریخته شده با تار مویی جدید جایگزین شود.

فولیکول های مو، ساخت تار موی جدید را انجام می دهند که محل قرارگیری آنها در لایه میانی پوست (درم) است. جایگزینی تارهای موی ریخته شده در برخی شرایط به شکلی طبیعی نخواهد بود. در نتیجه بین تارهای موی ریخته شده و تارهای موی جایگزین شده عدم تعادل به وجود می آید که منجر به کچلی یا طاسی می شود.

طاسی می تواند به شکل موضعی یا سراسری ایجاد شود. در حالت موضعی تنها یک ناحیه مشخص درگیر این امر می شود و در شکل سراسری درگیری در تمام پوست سر رخ می دهد.

ریزش مو در نوجوانی و سنین پایین

به طور کلی ریزش مو برای تمامی سنین می تواند امری ناخوشایند تلقی شود. در واقع می توان گفت که ریزش مو به هر حال ناخوشایند و آزاردهنده است. ریزش مو علاوه بر جنبه های زیبایی، تاثیر قابل توجهی بر جنبه های روحی و روانی نیز دارد.

این اثرات روحی ممکن است شدت بیشتری در سنین پایین داشته باشند؛ زیرا توانایی پذیرش و تحمل در کودکان و نوجوانان پایین تر است که می تواند رویارویی با چنین چالش هایی را برای آنها دشوار و حتی غیرممکن کند.

دلایل ریزش مو در سنین پایین می‌تواند متفاوت باشد. طبقه بندی شایع ترین دلایل ریزش مو با توجه به سن به شکل زیر است.

دوران پیش از مدرسه

  • اختلالات مادرزادی فولیکول ‌های مو
  • آلوپسی آره‌ آتا

دوران مدرسه

  • عفونت ‌های قارچی سر
  • تلوژن افلوویوم
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواس موکنی
  • آلوپسی آره آتا
  • ریزش موی کششی

دوران نوجوانی

  • ریزش موی آندروژنی
  • آلوپسی آره آتا
  • تلوژن افلوویوم

برخی از علل ریزش مو ارتباطی با سن ندارند. برخی از آنها عبارتند از: آلوپسی آره آتا، بیماری لوپوس، کمبود برخی از مواد مورد نیاز بدن مانند آهن و روی، مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی و اختلالات غدد و متابولیسم مانند کم کاری غده تیروئید.

در برخی موارد، ریزش مو در سنین پایین می تواند نشان دهنده علائم یک بیماری زمینه ای باشد که در اغلب موارد بعد از درمان بیماری، این مشکل نیز حل خواهد شد. به طور کلی و با توجه به آمارهای موجود نمی توان ریزش مو در هر سنی را نشانه ای از بیماری یا مشکلی حاد دانست، اما در چنین شرایطی توصیه می شود که به پزشک مراجعه و مشکل بررسی شود و ارتباط با دکتر مو مورد توجه قرار گیرد.

دلایل ریزش مو در نوجوانی و سنین پایین چیست؟

علل ریزش مو
علل ریزش مو

در ادامه به برخی از دلایل ریزش مو در نوجوانی و سنین پایین اشاره خواهد شد.

اختلالات مادرزادی فولیکول‌ های مو

چنانچه پیش از این نیز به این موضوع اشاره شد، فولیکول های مو وظیفه ساخت تارهای مو را بر عهده دارند. در اختلالات مادرزادی فولیکول های مو، احتمال تشکیل نشدن این فولیکول ها یا مختل شدن عملکرد آنها وجود دارد. به این ترتیب ساخته شدن تار مو اتفاق نخواهد افتاد یا اگر هم ساخته شود، دارای دوام و جنس مناسبی نیست.

این اختلالات نادر هستند و به طور معمول تشخیص آنها به طور معمول در سنین ابتدایی و بعد از نمونه برداری از پوست سر و بررسی پاتولوژیکی (یا بعد از بررسی های ژنتیکی) انجام می شود.

ریزش موی نوزادی

ریزش موی نوزادی می تواند برای والدین امری نگران کننده باشد. اما جای نگرانی نیست. ریزش مو بعد از تولد نوزاد و طی شش ماه اول بعد از آن، امری طبیعی و فیزیولوژیک محسوب می شود. این ریزش مو با گذشت زمان کاملا و به طور خود به خود حل خواهد شد و نیازی به درمان وجود ندارد.

سایش

گاهی اوقات ریزش مو در پشت سر نوزادان و شیرخواران قابل مشاهده است. علت ریزش مو در این کودکان، این است که این نواحی با بالشت، زمین یا تخت به صورت مداوم ساییده می شود. با افزایش سن، وضعیت کودک از حالت دائما خوابیده به نشسته تغییر پیدا خواهد کرد و در نتیجه تماس سر با زمین و سطوح دیگر کاهش پیدا می کند. این شکل از ریزش مو نیز در سنین پایین حل خواهد شد و نیازمند درمان نخواهد بود.

رژیم غذایی نامناسب

تغذیه نقش قابل توجهی بر سلامت موها دارد. جنس تارهای مو از پروتئین است؛ در نتیجه در صورت نامناسب بودن میزان پروتئین دریافتی، روند ساخت تارهای مو با اختلال مواجه خواهد شد.

کمبود ویتامین های گروه B مانند نیاسین و بیوتین نقش بسزایی در ریزش مو دارند. آهن نیز از عناصری است که وجود آن برای سلامتی موها ضروری است. کمبود آهن بر گلبول های قرمز خون تاثیر می گذارد و کم خونی به وجود می آورد و می تواند منجر به ریزش مو نیز بشود. از سایر عناصر مورد نیاز برای سلامتی موها، عنصر روی (زینک ) است. کمبود هر کدام از این موارد می تواند ریزش مو در نوجوانی را به دنبال داشته باشد. بنابراین مواردی مانند رفع کمبودها، ارزیابی رژیم غذایی، مراجعه به پزشک متخصص یا مشاوره با دکتر مو می تواند برطرف کننده این مشکل باشند.

مراقبت نامناسب از موها

مراقبت نامناسب از موها
مراقبت نامناسب از موها

شانه کردن موها به صورت خشن و کشیده شدن تارهای مو می تواند فولیکول های مو را دچار آسیب دیدگی کند که ریزش موی کششی نیز نام می گیرند. شانه کردن یا هر نوع حالت دهی به موها باید با لطافت انجام شود.

گاهی اوقات برخی از افراد مواد و وسیله های مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند تا به اهدافی مانند نظافت، مراقبت یا حالت دهی موها برسند که ژل، تافت، صاف کننده های مو و اتوی مو در این دسته قرار می گیرند. استفاده از این وسیله ها برای مدت طولانی، افزایش احتمال ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه بهتر است که استفاده از این ابزار و مواد کاهش پیدا کند و در صورت امکان به حداقل برسد.

سشوار کشیدن نادرست هم می تواند منجر به ریزش مو شود. انتخاب حرارت مناسب در حین استفاده از سشوار و همچنین رعایت فاصله مناسب بین سشوار و موها ضروری است.

سایر موارد

سایر مواردی که به عنوان علل ریزش مو شناخته می شوند، عبارتند از:

  • مصرف برخی داروها
  • ابتلا به برخی عفونت ‌ها
  • عفونت ‌های قارچی
  • آلوپسی آره‌ آتا (ریزش موی سکه ‌ای)
  • تریکوتیلومانیا (اختلال وسواس موکنی)
  • کم‌ کاری غده‌ تیروئید
  • آلوپسی آندروژنی
  • تلوژن افلوویوم

کلام آخر

این مقاله به موضوع ریزش مو در نوجوانی پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است. مجموعه دکتر با من قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان خود را دارد و می تواند مواردی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را انجام دهد. در واقع دکتر با من می تواند دسترسی به خدمات پزشکی مورد نیاز را برای مراجعه کنندگان آسان تر کند. به عنوان مثال دسترسی به متخصص مو غرب تهران و سایر نقاط تهران از طریق این مجموعه آسان است.

توصیه می شود که به وب سایت دکتر با من مراجعه کنید و به صورت دقیق نوع نیاز خود را به شکلی دقیق در زمینه های گوناگون دریافت خدمات مشخص کنید. پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب بهتر می توانید به خدمات پزشکی و سلامت دسترسی پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد