آبسه پره تونسیلار یا آبسه لوزه چیست ؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : حتما تا به حال اسم بیماری آبسه را شنیده اید و حتی شاید آن را تجربه کرده باشید. اما باید بدانید که این بیماری انواع مختلفی دارد که آبسه پره تونسیلار یا آبسه لوزه هم نوعی از آن محسوب می شود. این نوع از آبسه را ممکن است کمتر کسی شنیده باشد.

هدف این مقاله این است که در مورد این بیماری که همان آبسه لوزه است، صحبت کند و به بررسی علل، نشانه ها، شیوه های تشخیص و روش های درمان این مشکل بپردازد. پس با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

آبسه پره تونسیلار یا آبسه لوزه چیست؟

آبسه پره تونسیلار یا آبسه لوزه
آبسه پره تونسیلار

این آبسه یا همان آبسه لوزه را می توان یک عفونت باکتریایی در نظر گرفت که معمولا گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده یا التهاب لوزه می تواند آن را به وجود آورد. به طور کلی می توان این آبسه را یک برآمدگی پر از چرک معرفی کرد که در نزدیکی یکی از لوزه ها مشاهده می شود.

شیوع آبسه های پره تونسیلار در کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر است. معمولا این آبسه ها در آغاز یا پایان فصل زمستان رخ می دهد. در این زمان، شیوع بیماری هایی مانند گلودرد و التهاب لوزه ها به بیشترین میزان خود می رسد.

علل ایجاد آبسه لوزه چیست؟

معمولا پس از تونسیلیت (التهاب لوزه)، آبسه پره تونسیلار به وجود می آید. در واقع می توان گفت آبسه لوزه یکی از عوارض جانبی بیماری تونسیلیت (التهاب لوزه) است.

در صورت گسترش پیدا کردن عفونت لوزه ها به نواحی اطراف این بخش، امکان شکل گیری آبسه وجود خواهد داشت. در حال حاضر شیوع آبسه لوزه کمتر است؛ علت این امر استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها برای درمان گلودرد و التهاب لوزه ها است.

باکتری های استرپتوکوکی اغلب سبب می شوند که در بافت نرم اطراف لوزه ها عفونت ایجاد شود و معمولا تنها در یک طرف به وجود می آیند. سپس آلوده شدن بافت های دیگر از طریق اناروب ها (باکتری هایی که قابلیت زنده ماندن بدون اکسیژن را نیز دارند) انجام می شود.

عفونت های دهانی (مانند عفونت لثه و التهاب لثه) نیز می توانند برای ایجاد آبسه لوزه، عامل خطر محسوب شوند. سایر عوامل خطر شامل موارد زیر هستند:

  • تونسیلیت مزمن
  • تجمع رسوبات سنگی یا کلسیمی روی لوزه ها
  • لوسمی لنفوسیتی مزمن
  • مصرف سیگار

مونوکلئوز عفونی نیز ممکن است آبسه های پره تونسیلار ایجاد کند و عفونت دندان و لثه را به وجود آورد. در موارد بسیار نادری، آبسه های پره تونسیلار می توانند بدون وجود عفونت در بدن ایجاد شوند. در این حالت، التهاب غدد وبر، آبسه را به وجود می آورند. محل قرارگیری این غدد زیر زبان است و تولید بزاق می کنند.

علائم آبسه لوزه شامل چه مواردی می شود؟

علائم آبسه لوزه
علائم آبسه لوزه

علائم آبسه لوزه به علائم التهاب لوزه ها و گلودرد شباهت دارد. اما با وجود این بیماری، آبسه روی لوزه ها و در انتهای گلو قابل مشاهده خواهد بود. آبسه تاولی سفید، متورم یا جوش مانند است که روی لوزه یا با فاصله اندکی از لوزه می تواند دیده شود. علائم آبسه پره تونسیلار شامل موارد زیر است:

  • مشکل در باز کردن دهان به طور کامل
  • تب یا لرز
  • عفونت در یک یا هر دو لوزه
  • مشکل در بلعیدن بزاق
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • سردرد
  • تورم صورت یا گردن
  • گلودرد (که اغلب در یک طرف بدتر است)
  • گرفتگی صدا
  • درد گوش و درد در یک طرف گردن
  • تورم و حساسیت به لمس غدد لنفاوی گلو و فک
  • بوی بد دهان

آبسه لوزه ممکن است علائم شدید یا عوارضی را روی بدن به وجود آورد. نشانه های نادر و جدی این نوع از آبسه ها شامل موارد زیر است:

  • آلوده شدن ریه ها
  • پارگی آبسه
  • گسترش عفونت به گلو، گردن، دهان و قفسه سینه
  • مسدود شدن راه های تنفسی

در صورت عدم درمان به موقع، ایجاد عفونت در سراسر بدن ممکن است. حتی گاهی اوقات احتمال مسدود شدن راه های تنفسی به صورت جدی وجود دارد. اگر این علائم نشان دهنده مشکلات دیگری مانند گلودرد استرپتوکوک باشد، مراجعه به پزشک برای پیدا کردن درمان قطعی الزامی است.

تست ها و آزمایشات لازم برای تشخیص آبسه پره تونسیلار چه مواردی را در بر می گیرد؟

تشخیص آبسه لوزه معمولا بر اساس سابقه بیمار و معاینه فیزیکی انجام می شود. تشخیص آبسه در هنگام بزرگ بودن آن، آسان تر بوده و همچنین تورم و قرمزی در یک طرف گلو در نزدیکی لوزه نشان دهنده آبسه است. ممکن است پزشک به آرامی و با یک انگشت بر ناحیه مورد نظر فشار وارد کند تا از وجود عفونت داخلی آگاه شود.

تست های آزمایشگاهی و اشعه ایکس معمولا به منظور تشخیص این آبسه ها مورد استفاده قرار نمی گیرند. گاهی اوقات برای رد شدن احتمال ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش فوقانی، مواردی مانند اسکن، اشعه ایکس یا سونوگرافی انجام می شود.

بیماری های تاثیرگذار بر دستگاه گوارش فوقانی که تشخیص آنها با این تست ها انجام می شود، عبارت است از:

  • اپی گلوتیت، التهاب اپی گلوت (فلپی از بافت است که از ورود مواد غذایی به نای جلوگیری می کند).
  • آبسه پشت حلقی را می توان یک برآمدگی چرکی در نظر گرفت که شکل گیری آن روی بافت نرم پشت گلو خواهد بود. (این آبسه مانند آبسه لوزه است، اما محل شکل گیری آن تفاوت دارد).
  • سلولیت اطراف لوزه، معنای عفونت بافت نرم را می دهد (این عفونت به شکل آبسه لوزه است، اما ایجاد ضایعات آن در زیر سطح بافت لوزه انجام می شود).

ممکن است پزشک به منظور تشخیص مونونوکلئوز به تجویز آزمایش ویروسی بپردازد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که بیست درصد از آبسه های پرتانسیلار به مونونوکلئوز ارتباط دارند.

گاهی اوقات برای تشخیص نوع دقیق باکتری ایجاد شده به وسیله آبسه، برداشت نمونه ای از آبسه و ارسال آن به آزمایشگاه انجام می شود. شناسایی نوع باکتری به ندرت نوع درمان را تغییر می دهد.

جلوگیری از ایجاد آبسه روی لوزه ها چگونه امکان پذیر است؟

با شروع التهاب لوزه ها در اولین فرصت برای جلوگیری از آبسه باید به درمان بیماری پرداخت. همچنین در صورت مواجهه با مونونوکلئوز عفونی، باید به درمان بیماری پرداخت تا از عوارض جلوگیری کرد. مسواک زدن دندان ها به صورت روزانه و اطمینان از سالم بودن آنها توصیه می شود. چنانچه به این موضوع اشاره شد، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبسه لوزه قرار دارند. در نتیجه اجتناب از سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به آبسه را کاهش دهد.

روش های درمان آبسه پره تونسیلار کدام است؟

شایع ترین نوع درمان برای آبسه لوزه، آنتی بیوتیک ها هستند. ممکن است پزشک از روش تخلیه آبسه استفاده کند تا به روند بهبودی سرعت ببخشد. این کار با برش روی آبسه و خارج شدن مایعات یا کشیدن انجام می گیرد. استفاده از یک سوزن مخصوص برای این کار در نظر گرفته می شود. بهتر است تخلیه آبسه توسط خودتان انجام نشود؛ زیرا این کار می تواند عفونت را تشدید کند.

در صورت عدم توانایی در خوردن و نوشیدن، تجویز مایعات داخلی وریدی جهت هیدراتاسیون بدن توسط پزشک انجام می شود. در صورت زیاد بودن درد، استفاده از داروهای ضد درد برای تسکین توصیه می شود.

دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان به آنها برخوردار است. این خدمات مواردی مانند مشاوره پزشکی و عرضه محصولات پزشکی را در بر می گیرد. به عبارت بهتر این مجموعه ارتباط بین پزشکان و مراجعه کنندگان را ساده تر می کند. این مجموعه مواردی از جمله مشخصات و نحوه دسترسی به هر پزشک را به متقاضیان ارائه می کند.

عوارض ابتلا به آبسه لوزه چیست؟

عوارض ابتلا به آبسه لوزه
عوارض ابتلا به آبسه لوزه

در صورت درمان بیماری، اغلب بهبود بیماری بدون مشکل انجام خواهد شد. با این وجود، احتمال می رود که عفونت در آینده مجددا عود کند.

اما در صورت عدم درمان سریع این التهاب، احتمال تجربه عوارض ناشی از آن وجود خواهد داشت که عبارتند از:

  • انسداد مسیرهای تنفسی
  • سپسیس
  • عفونت خون
  • عفونت باکتریایی در فک، گردن یا سینه
  • مرگ

مراجعه به پزشک و بهترین دکتر متخصص برای درمان آبسه پره تونسیلار

دکتر متخصص برای درمان آبسه پره تونسیلار
دکتر متخصص برای درمان آبسه پره تونسیلار

در صورت وجود مشکل در لوزه ها باید با پزشک و بهترین دکتر متخصص گوش و حلق و بینی به مشاوره پرداخت. ضروری است که برای تشخیص به موقع و درمان موثر آبسه لوزه به درد یا تغییر در ناحیه گلو توجه شود.

دکتر با من با جمع آوری مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان توانسته افراد را از موقعیت مکانی، شماره تلفن تماس، نحوه دسترسی، مشخصات و سایر موارد مرتبط با هر پزشک آگاه کند. به این ترتیب افراد می توانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

کلام آخر

این مقاله به موضوع آبسه پره تونسیلار یا آبسه لوزه پرداخته و افرادی که به دنبال سایت دکتر متخصص گوش و حلق و بینی هستند یا دکتر متخصص مشهور در تهران و سایر شهرها را جستجو می کنند را مخاطب قرار داده است. چنین افرادی می توانند از وب سایت دکتر با من کمک بگیرند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد