کاربرد کامپوزیت در ساخت و ساز

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : با توجه به پیشرفت تکنولوژی در کشور ایران و جهان، صنعت ساخت ابزارهای مختلف روز به روز در حال پیشرفت است. به طوری که متریال های مختلف برای تولید ابزارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. کامپوزیت یکی از انواع موادی است که می تواند برای ساخت و طراحی ابزارهای مختلف مانند تیر چراغ برق، اتاق تاسیسات، ولوهای مختلف، دریچه ها و … مورد استفاده قرار گیرد.

کامپوزیت در کشورهای جهان به عنوان یک متریال رایج برای ساخت محصولات و ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که این متریال، عمدتا دارای خواص بی شماری بوده و از لحاظ مکانیکی دارای مقاومت فشاری بسیاری بالایی می باشد. در ادامه مقاله قصد داریم در رابطه با کاربرد کامپوزیت در صنایع گوناگون صحبت کنیم.

از جمله نمونه کاربردهای کامپوزیت در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد کامپوزیت در صنایع گوناگون

نمونه اول؛ کانکس های کامپوزیتی با کاربردهای متنوع

ساخت کانکس های کامپوزیتی یکی از کاربردهای خاص کامپوزیت می باشد. کانکس های کامپوزیتی می توانند به عنوان کانکس عابر بانک، کانکس نگهبان برای کنترل ورود و خروج، کانکس کارگری و … مورد استفاده قرار گیرند. این کانکس ها محدودیت اندازه ندارند و حتی در صورت نیاز می توان کانکس کامپوزیتی را به اندازه بزرگ طراحی کرد تا به عنوان انبار مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت های بسیار زیاد کانکس های کامپوزیتی باعث شده است که این کانکس ها، کاربرد بسیاری زیادی در صنایع مختلف داشته باشند. کانکس های کامپوزیتی در طرح های خاص و زیبا قابل طراحی می باشند. به دلیل سبک بودن ورق های کامپوزیت، این کانکس ها به راحتی قابل جابجایی هستند. سهولت در اجرا و قیمت مناسب این کانکس ها، از جمله مزیت های آن ها می باشند.

نمونه دوم؛ ولو پیت کامپوزیتی

ولو پیت یا حوضچه شیرآلات کامپوزیتی، یکی از بهترین کاربردهای کامپوزیت در صنعت می باشند. به لطف استفاده از کامپوزیت برای ساخت ولو پیت ها، می توان این محصولات را برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. کیفیت بالا، مقاومت بسیار زیاد در برابر ضربه و هر نوع ماده شیمیایی و امکان سفارش دادن آن ها در رنگ های متنوع، از جمله مزیت های ولو پیت های کامپوزیتی محسوب می شوند.

ولو پیت های کامپوزیتی می توانند در تاسیسات زیرزمینی مختلف مانند خطوط گاز و نفت، مراکز برق و مخابرات و … مورد استفاده قرار گیرند.

چند نمونه کاربرد کامپوزیت در صنایع گوناگون

نمونه سوم؛ طراحی تیر چراغ برق با کامپوزیت

تیر چراغ برق، از جمله محصولاتی است که در بافت شهری به کار می رود و می تواند علاوه بر اینکه باعث انتقال برق در بافت شهری شود، زیبایی شهر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مشکلات رایج تیرهای چراغ برق، سنگین بودن آن ها و عدم امکان جابجایی آن ها به سهولت است. تیرهای چراغ برقی که با جنس چوب و بتن به تولید می رسند، دارای وزن بسیار سنگینی هستند.

در اینجا هم کامپوزیت به کمک صنعت طراحی تیر چراغ برق   آماده است تا باعث کاهش وزن تیرهای چراغ برق شود. تیر چراغ برق کامپوزیتی، با داشتن وزن کم، می تواند گزینه خوبی برای بافت های شهری باشد. تیر چراغ برق کامپوزیتی علاوه بر اینکه دارای وزن سبکی می باشد، در مقابل رطوبت، آفتاب، باران، اشعه خورشید و … مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین خاطر، طول عمر چراغ برق کامپوزیتی بسیار بالاست.

نمونه چهارمسایتهول کامپوزیت برای خطوط انتقال گاز

سایتهول کامپوزیت یکی از انواع کاربردهای کامپوزیت در صنایع انتقال گاز شناخته می شود. در گذشته، از سایتهول های بتنی برای انتقال گاز استفاده می شد؛ اما به دلیل سنگین بودن این سایتهول ها و سختی در نصب آن ها، محبوبیت این محصولات بسیار کاهش پیدا کرده است.

سایتهول کامپوزیت می تواند جایگزین مناسبی برای سایتهول های بتنی باشد. سایتهول های کامپوزیتی دارای مقاومت خوبی در برابر رطوبت، فشار و ضربه هستند. امکان سفارش دادن این محصولات در اندازه ها و تعداد مختلف وجود دارد. کاهش زمان نصب و کاهش هزینه ها در بلند مدت، از جمله مزیت های استفاده از سایتهول کامپوزیتی نسبت به بتنی است.

انواع کاربرد کامپوزیت در صنایع گوناگون

نمونه پنجم؛ اتاق تاسیسات کامپوزیتی

اتاق تاسیسات کامپوزیتی از دیگر کاربردهای کامپوزیت در صنایع می باشد. اتاق های تاسیسات کامپوزیتی به دلیل داشتن ایمنی بالا، می توانند خیال کارگران را برای کار کردن در یک محیط امن راحت کنند. این اتاق های تاسیسات با رنگ های مختلف قابل طراحی هستند تا در زمان حفاری زمین، به راحتی قابل تشخیص باشند.

نمونه ششم؛ تصفیه خانه های کامپوزیتی

تصفیه خانه ها در گذشته با متریال های خاصی به تولید می رسند. سنگینی، عدم مقاومت در مقابل ضربه و لرزش و … از جمله معایب تصفیه خانه های قدیمی بود. به لطف ورود تصفیه خانه های کامپوزیتی به کشور ایران، می توان از حداکثر بازدهی این تصفیه خانه ها بهره مند شد.

تصفیه خانه های کامپوزیتی مقاومت بالایی در مقابل حرارت، ضربه، لرزش و … دارند. به همین خاطر، این ایستگاه های پمپاژ آب، می توانند با ایمنی بسیار بالایی مورد استفاده قرار گیرند. راحتی در جابجایی و سبک بودن آن ها، از جمله مزیت های این نوع تصفیه خانه می باشد.

با ورود کامپوزیت در صنایع مختلف، ابزارها و محصولات به سمت مدرن شدن پیش می روند. با پیشرفت تکنولوژی در جهان، استفاده از متریال های جدید مانند کامپوزیت برای تهیه و طراحی محصولات مختلف مانند تیر چراغ برق، اتاق تاسیسات، اتاق شیر و … یک گام مهم در رسیدن به موفقیت می باشد.

شرکت آب صنعت، همواره در تلاش بوده است که با کمک کامپوزیت، اقدام به طراحی و تولید ابزارهای مورد نیاز بشر و صنایع مختلف کند. در حال حاضر، امکان تهیه انواع محصولات طراحی شده با کامپوزیت از طریق شرکت آب صنعت وجود دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد