نحوه صحیح مراقبت از پوست و مو چگونه باید باشد؟

0

حفظ سلامت و مراقبت از پوست و مو یکی از دغدغه های اصلی افراد است. بشر همواره سعی کرده که در حفظ زیبایی خود تلاش کند و پوست و مو دو عضو اصلی و تاثیرگذار در ظاهر هر فرد محسوب می‌شود. مراقبت‌های پوست و مو برای هر فرد متفاوت است و پوست هر شخص ویژگی های خاصی دارد.

به طور کلی انواع پوست را که هر کدام ویژگی خاصی دارند، می‌توان در این چهار دسته طبقه بندی کرد: پوست‌ طبیعی، چرب، خشک و حساس. البته یکی از انواع دیگر آن پوست مختلط است. به این معنا که فرد قسمت‌های مختلف پوستش با هم تفاوت دارد.

از طرفی حفظ شادابی و سلامت موها و رسیدگی به اندازه به آن در گرو شناخت و اطلاعات کافی از جنس، نوع و حالت موهایتان است. به علاوه باید در استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی برای موها و پوست خود دقت کافی داشته باشید. در ادامه به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

راه های مختلف مراقبت از پوست

در این بخش به بررسی انواع راهکارهایی خواهیم پرداخت که به شما در مراقبت از پوست و مو خود کمک می‌کند و اطلاعاتی به شما می‌دهد که دانستن آن برای داشتن پوستی شاداب ضروری و لازم است. همچنین برای شناخت بیشر از موی خود می‌توانید از یک دکتر پوست عالی راهنمایی بخواهید.

حتما روزانه پوست خود را تمیز و مرطوب کنید

برای تمیز نگه داشتن پوست صورت حتما روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورتتان را شستشو دهید. پس از شستشو نیز با یک تونر و مرطوب کننده، پوست را آبرسانی کنید. شستن صورت باعث می‌شود که خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوستتان مانده است، از بین برود.

مراقبت از پوست و مو

دقت کنید که مرطوب کردن پوست برای هر نوع پوستی الزامی است. حتی افرادی که پوست چرب نیز دارند باید پوستشان از رطوبت کافی برخوردار باشد. دقت به این نکته لازم است که این افراد باید از مرطوب کننده‌ای استفاده کنند که مخصوص پوست‌های چرب باشد.

از پوست خود در برابر خورشید مراقبت کنید

همه ما از مضرات نور خورشید بر پوستمان آگاه هستیم. بنابراین استفاده از ضد آفتاب‌های مناسب یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت پوست است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)  ناشی از خورشید باعث ایجاد تغییرات زیادی در پوست می‌شود، از جمله: چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک  یا ایجاد لکه و حتی رشد بافت‌های سرطانی. در واقع، بسیاری از سرطان های پوست به علت همین قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود.

جدای استفاده از ضدآفتاب، برای حل کردن این مشکل برای خود زمان‌هایی را در نظر بگیرید که آثار مخرب نور خورشید کمتر است و اگر قصد خارج شدن از منزل را دارید به این زمان‌ها دقت کنید. به عنوان مثال بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. علاوه بر این، پوشیدن لباس‌های مناسب نیز در این زمینه موثر است. مثلا در فصل تابستان پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه دار بپوشید.

چگونگی مراقبت از پوست های چرب

امروزه محصولات زیادی در فروشگاه‌ها و داروخانه ها وجود دارد که افراد با هدف داشتن پوستی تمیز، شفاف و عاری از چربی به خرید آن تشویق می‌شوند، اما اگر عادات غذایی شما تحت کنترل نباشد، بی‌فایده است. باید به این نکته دقت کنیم که صرفا آن موادی که روی صورت خود می‌مالیم مهم نیستند و مسئله مهم‌تر آن چیزی است که در وعده غذایی خود مصرف می‌کنیم که نقش بسیار مهمی در سلامت و مراقبت از پوست و مو دارد.

سایر نکات کاربردی در مراقبت از پوست

  • برای جلوگیری از خشکی پوست دائماً صورت خود را بشویید.
  • اگر از ساختار و محتویات محصولات آرایشی مطمئن نیستید، هرگز از آن استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید پوستی روشن‌تر و شفاف‌تر داشته باشید، یک قطره روغن زیتون یا کرم نرم کننده بدن به مرطوب کننده روزانه‌تان اضافه کنید.
  • استفاده از روغن نارگیل، روغن بچه یا نرم کننده به جای کرم اصلاح گزینه خوبی است.
  • می‌توانید از وازلین به عنوان کرم دست و پا و چشم استفاده کنید.
  • برای خواباندن پف چشمهایتان تی بگ سرد شده چای سبز را روی چشم بگذارید.
  • با یک پیمانه روغن نارگیل و دو پیمانه شکر شما می‌توانید اسکراب بدن بسازید.
  • یک عامل مهم دیگر مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌هایی است که برای مراقبت از پوست و مو به کار می‌رود.

مراقبت از پوست و مو

در نهایت منابع مختلفی برای شما فراهم است که از آن ها بهره ببرید. اگر شما به دنبال پیدا کردن متخصص پوست غرب تهران هستید حتما در این رابطه جست و جو کنید و از سایت دکتر با من استفاده کنید؛ چرا که میتوانید به لیست پزشکان و متخصصان و اطلاعات دیگر دسترسی داشته باشید.

نکات موثر برای مراقبت از مو و حفظ زیبایی آن

از شست و شوی دائم موهای خود بپرهیزید. زیرا باعث می‌شود موها خشک و چرب شده و با از بین رفتن چربی طبیعی مو جلوه ای ناخوشایند و کثیف به موها می‌دهد. مراقبت از پوست و مو از ارکان حفظ زیبایی است، پس موضوع بااهمیتی است. اگر شما موهای عادی دارید، می‌توانید از تخم مرغ برای حفظ زیبایی آن استفاده کنید. به این ترتیب که رطوبت موی شما حفظ خواهد شد و از خشکی و کاهش حجم مو جلوگیری می‌کند.

همچنین از ماست برای ماساژ مو استفاده کنید که برای مرطوب نمودن آن بسیار مؤثر و کاربردی است. به این طریق که ماست به مدت ۲۰ دقیقه روی ساقه مو بماند و سپس با آب بشویید. جهت حل مشکل موی چرب، می‌توانید از مخلوط آب لیمو با روغن زیتون برای ماساژ مو استفاده کنید. آب لیمو ناپاکی موجود روی پوست را تمیز می‌کند و روغن زیتون نیز موجب تقویت موی شما خواهد شد.

به طور کلی ماساژ مو باعث تقویت جریان خون و افزایش رشد موی شما خواهد شد. از شانه کردن بسیار زیاد مو پرهیز کنید و همچنین زمانی که موها مرطوب است، هرگز آن را شانه نکنید. تا جایی که ممکن است کمتر از سشوار استفاده کنید و بگذارید موها کم کم خشک شوند و سپس آن را شانه بزنید. این روش از ریزش موها و شکسته شدن آنها جلوگیری خواهد کرد.

کاهش مصرف مواد شیمیایی

موهای ما در یک شبانه روز به اندازه کافی در معرض انواع آلودگی‌ها اعم از گرد و غبار، خاک و اشعه مضر خورشید قرار دارد، بنابراین بهتر است تلاش کنیم که استفاده از مواد شیمیایی و رنگ مو را به حداقل برسانیم.

استفاده از نرم کننده را جدی بگیرید

استفاده از شامپوهای چند منظوره که هم موها را تمیز و هم نرم می‌کنند، ظاهر بهتری به موهای آسیب دیده می‌دهد. همچنین باعث افزایش درخشش مو، کاهش الکتریسیته ساکن می‌شود و از تاثیر اشعه های مضر بر مو جلوگیری می‌کند.

در نهایت اگر به دنبال مشاوره‌ای دقیق تر برای موهای خود هستید، بهترین متخصص مو در تهران را بشناسید و راهنمایی کاملی مختص موهای خود دریافت کنید.

Supplements and vitamins

چگونگی مراقبت از پوست و مو با مصرف انواع مکمل

مکمل های بسیار زیادی وجود دارد که به سلامت پوست کمک میکنند، مانند: ویتامین A که به ترمیم و تقویت بافت پوست کمک می کند و باعث افزایش مقاومت پوست در برابر ویروس ها، باکتری های مضر شده و از خشک شدن، پوست پوست شدن و چین و چروک نیز جلوگیری خواهد کرد.

از طرفی کلسیم نیز باعث حفظ سلامت پوست شده، و کمبود کلسیم در بدن باعث افزایش احتمال بروز پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود. نقش ویتامین C نیز برای بدن و پوست حیاتی است و در کلاژن سازی و مبارزه با رادیکال های آزاد موثر است.

روغن ماهی و روغن دانه کتان که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، موجب هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلول‌های پوستی می‌شوند.

نتیجه گیری

با توجه به تمام نکاتی که گفته شد و با در نظر داشتن اهمیت مراقبت از پوست و مو باید زمان کافی و حوصله به خرج دهید که به این هدف خود برای حفظ زیبایی ظاهر دست پیدا کنید. راهکارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد، چه راه های خانگی و چه راه هایی که گاها نیازمند متحمل شدن هزینه های بالا هستند.

اما بهترین راه برای حفظ سلامتی پوست و مو شناخت و مشاوره کارآمد است که شما می‌توانید از متخصصان در این زمینه نیز کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد