مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری چگونه انجام می شود؟

0

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی برای یک زن به شمار می‌آید که در آن نه تنها ممکن است سلامتی او و جنین به خطر بیفتد، بلکه پوست نیز دچار تغییرات زیادی می‌شود. به همین دلیل مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری اهمیت بسیار دارد.

بسیاری از زنان در دوران بارداری خود این عارضه را تا حدی تجربه می‌کنند، در واقع یک مسئله غیرقابل اجتناب است. این ترک‌ها معمولا تا سال‌ها بعد از زایمان نیز نمایان هستند.

از آنجایی که این ترک‌ها به لحاظ ظاهری برای بسیاری از زنان ناخوشایند هستند، در این مقاله به شما شیوه‌هایی را معرفی می‌کنیم که با آن‌ها می‌توانید از پوست خود در این دوران مراقبت کنید و مانع از ایجاد این ترک‌ها شوید.

چرا در دوران بارداری روی شکم ترک ایجاد می‌شود؟

پوست در این دوران تغییرات غیرقابل اجتناب زیادی را به خود می‌بیند. علت آن تغییرات هورمونی و افزایش وزن است. وقتی پوست در اثر بزرگ شدن جنین دچار کشیدگی می‌شود، فیبرهای کلاژن پاره می‌شوند و رگ‌های خونی از زیر پوست خود را نمایان می‌کنند. با مشاوره با یک متخصص پوست تهران می‌توانید این ترک‌ها را کنترل کنید.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری چگونه است؟

این درمان‌ها روی انواع پوست به شکل متفاوت جواب می‌دهند. ممکن ترک‌های روی پوست کسی کامل درمان شوند و برای شخص دیگری تنها کمرنگ شوند. برای مراقبت از پوست شکم در بارداری ما چند راه‌حل خانگی و پزشکی به شما پیشنهاد می‌کنیم. این اقدامات را باید در دوران بارداری انجام دهید.

استفاده از ویتامین E

این ویتامین برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مهم است. برای مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری می‌توانید با یک رژیم غذایی غنی از این ویتامین شروع کنید. قرص‌های ویتامینی در بازار موجود هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید این ویتامین را به پوست بزنید. برای این کار باید قرص‌های ژله‌ای را پاره کنید.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری

درمان با سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ به خاطر موادی مانند اسید آمینه و پروتئین در بهبود این ترک‌ها موثر عمل می‌کند. این مواد پوست را تغذیه می‌کنند. شیوه استفاده از آن این گونه است که ابتدا سفیده تخم مرغ را جدا کنید و هم بزنید تا کف کند. همان ترکیب را روی شکم خود قرار دهید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید. سپس یک روغن یا کرم آبرسان روی پوست بمالید.

استفاده از آب سیب‌زمینی

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص آب سیب‌زمینی کمک به روشن شدن پوست است، چون حاوی پلی فنول و کارتنوئیدها است. ابتدا سیب‌زمینی را رنده کنید. سپس آب آن را روی پوست شکم قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه روی آن بماند.

استفاده از دوش آب گرم و سرد

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری استفاده از دوش آب گرم و سرد و تغییر دما است که می‌تواند در بهبود وضعیت ترک‌ها موثر باشد. مدتی از دوش آب گرم استفاده کنید و بعد از آن دقایقی از آب سرد.

استفاده از ماسک زردآلو

یکی از خواص این میوه جوان‌کنندگی و لایه برداری پوست است. برای استفاده این میوه را باید به شکل ماسک درآورید. برای تهیه آن ابتدا چند زردآلو را له کنید و چند قطره روغن نارگیل و زیتون به آن اضافه کنید. سپس آن ترکیب را روی ترک‌ها بگذارید.

ورزش کردن

در دوران بارداری ورزش ‌کردن را از یاد نبرید. البته حتما این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید. با ورزش هم سلامت عمومی بدن برقرار می‌شود و هم پوست شاداب می‌ماند، چون گردش خون و تنفس بهبود بخشیده می‌شوند. در نتیجه سلول‌های پوستی خود را بازسازی می‌کنند.

راهکارهای پزشکی برای درمان ترک‌های پوستی

در قسمت قبلی راهکارهای خانگی برای بهبود ترک‌های پوستی را به شما معرفی کردیم. در این قسمت ما شیوه‌های پزشکی را برای شما توضیح می‌دهیم. با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این شیوه‌ها معمولا موثرتر از شیوه‌های خانگی عمل می‌کنند.

لایه‌برداری

در لایه‌برداری یک لایه مرده از سطح پوست جدا می‌شود. به این شیوه درماپیلینگ نیز می‌گویند. برای این کار یک محلولی که حاوی مواد شیمیایی مانند سالیسیلیک، کربولیک اسید، گلیکولیک، لاکیتک و تریکلرواسیتیک است را روی پوست خود قرار می‌دهید. پس از استفاده از آن شما شاهد تاول‌هایی روی پوست خواهید بود.

سپس آن بخش از پوست، پوسته پوسته می‌شود و پوست جدید زیر آن تشکیل می‌شود. متاسفانه این شیوه عوارضی نیز دارد که بهتر است به آن آگاه باشید. یکی از این عوارض تغییر رنگ پوست پس از استفاده از آن است.

استفاده از لیزر

لیزر یکی از قویترین و موثرترین شیوه‌ها در از بین بردن ترک‌های پوستی به شمار می‌آید که محبوبیت زیادی نیز دارد. به همین دلیل این شیوه رواج زیادی در زیباسازی پوست پیدا کرده است. لیزر بافت سطح پوست را از بین می‌برد. با این کار سلول تحریک می‌شود تا بازسازی روی پوست انجام شود. با بازسازی ترک‌ها از بین می‌روند.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری

لیزرهای متنوعی در دنیای پزشکی وجود دارد که با مشورت با متخصص می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. دلیلی که بسیاری از مردم از این شیوه استقبال می‌کنند، دائمی بودن اثر آن است. اما عوارض آن سوختگی و قرمز شدن پوست است که همیشه اتفاق نمی‌افتد. همینطور باید اشاره کنیم که هزینه این شیوه معمولا بالا است.

استفاده از کربوکسی‌تراپی

در این شیوه مدرن در پزشکی گاز کربنیک به زیر پوست تزریق می‌شود. این ماده باعث سفت شده پوست می‌شود که در اثر بارداری استحکام خود را از دست داده است. وقتی پوست سفت می‌شود، ترک‌ها از بین می‌روند. البته این شیوه بهتر است که بعد از دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونه از ایجاد ترک پوستی در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

ترک‌ها در افراد به شکل‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. دلیل آن تفاوت در ویژگی متفاوت ساختار بدن انسان‌ها است.

برای مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری بهتر است قبل از این که این ترک‌ها ظاهر شوند، ما با اقداماتی از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم. در این صورت درگیر درمان آن‌ها نخواهیم شد. پیشگیری کردن همیشه راحت‌تر از درمان است.

  • در روز ۸ لیوان آب بنوشید که پوست شما دچار خشکی نشود.
  • خوردن سبزیجات و میوه‌ها
  • کنترل وزن در بارداری

آیا لازم است که برای از بین بردن ترک‌ها به پزشک مراجعه کنیم؟

ترک‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند، کاملا بی‌خطر هستند. اما ظاهر آن‌ها بسیاری از خانم‌ها را ناراحت می‌کند. شیوه‌های خانگی به اندازه شیوه‌های پزشکی موثر نیستند، اما هزینه بالاتری دارند. اگر می‌خواهید از شیوه‌های پزشکی استفاده کنید، باید حتما تحت نظر پزشک باشید.

کلام پایانی

ما حصل آنچه در این مقاله گفته شد، این است که ایجاد انواع ترک روی پوست در دوران بارداری امری غیرقابل اجتناب است. از آن‌جایی که بسیاری از خانم‌ها به دنبال درمان آن‌ها هستند، ما در این مقاله به مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری پرداختیم.

اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید دکتر پوست شرق تهران را در سایت دکتر با من پیدا کرده و به آن‌ها مراجعه کنید. این سایت حتی برای شما امکان ارتباط با دکتر پوست آنلاین را نیز فراهم می‌کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد