درباره ریزش مو ارثی در زنان بدانید

0

این مقاله قصد دارد به موضوع “ریزش مو ارثی در زنان” بپردازد و مطالبی را در این زمینه به افراد علاقه‌مند ارائه دهد. اما پیش از آن بهتر است به مطالبی راجع به اهمیت این موضوع اشاره شود.

بر خلاف تصور عموم که تنها مردها به طاسی و ریزش مو دچار می‌شوند، باید گفت که ریزش مو در خانم‌ها نیز شیوع بسیاری دارد. دلایل مختلفی برای ریزش مو در زنان وجود دارد که سبب می‌شود ۵۰ درصد از خانم‌ها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم کنند. مشکل کم پشتی و طاسی می‌تواند به صورت دائمی یا موقت رخ دهد و بروز آن به صورت تدریجی یا ناگهانی باشد.

به طور کلی دو نوع ریزش مو در زنان و مردان قابل مشاهده است که عبارت است از: ریزش مو غیر ارثی و ریزش مو ارثی یا آلوپسی آندروژنیک. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین علت، این مقاله به علل و راهکارهای ریزش موی ارثی پرداخته است و درمان ریزش مو آندروژنیک را به دو روش جراحی و غیرجراحی بیان می‌کند. در ادامه بیشتر به مبحث ریزش مو در زنان پرداخته خواهد شد که علت ریزش مو در زنان و نحوه کنترل یا درمان آن توسط متخصص ریزش مو مشخص شود.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و بررسی و ارزیابی به گونه‌ای دقیق‌تر با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

ریزش مو آندروژنیک چیست؟

ریزش موی آندروژنتیک را می‌توان شایع‌ترین نوع ریزش موی ارثی در افراد مطرح کرد. البته الگوهای ریزش مو در مردان و زنان متفاوت هستند. به طور معمول از دست رفتن موهای مردان در یک الگوی خاص است؛ به این صورت که در ابتدا کم پشت شدن ناحیه جلو و دو طرف سر (شقیقه‌ها) و در ادامه راس سر (قله سر) رخ خواهد داد. چنانچه مطرح شد، الگوی ریزش مو ارثی در زنان و مردان با هم تفاوت دارد، در نتیجه نحوه درمان نیز متفاوت خواهد بود.

ریزش مو ارثی در زنان

در مورد زنان، الگویی متفاوت وجود دارد. به طور معمول، آغاز کم پشت شدن در زنان از خط موی جلوی سر و بدون ریزش شروع خواهد شد. در واقع شروع این کم پشت شدن از یک تا دو سانتی متر عقب‌تر از خط مو خواهد بود و با درگیر کردن کل سر ادامه پیدا خواهد کرد. ریزش موی زنان به طور معمول می‌تواند کل سر شامل ناحیه بانک مو را دچار کم پشت شدن کند؛ منظور از بانک مو، نواحی پس سر و بالای گوش‌ها است. این در حالی است که ریزش موی مردان به گونه‌ای دیگر خواهد بود و این نواحی تغییری نخواهند کرد.

کم پشت شدن موی مردان در یک سوم جلوی سر و به ویژه در قله سر زودتر رخ خواهد داد، اما شدت بیشتری خواهد داشت. اما شدت کم پشت شدن قسمت‌های میانی روی سر کمتر خواهد شد، وسط سر در زنان نیز اغلب درگیر می‌شود.

کم پشت شدن کل قسمت بالا یا تنها قسمت جلو در ریزش موی زنان قابل مشاهده خواهد بود. بر خلاف مردان، از دست رفتن همه موها در مناطق تحت ریزش مو در زنان رخ نخواهد داد؛ به این صورت که کم پشت شدن به تدریج رخ می‌دهد و طاس شدن کامل مانند مردان ایجاد نمی‌شود.

 درمان غیر جراحی ریزش مو ارثی در زنان شامل چه مواردی است؟

گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که به ریزش مو ارثی در زنان کمک خواهد کرد که تقسیم‌بندی آنها در دو دسته درمان‌های پزشکی یا غیرجراحی و درمان جراحی خواهد بود.

درمان‌های غیر جراحی یا پزشکی مواردی را در بر خواهد گرفت که عبارت است از:

  • داروهای درمانی مانند محلول ماینوکسیدیل موضعی و همچنین فیناستراید خوراکی. تجویز این داروها ممکن است در بیماران خاصی بر اساس نظر پزشک باشد، اما نمی‌توان گفت برای همه بیماران تاثیرگذار خواهد بود.
  • داروهای تغذیه‌ای مانند انواع ویتامین، ریز مغذی‌ها و مینرال‌ها که کاربرد آنها اغلب در بیمارانی است که در حال سپری کردن شرایط خاصی مانند دوره بارداری هستند و به این دلیل به ریزش یا کم پشتی مو دچار شده‌اند. اما نکته قابل توجه این است که نظر پزشک در مورد استفاده از آنها حائز اهمیت است.
  • به نظر می‌رسد که انجام لیزر درمانی با لیزر کم توان نیز می‌تواند از ریزش موی بیشتر جلوگیری کند و مانع از تحریک افزایش قطر مجدد مو شود.
  • ممکن است برخی افراد، استفاده از محصولات تیره‌کننده پوست سر مانند میکروفیبرهای کراتین
    را مد نظر قرار دهند که نام تجاری آنها “تاپیک” است.
  • برخی از درمان‌های نیمه تهاجمی نیز مانند مزوتراپی یا پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) موجود است که هر کدام تاثیری متفاوت خواهد داشت.

درمان جراحی ریزش مو ارثی در زنان چه مواردی را در بر خواهد گرفت؟

یک گزینه ماندگار برای درمان کم پشتی مو در زنان را می‌توان عمل پیوند مو یا کاشت مو مطرح کرد. در صورتی که فرد مورد نظر از معیارهای لازم برای پیوند موی طبیعی برخوردار باشد، این عمل در زنان نیز به اندازه مردان نتیجه مثبتی خواهد داشت.  معیار ابتدایی مورد نیاز این است که همه اقدامات قابل درمان ریزش مو برای فرد بیمار انجام شده باشد و مدت زمان گذشتن از آنها نیز یک سال باشد، زیرا رشد مجدد موها تا یک سال هم امکان پذیر است.

برای درک دومین معیار، ابتدا باید دو الگوی کلی را در مورد ریزش مو ارثی در زنان مطرح کرد. این دو الگو عبارت است از:

  • الگوی کامل: ریزش موها در این الگو از کل سر خواهند بود و تراکم مو و ریزش در کل سر یکسان است. در چنین الگویی، ریزش موی هر ناحیه ممکن است بالقوه رخ دهد. زیرا نمی‌توان به هیچ قسمتی از سر به عنوان بانک مو توجه کرد که برداشت مو از آن رخ دهد. نکته قابل توجه این است که ۸۰ درصد ریزش موی ارثی در زنان این گونه هستند.
  • الگوی مردانه ریزش موی زنان: ریزش موی در الگوی مردانه، ریزش موی زنان در نواحی جلو، رو و فرق سر از ویژگی‌های این الگو است. نواحی پس سر و بالای گوش در این الگو دچار ریزش کمتری خواهند شد. در این الگو ریزش موهای نواحی پس سر و بالای گوش‌ها ماندگاری بیشتری نسبت به موهای سایر نواحی دارند. در نتیجه می‌توان از موهای این نواحی بهره‌مند شد و آنها را به عنوان بانک مو جهت کاشت مو استفاده کرد. ریزش مو ارثی در زنان در این دسته در حدود ۲۰ درصد است.

ریزش مو ارثی در زنان

پس از مشخص شدن الگوهای ریزش مو در زنان، به معیار بعدی پرداخته خواهد شد و آن مشابه بودن ریزش مو در زنان به ریزش مو در مردان است. به گونه‌ای که در قسمت پس سر و بالای گوش‌ها دارای تراکم بسیار زیادی شود و از کم پشتی یا ریزش موها جلوگیری شود. در واقع ریزش تنها موجب درگیری نواحی جلو، رو و پشت سر می‌شود.

متخصصان کاشت موی طبیعی مهارت خوبی در تشخیص این معیارها دارند و بهتر است که نظر چنین افرادی در تاثیر یا عدم تاثیر کاشت مو در زنان مد نظر قرار گیرد. اگر فردی در انتخاب کاندید مناسب برای کاشت مو بعد از این عمل جراحی، تصمیم اشتباهی بگیرد، ممکن است با عوارض جانبی اندکی مواجه شود. اما چنانچه فردی که در نواحی بانک مو هم با کم پشتی یا ریزش مواجه شده است، انتخاب شود، نتیجه حاصل از کاشت مو ثابت نخواهد بود و موهای کاشت شده هم دچار ریزش و کم پشتی (با درجات مختلف) خواهد شد.

کلام آخر

این مقاله به موضوع “ریزش مو ارثی در زنان” پرداخته و جزئیات و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه داده است. در پایان باید گفت در صورت داشتن مشکلی حاد باید ارتباط با دکتر مو را مورد توجه قرار داد و به متخصص مو شرق تهران و سایر نقاط تهران و همچنین شهرهای دیگر مراجعه کرد.

در ادامه به آدرس یک وب سایت اشاره شده است. برای بررسی بیشتر و آگاهی از موارد کاربرد و محتوای این وب سایت پیشنهاد می‌شود که ادامه مطلب را از دست ندهید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

وب سایت دکتر با من از قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز به افراد مراجعه کننده به وب سایت برخوردار است. خدمات پزشکی، خدماتی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را در بر خواهد گرفت. به عبارت بهتر این وب سایت را می‌توان راهی در نظر گرفت که ارتباط میان پزشکان و افراد مراجعه کننده را امکان پذیر می‌کند. در واقع این وب سایت می‌تواند خدمات پزشکی را در دسترس کاربران مورد نظر خود قرار دهد.

با توجه به توضیحات و موارد مطرح شده، توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید. بعد از مراجعه به سایت، نوع نیاز خود را در دریافت خدمات مشخص کنید، یعنی به طور دقیق نیازمند دریافت خدمات در کدام زمینه هستید؟ پزشکی، روانشناسی یا لوازم پزشکی؟ به این ترتیب دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت ساده‌تر، دقیق‌تر و متناسب با نوع نیاز کاربر خواهد بود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد