چهار تفاوت بین متخصص تغذیه و رژیم درمانی!

0

اگر شما از افرادی باشید که به تغذیه‌های سالم پایبند هستید یا در دسته اشخاصی قرار می‌گیرید که از رژیم‌های لاغری یا چاقی بسیار استفاده می‌کنید، حتما نام متخصص تغذیه و رژیم درمانی بسیار به گوشتان رسیده است.

مسئله‌ای که مطرح می‌شود، این است که آیا کارها و وظایف این دو متخصص با هم یکی است یا تفاوت‌هایی دارند؟ اگر این دو متخصص با یکدیگر تفاوت دارند، تفاوت آن‌ها در چیست؟ ما قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم و تفاوت‌های بین این دو متخصص را برای شما توضیح دهیم.

بسیار مهم است پس از اینکه از تفاوت‌های این دو متخصص آگاه شدید، در پیدا کردن متخصص تغذیه کاربلد کوشا باشید. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که تغذیه مناسب باعث سلامت روان و بدن هر انسانی می‌شود. بنابراین پیدا کردن متخصص تغذیه و رژیم درمانی کاربلد از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من لیستی از این متخصصان کاربلد را مشاهده کرده و بر اساس موقعیت محلی خود به یکی از این پزشکان مراجعه کنید.

تفاوت‌های عمده بین متخصص تغذیه و متخصص رژیم درمانی‌!

ما در این مطلب به معرفی تفاوت‌های عمده بین این دو متخصص می‌پردازیم، این تفاوت‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱.متخصص رژیم درمانی با افراد سالم و بیمار کار می‌کند، اما متخصص تغذیه فقط با افراد سالم سروکار دارد!

متخصصان رژیم درمانی پزشکانی هستند که دوره‌های پزشکی و تغذیه‌ای را به صورت آکادمیک آموزش دیده‌اند. این پزشکان از طریق تغذیه درمانی به بهبود بیمار کمک می‌کنند.

این متخصصین اغلب با افراد دارای بیماری‌های خاص کار کرده و از طریق رژیم‌های غذایی بیماری آن‌ها را کنترل می‌کنند. به طور مثال متخصص رژیم درمانی می‌تواند با ارائه رژیم درمانی به فردی که مبتلا به دیابت و کلسترول بالا است، کلسترول، قند و چربی این فرد را کنترل کند. این برنامه غذایی سبب بهتر شدن وضعیت بیمار خواهد شد.

این درحالی است که متخصص تغذیه به ترویج عادات غذایی سالم و سبک زندگی سالم می‌پردازد. این متخصصین افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت و غیره را درمان نمی‌کنند، چون تخصص آن را ندارند.

آنها به مشاوره دادن به افراد سالمی که به دنبال اصلاح سبک تغذیه‌ای خود هستند و می‌خواهند زندگی سالمی را در پیش بگیرند، می‌پردازند. همچنین می‌توانند برای کاهش یا افزایش وزن نیز مشاوره تغذیه‌ای بدهند. حالا یکی از تفاوت‌های عمده‌ی بین متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشخص شد.

۲.متخصصین رژیم درمانی تحت نظارت وزارت بهداشت هستند، درحالی که برای متخصص تغذیه این‌طور نیست!

در بسیاری از کشورهای دنیا متخصص رژیم درمانی زیر مجموعه پزشکی است. بنابراین طبیعی است که تحت نظارت وزرات بهداشت باشند. آنها همانند دیگر پزشکان دارای پروانه پزشکی هستند و هرگونه خطا ممکن است باعث باطل شدن این پروانه و عزل این پزشکان شود. این متخصصین در مواردی احتیاج است که برای شروع به کار به گذراندن برخی از آزمون‌ها بپردازند و از وزرات بهداشت مجوز دریافت کنند. به طور کلی این متخصصین زیر مجموعه پزشکی هستند و فعالیتشان کنترل می‌شود.

این درحالی است که متخصصین تغذیه دارای مدرک پزشکی نیستند. فعالیت آن‌ها توسط ارگان خاصی کنترل نمی‌شود. متاسفانه همین موضوع سبب شده است که هرکس بتواند خود را متخصص تغذیه بنامد و به ارائه برنامه غذایی بپردازد.

به همین دلیل تمایز بین متخصص تغذیه و متخصص رژیم درمانی سخت است. در این شرایط بهتر است قبل از مراجعه به متخصص رژیم درمانی مدارک و سوابق پزشکی او را بررسی کنید. بنابراین مدارک پزشکی یکی از تفاوت‌های دیگر بین متخصص تغذیه و رژیم درمانی است.

۳. در ابتدا موضوعات مشابهی را می‌آموزند، سپس راهشان از هم جدا می شود!

درست است که متخصصین تغذیه دارای مدرک پزشکی نیستند، اما درباره تغذیه به تحصیل می‌پردازند. متخصصین تغذیه افراد دارای اطلاعات پزشکی نیستند، اما درباره تغذیه سالم و اثرات آن دانش کسب کرده‌اند. متخصص تغذیه و رژیم درمانی هر دو درباره چهارچوب‌های تغذیه، علوم غذایی، آناتومی، زیست، ژنتیک و نحوه آماده‌سازی غذا به تحصیل پرداخته‌اند و در این موارد اطلاعات مشابهی دارند.

در ادامه متخصص تغذیه درباره برنامه‌ریزی غذایی، ارزیابی برنامه‌ تغذیه، آموزش و ترویج تغذیه سالم، تغذیه مناسب افراد دارای فعالیت بدنی و افراد ورزشکار اطلاعات کسب می‌کند.

در مقابل متخصص رژیم درمانی در موضوعات مرتبط با پزشکی مانند بیوشیمی بالینی، تغذیه درمانی پزشکی و تهیه رژیم غذایی درمانی به کسب دانش می‌پردازد. علاوه بر این دانشجویان رژیم‌ درمانی موظف به گذراندن دوره‌ها و کارگاه‌های بالینی، رژیم غذایی در جامعه و خدمات غذایی هستند.

۴. محل کار متخصص رژیم درمانی با متخصص تغذیه متفاوت است!

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین متخصص تغذیه و رژیم درمانی محل کار آن‌ها است. اگر چه هر دو متخصص نقشی اساسی در تغذیه خوب و سلامت بدن دارند، اما هر دو در محل‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند.

متخصصین رژیم درمانی با توجه به تحصیلات آکادمیک و پزشکی، در محیط‌های پزشکی فعالیت می‌کنند. این متخصصین معمولا در محل‌هایی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌های بهداشتی و پزشکی یا در مطب‌های خصوصی به کار مشغول هستند. آن‌ها در این محیط‌ها به ارائه برنامه‌های رژیمی و درمانی به بیماران و درمان بیماری آن‌ها توسط رژیم درمانی می‌پردازند.

در مقابل متخصصان تغذیه در مراکز تجاری یا ورزشی مانند مراکز تناسب اندام یا شرکت‌های تولیدکننده مکمل‌های غذایی و رژیمی کار می‌کنند و در آنجا مشاوره تغذیه می‌دهند یا برنامه‌های غذایی تنظیم می‌کنند. سایر مکان‌هایی که متخصصین تغذیه می‌توانند با آن‌ها همکاری کنند، عبارت‌ هستند از: رستوران‌ها یا شرکت‌های بزرگ دارای کافه تریا.

متخصصین تغذیه می‌توانند به آن‌ها در ارائه منویی با غذاهای سالم کمک کنند. متخصص تغذیه همچنین می‌تواند از طریق همکاری با سازمان‌های دولتی به آموزش و ترویج تغذیه سالم به مردم بپردازد. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان مشاور تغذیه در مدارس یا دانشگاه‌ها نیز به تغذیه سالم کودکان و نوجوانان کمک کنند.

کلام آخر

در مقاله‌ای که به شما ارائه کردیم، با تفاوت‌های عمده متخصص تغذیه و رژیم درمانی آشنا شدید. این دو حرفه می‌توانند بسیار شبیه به هم باشند. اما مهارت‌های آن‌ها در انجام وظایفشان کاملا متفاوت است.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما کمک کنیم که بدانید مراجعه به متخصص تغذیه برایتان مناسب‌تر است یا یک متخصص رژیم درمانی. برای پیدا کردن متخصص تغذیه یا متخصص رژیم درمانی پیشنهاد می‌کنیم از سایت دکتر با من دیدن کنید. شما در این سایت می‌توانید به راحتی به پزشک رژیم درمان یا متخصص تغذیه تهران و شهرهای دیگر دسترسی پیدا کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد