نحوه دسترسی به متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان

0

 آلرژی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک ماده معمولی بی‌ضرر مانند غذاها، گرده گل‌ها، گربه‌ها یا گرد و غبار است. این به عنوان نوعی آلرژن شناخته می‌شود. اگر شما یا فرزندتان از هر نوع آلرژی رنج می‌برید و به دنبال متخصص آلرژی و ایمونولوژی هستید، می‌توانید برای یافتن بهترین متخصصان با مراجعه به سایت دکتر با من اطلاعات تماس و آدرس‌های متخصص ایمونولوژی و آلرژی تهران و برای کودکتان متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان را پیدا کنید.

در این مقاله، ما در مورد آنچه که متخصص آلرژی و ایمونولوژی انجام می‌دهد و همچنین انواع بیماری‌هایی که درمان می‌کنند، بحث می‌کنیم.

متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان کیست؟

متخصص آلرژی و ایمونولوژی پزشکی است که در درمان و مدیریت آلرژی، آسم و سایر اختلالات سیستم ایمنی تخصص دارد. وی مشکلات مربوط به سیستم ایمنی را درمان می‌کند. شرایط رایجی که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد، شامل مواردی است که در ادامه برای شما توضیح داده‌ایم.

این متخصصان اغلب افراد مبتلا به آلرژی را درمان می‌کنند. آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده معمولاً بی‌ضرر مانند شوره حیوانات خانگی، نیش حشرات یا پروتئین‌های خاص موجود در غذا بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. متخصص آلرژی و ایمونولوژی می‌تواند به درمان شرایط مرتبط با ایمنی گفته شده در موارد زیر کمک کند.

  • آبریزش بینی: یک واکنش آلرژیک است که باعث التهاب در بینی و راه‌های تنفسی می‌شود.
  • ورم ملتحمه آلرژیک: در تماس فرد با ماده حساسیت‌زا باعث التهاب اطراف چشم می‌شود.
  • آنافیلاکسی: به یک واکنش آلرژیک شدید و خطرناک اشاره دارد که می‌تواند تنفس را دشوار یا غیرممکن کند و ممکن است باعث کاهش فشار خون و استفراغ شود. اپی نفرینکان تزریقی می‌تواند این علائم را به حداقل برساند، اما فرد به مراقبت فوری توسط متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان نیاز دارد.
  • آسم: یک بیماری مزمن است که باعث التهاب و ترشح بیش از حد مخاط در مجاری تنفسی می‌شود که می‌تواند نفس کشیدن را دشوار کند. سایر علائم آسم عبارت هستند از: خس خس سینه، سرفه و احساس فشردگی قفسه سینه.
  • درماتیت آتوپیک: نوعی اگزما است که باعث ایجاد ضایعات پوستی قرمز و خارش‌دار می‌شود. بیشتر در افرادی که آلرژی‌های زمینه‌ای دارند، رخ می‌دهد. در برخی موارد، برخی محرک‌های محیطی یا غذایی ممکن است آن را تشدید کند.
  • کهیر: به جوش‌های قرمز و خارش‌دار اشاره دارد که در نواحی پوست به دنبال قرار گرفتن در معرض مواد غذایی یا دارویی حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. جوش‌ها همچنین ممکن است پس از تماس با یک آلرژن محیطی مانند شوره حیوانات یا حتی به عنوان بخشی از یک واکنش خود ایمنی، ایجاد شوند.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: زمانی رخ می‌دهد که نوعی گلبول سفید به نام ائوزینوفیل در مری (لوله غذا) تجمع می‌یابد و در نتیجه التهاب مزمن و آسیب بافتی ایجاد می‌شود.
  • بیماری‌های نقص ایمنی اولیه: زمانی رخ می‌دهند که انواع مختلف سلول‌های ایمنی یا پروتئین‌ها عملکرد نادرست دارند یا از بین می‌روند.
  • سندرم‌های خود التهابی: به دلیل پاسخ بیش فعال ایمنی باعث التهاب خود به خودی می‌شوند.

پزشک آلرژی و ایمونولوژی یک فوق تخصص پزشکی داخلی یا اطفال است. متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان حسیاسیت‌ها یا بیماری‌های ایمونولوژی را در کودکان درمان می‌کنند.

یک متخصص آلرژی و ایمونولوژی چه کار می‌کند؟

در اولین قرار ملاقات، فرزند شما توسط یکی از متخصصان آلرژی و ایمونولوژی کودکان معاینه می‌شود که وضعیت پزشکی او را به طور جامع بررسی ‌کند.

متخصص آلرژی و ایمونولوژی طیف وسیعی از آزمایش‌ها و روش‌ها را برای شناسایی و درمان شرایط ایمنی انجام می‌دهند.

تست‌های آلرژی مانند تست خراش پوست و تست عملکرد ریه ممکن است بسته به شرایط انجام شود. پس از تشخیص، داروهای مناسب برای او تجویز خواهد شد. سوالاتی که ممکن است متخصصان ایمونولوژی و آلرژی در مورد وضعیت کودک شما بپرسند، در ادامه آورده شده است:

  • علائم فعلی
  • داروهای فعلی
  • درمان‌های قبلی و اثرات آن‌ها
  • سابقه پزشکی خانوادگی
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی، متخصص آلرژی و ایمونولوژی ممکن است یک یا چند آزمایش را برای کمک به تشخیص بیماری زمینه‌ای توصیه کند. آزمایشاتی که ممکن است استفاده کنند، در ادامه آورده شده است.

  • تست پچ که می‌تواند به شناسایی مواد خاصی که باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی می‌شود، کمک کند.
  • تست‌های پوستی برای شناسایی حساسیت‌های فوری خاص به محرک‌های محیطی و غذایی.
  • آزمایش آنتی بادی برای اندازه‌گیری سطح آنتی بادی‌های موجود در خون. متخصصان آلرژی و ایمونولوژی از این تست‌ها برای تشخیص شرایط نقص ایمنی و آلرژی استفاده می‌کنند.
  • آزمایش‌های سلول T که تعداد سلول‌های ایمنی تخصصی به نام سلول‌های T را در خون اندازه‌گیری می‌کنند. متخصص آلرژی و ایمونولوژی نیز از این آزمایش برای ارزیابی فعالیت سلول‌های T فرد استفاده می‌کند.

درمان بیماری‌های آلرژیک چگونه است؟

هنگامی که متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان بیماری زمینه‌ای را تشخیص داد، می‌تواند بهترین اقدام را برنامه‌ریزی کند. درمان بیماری‌های آلرژیک و خودایمنی متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • آنتی هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدهای موضعی و ضد احتقان‌های بدون نسخه برای آلرژی‌های محیطی و جزئی.
  • کرم‌ها و پمادهای کورتیکواستروئیدی برای واکنش‌های آلرژیک پوستی.
  • تزریق اپی نفرینکان برای واکنش‌های آلرژیک شدید سیستمی.
  • جایگزینی ایمونوگلوبولین یا پیوند سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های نقص ایمنی اولیه.
  • آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت‌های مکرر.

متخصص آلرژی و ایمونولوژی همچنین می‌تواند به افراد در مورد وضعیت خود آموزش دهد و نکات ارزشمندی درباره سبک زندگی و رژیم غذایی ارائه دهد که به آنها در مدیریت علائم کمک کند.

افرادی که در حال حاضر برای شرایط آلرژیک و ایمونولوژیک تحت درمان قرار دارند، می‌بایست به طور منظم به متخصص آلرژی و ایمونولوژی خود مراجعه کنند.

در قرار ملاقات بعدی، متخصص آلرژی و ایمونولوژی ممکن است که آزمایش‌های اضافی را برای ارزیابی وضعیت فرد انجام دهد. آن‌ها همچنین در مورد علائم جدید، بدتر یا عوارض جانبی مرتبط با دارو می‌پرسند.

در پایان

متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان و بزرگسالان شرایط مختلف ایمونولوژیک از جمله آلرژی، آسم و بیماری‌های نقص ایمنی را تشخیص، درمان و مدیریت می‌کنند. بسیاری از متخصصان آلرژی و ایمونولوژی تجربیات بالینی خود را با تحقیقات آکادمیک ترکیب می‌کنند که نحوه عملکرد سیستم ایمنی و آزمایش درمان‌های جدید را کشف کنند.

برای یافتن بهترین متخصص ایمونولوژی و آلرژی تهران می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من لیستی از نام و مشخصات بهترین متخصص آلرژی و ایمونولوژی را بیابید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد